czechowicz.doc

(69 KB) Pobierz
Józef Czechowicz

Józef Czechowicz

 

Wybór poezji – opracowanie ( wstęp T. Kłak – BN)

 

J. Cz. Urodził się w Lublinie 15.03.1903r., był silnie związany z matką. Uczęszczał do szkoły rosyjskiej, później do Seminarium Nauczycielskiego Miejskiego.

W 1921r. zdał maturę, a już w 1920r., jako ochotnik, wziął udział w wojnie.

W 1921r. objął posadę nauczyciela w szkole powszechnej w Brasławiu na Wileńszczyźnie. Czuł się tam bardzo samotny...

 

Powstała wtedy Opowieść o papierowej koronie (wydana na łamach pisma Reflektor), prezentująca wzory młodopolskie.

Cz. Czytywał wiersze symbolistów, pisał wiele utworów pod wpływem ubiegłej epoki z nutką nieśmiałego urbanizmu, pochodzenia skamandryckiego.

 

Lublin.

W mieście tym brakowało zorganizowanego zycia poetyckiego. Wydawano tam 2 pisma: Lucifer oraz Reflektor ( pismo to miało duży rozgłos; od 1923r pod red. W.Grydzewskiego).

Eklektyczny charakter Reflektora skupiał różnych pisarzy – na jego łamach ukazywały się dzieła takich twórców jak: Bocheński, Jaworski, Gralewski, Bielski i Czechowicz (anonimowo).

Grupę opd nazwą Reflektor tworzyli:

 

1)     K. Bielski;

2)     J. Czechowicz;

3)     W. Gralewski;

4)     S. Grędziński.

 

Współpracowali oni z Almanachem Nowej Sztuki, skupiając się wokół nowoczesnej sztuki, wyrażającej postawę współczesnego człowieka – twórcy i konesera wysokiej cywilizacji.

 

Wpływy: futuryzm i nowa sztuka.

 

U czechowicza: wpływ futuryzmu, konstruktywizmu awangardowego.

 

Czechowiczowska poezja ma w sobie znamiona nowoczesności, rekwizytów cywilizacyjnych, tj. auto, samolot, fabryka. Kult pędu, ruchu, zdobywczości człowieka w stosunku do przyrody, elementy bergsonizmu – wszystko to możemy odnaleźć w jego utworach.

 

Lata 1924 – 1925: to dla Czechowicza czas intensywnych poszukiwań, kryzysu związanego z utrata zaufania do urbanizmu, niepokój, odczucia metafizyczne, poczucie zagrożenia.

Poeta wydał wtedy pierwszy tom pt. Kamień – kilka wierszy w nim zawartych traktuje o śmierci.

 

LUBELSKI ZWIĄZEK LITERATÓW

 

Powstał z inicjatywy Cz. W maju 1932r., skupiał pisarzy z Lubelszczyzny ( w tym także tych, związanych z Reflektorem). Charakteryzawał się brakiem programu artystycznego ( nie była to grupa literacka), chodziło o skupienie pisarzy, umożliwienie im stałych kontaktów z publicznością.  We wspólnym gronie odbywały się dyskusje i rozmaite odczyty.

 

AWANGARDA LUBELSKA

 

Czechowicz jeszcze w latach lubelskich skupiał wokół siebie grupę młodych poetów i już wtedy zaczęło mówić się o tzw.  awangardzie lubelskiej. Po przeniesieniu się do Warszawy Czechowicz umożliwił młodszym kolegom osiedlenie się w stolicy i patronował ich poczynaniom literackim.

 

Grupę tworzyli: B. L. Michalski, S. Pętak, W. Mrozowski, W. Iwanin, J. Łobodowski, W. Podstawka, H. Domiński, A. Rzeczyca.W 1934r. przeniesiona z Lublina do Warszawy.  W spotkaniach i dyskusjach o poezji skupiali się u Czechowicza prawie wszyscy poeci mlodego pokolenia. Najazd awangardy na Warszawę odbył się w marcu 1934r.

 

W 1937r. Cz. Został sekretarzem redakcji tygodnika literackiego Pion, później pracował w Polakim Radio.

W 1939r. powrócił do Lublina, gdzie poniósł śmierć pod gruzami.

