ESTRADA I STUDIO - 2008-07.pdf

(18791 KB) Pobierz
untitled
2 PYTY GRATIS
CD+DVD
ADAM TOCZKO | Z WIZYT W FIRMIE DPA
Z WIZYT W FIRMIE DPA | ERGONOMIA PRACY Z ABLETON LIVE
ERGONOMIA PRACY Z ABLETON LIVE
MOSQITOO
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 7/2008 (142)
cena 14,70 z (w tym 0% VAT)
KOREKCJI
Wykorzystaj w praktyce moliwoci korektorów
CIEK AWY PR ODUKT
Toft ATB24
W YW IAD
Analogowa
konsoleta
konsoleta
studyjna
studyjna
GRZEGORZ
LINDEMANN
ODIZOLUJ SI!
Podstawy akustycznej
T EST Y
ESI ESU1808 | Edirol R-09HR
Edirol R-09HR
Alesis M1 Active 620 | Ableton Live 7
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Alesis M1 Active 620
Ableton Live 7
Sibelius Educational Suite
Samson G-Track
Access Virus TI Snow
Primacoustic Recoil Stabilizer
Samson G-Track | Access Virus TI Snow
Primacoustic Recoil Stabilizer | Roland RD-700GX
Roland RD-700GX
Nakład 12.000 egz.
ADAM TOCZKO
BARWNY WIAT
Wykorzystaj w praktyce moliwoci korektorów
Analogowa
GRZEGORZ
LINDEMANN
Podstawy akustycznej
izolacji pomieszcze
izolacji pomieszcze
ESI ESU1808
PMC AML1 | Sibelius Educational Suite
PMC AML1
64654985.043.png 64654985.044.png 64654985.045.png 64654985.046.png 64654985.001.png 64654985.002.png 64654985.003.png 64654985.004.png 64654985.005.png 64654985.006.png 64654985.007.png 64654985.008.png 64654985.009.png 64654985.010.png 64654985.011.png 64654985.012.png
64654985.013.png 64654985.014.png 64654985.015.png 64654985.016.png 64654985.017.png 64654985.018.png
WSTP
Muzyka niewana,
brzmienie si liczy...
am znajomego, który od kilku miesięcy poszukuje optymalnego odsłuchu, chcąc zmienić posia-
dany dotąd system na taki z wysokiej półki. Ma na to kilka tysięcy złotych i waha się, co wybrać,
próbując a to ten, a to znowu inny zestaw monitorów. Odsłuchał już chyba wszystko, co jest na
rynku i czym więcej słucha, tym większy ma problem z wyborem. Trochę przypomina mi to opowieść
o głodnym, któremu kazano wybrać – pieczoną gęś czy kurczaka z rożna. Biedak w końcu umarł z głodu,
bo nie wiedział, na co ma się zdecydować. Pytam się więc tego znajomego: „A na czym
miksowałeś do tej pory?”. „No wiesz, mam takie głośniki domowej roboty, nawet niezłe,
fajnie mi się na nich kręci. Ale cały czas szukam czegoś lepszego”. Dodam tylko, że na tych
„głośnikach domowej roboty” mój znajomy „ukręcił” parę hitów, które można usłyszeć
w różnych programach telewizyjnych i w stacjach radiowych.
Inny mój znajomy, wysokiej klasy realizator, wybitny znawca technik studyjnych, mają-
cy na koncie realizację utworów z pierwszych miejsc list przebojów oraz wybitnych dzieł
muzyki poważnej, przyznał mi się niedawno, że sporo rzeczy miksuje na monitorach za
kilkaset złotych. „Bardzo mi pasują te głośniczki, bo są małe, zgrabne, mogę je zapakować
w torbę i pojechać z nimi pracować w terenie”.
Dwóch różnych ludzi, dwa różne podejścia do kwestii monitorów i w obu przypadkach
okazuje się, że mając odpowiednie doświadczenie i umiejętność słuchania można zmikso-
wać nagranie na przeciętnej klasy głośnikach. Wychodzi więc na to, że zakup ezoterycz-
nych monitorów i dbałość o każdy szczegół związany z adaptacją akustyczną pomiesz-
czenia nie są najważniejszymi rzeczami w życiu realizatora dźwięku. Śruby można wkręcać zarówno
pneumatycznym kluczem dynamometrycznym z ergonomicznie ukształtowanym uchwytem, jak i zwy-
kłym kluczem płaskim. Efekt jest w obu przypadkach taki sam – śruba została dokręcona. Oczywiście
trochę przesadzam, bo każdy zdrowy na uchu i umyśle realizator wie, że jest pewne minimum, poniżej
którego nie można schodzić, bo ukręci się coś, czego nie da się słuchać. Owszem, tak samo jak nie stosuje
się kluczy płaskich, które pękają przy dokręcaniu śrub.
Czasem jednak odnoszę wrażenie, że pogoń za wysokiej klasy sprzętem, coraz nowszymi programami,
coraz droższymi klockami do studia to trochę ucieczka od tego, co w tym wszystkim najważniejsze – od
nagrywania muzyki. Przecież w większości przypadków i tak utwór wyląduje w przenośnym odtwa-
rzaczu lub zostanie wyemitowany przez rozgłośnię radiową tak niemiłosiernie sprasowany, że nikt nie
będzie w stanie wychwycić faktu, że w chórkach zastosowano mikrofon lampowy z transformatorowym
wyjściem. Owszem, są produkcje, gdzie wysokiej klasy sprzęt doskonale słychać. Ale w przypadku więk-
szości produkcji pop, rock i dance wszelkiej maści, gdzie odstęp między poziomem szczytowym a średnim
niebezpiecznie zbliża się do zera, jakoś trudno mi sobie wyobrazić, że w finalnym produkcie muzycznym
zrobi różnicę użycie do mikrofonu gitarowego przedwzmacniacza za 20.000 złotych zamiast preampu za
1.000 złotych. Pewno gdzieś tam na etapie nagrywania da się to wyłapać, ale i tak różnica nie będzie tak
istotna jak przy nieco innym ustawieniu mikrofonu czy wreszcie lepszym wykonaniu artystycznym. Zbyt
wiele razy widziałem, jak stłoczeni nad mikserem członkowie zespołu debatują godzinę na temat ilości
„basu w basie”, podczas gdy zrozpaczony realizator próbuje im wyjaśnić, że może po prostu trzeba to
lepiej i równiej zagrać, a wszystko samo się ułoży...
Wiele nagrywających osób znacznie częściej myśli o tym, „jak to zagada”, niż o tym, co zagrać.
Parafrazując słynne słowa mistrza Laskowika rzec można, że dla nich „muzyka nieważna, brzmienie się
liczy”. I choć doceniam fakt, że jedne urządzenia potrafią dać lepszy efekt brzmieniowy niż inne i dosko-
nale wiem, że na jednych monitorach pracuje się bardziej komfortowo niż na innych, to jednak i tak
w ogólnym rozrachunku liczą się pomysł na muzykę oraz umiejętności muzyków i realizatora. A dobry
sprzęt na pewno nie przeszkodzi w nagraniu dobrej płyty.
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Estrada i Studio • lipiec 2008
3
M
64654985.019.png 64654985.020.png 64654985.021.png 64654985.022.png 64654985.023.png 64654985.024.png 64654985.025.png
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
88 Barwnywiatkorekcji
W artykule postaramy si przybliy Wam tema-
tyk korekcji – przedstawimy róne typy korek-
torów oraz sposoby ich zastosowania, take
z uwzgldnieniem konkretnych przykadów prak-
tycznych
ROZMOWY
82 GrzegorzLindemann
Wród filmów, w których powstaniu znaczcy
udzia bra nasz rozmówca, znajdziemy m.in. takie
produkcje jak: Ranczo, Tylko Mnie Kochaj, Strajk.
Die Heldin Von Danzig, Skazany Na Bluesa, Show,
Wiedmin, Chopin, W Pustyni i w Puszczy
102 Odizoluj si (dwikowo)
Produkcja muzyczna wymaga izolacji. Ale nie izo-
lacji w sensie artystycznym, ale izolacji od dwi-
ków otoczenia i otoczenia od dwików wytwarza-
nych przez nas. W obu przypadkach rzecz nie jest
atwa w praktycznej realizacji, ale to nie oznacza,
e jest niemoliwa
98 AdamToczko
S tacy realizatorzy, których nazwisko wymie-
nione na albumie pod hasem „realizacja” lub
„produkcja” jest gwarancj doskonaego brzmie-
nia i wietnej produkcji. Do takich osób naley
Adam Toczko
106 Mosqitoo
Duet Mosqitoo tworz Rafa Malicki oraz Monika
Gbowicz. Swoj pierwsz pyt pt. Mosqitoo
Music nagrali w 2005 roku i wydali nakadem
Kayax Productions
114 Ergonomia pracy z Ableton Live
Szybka, bezproblemowa i efektywna praca z pro-
gramem jest marzeniem wielu muzyków, realiza-
torów i producentów, którzy przesiadujc przed
komputerem niezliczon ilo godzin, szukaj roz-
wiza, przyspieszajcych w jak najwikszym
stopniu ich prac
TEMATY Z OKADKI:
Barwny wiat korekcji .................................. 88
Odizoluj si (dwikowo)............................ 102
Toft Audio Designs ATB24 ............................ 32
Grzegorz Lindemann .................................... 82
Access Virus TI Snow .................................. 40
Mosqitoo ................................................... 106
118 Nowe brzmienia
Kiedy tworzymy co nowego, szukamy nowych
dwików, brzmie i inspiracji. Ale skd je wzi?
Oto kilka pomysów, jak zdobywa, przetwarza
i tworzy zupenie niecodzienne brzmienia
RELACJE
78 Pikna przeszo,
wietlana przyszo
Z wizyt w firmie DPA Microphones
Strategiczny zwrot w rozwoju DPA, jaki dokona si
kilka lat temu, moe sprawi, e wyroby tego pro-
ducenta trafi wszdzie tam, gdzie wana jest naj-
wysza jako brzmienia, wysoka funkcjonalno
i niezrównana jako wykonania
8 82
120 Warsztaty Pro Tools
Ustawienia obszarów roboczych
programu
Moliwo przywoywania okrelonego widoku
projektu znaczco przyspiesza prac, gdy
jednym ruchem moemy przeskalowa widok czy
np. przywoa okrelone okno i jego ustawienie
8 88
102
106
4
Estrada i Studio • lipiec 2008
64654985.026.png 64654985.027.png 64654985.028.png 64654985.029.png 64654985.030.png 64654985.031.png 64654985.032.png 64654985.033.png
4 40
TESTY
74 Ableton Live 7
cyfrowa stacja robocza (Mac/PC)
40 Access Virus TI Snow
cyfrowy syntezator
48 Alesis M1 Active 620
aktywne monitory bliskiego pola
52 EdirolR-09HR
24-bitowy rejestrator stereo
66 ESIESU1808
interfejs audio USB 2.0
4 48
68 PMCAML-1
dwudrony monitor aktywny
56 Primacoustic Recoil Stabilizer
podstawa dla monitorów studyjnych
62 RolandRD-700GX
stage piano
72 SamsonG-Track
mikrofon/interfejs USB
58 Sibelius Educational Suite
pakiet oprogramowania edukacyjnego
STAE RUBRYKI
3 Wstp
32 Toft Audio Designs ATB24
konsoleta analogowa
6 62
6 Spis CD i DVD
Spis zawartoci krka CD Audio oraz pyty DVD zawierajcej filmy, programy,
dokumentacj uzupeniajc itp.
10 Mieszanka
Najnowsze informacje ze wiata producentów i dystrybutorów sprztu i opro-
gramowania przeznaczonego na scen i do studia
26 Pytania, odpowiedzi, porady
Dzia, w którym znajdziecie odpowiedzi na pytania zadawane w listach do
redakcji oraz na naszym Forum www.eis.com.pl
122 Przylij nam swoje demo
124 Recenzje
W tym dziale opisujemy ciekawe wydawnictwa pytowe, jakie niedawno uka-
zay si na naszym rynku
3 32
126 Rynek EiS
Chcesz co kupi, sprzeda bd zamieni? A moe zaproponowa swoje
usugi lub da prac? To miejsce jest dla Ciebie!
134 Zaprenumeruj EiS
Prenumerata EiS jest najtasz i najprostsz form zakupu naszego miesicz-
nika. Przy okazji mona te co wygra (patrz str. 8)
136 W nastpnym numerze
138 Felieton EiS
Estrada i Studio • lipiec 2008
5
64654985.034.png 64654985.035.png 64654985.036.png 64654985.037.png 64654985.038.png 64654985.039.png 64654985.040.png 64654985.041.png 64654985.042.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin