KSIĘGA UŚMIECHU 4 LATEK przewodnik metodyczny cz2.pdf

(8151 KB) Pobierz
313440175 UNPDF
313440175.051.png 313440175.058.png 313440175.059.png 313440175.060.png 313440175.001.png 313440175.002.png 313440175.003.png 313440175.004.png 313440175.005.png 313440175.006.png 313440175.007.png 313440175.008.png
Opracowanie zajęć muzycznych: Joanna Pietrzak
Projekt okładki i strony tytułowej: Adam Bardos
Redakcja: Magdalena Marczewska
Korekta: Małgorzata Struczewska
© Copyright by Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z. o.o.
ISBN 978-83-7253-619-8
Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z. o.o.
ul. Rejtana 17/40-41
02-516 Warszawa
tel. 022 864 98 22 do 24
faks 022 864 98 26
Skład: Tomasz Olszewski
313440175.009.png 313440175.010.png 313440175.011.png 313440175.012.png 313440175.013.png 313440175.014.png 313440175.015.png 313440175.016.png 313440175.017.png 313440175.018.png 313440175.019.png 313440175.020.png
Spis treści
VI. Luty ......................................................................................................4
1. Wielkie zakupy ....................................................................................... 4
2. Bal w przedszkolu ................................................................................ 16
3. Tajemnice Lodowej Krainy .................................................................. 28
4. Warszawa i Kraków ............................................................................. 41
VII..Marzec...............................................................................................53
1. Kiedyś będziemy dorośli ...................................................................... 53
2. Kraina Techniki .................................................................................... 64
3. Królestwo Pani Wiosny ........................................................................ 77
4. Kraina Wyobraźni ................................................................................ 89
VIII. Kwiecień ........................................................................................102
1. W zdrowym ciele zdrowy duch ......................................................... 102
2. Pisanki, kraszanki, jajka malowane... ................................................ 116
3. Ziemia naszą planetą/Zielona Kraina ................................................. 127
4. Królestwo Zwierząt ............................................................................ 139
IX..Maj.....................................................................................................152
1. Tęczowy tydzień/Tęczowa Kraina ..................................................... 152
2. Niezapominajki to są kwiatki z bajki ................................................. 163
3. Serduszko dla mamy .......................................................................... 174
4. Książka moim przyjacielem/Królestwo Książek ............................... 185
X..Czerwiec..............................................................................................196
1. Mały człowiek – ważna sprawa ......................................................... 196
2. Ciepło, coraz cieplej... ........................................................................ 206
3. Mój tata .............................................................................................. 219
4. Podróże małe i duże ........................................................................... 228
313440175.021.png 313440175.022.png 313440175.023.png 313440175.024.png 313440175.025.png 313440175.026.png 313440175.027.png 313440175.028.png 313440175.029.png 313440175.030.png 313440175.031.png 313440175.032.png
VI. Luty
VI/1. Temat kompleksowy: WIeLKIe ZAKUPy
VI/1.1. Temat dnia: Wycieczka do sklepu spożywczego
Cele:
zapoznanie z zasadami obowiązującymi podczas zakupów
. kształtowanie nawyku stosowania form grzecznościowych
. wzbogacanie słownictwa o wyrażenia związane ze sklepem
. przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy
Środki dydaktyczne:
piosenka Indiańskim krokiem (sł. Maria Terlikowska, muz. edward Pałłasz), CD
PIOSeNKI, materiałowa torba na zakupy; lusterka; szarfy w dwóch kolorach, bę-
benek; kosz, piłeczki; pacynka krasnala, stemple z ziemniaków, kartki, farby plaka-
towe; instrumenty perkusyjne; karta pracy 1 ,,Skojarzenia” (karty pracy cz. 2).
Proponowane działania:
I..
1. Powitanie piosenką Indiańskim krokiem i przypomnienie zasad bezpieczeń-
stwa (nuty: scenariusz II/3.2.)
Nauczyciel nuci fragment piosenki na dowolnej sylabie, dzieci rozpoznają
i śpiewają piosenkę. Następnie nauczyciel przypomina dzieciom zasady kultural-
nego zachowania się w sklepie oraz zasady bezpieczeństwa podczas wycieczki:
słuchanie poleceń osób dorosłych, poruszanie się po chodniku, nieoddalanie się
od grupy. Pokazuje materiałową torbę, którą dzieci zabiorą ze sobą na zakupy.
2. Ćwiczenia logopedyczne z lusterkami
Dzieci wykonują ćwiczenia:
– „Cmokanie” (przy wysuniętych do przodu wargach naśladowanie całowania
mamy lub taty);
– „Parskanie” (wprowadzanie warg w drganie);
– „Talerz zupy” (wysuwanie mocno warg do przodu i dmuchanie na talerz
ułożony z rąk);
– ,,Język zamienia się w młotek” (naśladowanie wbijania gwoździ – uderzanie
czubkiem języka za górnymi zębami).
4
313440175.033.png 313440175.034.png 313440175.035.png 313440175.036.png 313440175.037.png 313440175.038.png 313440175.039.png 313440175.040.png 313440175.041.png 313440175.042.png 313440175.043.png 313440175.044.png
3. Wykonanie karty pracy 1 ,,Skojarzenia”
Uwaga: numeracja kart dotyczy kart pracy cz. 2.
Dzieci nazywają przedmioty i łączą liniami te, które do siebie pasują.
4. Zabawa orientacyjno-porządkowa ,,Wielkoludy i krasnale” (wg K. Wlaźnik)
Nauczyciel dzieli dzieci na dwa zespoły, które otrzymują szarfy w dwóch kolo-
rach, np. „wielkoludy” – żółte, „krasnale” – czerwone. Kiedy nauczyciel gra
rytm ćwierćnutowy na bębenku, dużymi krokami maszerują „wielkoludy”;
kiedy gra szybko (rytm ósemkowy), cicho i lekko biegną „krasnale”. Nauczyciel
zmienia rytm kilka razy, a następnie dzieci wymieniają się kolorami szarf, aby
każde mogło odegrać obie role.
II.
1. Wycieczka do sklepu spożywczego
Dzieci oglądają witryny sklepowe i na podstawie ich wyglądu określają rodzaj
sklepu. Podczas pobytu w sklepie obserwują pracę ekspedientki i rozmawiają
z nią o pracy. Dzieci nazywają poszczególne działy sklepu: nabiał, pieczywo,
napoje, słodycze, oglądają plakaty reklamowe różnych irm. Nauczyciel wyjaśnia
dzieciom pojęcia: „klient”, „ekspedientka”, „paragon”, „nabiał”, „reklama”, „lada”.
Podczas pobytu w sklepie należy przypomnieć dzieciom o konieczności stosowa-
nia zwrotów grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”, „dzień dobry”, „do widze-
nia”. Dzieci wspólnie z nauczycielem kupują kilogram mąki i soli i odbierają
paragon. Dzieci powinny podziękować pracownikom sklepu za miłe przyjęcie.
III..
1. Zabawa z elementem rzutu ,,Celowanie do kosza” (wg K. Wlaźnik) .
Dzieci ustawiają się w kole, na środku stoi kosz. Otrzymują piłeczki i wrzucają
je do kosza. Za każde traienie nagradzane są brawami, liczą swoje traione
rzuty. Zabawę powtarzamy.
2. Podsumowanie informacji zdobytych na wycieczce
Nauczyciel indywidualnie rozmawia z dziećmi o ich wrażeniach z wycieczki
i doświadczeniach z zakupami; podsumowuje wiadomości zdobyte na wyciecz-
ce. Zachęca dzieci, aby opowiedziały krasnalowi Milusiowi, jak trzeba się za-
chować w sklepie, jak robić zakupy itp.
3. Praca plastyczna ,,Pieczątki z ziemniaka”
Dzieci stemplują owalnymi ziemniakami umoczonymi w farbie plakatowej.
Stempelki mogą być wykorzystane jako pieniądze podczas zabawy w sklep.
4. Zagadki „W sklepie muzycznym”
Nauczyciel ukrywa kilka instumentów perkusyjnych i wypowiada zdanie:
„W sklepie muzycznym... (wymienia imię dziecka) kupił(a)... (i gra na instru-
mencie)”. Wymienione dziecko kończy zdanie, podając nazwę instrumentu.
Uwaga: Nauczyciel prosi o przyniesienie opakowań po artykułach spożywczych.
5
313440175.045.png 313440175.046.png 313440175.047.png 313440175.048.png 313440175.049.png 313440175.050.png 313440175.052.png 313440175.053.png 313440175.054.png 313440175.055.png 313440175.056.png 313440175.057.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin