Geodezja i kartografia.pdf

(346 KB) Pobierz
Microsoft Word - Geodezja i kartografia
USTAWA
z dnia 17 maja 1989 r.
Prawo geodezyjne i kartograficzne
(t.j. z 2010 r. Dz. U. Nr 193, poz. 1287)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa reguluje sprawy dotyczące:
1) geodezji i kartografii;
2) krajowego systemu informacji o terenie;
3) ewidencji gruntów i budynków;
4) inwentaryzacji i ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
5) rozgraniczania nieruchomości;
6) państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
7) uprawnień do wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych;
8) numeracji porządkowej nieruchomości w miejscowościach.
Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) pracach geodezyjnych - rozumie się przez to projektowanie i wykonywanie pomiarów geodezyjnych,
wykonywanie zdjęć lotniczych, dokonywanie obliczeń, sporządzanie i przetwarzanie dokumentacji
geodezyjnej, a także zakładanie i aktualizację baz danych, pomiary i opracowania fotogrametryczne,
grawimetryczne, magnetyczne i astronomiczne związane z realizacją zadań w dziedzinie geodezji i kartografii
oraz krajowego systemu informacji o terenie;
2) pracach kartograficznych - rozumie się przez to opracowywanie, merytoryczne i techniczne redagowanie map i
opracowań pochodnych oraz ich reprodukowanie;
3) (uchylony);
4) osnowach geodezyjnych - rozumie się przez to usystematyzowany zbiór punktów geodezyjnych, dla których
określono matematycznie ich wzajemne położenie i dokładność usytuowania;
5) znakach geodezyjnych - rozumie się przez to znaki z trwałego materiału, określające położenie punktów
osnowy geodezyjnej;
6) mapie topograficznej - rozumie się przez to opracowanie kartograficzne o treści przedstawiającej elementy
środowiska geograficznego powierzchni Ziemi i ich przestrzenne związki;
7) mapie zasadniczej - rozumie się przez to wielkoskalowe opracowanie kartograficzne, zawierające aktualne
informacje o przestrzennym rozmieszczeniu obiektów ogólnogeograficznych oraz elementach ewidencji
gruntów i budynków, a także sieci uzbrojenia terenu: nadziemnych, naziemnych i podziemnych;
8) ewidencji gruntów i budynków (katastrze nieruchomości) - rozumie się przez to jednolity dla kraju,
systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o
innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami;
9) terenach zamkniętych - rozumie się przez to tereny o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i
bezpieczeństwo państwa, określone przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych;
10) państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym - rozumie się przez to zbiór map oraz materiałów
fotogrametrycznych, teledetekcyjnych, rejestrów, wykazów, informatycznych baz danych, katalogów danych
geodezyjnych i innych opracowań powstałych w wyniku wykonania prac geodezyjnych i kartograficznych;
11) sieci uzbrojenia terenu - rozumie się przez to wszelkiego rodzaju nadziemne, naziemne i podziemne przewody i
urządzenia: wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, cieplne, telekomunikacyjne, elektroenergetyczne i inne, z
wyłączeniem urządzeń melioracji szczegółowych, a także podziemne budowle, jak: tunele, przejścia, parkingi,
zbiorniki itp.;
12) gleboznawczej klasyfikacji gruntów - rozumie się przez to podział gleb na klasy bonitacyjne ze względu na ich
jakość produkcyjną, ustaloną na podstawie cech genetycznych gleb;
13) powszechnej taksacji nieruchomości - rozumie się przez to wycenę nieruchomości, realizowaną według
odrębnych przepisów;
14) geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu - rozumie się przez to uporządkowany zbiór danych
przestrzennych i opisowych sieci uzbrojenia terenu, a także informacje o podmiotach władających siecią;
14a) krajowej bazie danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu - rozumie się przez to bazę danych o
szczegółowości właściwej dla bazy danych obiektów topograficznych;
14b) powiatowej bazie danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu - rozumie się przez to bazę danych o
szczegółowości mapy zasadniczej w skalach od 1:500 do 1:5000;
15)systemie informacji o terenie - rozumie się przez to bazę danych przestrzennych dotyczących określonego
obszaru oraz procedury i techniki służące systematycznemu zbieraniu, aktualizowaniu i udostępnianiu danych;
16) harmonizacji zbiorów danych - rozumie się przez to działania o charakterze prawnym, technicznym i
organizacyjnym, mające na celu doprowadzenie do wzajemnej spójności tych zbiorów oraz ich przystosowanie
do wspólnego i łącznego wykorzystywania.
Art. 3. 1. Podstawę do wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych stanowią osnowy geodezyjne
opracowane w państwowym systemie odniesień przestrzennych.
2. Osnowy geodezyjne zakłada się i aktualizuje dla obszaru całego kraju.
3. Projekty osnów geodezyjnych są zatwierdzane przez:
1) Głównego Geodetę Kraju w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej - w zakresie osnów podstawowych;
2) starostów - w zakresie osnów szczegółowych.
4. Przepisy ust. 1, 2 i ust. 3 pkt 1 stosuje się odpowiednio do osnów grawimetrycznych i magnetycznych.
5.Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, państwowy system odniesień przestrzennych
obowiązujący na terenie całego kraju, uwzględniając jego parametry techniczne oraz warunki stosowania.
Art. 4. 1. (uchylony).
1a. Dla obszaru całego kraju zakłada się i prowadzi w systemie teleinformatycznym bazy danych, obejmujące
zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej, dotyczące:
1) państwowego rejestru podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
2) ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości);
3) geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
4) państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju;
5) państwowego rejestru nazw geograficznych;
6) ewidencji miejscowości, ulic i adresów;
7) rejestru cen i wartości nieruchomości;
8) obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań
kartograficznych w skalach 1:10 000-1:100 000, w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu
rzeźby terenu;
9) obiektów ogólnogeograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań
kartograficznych w skalach 1:250 000 i mniejszych, w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu
rzeźby terenu;
10) szczegółowych osnów geodezyjnych;
11) zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu.
1b. Dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę obszarów wiejskich
zakłada się i prowadzi w systemie teleinformatycznym bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości
zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000, zharmonizowane z
bazami danych, o których mowa w ust. 1a.
1c. Dla zbiorów danych objętych bazami danych, o których mowa w ust. 1a i 1b, oraz dla związanych z nimi
usług tworzy się metadane opisujące te zbiory i usługi zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o
infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489).
1d. Bazy danych, o których mowa w ust. 1a i 1b, aktualizuje się i prowadzi w sposób zapewniający
interoperacyjność zawartych w nich zbiorów danych i związanych z nimi usług, w rozumieniu ustawy z dnia 4 marca
2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.
1e. Standardowymi opracowaniami kartograficznymi, tworzonymi na podstawie odpowiednich zbiorów danych
zawartych w bazach danych, o których mowa w ust. 1a i 1b, są:
1) mapy ewidencyjne w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;
2) mapy zasadnicze w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;
3) mapy topograficzne w skalach: 1:10 000, 1:25 000, 1:50 000, 1:100 000;
4) mapy ogólnogeograficzne w skalach: 1:250 000, 1:500 000, 1:1 000 000.
2. Dla terenów zamkniętych, zamiast mapy zasadniczej, sporządza się odrębne mapy zawierające w swojej
treści również sieć podziemnego uzbrojenia terenu. Sporządzanie i aktualizowanie tych map oraz ustalanie granic
terenów zamkniętych należy do właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych.
2a. Tereny zamknięte są ustalane przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych w drodze
decyzji. W decyzji tej określane są również granice terenu zamkniętego. Dokumentacja geodezyjna określająca
przebieg granic i powierzchnię terenu zamkniętego przekazywana jest przez organy wydające decyzje o zamknięciu
terenu właściwym terytorialnie starostom w trybie art. 22.
2b. Właściwi ministrowie i kierownicy urzędów centralnych zawiadamiają Głównego Geodetę Kraju o
ustaleniu terenu zamkniętego oraz podają klauzulę tajności informacji dotyczących obiektów znajdujących się na
tym terenie.
2c. Jeżeli teren utracił charakter terenu zamkniętego, zarządzający nim obowiązany jest przekazać właściwemu
staroście dokumentację geodezyjną i kartograficzną oraz sporządzone mapy w celu włączenia ich do państwowego
zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
2d. Nadzór nad pracami geodezyjnymi i kartograficznymi na terenach zamkniętych sprawuje właściwy minister
lub kierownik urzędu centralnego.
3. Koszty zakładania osnów geodezyjnych, sporządzania mapy zasadniczej, ewidencji gruntów i budynków
oraz map topograficznych, a także systemu informacji o terenie, pokrywa się z budżetu państwa oraz ze środków
Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. W kosztach tych, celem realizacji zadań własnych,
mogą uczestniczyć jednostki samorządu terytorialnego lub inni inwestorzy.
Art. 5. 1. Zbiory danych gromadzone w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, stanowią
podstawę krajowego systemu informacji o terenie, będącego częścią składową infrastruktury informacji
przestrzennej, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.
2. Organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej mogą, w drodze porozumień, tworzyć i utrzymywać wspólne
elementy infrastruktury technicznej przeznaczonej do przechowywania i udostępniania zbiorów danych, o których
mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, mając na względzie minimalizację kosztów budowy i utrzymania tej infrastruktury oraz
optymalizację dostępności do danych, ich bezpieczeństwa i jakości.
3. Wymiana danych, zawartych w bazach, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, między organami właściwymi
do prowadzenia tych baz odbywa się nieodpłatnie w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te organy ich
ustawowych zadań.
Rozdział 2
Służba Geodezyjna i Kartograficzna
Art. 6. 1. Centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach geodezji i kartografii jest
Główny Geodeta Kraju.
2. Nadzór nad Głównym Geodetą Kraju sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej.
3. Główny Geodeta Kraju wykonuje swoje zadania przy pomocy Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.
4. Organizację Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii określa statut nadany przez Prezesa Rady Ministrów,
w drodze rozporządzenia.
5. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii określa
Główny Geodeta Kraju w regulaminie organizacyjnym.
6. (uchylony).
Art. 6a. 1. Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią:
1) organy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego:
a) Główny Geodeta Kraju,
b) wojewoda wykonujący zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i
kartograficznego jako kierownika inspekcji geodezyjnej i kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej
administracji rządowej w województwie;
2) organy administracji geodezyjnej i kartograficznej:
a) marszałek województwa wykonujący zadania przy pomocy geodety województwa wchodzącego w skład
urzędu marszałkowskiego,
b) starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa
powiatowego.
2. Wojewódzki inspektor nadzoru geodezyjnego i kartograficznego wykonuje w imieniu wojewody zadania i
kompetencje Służby Geodezyjnej i Kartograficznej określone w ustawie i przepisach odrębnych.
2a. Wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego powołuje i odwołuje wojewoda, za
zgodą Głównego Geodety Kraju.
3. Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej.
4. Starosta na wniosek gminy powierza wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), w drodze porozumienia,
prowadzenie spraw należących do zakresu jego zadań i kompetencji, w tym wydawanie decyzji administracyjnych,
po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 6.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi sprawy powierzone na podstawie ust. 4 przy pomocy geodety
gminnego wchodzącego w skład urzędu gminy.
6. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki
organizacyjne, kadrowe i techniczne, jakie powinny zostać spełnione przez gminy wnioskujące o przejęcie
określonych w ustawie zadań i kompetencji, mając na uwadze konieczność zapewnienia przez gminę prawidłowego
poziomu merytorycznego i technicznego wykonywania pełnego zakresu zadań.
Art. 6b. 1. Głównego Geodetę Kraju powołuje, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i
konkurencyjnego naboru, Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji
publicznej. Prezes Rady Ministrów odwołuje Głównego Geodetę Kraju.
2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej, na wniosek Głównego Geodety Kraju, powołuje jego
zastępców, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Minister właściwy do spraw
administracji publicznej odwołuje, na wniosek Głównego Geodety Kraju, jego zastępców.
3. Stanowisko Głównego Geodety Kraju może zajmować osoba, która:
1) posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
2) jest obywatelem polskim;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
5) posiada kompetencje kierownicze;
6) posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy na stanowisku kierowniczym;
7) posiada wykształcenie i wiedzę z zakresu spraw należących do właściwości Głównego Geodety Kraju.
4. Informację o naborze na stanowisko ogłasza się przez umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie
dostępnym w siedzibie urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu i Biuletynie Informacji Publicznej
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ogłoszenie powinno zawierać:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska;
3) wymagania związane ze stanowiskiem wynikające z przepisów prawa;
4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) termin i miejsce składania dokumentów;
7) informację o metodach i technikach naboru.
5. Termin, o którym mowa w ust. 4 pkt 6, nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania ogłoszenia w
Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
6. Nabór na stanowisko Głównego Geodety Kraju przeprowadza zespół, powołany przez ministra właściwego
do spraw administracji publicznej, liczący co najmniej 3 osoby, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię
wyłonienia najlepszych kandydatów. W toku naboru ocenia się doświadczenie zawodowe kandydata, wiedzę
niezbędną do wykonywania zadań na stanowisku, na które jest przeprowadzany nabór, oraz kompetencje
kierownicze.
7. Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych, o których mowa w ust. 6, może być dokonana na zlecenie
zespołu przez osobę niebędącą członkiem zespołu, która posiada odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.
8. Członek zespołu oraz osoba, o której mowa w ust. 7, mają obowiązek zachowania w tajemnicy informacji
dotyczących osób ubiegających się o stanowisko, uzyskanych w trakcie naboru.
9. W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów, których przedstawia ministrowi właściwemu do
spraw administracji publicznej.
10. Z przeprowadzonego naboru zespół sporządza protokół zawierający:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór, oraz liczbę kandydatów;
3) imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów uszeregowanych według poziomu
spełniania przez nich wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze;
4) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
5) uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia kandydata;
6) skład zespołu.
11. Wynik naboru ogłasza się niezwłocznie przez umieszczenie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej
urzędu i Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Informacja o wyniku naboru zawiera:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;
3) imiona, nazwiska wybranych kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu
cywilnego albo informację o niewyłonieniu kandydata.
12. Umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ogłoszenia o naborze
oraz o wyniku tego naboru jest bezpłatne.
13. Zespół przeprowadzający nabór na stanowiska, o których mowa w ust. 2, powołuje Główny Geodeta Kraju.
14. Do sposobu przeprowadzania naboru na stanowiska, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio ust.
3-12.
Art. 6c. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, wymagania,
jakim powinni odpowiadać wojewódzcy inspektorzy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, geodeci
województw, geodeci powiatowi i geodeci gminni, uwzględniając konieczność posiadania odpowiednich
kwalifikacji zawodowych do zakresu wykonywanych zadań.
Art. 7. 1. Do zadań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej należy w szczególności:
1) realizacja polityki państwa w zakresie geodezji i kartografii;
2) organizowanie i finansowanie prac geodezyjnych i kartograficznych, w tym:
a) rejestracji stanów prawnych i faktycznych nieruchomości (kataster),
b) pomiarów geodezyjnych i opracowań kartograficznych,
c) fotogrametrycznych zdjęć powierzchni kraju i opracowań fotogrametrycznych,
d) wydawania urzędowych map i atlasów terytorium Polski,
e) prowadzenia krajowego systemu informacji o terenie;
3) administrowanie państwowym zasobem geodezyjnym i kartograficznym i jego aktualizacja;
4) kontrolowanie urzędów, instytucji publicznych i przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przepisów
dotyczących geodezji i kartografii;
5) opracowanie wytycznych dotyczących powszechnej taksacji nieruchomości i jej nadzorowanie;
6) prowadzenie państwowego rejestru granic oraz powierzchni jednostek podziału terytorialnego kraju;
7) sporządzanie map topograficznych i tematycznych kraju oraz mapy zasadniczej;
8) nadawanie, do czasu utworzenia odpowiednich samorządów zawodowych, uprawnień zawodowych w
dziedzinie geodezji i kartografii, prowadzenie rejestru osób uprawnionych oraz współpraca z tymi samorządami
zawodowymi;
9) współpraca z wyspecjalizowanymi w dziedzinie geodezji i kartografii organizacjami krajowymi,
międzynarodowymi i regionalnymi oraz organami i urzędami innych krajów;
10) inicjowanie prac naukowych i badawczo-rozwojowych w zakresie standardów organizacyjno-technicznych oraz
zastosowania metod informatycznych, fotogrametrycznych i satelitarnych w dziedzinie geodezji i kartografii
oraz w krajowym systemie informacji o terenie;
11) prowadzenie spraw związanych z ochroną informacji niejawnych w działalności geodezyjnej i kartograficznej;
12) przygotowanie organizacyjno-techniczne i wdrożenie katastru.
2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej,
określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje materiałów geodezyjnych i kartograficznych, które ze względu na ochronę
interesów państwa lub interesu społecznego oznacza się klauzulą "poufne", uwzględniając przy tym potrzeby
ochrony informacji niejawnych w działalności geodezyjnej i kartograficznej.
2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej
określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje materiałów geodezyjnych i kartograficznych, które podlegają ochronie
zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych, uwzględniając przy tym potrzeby ochrony informacji
niejawnych w działalności geodezyjnej i kartograficznej. 2)
Art. 7a. Główny Geodeta Kraju wykonuje zadania określone w ustawie, a w szczególności:
1) nadzoruje realizację polityki państwa w zakresie geodezji i kartografii;
2) pełni funkcję organu wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do
wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, a także nadzoruje i kontroluje ich
Zgłoś jeśli naruszono regulamin