wymiana zarowek.doc

(231 KB) Pobierz
[306 XN] Wymiana żaróweczek w zegarach (bez zdejmowania kierownicy)

[306 XN] Wymiana żaróweczek w zegarach (bez zdejmowania kierownicy)

Wymiana żaróweczek w zegarach (bez zdejmowania kierownicy) 306 XN 1,4i (1995r) - by Tanod.

Poziom trudności (w skali): Bardzo łatwy; Łatwy; Średni; Trudny; Bardzo trudny
Czas wymiany: około 1 godziny (auto na parkingu, wymiana żarówek w domu).

Potrzebne narzędzia:

·         Wkrętak krzyżakowy średni (typ Philips - 1)

·         Klucze trzpieniowe typ Torx rozmiar 10 i 20 (wkrętaki

·         Ściereczka nasączona np. spirytusem salicylowym do przetarcia ścieżek

·         Ewentualnie: multimetr, szczypce, lutownica, cyna, pęseta


i części:

·         Żaróweczki "beztrzonkowe" - 12V 1,2W 5301 W2x4,6d (~ 1PLN/szt.) - do wersji XN potrzebne 19 sztuk (do lepszych wersji maksimum 29 sztuk).

Osobiście radzę wymienić wszystkie na raz.

 

UWAGI

 

  1. Korzystanie z porady jest bezpłatne, dobrowolne i na własną odpowiedzialność!
  2. Kopiowanie pliku bez zgody autora jest jak najbardziej wskazane.
  3. Nie wiem czy posiadacze Airbag-ów mogą skorzystać z tych porad, ale na wszelki wypadek radzę odpiąć klemę z akumulatora!!!
  4. Możliwe jest, że żaróweczki w zegarach innej firmy lub w nowszych modelach Peugeot 306 mogą być wlutowane w oprawki, a wtedy koszty zakupu wzrosną blisko dziesięciokrotnie (!), chyba że się samemu przelutuje - stąd w liście narzędzi lutownica, cyna i pęseta.

 

Opis dotyczy zegarów firmy JAEGER

(nazwa pod licznikiem "dziennym" kilometrów)


 


 

Etap 1


Zwolnić blokadę położenia kierownicy. Wkrętakiem krzyżakowym odkręcić od spodu trzy wkręty mocujące osłonę przełączników świateł,
wycieraczek i kolumny kierownicy.




 

Etap 2


Ustawić kierownicę w najniższym położeniu i zablokować

Etap 3


Kluczem TORX (rozm. 10) odkręcić maskownicę zegarów (dwa wkręty u góry pod "daszkiem")

Etap 4


Kluczem TORX (rozm. 20) odkręcić panel zegarów (dwa wkręty w dolnej części i jeden u góry)

Etap 5


Lekko szarpnąć panel do siebie, aby rozłączył się taki biały lejek od linki prędkościomierza. Przesuwając panel porozpinać delikatnie wtyczki po lewej, górnej (x2) i prawej stronie - u mnie 4 (u "bogatszych" może być 5).




 

Etap 6


Najtrudniejszy, aczkolwiek - używając przekleństw - dość szybki ˘ Zwolnić blokadę kierownicy i odciągając silnie kierownicę jednocześnie w kierunku do siebie i do dołu - tak manipulować panelem, aby wyciągnąć go w kierunku "do pasażera". Przynajmniej ja tak wyciągnąłem. Z racji braku trzeciej ręki - brak zdjęć z tego etapu.

Etap 7


Wyjąć oprawki - lekko dociskając przekręcać w lewo o około 1/8 obrotu. Powyjmować żaróweczki - pomocne mogą być szczypce z nasuniętymi nań gumowymi rurkami chroniącymi przed zmiażdżeniem szklanej bańki.


 

Etap 8


Powkładać żaróweczki w oprawki zwracając uwagę na ułożenie metalowych "wąsów". W tym momencie wyrazy współczucia dla tych, co muszą lutować. Przeczyścić ścieżki gniazd żarówkowych i powkładać oprawki na miejsce.




Możliwe jest, że oprawka w gnieździe będzie luźna, a wtedy należy podgiąć blaszki styków.

Etap 9


Korzystając z tych samych przekleństw - wsunąć panel. Podłączyć okablowanie, dopasować na wyczucie panel do "lejka" i wcisnąć. Ten lejek spełnia rolę urządzenia naprowadzającego, także nie powinno być kłopotów.




Teraz można sprawdzić poprawność świecenia żarówek (podświetlenie i kontrolki), oraz ruszyć autem parę metrów do przodu aby się upewnić, że linka sprzęgła się z zegarem prędkościomierza. Następnie wszystko poskręcać (oczywiście w odwrotnej kolejności).

Etap 10


Poczekać np. przy napoju ;) bezalkoholowym do wieczora, aby podziwiać swoją pracę.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin