W S P.doc

(591 KB) Pobierz
1

1.          Współczesne systemy polityczne

 

1.1.         Dr Bożena Dziemidok

 

1.       Zasady prawno - konstytucyjne państw demokratycznych.

     System polityczny,

Ogół organów władzy publicznej, a także partii politycznych, organizacji społecznych oraz grup formalnych i nieformalnych, uczestniczących w działaniach politycznych w ramach danego państwa, jak również ich wzajemne stosunki tworzące funkcjonalną całość z punktu widzenia bezpośredniego lub pośredniego kreowania organów i decyzji państwowych.

Podsystemy:

-       Instrumentalny,

-       Funkcjonalny,

-       Regulacyjny, normatywny,

-       Komunikacyjny,

     Klasyfikacja systemów politycznych:

a) charakter reżimu politycznego, środki i metody działania używane przez aparat państwowy w stosunku do ludzi (państwo demokratyczne, państwo totalitarne, państwo autorytarne);

b) zasady organizacji aparatu państwowego (monarchia i republika, systemy prezydialne i parlamentarne oraz systemy: parlamentarno-gabinetowy, gabinetowo-parlamentarny, prezydencki, mieszany, parlamentarno-komitetowy;

c) strukturę terytorialno - administracyjną państwa (państwo unitarne, państwo złożone - federacyjne, państwo autonomiczne).

     Demokracja jako system polityczny.

a) demokracje skonsolidowane, czyli system rządów, który spełnia wszystkie proceduralne kryteria demokracji i w którym wszystkie znaczące siły polityczne akceptują istniejące polityczne oraz demo­kratyczne reguły gry;

b) demokracje nie skonsolidowane, istniejące tam, gdzie występują instytucje proceduralnej demokracji, ale gdzie brak jest rzeczywistego konsensusu elit odnośnie do demokratycznego porządku w polityce;

c) demokracje ograniczone, istniejące tam, gdzie elity podzielają demokratyczny konsensus i są strukturalnie zintegrowane, ale ze względu na różne cenzusy wyborcze uczestnictwo polityczne obywateli jest ograniczone;

d) pseudo demokracje, czyli systemy, gdzie pomimo demokratycznej fasady nie występuje rywalizacja polityczna.

     Zasady państw demokratycznych:

ü    Zasada suwerenności narodu, fundamentalna zasada ustrojowa państwa demokratycznego, rozumiana i interpretowana obecnie jako suwerenność społeczeństwa obywatelskiego, wynika stąd, iż społeczeństwo, jako ogół obywateli, jest źródłem władzy państwowej, a jedyną racjonalną legitymacją władzy jest fakt wyłonienia jej poprzez ujawnioną wolę suwerena.

ü    Przedstawicielstwo, określa pozycję i obowiązki wybranych reprezentantów, oraz powiązań między nimi a społeczeństwem.

Obywatele sprawują władze:

§       Pośrednio, przez wybór reprezentantów, rodzaje mandatów:

-       Imperatywny, uzależniony od wyborców, można odwołać

-       Wolny, reprezentant narodu, nieodwołalny, głosuje jak chce

§       Bezpośrednio, samodzielnie podejmują decyzje:

-       Referendum, głosowanie ludowe dotyczące określonego politycznego rozstrzygnięcia, może być:

٠      Konstytucyjne

٠      Ustawowe

٠      Stanowiące lub wiążące, muszą być brane pod uwagę

٠      Opiniodawcze,

-       Inicjatywa ludowa, prawo konstytucyjne określonej grupy obywateli do przedłożenia parlamentowi własnego projektu ustawy (ludowa inicjatywa ustawodawcza) lub konstytucji

-       Plebiscyt

ü    Konstytucjonalizm, podstawą jest konstytucja szczególny akt prawny, zawierający prawa i obowiązki obywateli, dotyczący ustroju państwa, rodzaje ustawy zasadniczej:

§       Pełne i niepełne (mała konstytucja)

§       Elastyczne (GB) i sztywne (zmieniane w szczególny sposób)

§       Jednolite (jeden akt prawny) i złożone (Szwajcaria)

§       Sens materialny, treść konstytucji,

   Sens formalny, akt w postaci artykułów

ü    gwarancja praw i wolności obywatelskich, wyznaczenie praw jednostki i granic działalności państwa, przez prawo cywilne(gwarancja wolności i równości) zawarte w konstytucji i innych aktach i ustawach

ü    Podział władzy,

§       Ustawodawcza, parlament

§       Wykonawcza, król, prezydent, ministrowie, premier

§       Sądownicza, niezawisłe sądy

ü    Pluralizm polityczny, jest to dopuszczenie do legalnej walki o zdobycie lub utrzymanie władzy państwowej ugrupowań zróżnicowanych pod względem ideologiczno-programowym,

ü    Państwo prawa, państwo, w którym rządzi prawo

§       Związanie państwa prawem, organy władzy opierają swoje istnienie i funkcjonują zgodnie z prawem

§       W państwie prawa przyjmowana jest koncepcja prawno naturalna zakładająca, że państwo jest fenomenem społecznym obecnym w naturze

§       W państwie prawa ustanowione są instytucjonalne i proceduralne gwarancje praw podmiotowych obywateli

§       Kontrola konstytucyjności ustaw:

«      Ombutsmen, rzecznik praw obywatelskich czuwający nad przestrzeganiem ustaw,

«      Skarga konstytucyjna, odwołanie, zażalenie.

ü    Większość, to zasada proceduralna, stosowana przy wyłanianiu władzy i podejmowaniu decyzji (bezwzględna, względna, ważona, kwalifikowana)

     Systemy rządów:

a) system prezydencki, czyli zespół zasad prawno ustrojowych, określających w szczególny sposób stosunki pomiędzy parlamentem jako władzą ustawodawczą, prezydentem jako szefem państwa i zarazem szefem rządu (administracji) oraz ministrami jako doradcami prezydenta i realizatorami jego polityki, a także sądami jako organami sprawującymi wymiar sprawiedliwości i zarazem kontrolującymi konstytucyjność ustaw parlamentu oraz aktów prezydenta i innych organów administracyjnych;

b) system pół prezydencki, czyli zespół zasad prawno ustrojowych, według których prezydent posiadając szerokie uprawnienia osobiste jest powoływany niezależnie od parlamentu w wyborach powszechnych, powołuje następnie rząd, odpowiedzialny zarówno przed nim, jak i przed parlamentem;

c) system parlamentarno-gabinetowy,

czyli zespół zasad prawno ustrojowych charakteryzujący się szczególnym stosunkiem do siebie trzech naczelnych organów państwa: parlamentu, prezydenta i rządu, przy czym prezydent, będąc organem nieodpowiedzialnym politycznie, powołuje rząd (początkowo jedynie premiera, a następnie, na wniosek premiera, innych członków rządu), licząc się przy tym z układem sił politycznych w parlamencie, a rząd realizując władzę wykonawczą odpowiada przed parlamentem za swoją działalność i za działalność prezydenta;

d) system parlamentarno-komitetowy

(rządów zgromadzenia), czyli zespół zasad prawno ustrojowych, które w szczególny sposób określają stosunki pomiędzy trzema naczelnymi organami państwowymi, tj. parlamentem, głową państwa i rządem, że parlament jako najwyższy organ państwowy bezpośrednio powołuje głowę państwa i rząd.

 

2. Ustrój polityczny Stanów Zjednoczonych.

ü    Konstytucja USA (1789) i jej zasady naczelne

O elastyczności konstytucji decyduje interpretacja tej konstytucji złożona z 7 artykułów i 27 poprawek, artykuły:

1.                  Władza ustawodawcza

2.                  Władza wykonawcza

3.                  Władza sądownicza

4.                  Federalizm

5.                  Tryb zmiany konstytucji

6.                  System źródeł prawa

7.                  Wejście w życie konstytucji

Pierwsze 10 poprawek 1789 dotyczące deklaracji praw obywateli:

Zasady suwerenności narodu, podziału władzy, federalizmu. Poprawki do konstytucji proponuje Kongres na wniosek 2/3 obu izb lub na wniosek 2/3 stanów, które to zwołują konwencję konstytucyjną, poprawka musi być zatwierdzona przez ¾ stanów

ü       Prezydent,

v      Tryb wyboru: 35 lat, 14 lat mieszka i urodzony w USA, nominowany przez partię lub sam zgłasza swoją kandydaturę:

-       Prawybory, instytucja wewnątrz partyjna, co 4 lata wiosną

-       Nominacje partii politycznej, dokonywana na konwencji krajowej latem, Demokraci VII, Republikanie VIII, platforma wyborcza wypadkowa między programem a hasłem

-       Kampania właściwa, IX – X, jeździ i pokazuje się

-       Wybory powszechne, XI głosowanie w pierwszy wtorek po pierwszym poniedziałku, sposób głosowania:

§       Zwykły, obywatele głosują na elektorów, wysuwanych przez komitety wyborcze kandydatów,

§       Skrócony, najpierw głosują na kandydata na prezydenta, później gromadzeni są elektorzy

-       Wybór przez kolegium elektorów:

§       Każdy stan ma tyle mandatów elektorskich ile ma miejsc w Kongresie

§       Elektorzy z danego stanu głosują na kandydata, który wygrał i ma najwięcej elektorów

§       Prezydentem zostaje kandydat, który zdobył bezwzględną większość 270 głosów.

v      Pozycja ustrojowa: funkcje:

§         Reprezentuje państwo wewnątrz i na zewnątrz

§         Szef administracji państwowej

§         Powołuje i odwołuje pracowników administracji federalnej, sędziów federalnych i sądu najwyższego

§         Powołuje wyższych urzędników państwowych (13 sekretarzy, dyrektorów centralnych agencji) i sędziów po zasięgnięciu rady i otrzymaniu zgody senatu

§         Przysługuje mu prawo łaski

§         Wykonawca ustaw,

Promotor ustaw, nie posiada formalnego prawa inicjatywy ustawodawczej mimo to 80% pochodzi od niego, przez coroczne orędzie informuje kongres o projektach, układa się z kongresmanami ze swojej partii i oni występuję z projektami, podpisuje ustawy w ciągu 10 dni, posiada:

-    Biura zarządzania i budżetu

-    Radę ekonomiczną i radę bezpieczeństwa

Rodzaje weta:

-    zwykłe,

-    regularne (obalane większością 2/3 głosów),

-    kieszonkowe, otrzymuje do podpisu w ciągu ostatnich 10 dni pracy kongresu, zablokowanie wejścia projektu w życie

-    nieformalne, może nie przyznać funduszy na realizację lub nie wydać rozporządzeń wykonawczych

§         Wydaje rozporządzenia wykonawcze

§         Szef dyplomacji, zawiera umowy międzynarodowe za radą i zgodą 2/3 głosów senatu

§         Dowódca sił zbrojnych, ale wojnę wypowiada Kongres, w praktyce prezydent dysponuje siłami zbrojnymi w wypadku zagrożenia życia, zdrowia i mienia amerykanów

ü    Kongres,

v    Skład: izba reprezentantów 435, wiek 25 lat, 7 lat obywatel, na 2 lata, kadencja senatorów 100, wiek 30 lat, 9 lat obywatel, 6 lat. Wybory do kongresu większościowe względnie wybory powszechne do obu izb.

v    Organizacja, przewodniczącym obu izb reprezentantów jest speaker

v    Organy wewnętrzne:

·       Komisje, 

-       Stałe, przygotowują projekty ustaw

-       Specjalne, ułatwiają określone sprawy

-       Wspólne, podjęcie wspólnej dla obu izb rezolucji

-       Uzgadniające, przełamanie sprzeczności pomiędzy izbami w kwestii ustawodawczej.

·       Frakcje parlamentarne, kluby partyjne, 2 Kongres, 2 Senat, pierwszoplanową rolę pełni przewodniczący komisji stałych

v    Funkcje:

-       Ustrojodawcza, wprowadzanie poprawek do konstytucji

-       Ustawodawcza,

·       Prawo inicjatywy ustawodawczej, członkowie kongresy i komisje

·       Kierowanie i praca w komisji

·       Przedstawianie projektu na posiedzeniu plenarnym izb

·       Trzy czytania ustawy większość zwykła względnie połowa członków

-       Kreacyjna, wybiera prezydenta w jednym wypadku

-       Kontrolna,

·       Władza nad sakiewką

·       Kontrola komisyjna

·       Instytucja impeachment, powołanie w stan oskarżenia i skazanie wyższych funkcjonariuszy federalnych w tym prezydenta i sędziów federalnych. Oskarżenie za:

٠      Zdradę, każde działanie przeciwko USA

٠      Przestępstwo, przekroczenie swoich kompetencji

٠      Ciężkie wykroczenie, przewinienie

·       Uprawnienia w dziedzinie m/n

٠      Senat ratyfikuje traktaty

٠      Kongres wypowiada wojnę, przyznaje fundusze na pomoc m/n

·       Uprawnienia kadrowe, powoływanie i znoszenie urzędów centralnych zatwierdzanie prezydenckich nominacji

ü    Władza sądownicza.

v    Rodzaje sądów:

-       Stanowe

-       Federalne

٠      Dystryktowe, najniższe 100 sztuk

٠      Apelacyjne, 11 sztuk

٠      Sąd Najwyższy, 9 sędziów dożywotnio

v    Funkcje sądownictwa:

-       Kreacyjna, tworzenie precedensów, orzekanie sądu jest wiążące w orzekaniu spraw podobnego rodzaju

-       Interpretacyjn...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin