Wykonywanie otworów okrągłych.pdf

(1542 KB) Pobierz
operator_obrabiarek_skrawa_722[02].Z1.03_u
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Marceli Konfederak
Wykonywanie otworów okrągłych 722[02].Z1.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
387440667.005.png 387440667.006.png 387440667.007.png 387440667.008.png
Recenzenci:
mgr inŜ. Wiesław Wiejowski
mgr inŜ. Igor Lange
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Paweł Krawczak
Konsultacja:
mgr Małgorzata Sienna
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 722[02].Z1.03
„Wykonywanie otworów okrągłych”, zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu operator obrabiarek skrawających.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
387440667.001.png
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
7
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
7
8
8
8
4.2. Rodzaje i budowa typowych wiertarek
9
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
9
13
14
14
4.3. Budowa i rodzaje wierteł. Rozwiertaki. Pogłębiacze
15
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
15
20
21
22
4.4. Dobór warunków skrawania do wiercenia, rozwiercania i pogłębiania.
Mocowanie przedmiotu
23
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
23
28
28
29
4.5. Technika wiercenia, rozwiercania i pogłębiania
30
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
30
33
34
35
5. Sprawdzian osiągnięć
36
6. Literatura
40
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
387440667.002.png
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy dotyczącej wykonywania
otworów okrągłych.
W poradniku zamieszczono:
– wymagania wstępne określające umiejętności, jakie powinieneś posiadać, abyś mógł bez
problemów rozpocząć pracę z poradnikiem,
– cele kształcenia czyli wykaz umiejętności, jakie opanujesz w wyniku realizacji programu
jednostki modułowej,
– materiał nauczania, czyli wiadomości teoretyczne konieczne do opanowania treści
jednostki modułowej,
– zestaw pytań sprawdzających, czy opanowałeś juŜ materiał nauczania,
– ćwiczenia zawierające polecenia, sposób wykonania oraz wyposaŜenie stanowiska pracy,
które pozwolą Ci ukształtować określone umiejętności praktyczne,
– sprawdzian postępów pozwalający sprawdzić Twój poziom wiedzy po wykonaniu
ćwiczeń,
– sprawdzian osiągnięć opracowany w postaci testu, który umoŜliwi sprawdzenie Twoich
wiadomości i umiejętności opanowanych podczas realizacji programu danej jednostki
modułowej,
– literaturę związaną z programem jednostki modułowej umoŜliwiającą pogłębienie Twej
wiedzy z zakresu programu tej jednostki.
Materiał nauczania został podzielony na pięć części. W pierwszej części znajdują się
informacje związane z bezpieczeństwem i higieną pracy na stanowisku pracy. Część druga
materiału nauczania poświęcona jest klasyfikacji i budowie wiertarek. W części trzeciej
znajdują się informację na temat narzędzi skrawających do obróbki otworów. Informacje na
temat warunków skrawania, mocowania przedmiotu zawarte zostały w części czwartej.
Ostatnia część zawiera informacje związane z techniką wiercenia, rozwiercania i pogłębiania.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
387440667.003.png
722[02].Z1
Trasowanie i obróbka ręczna
722[02].Z1.01
Wykonywanie trasowania
722[02].Z1.02
Obróbka powierzchni płaskich
i narzędziami ręcznymi
722[02].Z1.03
Wykonywanie otworów
okrągłych
722[02].Z1.04
Wykonywanie połączeń
rozłącznych i nierozłącznych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
387440667.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin