Plan pracy dydaktyczno.doc

(66 KB) Pobierz
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc wrzesień

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc wrzesień

GRUPA I a, „ MOTYLKI”

 

Temat: Pierwszy raz w przedszkolu.

 

  • poznanie pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu,
  • poznanie wyposażenia sali, jego przeznaczenia i użytkowania,
  • uważne poruszanie się w budynku i ogrodzie przedszkolnym,
  • wieszanie ubrania na wieszaku przy swoim znaczku.

 

„ Miś w przedszkolu”

Rozmowa kierowana przez nauczycielkę wprowadzająca dzieci w nowe otoczenie. Miś poznaje razem z dziećmi salę, łazienkę, szatnię, kąciki zabaw. Wprowadzenie dzieci w świat zabawy i zajęć w przedszkolu, różnorodnych czynności jakie będą dzieci wykonywały w czasie pobytu  w placówce. Samodzielny wybór miejsca przy stoliku.

 

„ Z misiem poznajemy kącik przyrody”

Wprowadzenie dzieci w świat przyrody w najbliższym otoczeniu, zapoznanie z roślinami i eksponatami znajdującymi się w kąciku przyrody. Omówienie zasad bezpiecznego poruszania się przy kąciku przyrody, korzystania z niego, jak należy dbać o roślinki. Rozpoznawanie i nazywanie koloru zielonego.

Wyszukiwanie na sali przedmiotów zielonych lub mających elementy zielone.

 

„ Klocki kolorowe – małe i duże”

Podczas zabaw w kąciku konstrukcyjnym pokazanie dzieciom różnorodnych klocków plastikowych, próby samodzielnego określenia wielkości, posługiwanie się pojęciami: mały – duży. Zachęcanie dzieci do wspólnej zabawy, nazywanie powstałych budowli. Rozpoznawanie i nazywanie koloru czerwonego.

 

O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach”

Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej „ O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach” – wdrażanie dzieci do słuchania krótkich opowiadań na bliskie dzieciom tematy, nauka wieszania ubranka przy swoim znaczku.

„ Malutki miś tańczy z nami dziś” – wprowadzenie zabawy ze śpiewem „ Dwa malutkie misie”, próby poruszania się przy muzyce. Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się na wyznaczonym terenie podczas zabaw ruchowych.

 

„ Kolorowe kredki, kolorowy świat”

Rysowanie kredkami n/t dowolny – wykonanie swojej pierwszej pracy plastycznej. Obserwacja umiejętności posługiwania się kredkami, zwrócenie uwagi na swobodne kreślenie po kartce, budzenie zadowolenia dzieci z wykonanej przez siebie pracy, wdrażanie dzieci do umieszczania kredek w pojemniczkach do tego przeznaczonych. Rozpoznawanie koloru żółtego.

 

 

 

Literatura:

  • M. Kownacka „ O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach”  ( (J. Iwanowska „ Plany miesięczne, 3-latki”)
  • Z. Bogdanowicz „ Zabawy dydaktyczne”
  • Zeszyt roboczy nauczycielki

 

Pomoce:

Pluszowy miś o imieniu Pysio, znaczki rozpoznawcze, zabawki znajdujące się w sali, ilustracje, kredki, kartki, muzyka na płytach CD.

 

Zabawy ruchowe:

  • Orientacyjno – porządkowa „ słonko świeci, deszczyk pada”,
  • Kółeczkowa ze śpiewem „ Dwa malutkie misie”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Ja i moi koledzy.

 

  • wdrażanie do zgodnego współżycia i działania w grupie,
  • używanie form grzecznościowych wobec kolegów i osób starszych.
  • ufne odnoszenie się do nauczycielki troszczącej się wspólnie z rodzicami o dobro i bezpieczeństwo dzieci.

 

„ Chcę mieć przyjaciela”

Słuchanie opowiadania D. Niewoli „ Chcę mieć przyjaciela” ze zbioru „ Zaczarowane słowa”. Rozmowa n/t różnic i podobieństw między ludźmi, wykonanie prostej pracy „ Moja buzia” – uzupełnianie brakujących elementów ( usta, oczy , nos, uszy). Nazywanie i pokazywanie poszczególnych części ciała przy pomocy wyliczanki „ Dziewuszka” wg M. Bogdanowicz.

 

„ Do kogo toczysz piłkę?”

Zabawa dydaktyczna wg Bogdanowicz – utrwalanie imion koleżanek i kolegów, umiejętne toczenie piłki. Zabawy piłkami, segregowanie piłek wg wielkości: duża – mała. Kolorowanie schematu piłki.

 

„ Zaczarowane słowa”

Słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu „ Mateuszek na zaczarowanej wyspie”. Zachęcanie dzieci do używania słów grzecznościowych – dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.

„ Umiem ćwiczyć” – wykonywanie prostych ćwiczeń gimnastycznych.

 

„ Chociaż ze mnie jeszcze malec, radzę sobie doskonale”

Wprowadzenie wiersza do nauki „ Mam trzy latka” I. Suchorzewskiej. Podkreślenie ważności wieku dzieci, zachęcenie do samodzielnego wykonywania różnych czynności w przedszkolu, wzajemne pomaganie sobie.

Próby powtarzania wiersza, doskonalenie pamięci. Rysowanka – rymowanka „ Oto jestem ja”.

