Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc wrzesień
GRUPA I a, „ MOTYLKI”
Temat: Pierwszy raz w przedszkolu.
„ Miś w przedszkolu”
Rozmowa kierowana przez nauczycielkę wprowadzająca dzieci w nowe otoczenie. Miś poznaje razem z dziećmi salę, łazienkę, szatnię, kąciki zabaw. Wprowadzenie dzieci w świat zabawy i zajęć w przedszkolu, różnorodnych czynności jakie będą dzieci wykonywały w czasie pobytu w placówce. Samodzielny wybór miejsca przy stoliku.
„ Z misiem poznajemy kącik przyrody”
Wprowadzenie dzieci w świat przyrody w najbliższym otoczeniu, zapoznanie z roślinami i eksponatami znajdującymi się w kąciku przyrody. Omówienie zasad bezpiecznego poruszania się przy kąciku przyrody, korzystania z niego, jak należy dbać o roślinki. Rozpoznawanie i nazywanie koloru zielonego.
Wyszukiwanie na sali przedmiotów zielonych lub mających elementy zielone.
„ Klocki kolorowe – małe i duże”
Podczas zabaw w kąciku konstrukcyjnym pokazanie dzieciom różnorodnych klocków plastikowych, próby samodzielnego określenia wielkości, posługiwanie się pojęciami: mały – duży. Zachęcanie dzieci do wspólnej zabawy, nazywanie powstałych budowli. Rozpoznawanie i nazywanie koloru czerwonego.
„ O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach”
Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej „ O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach” – wdrażanie dzieci do słuchania krótkich opowiadań na bliskie dzieciom tematy, nauka wieszania ubranka przy swoim znaczku.
„ Malutki miś tańczy z nami dziś” – wprowadzenie zabawy ze śpiewem „ Dwa malutkie misie”, próby poruszania się przy muzyce. Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się na wyznaczonym terenie podczas zabaw ruchowych.
„ Kolorowe kredki, kolorowy świat”
Rysowanie kredkami n/t dowolny – wykonanie swojej pierwszej pracy plastycznej. Obserwacja umiejętności posługiwania się kredkami, zwrócenie uwagi na swobodne kreślenie po kartce, budzenie zadowolenia dzieci z wykonanej przez siebie pracy, wdrażanie dzieci do umieszczania kredek w pojemniczkach do tego przeznaczonych. Rozpoznawanie koloru żółtego.
Literatura:
Pomoce:
Pluszowy miś o imieniu Pysio, znaczki rozpoznawcze, zabawki znajdujące się w sali, ilustracje, kredki, kartki, muzyka na płytach CD.
Zabawy ruchowe:
Temat: Ja i moi koledzy.
„ Chcę mieć przyjaciela”
Słuchanie opowiadania D. Niewoli „ Chcę mieć przyjaciela” ze zbioru „ Zaczarowane słowa”. Rozmowa n/t różnic i podobieństw między ludźmi, wykonanie prostej pracy „ Moja buzia” – uzupełnianie brakujących elementów ( usta, oczy , nos, uszy). Nazywanie i pokazywanie poszczególnych części ciała przy pomocy wyliczanki „ Dziewuszka” wg M. Bogdanowicz.
„ Do kogo toczysz piłkę?”
Zabawa dydaktyczna wg Bogdanowicz – utrwalanie imion koleżanek i kolegów, umiejętne toczenie piłki. Zabawy piłkami, segregowanie piłek wg wielkości: duża – mała. Kolorowanie schematu piłki.
„ Zaczarowane słowa”
Słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu „ Mateuszek na zaczarowanej wyspie”. Zachęcanie dzieci do używania słów grzecznościowych – dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
„ Umiem ćwiczyć” – wykonywanie prostych ćwiczeń gimnastycznych.
„ Chociaż ze mnie jeszcze malec, radzę sobie doskonale”
Wprowadzenie wiersza do nauki „ Mam trzy latka” I. Suchorzewskiej. Podkreślenie ważności wieku dzieci, zachęcenie do samodzielnego wykonywania różnych czynności w przedszkolu, wzajemne pomaganie sobie.
Próby powtarzania wiersza, doskonalenie pamięci. Rysowanka – rymowanka „ Oto jestem ja”.
„ Lubię wszystkich, wszyscy lubią mnie”
Zabawa „ Zgadnij o kim mówię?”. Wykonanie pracy wg wzoru „ Kolorowy talerzyk dla mojego kolegi”. Słuchanie wiersza E. Skarżyńskiej „ Wszyscy lubią mnie”. Nauka piosenki „ Idzie Jaś, idzie Staś”.
Szablony twarzy, kredki, szablon postaci człowieka, piłki małe i duże, lusterka, papierowe talerzyki, plastelina, krepina, farby, klej.
Temat: Nasze zabawki.
„ Moje zabawki”
Słuchanie opowiadania I Salach „ Moje zabawki” – nawiązanie do zabawek znajdujących się w Sali. Zachęcanie dzieci do szanowania nie tylko swoich zabawek, przedstawienie sposobu korzystania z zabawek ( przestrzeganie zasady dobrej zabawy, dzielenia się z innymi, odkładania zabawek na wyznaczone miejsce).
„ kolorujemy jak umiemy” – kolorowanie obrazka przedstawiającego zabawkę ( do wyboru przez dziecko).
„ Moja ulubiona zabawka”
Rozmowa kierowana przez nauczycielkę o zabawce ulubionej przez dziecko. Dzieci próbują opisać wygląd swojej zabawki ( staramy się mówić poprawnie).
Próby narysowania swojej zabawki. Rozpoznawanie kolorów: zielony, czerwony, żółty.
„ Samodzielnie budujemy wieżę”
Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków małych i dużych, nauka umiejętnego łączenia klocków w całość, tworzenie wieży. Doskonalenie sprawności manualnej palców i dłoni, utrwalenie pojęć Mały – Duży. Segregowanie klocków.
„ Gdzie ukryły się zabawki?”
Poznanie pojęć wysoko – nisko. Zwrócenie uwagi na ustawienie zabawek na sali, zachęcanie dzieci do korzystania z pomocy nauczycielki przy wyborze zabawki.
„ Chcemy ćwiczyć” – wykonujemy ćwiczenia gimnastyczne z woreczkiem.
„ Trala, la piosenka prosta”
Nauka piosenki „Przedszkolaczek”, omówienie treści piosenki, reagowanie na zmiany sygnałów muzycznych. Zagadki słuchowe – klaskanie w ręcę, uderzanie o kolana lub podłogę.
„ Jaś i zabawki”
Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „ Jaś i zabawki”, dzieci rozpoznają swoje emocje ( radość, smutek, złość, płacz, zdziwienie). Próbują naśladować minki na obrazkach – wykorzystanie lusterek.
„ Czego brakuje?” – uzupełnianie dużego schematu postaci: oczy, usta, nos, uszy, włosy.
„ Jedzie pociąg z daleka”
Zabawa ruchowa przy znanej piosence, umiejętne ustawianie się jeden za drugim podczas zabawy, tworzenie pociągu, który odwiedzi wszystkie kąciki w Sali. Krótkie zabawy w kącikach, wspólne porządkowanie zabawek, reagowanie na sygnał dźwiękowy. Umieszczanie w pociągu na tablicy karteczki ze swoim imieniem.
„ Narysuję wszystko, to, co chcę”
Rysowanie kredkami n/t dowolny, posługiwanie się nie tylko kredkami świecowymi ( ołówkowe). Próby narysowania swojego znaczka z zachowaniem dużej dowolności. Pomoc nauczycielce w odkładaniu kredek na miejsce. Słuchanie piosenki „ kolorowe kredki”
„ Dom dla lalek”
Słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu E. Ostrowskiej „ Nocne kłopoty zabawek Doroty”. Rozmowa o zachowaniu porządku w kąciku lalek – wspólne porządkowanie kącika.
Zabawy przy muzyce.
„ Ładnie śpiewa przedszkolaczek”
Utrwalenie poznanych w przedszkolu piosenek, zaspokojenie potrzeby aktywności ruchowej poprzez ruch przy muzyce, prawidłowe reagowanie na zmianę rytmu i polecenia nauczycielki.
Zabawki znajdujące się w sali, kolorowani, kredki świecowe i ołówkowe, woreczki, płyty z muzyką, klocki, duży arkusz szarego papieru, ilustracje.
Opracowała
Małgorzata Cacko
Rybuniagrazia