[PORADA] Domykanie szyb z pilota, średniozaawansowane
Ponieważ znany sposób na domykanie szyb (przy pomocy złączenia kabli) spotkał się z dużą krytyką i kilkoma "błędami" z tym związanymi, przedstawiana tu porada jest może nieco bardziej skomplikowana, ale za to pozbawiona znanych wad takich jak: rozładowywanie się akumulatora, brak możliwości domykania szyb przez krótkie przytrzymanie przycisku, poza tym nie musimy ciąć i szukać kabli.Powiem, że pomimo trzech podejść nie udało mi się wykonać domykania szyb za pomocą łączenia kabli. Znalazłem po kilka kabli tego samego koloru i przez próby łączenia zrobiłem sobie zwarcie w instalacji, co doprowadziło do powstania błędów w komputerze.OK, więc do rzeczy:Jak to działa?Wykonujemy dodatkowy prosty układ, którego zadaniem jest złapanie sygnału z "kluczyka" (ten z pinu 7) i przechowanie go przez 6 sekund. Czyli dokładnie taka sytuacja jakbyśmy trzymali za każdym razem przekręcony kluczyk i czekali aż się szybki domkną.Złapany sygnał jest przechowywany w kondensatorze i dalej kierowany do centralki szyb elektrycznych a dokładniej centralka szyb jest masowana przez tranzystor (pin 24 jest masowany do pinu 11) .I teraz uwaga - niezależnie od sposobu zamknięcia samochodu, szybki zawsze zostaną domknięte !!!Ma to i swoje plusy i minusy, jakie? Chyba każdy sobie odpowie.
Cytat:
W aucieMusimy najpierw zdemontować trójkątną osłonę centralki (boczek), przy nogach pasażera, jest ona zaczepiona na dwóch śrubach:Następnie odkręcamy centralkę i wypinamy dwie kostki z kablami przyłączone do niej.Zamykamy auto ręcznie i idziemy z centralką do domu.Wymontowany sterownik:W domuZaczynamy od skompletowania narzędzi (na zdjęciu nie ma pistoletu z klejem termoplastycznym) i otwarcia sterownika:Z otwarciem nikt nie będzie miał problemów, jest 5 wielkich zaczepów, bez śrubek.Po wyjęciu:Przy okazji sprawdzamy czy kupiliśmy elementy z listy, jak widać dużo nie ma.Tranzystor - BC547 (zamiennik to np. BC337)Dioda - 1N4148 (uważamy na prawidłowy kierunek przepływu prądu)Kondensator elektrolityczny - 220 uF (do 16 V, minus podłączamy do masy czyli do pinu 11)Rezystory - 1k oraz 10k, tu wszystko jedno w którą stronę, rezystory mają wartości zakodowane w kodzie paskowym, jak nie umiemy odczytać wartości to poprośmy sprzedawcę podpisanie który jest który.Koszt elementów to około 74 grosze więc proszę się nie załamywać Lutowanie zaczynamy od pinów na sterowniku, unikniemy przez to zarówno cięcia kabli jak i lutowania gdzieś na płytce, a przywrócenie do stanu "fabrycznego" też nie będzie problemem.Trzeba zalutować piny tak, aby się cyna ładnie rozpłynęła:Następnie przylutowujemy elementy, zwracając uwagę na położenie tranzystora oraz kondensatora i diody:Tak wygląda to na schemacie:Na tym etapie można by zakończyć, ale dla pewności, aby się elementy nie poprzemieszczały, proponuję podkleić je klejem termoplastycznym (takim z pistoletu elektrycznego):Nie zwracajcie uwagi na rozmieszczenie elementów w sterowniku, bo każdy ma w środku nieco inaczej.Złożyć i włożyć do auta, cieszyć się i nie zapominać o każdorazowym wyjęciu kluczyków ze stacyjki i niepozostawianiu dzieci w aucie
Maggia