 

Utwory dramatyczne:

-          od 1937r.;

jednoaktówki: Czas jutrzenny, Jasne miecze, Obraz, Bez nieba.

 

Proza:

 

-          Opowieść o papierowej koronie;

-          Berło - klechda domowa, która nie została opublikowana;

Opowiadania, nowele:

-          Litery;

-          Koń rydzy;

-          Ludzie, konie, deszcz;

Skróty powieści:

-          Lelela;

-          Sektanci albo Matka;

-          Wagon.

 

Poezja śmierci i zagłady:

 

W tomie Kamień( 1927) poeta dotyka problematyki śmierci. Śmierć stanowi punkt odniesienia dla spraw świata – symbol wszystkich wartości transcendentnych.

 

W drugim  tomie pt. Dzień jak co dzień ( 1930) w kategoriach koszmaru opisywane jest zwyczajne, codzienne życie.

 

W 1932r. ukazuje się Ballada z tamtej strony – śmierć pojawia się tu jako motyw główny, już nie w wymiarze osobowym, jak to miało miejsce we wcześniejszych utworach, ale wciąż konkretnym, namacalnym.

 

Sny także należą do obszaru śmierci. To poezja zauroczona śmiercią. W pierwszych tomikach śmierć nazywana była po imieniu, później zanikł jej kontur osobowy, zaczęła się pseudonimować, przejawiać w każdym elemencie widzialnego świata. Nie budziła jednak grozy.

 

Mrok, ciemność, noc – to pseudonimowane symbole ujawniające obecność śmierci. Może stać się ona także motylem, wichrem, niewidzialnym trzepotem.

 

Wichr, wicher – stanowią słowa – klucze, związane ze śmiercią ( podobnie: oddech, chłód, zimno).

 

Sen u Cz. Ma zawsze wartość ujemną, to chleb świata śmierci.

Płomyk jest przejawem ognia – także ujemnie, jako składnik świata zagłady.

Poeta, w swoich utworach, przywoływał często obrazy mitologiczne i folklorystyczne.

 

Śmierć była synonimem rzeczywistości zza drugiego brzegu. Cz. Poprzez jej symbolikę ujawnia nastroje katastroficzne. Dialektyka życia i śmierci, pokoju i grozy stanowiła istotę jego liryki.

 

Wyobraźnia poety była także nasycona obrazami wojny, tworzącymi klimat zagrożenia, prowadzącemu ku katastrofizmowi.

 

Wyróżnia się 2 źródła katastrofizmu:

 

1)     heraklitejski – obraz świata – rzeki: płynność, niestałośc, istnienie nieprzewidzianych wirów i wodospadów;

2)     egzystencjalny.

 

2 ostatnie tomy poety:  Nic więcej, Nuta człowieczapojawiający się zawartych w nich utworach: muł, drut kolczasty, drut, ogniste niebo, dym itp. to części każdej sytuacji katastroficznej.

 

Koń – hasło wywoławcze niepokojów i katastrof, to obraz, który jest zapowiedzią, upostaciowieniem sił żywiołowych, miażdżących, tratujących.

 

U Cz. Wyróżnia się 2 źródła wizji związanych z koniem:

 

1)     wspomnienia wojenne;

2)     marzenia senne

 

Poeta miał skłonność do wyolbrzymienia tych wizji i nadawania im cech katastroficznych.

 

Inne jeszcze przejawy katastrofy w utworach poety to: czerwień, ogień i płomienie. Sen stanowił także symbol zagłady, a noc bywała personifikacja śmierci.

 

Na poezję Cz. Oddziałały:

 

1)     doświadczenia wojenne z 1921r.;

2)     światowy kryzys ekonomiczny z lat 1929 – 1932;

3)     okres u progu wojny.

 

Katastrofizm – poczucie samotności, bezradności człowieka w kamiennym, kubistycznym mieście.

 

Wizja świata – rzeki ujawnia się w całej twórczości Cz. Rzeka ma właściwości ekspansywne, często ulega wyolbrzymieniu, zmierzając ku makrokosmosowi. Obok niej pojawiają się morza i oceany.

 

Ogień i woda mają cechy ambiwalentne: niosą zagładę, ale mają też moc oczyszczającą.

 

Podmiot w wierszach Cz. Jest stale osaczony. Jego katastroficzne wiersze mają niezwykle bogatą symbolikę ( burza, ogrody ognia, wicher, kosa, kosaciec)

 

KATASTROFIZM – to nurt w poezji międzywojennej; zjawisko polegające na symboliczno – klasycystycznym ( nadrealistycznym i lekko ekspresjonistycznym) pojmowaniu tematów zapowiadających nieuchronną katastrofę historyczno – moralną, zagrażającą ówczesnemu światu, tematów o osnowie przeważnie filozoficznej lub społeczno – politycznej.

  

a)      sceneria: pejzaż wiejski, ucieczka w pierwotność ku sytuacji mitologicznej;

b)     przedstawiciele - członkowie Żagarów- Zagórski, Miłosz, później A. Rymkiewicz;

-          Jasturn, Sebyła, K. I. Gałczyński  i in.

-          W prozie przedstawicielem tego nurtu był m.in. Witkiewicz.

 

U Cz. Dostrzegamy  katastrofizm egocentryczny, ogólny, syntetyczny. Zagłada niszczyła stary świat, otwierając perspektywę nowego narodzenia.  Wszystko miało wrócić do mitycznego momentu stworzenia.

 

Między arkadią a katastrofą.

 

Poezja Cz. Stanowi, pozornie, optymistyczne, łagodne i śpiewne spojrzenie na świat. Tom Kamień stanowi taką właśnie optymistyczną wizję świata . Cz. Wyrażał stałą tęsknotę za światem idealnym, bo rzeczywistość stanowiła udręczenie i więzienie dla człowieka. Elementy sielankowej wizji objawiają się też w ciszy miejskich zakątków.

 

Wiersze Cz. Odznaczają się muzycznością i instrumentacją dźwiękową, która harmonizuje z jasnymi tonacjami sielankowych obrazów. Brak na tym polu jakichkolwiek zgrzytów, czy zakłóceń. Symbolika nocy zmienia swoją funkcję na pozytywną.

1)     W łagodnych wiejskich i miejskich pejzażach znajdował się ratunek przed zagrożeniem, jakie niesie współczesne miasto;

2)     Wiersze o matce – matka odsuwa zagubienie w świecie i zagrożenie zagładą, stanowi ocalającą przystań;

3)     Kołysanka – motyw, słowo o dużym znaczeniu, słowo – sygnał, zmieniające klimat sytuacji.

 

Brak u poety wierszy całkowicie ,,ciemnych” lub ,,jasnych”, obie te wizje współistnieją w 3 różnych układach:

 

1)     sielanka – zagłada;

2)     zagłada – sielanka;

3)     przemienność obu tych tonacji.

 

Najczęściej występował układ 3. ( przeplot wizji) – wiersz Przedświt

 

Dualizm u Cz.: podmiot liryczny żyje nieustanną tęsknotą i ucieczką, oczekując zagłady, pragnie ocalenia.

 

Spotykamy tu 2 układy nadrzędne

 

1)     mit rajski – obraz sielski, nuta kołysanki, obraz matki, tęsknota za rajem utraconym;

2)     mit katastroficzny – potop, kosmiczny pożar.

 

Dobro walczy ze złem, jasność z ciemnością – to decyduje o dynamice liryki Cz. I o jej dramatycznych napięciach.

 

3 mity: arkadii, śmierci i katastrofy – wątki te w wierszach poety nieustannie mieszają się i krzyżują.

 

Cz. Opierał swoja poezję na strukturze mitu:

 

-          budowaniu makrokosmosu;

-          wyolbrzymianiu rzeczywistości;

-          ukazywaniu świata w momencie chaosu – sytuacji świata sprzed dnia stworzenia;

-          nieustannej grze sił ( animizowanych i personifikowanych)

 

W świecie magicznym.

 

Człowiek nie pozostaje bezbronny wobec sił, zabezpiecza się przed nimi ( jak pierwotni), poprzez magię, która pozwala sobie zjednać dobre siły i uchronić się przed złymi. Magia Cz. Jest metaforyczna, analogiczna do magii prawdziwej. To słowo ma dar przemieniania rzeczywistości, które dokonuje się natychmiast i w cudowny sposób. Ale zaklinać można także melodią i muzyką.

Magiczna przemiana zbiega się u poety z wizjami katastroficznymi i im służy. Cz. Buduje zaklęcia oparte na wyliczeniach, nagromadzeniach, wykrzyknieniach i ewokacjach. Poeta staje się tu cudotwórcą i prorokiem – jasnowidzem. Jest wtajemniczony w sprawy, które dopiero się staną.

 

Słowa – klucze: koło, zegar, pierścień, koń, złoto, srebro, karty, czrewień, dzwon, cyganka, czar, gwiazdy; drogie kamienie i matale – symbole władzy i mocy, a także jabłko, miecz, korona, król.

 

Złoto – moc uniezwyklająca, odrealniająca, narzędzie stwarzania świata cudownego i baśniowego;

 

Księżyc – symbol królestwa mocy, występujący w otoczce słów tj. noc, północ, ciemność, srebro.

                 

Muzyczny porządek rzeczy.

 

Wg Napierskiego o muzycznym charakterze wierszy Cz. Świadczą;

Zaśpiewy, inwokacje, śpiewne rytmizowania, urwane nuty w półdźwięku, zmiana tempa, przerzucanie miar, wyrafinowana gra wiersza wolnego i regularnego, daleka powtarzalność brzmień pokrewnych.

 

Pojawia się słownictwo z dziedziny muzycznej: trąbka, gwizdawka, dzwon, fortepian, kołysanka, kantyczka, śpiew, pieśń itp.; instrumentacja głoskowa; systemy aliteracji, paralelizmów, powtórzeń, rymów wewnętrznych, asonansów.

Cz. Rozluźnił składnię, korzystał z ekspresywnych intonacji, wprowadził do utworów oznajmienia ( równoważniki) – w dużych ilościach ograniczając liczbę zdań i stopień ich rozwinięcia.

 

Funkcja muzyki jest tu nadrzędną. Współgra ona z tonacją formuł magicznych i zaklęć.

 

Program poetycki Czechowicza.

 

Poezja miała  wypracować dla siebie nowy model idei przyszłości – mitotwórstwo.

 

Wielka rola przypadała wyobraźni – pomostowi pomiędzy 2 światami. Była to wyobraźnia kreacyjna, wizyjna.

 

Ambicją poety jest takie operowanie materiałem słownym, aby wywołał on wrażenie wieloznaczności i barwnej mglistości, nie zaś realnego nazywania rzeczy po imieniu.

 

Miejsce Czechowicza.

 

Poeta pisał o 2 postawach:

1)     klasycznej – wyrażającej zgodę na świat istniejący, odtwarzanie jego wyglądu ( awangarda)

2)     romantycznej – oznaczającej sprzeciw wobec rzeczywistości, tworzenie nowego świata ( Czechowicz, Lenartowicz, Wyspiański, Miciński, Słowacki, Norwid – związki z tymi poetami)

 

Cz. Od Skamandra odpychał tradycjonalizm, od awangardy zaś  jej doktrynerstwo i ograniczenia. Poeta zachował całkowitą swobodę działania; zwracał się do folkloru ( ludowe= ludzkie), do rzeczywistości o cechach sakralnych ( wrażliwość na  irracjonalne czynniki świata). Mityczno – magiczny podkład poezji, jej muzyczność nie mieściły się w poetyce awangardowej. Cz. Szukał ,,dna” rzeczywistości, ukazywał świat widzialny i ukryty za nim, wyrażany symbolicznie. Za każdym elementem świata widzialnego poeta chciał odkrywać widma wieczności. Podjął się obrony symbolu w nowej postaci.                       

 

 

 

·         Kamień, Lublin 1927

·         Dzień jak co dzień. Wiersze z lat 1927, 1928, 1929, Warszawa 1930

·         Ballada z tamtej strony, Warszawa 1932

·         Stare kamienie (wspólnie z F. Arnsztajnową), Lublin 1934

·         W błyskawicy. Poezje, Warszawa 1934

·         Nic więcej, Warszawa 1936

·         Czasu jutrzennego, 1937...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin