Obszary niepewności w procesie wizualizacji śladów linii papilarnych w ujęciu statystycznym.pdf

(142 KB) Pobierz
rosak.qxd
Miros³aw Rosak
Marek Pêka³a
Obszary niepewnoœci
w procesie wizualizacji
œladów linii papilarnych
w ujêciu statystycznym
Wstêp
nik procesu wizualizacji œladów linii
papilarnych oraz poprawê ich czytel-
noœci. W trakcie analizy uzyskanych
danych ankietowych dokonano ze-
stawienia czynników, które wed³ug
respondentów maj¹ wp³yw na jakoœæ
procesu wizualizacji œladów. Wyniki
przedstawiono w ujêciu tabelarycz-
nym, w formie wykresów i poddano
opracowaniu za pomoc¹ narzêdzi
statystycznych. Na podstawie prze-
prowadzonych analiz sformu³owano
wnioski koñcowe oraz wskazano na
b³êdy i uchybienia, które s¹ wynikiem
pierwszego cyklu badañ.
koœci uzyskiwanych wyników
umo¿liwiaj¹ce okreœlanie nie-
pewnoœci pomiaru,
We wspó³czesnych uwarunkowa-
niach procesu wykrywczego mamy
do czynienia z nieustannym nap³y-
wem ró¿nych informacji oraz danych.
Jeœli nie s¹ one w odpowiedni spo-
sób przetworzone i selekcjonowane,
trudno uczyniæ je u¿ytecznymi we
w³aœciwym wnioskowaniu i podejmo-
waniu decyzji. Mo¿na to tak¿e od-
nieœæ do doskonalenia jakoœci badañ
kryminalistycznych, w tym procesów
wizualizacji œladów linii papilarnych.
Z tego te¿ powodu w wymaganiach
norm serii ISO zosta³y zawarte wy-
raŸne wskazania zwi¹zane z utrzy-
maniem i doskonaleniem jakoœci wy-
robów i us³ug, w tym stosowaniem
technik statystycznych do monitoro-
wania akredytowanych procesów 1 .
Wed³ug M. Urbaniaka akredytowane
laboratoria mog¹ mieæ tak¿e prawo
do modyfikowania w³asnych metod
badawczych lub do stosowania zno-
welizowanych metod znormalizowa-
nych, na które posiadaj¹ akredyta-
cjê 2 .
Wykorzystanie technik statystycz-
nych mo¿e pomóc w zrozumieniu
zmiennoœci wystêpuj¹cej w procesie
wizualizacji œladów linii papilarnych,
a tym samym ukierunkowaæ laborato-
ria kryminalistyczne na rozwi¹zywa-
nie problemów zwi¹zanych z utrzy-
maniem i doskonaleniem jakoœci
œwiadczonych us³ug, czyli w konse-
kwencji poprawiæ skutecznoœæ i efek-
tywnoϾ procesu wykrywczego.
uczestnictwo w programach ba-
dania bieg³oœci 4 .
Aby wypracowaæ w³aœciwe podej-
œcie do powy¿szego problemu, nale-
¿y powróciæ do pocz¹tku XX wieku,
kiedy to pionierzy wdra¿ania zarz¹-
dzania jakoœci¹ stworzyli tzw. wiruso-
w¹ teoriê zarz¹dzania 5 . Edward De-
ming, uczeñ Waltera Shewharta,
twierdzi³ bowiem, ¿e doskonalenie ja-
koœci opiera siê na analizie dwóch ro-
dzajów zmiennoœci:
1. niekontrolowanej, wynikaj¹cej
ze szczególnych lub okreœlonych
przyczyn, spowodowanych np. zmia-
nami w technologii produkcji lub sto-
sowanych procedurach, zamianami
w sk³adzie surowców, uszkodzeniami
wyrobów czy innymi czynnikami ze-
wnêtrznymi oddzia³uj¹cymi na pro-
ces i zak³ócaj¹cymi jego prawid³owe
funkcjonowanie;
2. kontrolowanej, wynikaj¹cej
z nieokreœlonych, trudnych do pro-
gnozowania losowych lub przypadko-
wych zdarzeñ, które mog¹ wystêpo-
waæ w samym procesie 6 .
ZmiennoϾ niekontrolowana wyni-
ka z realnego oddzia³ywania otocze-
nia i czêsto nie sposób jest oceniæ
zmiany, która dokonuje siê w proce-
sie, nawet jeœli znamy przyczynê/
przyczyny jej powstania. Zmiana
technologii wytwarzania produktu czy
powstawania us³ugi poci¹ga za sob¹
koniecznoϾ modyfikacji procesu,
a w konsekwencji zmianê samej pro-
cedury. Przyk³adem tego mo¿e byæ
wdro¿enie systemu AFIS w identyfi-
kacji daktyloskopijnej – czêœæ zadañ
wykonywanych dotychczas przez
ZmiennoϾ kontrolowana
i niekontrolowana oraz jej wp³yw
na jakoϾ w aspekcie
monitorowania procesu
Zainteresowanie statystyczn¹
kontrol¹ przebiegu procesu nie wyni-
ka tylko z chêci poznania nowych,
dotychczas nieanalizowanych zagad-
nieñ. Poprzez SPC staramy siê do-
skonaliæ sam proces oraz okreœlaæ
obszary niepewnoœci w trakcie stoso-
wania metod, zarówno tych walido-
wanych, jak i niewalidowanych 3 . Po-
wszechnie wiadomym jest, ¿e labora-
torium, które chce przedstawiæ wiary-
godne dane, musi wdro¿yæ odpo-
wiednie procedury zarz¹dzania jako-
œci¹, które zapewniaj¹:
Cel badañ
Celem badañ prezentowanych
w niniejszej publikacji jest ocena
wp³ywu wybranych czynników na wy-
¿e laboratorium stosuje odpo-
wiednie wewnêtrzne kryteria ja-
16
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 258/07
¿e metody stosowane w labora-
torium zosta³y poddane walida-
cji przed ich wykorzystaniem.
Metody te powinny byæ szcze-
gó³owo opisane, personel prze-
szkolony, a laboratorium powin-
no zapewniæ sta³¹ kontrolê sta-
tystyczn¹ wyników,
33630761.054.png 33630761.065.png 33630761.076.png
eksperta daktyloskopii wykonuje pro-
gram komputerowy 7 .
Pojêcie zmiennoœci kontrolowanej
dotyczy natomiast sytuacji, gdy ju¿
po rozpoznaniu wszystkich szczegól-
nych przyczyn zmiennoœci niekontro-
lowanej pozostaj¹ do analizy tylko
zwyk³e przyczyny wynikaj¹ce z loso-
wych lub przypadkowych zdarzeñ
w samym procesie. Doskonalenie ja-
koœci mo¿e dokonaæ siê wtedy wy-
³¹cznie poprzez przeprojektowanie
lub zmodyfikowanie samego proce-
su. Mo¿na zatem zaryzykowaæ twier-
dzenie, ¿e doskonalenie jakoœci to w
zasadzie pewien sposób rozwi¹zy-
wania problemów wynikaj¹cych z od-
dzia³ywania na proces czynników
zmiennoœci, zarówno tej niekontrolo-
wanej, jak i kontrolowanej. Po³¹cze-
nie przypadków niekontrolowanej
i kontrolowanej zmiennoœci obrazuje
ogólny przebieg procesu.
Odkrycie Shewharta dotycz¹ce
wystêpowania „wirusa zmiennoœci”
doprowadzi³o do powstania pojêcia
Statystycznej Kontroli Procesów, któ-
ra znajduje tak¿e swoje odzwiercie-
dlenie w normie PN EN ISO/IEC
17025:2005, w pkt 5.4.6. dotycz¹cym
szacowania niepewnoœci pomiaru,
a tak¿e w pkt 5.9. zwi¹zanym z za-
pewnieniem jakoœci wyników badañ
i wzorcowania 8 . Niewiele osób ma
œwiadomoœæ, w jaki sposób niekon-
trolowana zmiennoœæ mo¿e wp³yn¹æ
na efektywnoϾ procesu. Dotyczy to
tak¿e z³o¿onoœci procesu wykryw-
czego, którego efektywnoœæ nale¿y
rozpatrywaæ nie tylko w ujêciu ekono-
micznym, czyli kosztów jego przepro-
wadzenia, lecz tak¿e – a mo¿e
przede wszystkim – w aspekcie po-
noszonych kosztów spo³ecznych.
Jeœli z któregokolwiek procesu
usunie siê przyczynê zmiennoœci,
czyli „wirusa zmiennoœci”, stanie siê
on bardziej przewidywalny i tym sa-
mym bêdzie mo¿na go „kontrolowaæ”
czy te¿ monitorowaæ. Sposobem na
to mo¿e byæ Statystyczna Kontrola
Procesów, tak¿e procesu wizualizacji
œladów linii papilarnych w warunkach
laboratoryjnych. Nale¿y tak¿e pod-
kreœliæ, ¿e w³aœciwa kontrola proce-
su ujawniania œladów linii papilar-
nych w warunkach laboratorium s³u-
¿y tak¿e spe³nieniu wymagañ pkt
5.4.5. normy ISO 17025, zwi¹zanego
z walidacj¹ stosowanych metod ba-
dawczych 9 .
Wprowadzenie technik statystycz-
nych do monitorowania procesów ja-
ko narzêdzi doskonalenia zarz¹dza-
nia jakoœci¹ wspiera propagacjê dzia-
³añ zapobiegawczych, maj¹cych
w konsekwencji zast¹piæ dzia³ania
kontrolne ukierunkowane na docelo-
we wykrywanie b³êdów 10 .
Problem analizy statystycznej da-
nych dotycz¹cych procesu sprowa-
dza siê do opracowania odpowiedniej
metody ich zbierania, a nastêpnie za-
stosowania takiego narzêdzia lub se-
kwencji narzêdzi statystycznych, któ-
re pomog¹ w analizie przyczyn
zmiennoœci oraz wska¿¹ na zale¿no-
œci w procesie poddanym kontroli sta-
tystycznej. W efekcie takie dzia³anie
powinno umo¿liwiæ okreœlenie przy-
czyn powoduj¹cych niezgodnoœci
w procesie wizualizacji œladów.
Badania statystyczne dziel¹ siê na
pe³ne, a wiêc obejmuj¹ce ca³¹ popu-
lacjê generaln¹ oraz czêœciowe, do-
tycz¹ce okreœlonej próby (reprezen-
tacji populacji). Prowadzenie pomia-
rów wi¹¿e siê miêdzy innymi z wy-
znaczaniem niepewnoœci pomiarów,
czyli inaczej b³êdu, który mo¿e doty-
czyæ samej metody, tu – procesu wi-
zualizacji lub te¿ urz¹dzenia.
Niepewnoœæ jest ró¿nic¹ miêdzy
wynikiem badania, analizy, obserwa-
cji a wartoœci¹ rzeczywist¹ lub przyjê-
t¹ wartoœci¹ odniesienia. Jest to wiêc
parametr, który mo¿e byæ determino-
wany jedn¹ lub dwiema przyczynami:
1. przypadkow¹ – rozumian¹ jako
losowy rozrzut wartoœci badania, któ-
re mo¿na w uzasadniony sposób
przypisaæ wielkoœci badanej.
W przedmiotowych badaniach mo¿e
to byæ praca ekspertów w ró¿nych
warunkach, czy te¿ rzetelnoœæ wype³-
nienia ankiet.
2. odchylenie statystyczne wielko-
œci badanej od wartoœci rzeczywistej.
Okreœlanie niepewnoœci metody
badawczej ma na celu oszacowanie
przedzia³u, wewn¹trz którego znajdu-
je siê wartoœæ prawdziwa wielkoœci
mierzonej. Szacowanie mo¿e bazo-
waæ na pomiarach statystycznych
(np. obliczanie odchylenia standardo-
wego serii pomiarów) b¹dŸ opieraæ
siê na stosowaniu innych narzêdzi,
np. wykorzystaniu doœwiadczenia
pracowników przy zbieraniu danych.
W celu zebrania danych empirycz-
nych zwi¹zanych ze specjalistycz-
nym procesem wizualizacji œladów li-
nii papilarnych w warunkach labora-
toryjnych, w niniejszej publikacji po-
s³u¿ono siê tzw. metod¹ ekspertów –
wspó³czesn¹ modyfikacj¹ metody
Metodyka badañ w³asnych
Jakoœæ oznacza zarówno wydaj-
noœæ, niezawodnoœæ, trwa³oœæ, kom-
patybilnoœæ, czyli ogó³ w³aœciwoœci
obiektu wi¹¿¹cych siê z jego zdolno-
œci¹ do zaspokojenia potrzeb stwier-
dzonych lub oczekiwanych. Z tego
te¿ wzglêdu na potrzeby niniejszego
opracowania dokonano analizy jedy-
nie kwestii jakoœci wykonania, czyli
zgodnoœci wyrobu z wymaganiami
procesu – jego wyniku, czyli ujawnio-
nego œladu, oraz wp³ywu procesu
ujawniania czynników, na jego
efektywnoϾ.
Zmiennoœæ w procesie mo¿na ob-
serwowaæ w przebiegu i wynikach
wielu dzia³añ, nawet w warunkach
pozornej jego stabilnoœci, zarówno
w mierzalnych – iloœciowych, jak i ja-
koœciowych cechach procesu lub wy-
robu. Takie podejœcie do zmiennoœci
cech stwarza jednak pewne proble-
my wynikaj¹ce z zastosowania odpo-
wiednich metod zbierania danych,
jak i ich przetwarzania.
Stosowanie statystycznej kontroli
procesów ogranicza siê zazwyczaj
do trzech etapów postêpowania:
1. pobrania wstêpnej próby doty-
cz¹cej wybranego procesu – odbywa
siê to poprzez zgromadzenie danych
pocz¹tkowych, przeprowadzanie ba-
dañ wstêpnych, tak¿e za pomoc¹ na-
rzêdzi statystycznych.
2. regularnego pobierania prób, co
odbywa siê poprzez cykliczn¹ reje-
stracjê danych i prowadzenie analiz
danych statystycznych. Umo¿liwia to
ci¹g³¹ kontrolê przebiegu procesu.
3. prowadzenia badañ mo¿liwoœci
procesu w celu okreœlenia jego zdolno-
œci do osi¹gniêcia zak³adanych celów 11 .
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 258/07
17
33630761.087.png
delfickiej, która znalaz³a zastosowa-
nie jako narzêdzie analizy strategicz-
nej makrootoczenia organizacji. We-
d³ug G. Gierszewskiej i M. Roma-
nowskiej metoda ekspertów zosta³a
zastosowana w badaniach rynko-
wych, marketingowych, a tak¿e jako
metoda selekcji zmiennych do innych
analiz 12 .
W zwi¹zku z wdro¿eniem w pol-
skiej kryminalistyce Systemu Zarz¹-
dzania Jakoœci¹ (SZJ), a co za tym
idzie koniecznoœci¹ spe³nienia wy-
magañ normy ISO 17025:2005, pod-
jêto próbê analizy wp³ywu niektórych
czynników na wynik procesu wizuali-
zacji oraz poprawê czytelnoœci œla-
dów. W tym celu opracowano kwe-
stionariusz, który przes³ano do
wszystkich laboratoriów kryminali-
stycznych w Polsce. W badaniach
prowadzonych w 2005 roku uczestni-
czyli wszyscy eksperci maj¹cy
uprawnienia do wykonywania eks-
pertyz z zakresu wizualizacji œladów,
st¹d te¿ nale¿y stwierdziæ, ¿e by³y to
badania pe³ne. Dodatkowo trzeba
zauwa¿yæ, ¿e kwestionariusze wy-
pe³niano anonimowo, co podkreœla
wiarygodnoϾ i rzetelnoϾ uzyska-
nych danych. Cykl badañ obejmowa³
1 kwarta³. W wyniku zastosowania tej
metody badawczej otrzymano 700
wype³nionych kwestionariuszy.
oznaczenia numeryczne dla po-
szczególnych laboratoriów (rejonów),
które nie odzwierciedlaj¹ numeracji
zestawienia laboratoriów przyjêtej
w poni¿szej tabeli. Zestawienie uzy-
Etap II – przechowywanie materia-
³u badawczego
1. Warunki do przechowywania
materia³u badawczego w laborato-
rium (pytanie 5);
Tabela 1
Kwestionariusze dotycz¹ce wizualizacji œladów linii papilarnych w skali kraju
Questionnaires concerning detection of finger marks throughout Poland
Lp.
Laboratorium Kryminalistyczne
Liczba wypełnionych
kwestionariuszy
1. Białystok
34
2. Bydgoszcz
12
3. Gdańsk
51
4. Gorzów Wielkopolski
67
5. Katowice
43
6. Kielce
40
7. Kraków
12
8. Lublin
32
9. Łódź
21
10. Olsztyn
36
11. Opole
8
12. Poznań
63
13. Radom
23
14. Rzeszów
44
15. Szczecin
24
16. Wrocław
12
17. KSP Warszawa
156
18. CLK KGP
22
R AZEM
700
Omówienie wyników
badañ w³asnych
skanego materia³u wed³ug miejsca
wype³nienia kwestionariusza, czyli la-
boratoriów kryminalistycznych, obra-
zuje tabela 1.
W kwestionariuszu uwzglêdniono
wybrane, wed³ug autorów najwa¿-
niejsze, czynniki wp³ywaj¹ce na wy-
nik procesu wizualizacji œladów oraz
poprawê ich czytelnoœci. Przedsta-
wiono je w nastêpuj¹cym ujêciu:
2. Zaburzenia w warunkach prze-
chowywania materia³u badawczego
(pytanie 6).
3. Up³yw czasu miêdzy wp³ywem
materia³u do LK a wykonaniem bada-
nia (pytanie 7).
4. Up³yw czasu miêdzy zabezpie-
czeniem materia³u badawczego
a wykonaniem badania (pytanie 8).
Etap III – przygotowanie przed-
miotu wizualizacji i poprawa czytelno-
œci œladów
1. W³aœciwa ocena pod³o¿a (pyta-
nie 9).
2. Ograniczenia w doborze metod
badawczych i poprawy czytelnoœci
œladów (pytanie 10).
3. Technika „œladów próbnych”
(pytanie 11).
4. W³aœciwa sekwencja metod za-
stosowanych w badaniu (pytanie 12).
Etap IV – wykorzystanie wyników
wizualizacji
Czynniki wp³ywaj¹ce na przebieg
procesu wizualizacji œladów linii papi-
larnych w warunkach laboratoryj-
nych, czy te¿ mog¹ce stanowiæ Ÿró-
d³o zmiennoœci, w literaturze opisy-
wane s¹ doœæ rzadko. Nigdy nie pod-
lega³y one weryfikacji empirycznej
poprzez zastosowanie chocia¿by
prostych narzêdzi statystycznych.
Wype³nieniu tej luki s³u¿¹ przeprowa-
dzone badania empiryczne.
Wszystkie nades³ane do Wydzia³u
Daktyloskopii CLK KGP kwestiona-
riusze zosta³y zakwalifikowane do
dalszych analiz, w tym równie¿ do
analizy statystycznej. Nale¿y przy
tym zaznaczyæ, ¿e w celu zachowa-
nia pe³nej anonimowoœci badañ w to-
ku dalszych analiz zastosowano
Etap I – ujawnianie i zabezpiecza-
nie materia³u badawczego
1. Kompetencje specjalisty (pyta-
nie 1).
2. Techniczne zabezpieczenie œla-
dów (pytanie 2).
3. Up³yw czasu od oglêdzin do
przyjêcia zlecenia w laboratorium
(pytanie 3).
4. Warunki przechowywania œla-
dów przed podjêciem badañ (pyta-
nie 4).
18
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 258/07
33630761.001.png 33630761.005.png 33630761.006.png 33630761.007.png
Kwestionariusz do wstêpnej oceny wp³ywu ró¿nych czynników
na wynik procesu wizualizacji i poprawy czytelnoœci œladów linii papilarnych
Questionnaire for preliminary evaluation of influence of various
factors on result of detection and enhancement of finger marks
Etap I. Ujawnianie i zabezpieczanie materiału b adawczego
TAK
NIE
1. Czy kompetencje specjalisty zabezpieczającego materiał badawczy miały wpływ na
jego przydatność do badań?
2. Czy uznajesz techniczny sposób zabezpieczenia mat eriału za właściwy?
3. Czy upływ czasu od zabezpieczenia materiału do dostarczenia go do laborat orium
ma wpływ na wynik uja wniania?
4. Czy występują cechy świadczące o możliwym negatywnym wpływie warunków
przechowywania materiału na jakość znajdujących się na ni m śladów do
ujawniania?
Etap II. Przechowywanie materiału b adawczego
5. Czy laboratorium ma odpowiednie warunki do przechowywania takiego materiału
badawczego?
6. Czy w trakcie przechowywania materiału wystąpiły istotne zaburzenia w
warunkach jego przechowywania?
7. Czy upływ czasu pomiędzy wpływem materiału do laboratorium a wykonaniem
badania mógł mieć wpływ na wynik ujawniania?
8. Czy czas, który upłynął pomiędzy zabezpieczeniem materiału a wykonaniem
czynności mógł mieć wpływ na wynik ujawniania?
Etap III. Przygotowanie przedmiotu wizualizacji i poprawa czytelności śladów
9. Czy w trakcie planowania procesu wizualizacji (dobór metod i ustalanie kolejności
ich stosowania) właściwie oceniono charakterystykę podł oża?
10. Czy przy wykonywaniu badania występowały ograniczenia w możliwości doboru
metod ujawniania i poprawy czytelności śladów?
Jeśli TAK , to jakie? –
Lp.
Metoda
zaplanowana
Metoda faktycznie
zastosowana
Parametry ujawniania
(temperatura, wilgotność, czas)
Czy po
zastosowaniu
metody
ujawniono
nowe ślady?
Czy uzyskany
obraz śladów
kwalifikował się
do wykonania
w badaniach
identyfikacyjnych?
TAK
NIE
11. Czy przy doborze metod wykorzystywano technikę „śladów pró bnych”?
12. Czy ostatecznie przeprowadzoną sekwencję metod, po zakończeniu badania,
uznajesz za właściwą i wystarczającą?
Etap IV. Wykorzystanie wyników wizualizacji śladów
13. Czy ujawnione ślady były wykorzystane w badaniach identyfikacy jnych?
14. Czy wykonujący badania identyfikacyjne zgłaszał uwagi co do jakości
dostarczonych mu odwzorowań?
15. Czy w toku sporządzania sprawozdania i w czasie jego spra wdzania pojawiła się
konieczność uzupełnień lub poprawek?
16. Czy zlecający po otrzymaniu sprawozd ania zgłaszał potrzebę dodatkowych
wyjaśnień lub uzupełnień?
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 258/07
19
33630761.008.png 33630761.009.png 33630761.010.png 33630761.011.png 33630761.012.png 33630761.013.png 33630761.014.png 33630761.015.png 33630761.016.png 33630761.017.png 33630761.018.png 33630761.019.png 33630761.020.png 33630761.021.png 33630761.022.png 33630761.023.png 33630761.024.png 33630761.025.png 33630761.026.png 33630761.027.png 33630761.028.png 33630761.029.png 33630761.030.png 33630761.031.png 33630761.032.png 33630761.033.png 33630761.034.png 33630761.035.png 33630761.036.png 33630761.037.png 33630761.038.png 33630761.039.png 33630761.040.png 33630761.041.png 33630761.042.png
1. Œlady wykorzystane w bada-
niach identyfikacyjnych (pytanie
13);
2. Uwagi zleceniodawcy dotycz¹-
ce jakoœci dostarczonych odwzoro-
wañ (pytanie 14);
3. Poprawki i uzupe³nienia w spra-
wozdaniu (pytanie 15);
4. Wyjaœnienia i uzupe³nienia na
rzecz zleceniodawcy (pytanie 16).
Jak wynika z powy¿szego zesta-
wienia, kwestionariusz badawczy od-
nosi³ siê do czterech etapów procesu
wizualizacji. Ocena prawid³owoœci
przebiegu ka¿dego etapu obejmowa-
³a cztery czynniki, które wed³ug auto-
rów mog³y mieæ wp³yw na przebieg
procesu wizualizacji i jego efekt. Ka¿-
dy czynnik by³ oceniany wed³ug skali
zero-jedynkowej (odpowiedzi TAK –
NIE).
Ranking laboratoriów pod wzglêdem
prawid³owej realizacji
procesu wizualizacji œladów
ki, które wp³ywaj¹ na wynik procesu
wizualizacji œladów i poprawê ich
czytelnoœci. Uzyskane wyniki ran-
kingów dla poszczególnych etapów
wizualizacji, odzwierciedlaj¹ce ³¹cz-
ny odsetek czynników realizowa-
nych prawid³owo w poszczególnych
laboratoriach, zosta³y zilustrowane
na rycinach 1–4.
Widoczne na wykresach 1–4 war-
toœci wskazuj¹, ¿e przeciêtnie w ana-
lizowanych laboratoriach kryminali-
stycznych sytuacja przedstawia siê
najlepiej pod wzglêdem wykonania
czynnoœci etapu II zwi¹zanego
z przechowywaniem materia³u ba-
dawczego, zaœ najmniej korzystnie
jawi siê pod wzglêdem realizacji po-
szczególnych czynnoœci etapu III,
który dotyczy przygotowania przed-
miotu wizualizacji i poprawy czytelno-
Uzyskane wyniki umo¿liwi³y spo-
rz¹dzenie rankingu 18 laboratoriów
kryminalistycznych (rejonów) objê-
tych badaniami. Wyniki rankingu
mia³y umo¿liwiæ dokonanie porów-
nañ miêdzy laboratoriami pod k¹-
tem prawid³owoœci przebiegu proce-
su wizualizacji, a w dalszej kolejno-
œci okreœlenie wp³ywu czynników
zestawionych w kwestionariuszu
badawczym na wynik tego procesu.