 

„ Lubię wszystkich, wszyscy lubią mnie”

Zabawa „ Zgadnij o kim mówię?”. Wykonanie pracy wg wzoru „ Kolorowy talerzyk dla mojego kolegi”. Słuchanie wiersza E. Skarżyńskiej „ Wszyscy lubią mnie”. Nauka piosenki „ Idzie Jaś, idzie Staś”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Literatura:

  • D. Niewola „ Zaczarowane słowa”
  • Z. Bogdanowicz „ Zabawy dydaktyczne”
  • H. Kruk „ Wybór literatury…”
  • Zeszyt roboczy nauczycielki

 

Pomoce:

Szablony twarzy, kredki, szablon postaci człowieka, piłki małe i duże, lusterka, papierowe talerzyki, plastelina, krepina, farby, klej.

 

Zabawy ruchowe:

  • kółeczkowa  „ Balonik”,
  • naśladowcza „ Lusterko”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Nasze zabawki.

 

  • wdrażanie do szanowania wspólnych zabawek i odkładania ich na wyznaczone miejsce,
  • przyzwyczajanie dzieci do dzielenia się zabawkami,
  • korzystanie z zabawek zgodnie z ustalonymi zasadami bezpieczeństwa np. zabawkami nie wolno rzucać.

 

 

„ Moje zabawki”

Słuchanie opowiadania I Salach „ Moje zabawki” – nawiązanie do zabawek znajdujących się w Sali. Zachęcanie dzieci do szanowania nie tylko swoich zabawek, przedstawienie sposobu korzystania z zabawek ( przestrzeganie zasady dobrej zabawy, dzielenia się z innymi, odkładania zabawek na wyznaczone miejsce).

„ kolorujemy jak umiemy” – kolorowanie obrazka przedstawiającego zabawkę ( do wyboru przez dziecko).

 

„ Moja ulubiona zabawka”

Rozmowa kierowana przez nauczycielkę o zabawce ulubionej przez dziecko. Dzieci próbują opisać wygląd swojej zabawki ( staramy się mówić poprawnie).

Próby narysowania swojej zabawki. Rozpoznawanie kolorów: zielony, czerwony, żółty.

 

„ Samodzielnie budujemy wieżę”

Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków małych i dużych, nauka umiejętnego łączenia klocków w całość, tworzenie wieży. Doskonalenie sprawności manualnej palców i dłoni, utrwalenie pojęć Mały – Duży. Segregowanie klocków.

 

„ Gdzie ukryły się zabawki?”

Poznanie pojęć wysoko – nisko. Zwrócenie uwagi na ustawienie zabawek na sali, zachęcanie dzieci do korzystania z pomocy nauczycielki przy wyborze zabawki.

„ Chcemy ćwiczyć” – wykonujemy ćwiczenia gimnastyczne z woreczkiem.

 

„ Trala, la piosenka prosta”

Nauka piosenki „Przedszkolaczek, omówienie treści piosenki, reagowanie na zmiany sygnałów muzycznych. Zagadki słuchowe – klaskanie w ręcę, uderzanie o kolana lub podłogę.

 

 

 

 

 

 

 

„ Jaś i zabawki”

Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „ Jaś i zabawki”, dzieci rozpoznają swoje emocje ( radość, smutek, złość, płacz, zdziwienie). Próbują naśladować minki na obrazkach – wykorzystanie lusterek.

„ Czego brakuje?” – uzupełnianie dużego schematu postaci: oczy, usta, nos, uszy, włosy.

 

„ Jedzie pociąg z daleka”

Zabawa ruchowa przy znanej piosence, umiejętne ustawianie się jeden za drugim podczas zabawy, tworzenie pociągu, który odwiedzi wszystkie kąciki w Sali. Krótkie zabawy w kącikach, wspólne porządkowanie zabawek, reagowanie na sygnał dźwiękowy. Umieszczanie w pociągu na tablicy karteczki ze swoim imieniem.

 

„ Narysuję wszystko, to, co chcę”

Rysowanie kredkami n/t dowolny, posługiwanie się nie tylko kredkami świecowymi ( ołówkowe). Próby narysowania swojego znaczka z zachowaniem dużej dowolności. Pomoc nauczycielce w odkładaniu kredek na miejsce. Słuchanie piosenki „ kolorowe kredki”

 

„ Dom dla lalek”

Słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu E. Ostrowskiej „ Nocne kłopoty zabawek Doroty”. Rozmowa o zachowaniu porządku w kąciku lalek – wspólne porządkowanie kącika.

Zabawy przy muzyce.

 

„ Ładnie śpiewa przedszkolaczek”

Utrwalenie poznanych w przedszkolu piosenek, zaspokojenie potrzeby aktywności ruchowej poprzez ruch przy muzyce, prawidłowe reagowanie na zmianę rytmu i polecenia nauczycielki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Literatura:

  • I. Salach „ Moje zabawki”,
  • Kalendarz muzyczny w przedszkolu,
  • Cz. Janczarski „ Jaś I zabawki”
  • E. Ostrowska „ Nocne kłopoty zabawek Doroty”
  • K. Wlaźnik „ Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

 

Pomoce:

Zabawki znajdujące się w sali, kolorowani, kredki świecowe i ołówkowe, woreczki, płyty z muzyką, klocki, duży arkusz szarego papieru, ilustracje.

 

Zabawy ruchowe:

  • z elementem podskoku „ Pajacyki”,
  • z elementem biegu „ Samochody”

 

 

 

 

 

 

Opracowała

Małgorzata Cacko

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin