ADAPTACJA NASTAWNIKA PRZEPUSTNICY Opisane poniżej czynnoci nie mogš być utożsamiane z oficjalnymi instrukcjami serwisowymi i chociaż dołożylimy wszelkich starań, aby zebrane tu informacje były prawdziwe i aktualne - nie ponosimy żadnej odpowiedzialnoci za ewentualne straty czy uszkodzenia powstałe na skutek zastosowania się do naszych wskazówek. Poniżej opisano sposób przeprowadzenia adaptacji nastawnika przepustnicy. Procedura dotyczy wielu pojazdów VW/AUDI/SEAT/SKODA wyposażonych zarówno w przepustnicę typu Drive-By-Wire (sterowanš całkowicie elektrycznie) jak też posiadajšcych przepustnicę sterowanš za pomocš tradycyjnej linki połšczonej z pedałem gazu. W tym ostatnim przypadku (gdzie między pedałem gazu i przepustnicš jest linka), adaptacja przepustnicy może być przeprowadzona pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w zawór regulacji biegu jałowego (ISV). Pojazdy wyposażone w ten zawór nie posiadajš elektrycznych silniczków sterujšcych pracš przepustnicy. Z informacji bardziej oczywistych: silniki TDI nie posiadajš nawet przepustnicy :-) Oto wybrane przykłady sytuacji, po których powinno się przeprowadzić omawianš tu procedurę: > Akumulator pojazdu został odłšczony, ponownie podłšczony lub się rozładował. > Sterownik silnika został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany. > Zespół przepustnicy został przeczyszczony, wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany. > Pedał przypieszenia został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany. Aby prawidłowo przeprowadzić procedurę adaptacji przepustnicy, muszš zostać spełnione następujšce warunki: > Brak błędów a pamięci sterownika silnika. > Napięcie akumulatora przynajmniej 11.5 V > Przepustnica w pozycji: "Bieg jałowy" (noga z gazu). > Przepustnica czysta! > Wyłšczone urzšdzenia elektryczne pobierajšce dużš iloć energii elektrycznej (ogrzewanie szyb, foteli, klimatyzacja, owietlenie zewnętrzne) > Temperatura płynu chłodzšcego pomiędzy 5 a 95oC > W niektórych "mniejszych" silnikach (1.0-1.4 ccm np. VW Lupo, Polo...) przed właciwš procedurš adaptacji przepustnicy, należy wykasować wczeniej wyuczone wartoci zapisane w sterowniku silnika. Robi się to zapisujšc wartoć "0" na "zerowym" kanale adaptacji (00). PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z TRADYCYJNĽ LINKĽ GAZU (ale bez zaworu regulacji biegu jałowego): Zapłon włšczony, silnik nie pracuje! [Wybór] [01 - Silnik] [Bloki pomiarowe - 08] Wybierz grupę "098" (lub grupę "001" w niektórych pojazdach wyposażonych w sterowniki SIMOS i Marelli np. silniki ADY i AEE). [Id!] [Przełšcz na Nastawy - 04] Po przełšczeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: "Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniajš się pewne wartoci wywietlane przez program VAG-COM. System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełšczyć na : [Bloki pomiarowe - 08] ...i gotowe. PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY. PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĽ DBW (Sprawd czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-1281 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-1281 ( rok prod. 2000 + ): Golf / GTi / Bora / Jetta / Nowy Beetle / Audi TT 1.8 T Zapłon włšczony, silnik nie pracuje! [Wybór] [01 - Silnik] [Bloki pomiarowe - 08] Wybierz grupę "060". [Id!] [Przełšcz na Nastawy - 04] Po przełšczeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: "Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniajš się pewne wartoci wywietlane przez program VAG-COM. System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełšczyć na : [Bloki pomiarowe - 08] ...i gotowe. PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY. PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĽ DBW (protokół KWP-2000) (Sprawd czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-2000 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-2000 ( rok prod. 2002 + ): / A4 / Passat / Touareg. Zapłon włšczony, silnik nie pracuje! [Wybór] [01 - Silnik] [Nastawy podst. - 04] Wybierz grupę "060". [Id!] Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF. Kliknij przycisk: [ON/OFF/Dalej] Powinien pojawić się komunikat: Nastawy podstawowe: ON. Po przełšczeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: "Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniajš się pewne wartoci wywietlane przez program VAG-COM. System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym ponownie kliknšć: [ON/OFF/Dalej] wyłšczajšc w ten sposób Nastawy podstawowe. Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF [Gotowe, powrót] PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.
tygrys1111