W tym celu, na poziomie poszcze-
gólnych laboratoriów kryminali-
stycznych, dla ka¿dego etapu wizu-
alizacji skonstruowano sumaryczne
wskaŸniki obejmuj¹ce wszystkie
uwzglêdnione w badaniach czynni-
R ejon IX
Re jo n XVII I
Re jo n XVII I
Rejon XVI
R ejon II I
Rejon V
R ejon XI
Rejon III
Rejon V
R ejon IX
Rejon VIII
Rejon X
Rejon XII
Rejon IV
Rejon XV
Rejon XII
R ejon I
R ejon XI
Rejon X
R ejon VII I
Rejon XIII
Rejon XV
R ejon IV
Rejon XIII
Rejon XVI
Rejon I
R ejon XVI I
Rejon XVII
Rejon II
Rejon XIV
Rejon VII
Rejon II
R ejon VI
Rejon VI
Rejon XIV
Rejon VII
50,0
60,0
70 ,0
80,0
90,0
100,0
50,0
60,0
70 ,0
80,0
90,0
100,0
Ryc. 1. Sumaryczny wskaŸnik prawid³owoœci dla etapu I – ujawnianie i za-
bezpieczanie materia³u badawczego (³¹czny odsetek czynników prawid³o-
wych)
Fig. 1. Global indicator of correctness at stage I – detection and recovery of
evidence (total percentage of correct factors)
Ryc. 2. Sumaryczny wskaŸnik prawid³owoœci dla etapu II – przechowywanie
materia³u badawczego (³¹czny odsetek czynników prawid³owych)
Fig. 2. Global indicator at stage II – storing of evidence (total percentage of
correct factors)
Rejon XVI
Rejon XVI
Rejon XIV
Rejon XI
Rejon V
Rejon XII
Rejon X
Rejon I
Rejon II
Rejon XIII
Rejon XIII
Rejon X
Rejon XV
Rejon VI
R ejon XVI I
Rejon III
R ejon XI
Rejon II
Rejon VIII
Rejon XIV
Re jo n XVII I
Rejon V
R ejon I
Rejon VIII
Rejon VII
Rejon XVII
R ejon II I
Rejon IV
R ejon IV
Rejon IX
R ejon VI
Rejon XV
R ejon IX
Rejon VII
Rejon XII
Re jo n XVII I
50,0
60,0
70 ,0
80,0
90,0
100,0
50,0
60,0
70 ,0
80,0
90,0
100,0
Ryc. 3. Sumaryczny wskaŸnik prawid³owoœci dla etapu III – przygotowanie
przedmiotu wizualizacji i poprawa czytelnoœci œladów (³¹czny odsetek czyn-
ników prawid³owych)
Fig. 3. Global indicator of correctness for stage III – preparation of marks to
detection and enhancement (total percentage of correct factors)
Ryc. 4. Sumaryczny wskaŸnik prawid³owoœci dla etapu IV – wykorzystanie
wyników identyfikacji œladów (³¹czny odsetek czynników prawid³owych)
Fig. 4. Global indicator of correctness at stage IV – usage of mark identifica-
tion results (total percentage of correct factors)
20
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 258/07
33630761.043.png 33630761.044.png 33630761.045.png 33630761.046.png 33630761.047.png 33630761.048.png 33630761.049.png 33630761.050.png 33630761.051.png 33630761.052.png 33630761.053.png 33630761.055.png 33630761.056.png 33630761.057.png 33630761.058.png 33630761.059.png 33630761.060.png 33630761.061.png 33630761.062.png 33630761.063.png 33630761.064.png 33630761.066.png 33630761.067.png 33630761.068.png 33630761.069.png 33630761.070.png 33630761.071.png 33630761.072.png 33630761.073.png 33630761.074.png 33630761.075.png 33630761.077.png 33630761.078.png 33630761.079.png 33630761.080.png 33630761.081.png 33630761.082.png 33630761.083.png 33630761.084.png 33630761.085.png 33630761.086.png 33630761.088.png 33630761.089.png 33630761.090.png 33630761.091.png 33630761.092.png 33630761.093.png 33630761.094.png 33630761.095.png 33630761.096.png 33630761.097.png 33630761.002.png 33630761.003.png 33630761.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin