program głębokie.doc

(73 KB) Pobierz
CHARAKTERYSTYKA UCZENNICY UPOŚLEDZONEJ UMYSŁOWO W STOPNIU GŁĘBOKIM, LAT 17 Program opracowała: mgr Małgorzata Babińska

CHARAKTERYSTYKA UCZENNICY UPOŚLEDZONEJ UMYSŁOWO W STOPNIU GŁĘBOKIM, LAT 17 Program opracowała: mgr Małgorzata Babińska

A. cierpi na mózgowe porażenie dziecięce, niedowład spastyczny czterokończynowy, epilepsję, upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim.

Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze odbywają się trzy razy w tygodniu po 90 minut.

 

KOMUNIKOWANIE

A. nie mówi, komunikuje się pozawerbalnie, poprzez mimikę twarzy, krzyczy, płacze, głośno się śmieje, wydaje okrzyki radości i nieartykułowane dżwięki. Potrafi wyrazić swoje emocje. Rozpoznaje osoby ze swojego otoczenia – śmieje się głośno. Nie lubi obecności osób obcych, szczególnie mężczyzn. Staje się wtedy bardzo nerwowa, jest spięta, czasem krzyczy. Zawsze jednak nasłuchuje, gdy w domu pojawi się ktoś obcy. Nie lubi również, gdy matka chwilowo opuszcza dom i wybiera się do miasta. Dziewczynka nie pozwala wręcz matce wyjechać – głośno krzyczy i płacze. Najlepiej i najbezpieczniej czuje się w obecności matki.

Wymawia sylaby: „ma – ma”, „am”, „ała” i kojarzy je prawidłowo z osobą lub z czynnościami. Reaguje na swoje imię i imiona domowników oraz na polecenie: „Podnieś głowę” i na pytanie: „Gdzie jest mama?” Skupia uwagę na mówiącym. Rozróżnia ton głosu osoby mówiącej.

Dziewczynka nawiązuje kontakt z nauczycielką – jest wesoła, śmieje się. Zezwala na dotyk. Zazwyczaj chętnie bierze udział w zajęciach, choć zdarza się, że czasem nie ma na nie ochoty – jest wtedy spięta i wyraźnie komunikuje brak chęci.

 

FUNKCJE POZNAWCZE

A. samodzielnie nie manipuluje przedmiotami, nie utrzymuje przedmiotów w dłoni, nie wodzi wzrokiem za przedmiotem i nie zatrzymuje wzroku na przedmiotach, stąd jej sposób odbierania świata jest utrudniony i zaburzony. Nie bawi się, ale wyraźnie jest zainteresowana przedmiotami, szczególnie zabawkami wydającymi dźwięk.

Dziewczynka reaguje na bodżce. Rozróżnia smaki – reaguje mimiką twarzy. Wytyka język, gdy nie lubi niektórych potraw. Reaguje na bodźce słuchowe – odwraca głowę w kierunku żródła dźwięku, nasłuchuje. A. boi się nagłych, głośnych i niespodziewanych bodźców słuchowych. Lubi słuchać utworów muzycznych, odgłosów przyrody, różnych odgłosów dochodzących z otoczenia. Lubi zabawki wydające dźwięk. Rozróżnia ton i modulację głosu. Reaguje na ostre światło (mrużeniem oczu). Nie wodzi za przedmiotami, ale ma je w polu swojego widzenia. Reaguje na nagłe ruchy osób drugich. Zezwala na dotyk i zazwyczaj reaguje na niego pozytywnie. Przy pomocy nauczyciela poznaje przedmioty dotykiem – głaszcze zabawki, przytula maskotki, przytrzymuje dłonie na przedmiotach.

 

SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA

Dziewczynka cierpi na MPD, niedowład czterokończynowy, skoliozę lewostronną, defekt klatki piersiowej i deformację stóp. Nie potrafi samodzielnie wykonać żadnej czynności. Ćwiczenia mają na celu rozluźnienie napięcia mięśniowego, niedopuszczenie do odleżyn, zwiększenie odporności organizmu na infekcje, poprawę samopoczucia.

A. spędza czas przede wszystkim w pozycji leżącej na plecach. Co jakiś czas matka zmienia pozycję dziewczynki – A. sygnalizuje dyskomfort. Dziecko nie siedzi samodzielnie, jedynie przez krótki czas z podparciem. Podnosi na chwilę głowę w pozycji leżącej na brzuchu. MPD powoduje, że A. jest bardzo spięta i sztywna. Matka ma często problem z ubraniem dziewczynki. Podawane środki farmakologiczne oraz ćwiczenia ruchowe sprawiają, że napięcie stopniowo zmniejsza się, po czym dziewczynka staje się wręcz „obojętna”. Natomiast pojawienie się w domu obcej osoby, szczególnie mężczyzny powoduje, że A. silnie napina mięśnie.

W zakresie małej motoryki dziecko również nie wykonuje żadnych czynności. Jedynie przy pomocy nauczyciela zamyka i otwiera dłonie, przytrzymuje dłonie na przedmiocie, głaszcze zabawki.

Stosowane elementy Metody Knill’a pozwalają na usprawnianie dużej i małej motoryki. Ćwiczenia sprawiają dziecku przyjemność. Szczególnie lubi ćwiczenia z wykorzystaniem piłki gimnastycznej.

 

ZACHOWANIA SPOŁECZNE

Dziecko nie wykonuje żadnych czynności samoobsługowych, jest w pełni uzależnione od osób drugich. Nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych, nosi pieluchy. Nie współpracuje przy ubieraniu.

Nawiązuje kontakt z innymi osobami – śmieje się, jest wesoła, pogodna i radosna, reaguje głosem. Radość sprawia A. bliska obecność matki, a także zainteresowanie i skupienie uwagi na dziecku. Cieszy się, gdy słyszy muzykę, lubi towarzystwo zwierząt. Głośnym krzykiem i płaczem reaguje na hałas lub spory między domownikami.

W domu panuje pozytywna atmosfera, domownicy akceptują A., jednak to głównie matka opiekuje się dziewczynką.

 

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY

NA ROK SZK. 2005 / 2006

(UP. UM. W ST. GŁĘBOKIM)

 

KOMUNIKOWANIE

CEL OGÓLNY:

§ Wyrabianie orientacji ogólnej

§ Rozwijanie prawidłowego porozumiewania się

§ Usprawnianie narządów artykulacyjnych

 

Cele szczegółowe

Sposoby, formy, narzędzia realizacji

Czas realizacji

Uwagi

Poznanie schematu własnego ciała

- elementy metody Knilla

- magnetofon

Co kilka spotkań

Głośne nazywanie części ciała dziecka podczas ich dotykania

Reagowanie na polecenia, na swoje imię i imiona domowników

- metoda słowna

Cały czas w trakcie spotkań

„Gdzie jest mama?”

„Podnieś głowę”, itp.

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

- lizanie lizaka

- zlizywanie z łyżeczki pokarmów

- ssanie

Co kilka spotkań

 

Ćwiczenia mięśni twarzy

-masaż twarzy i policzków

-krem

Podczas codziennych zabiegów pielęgnacyjnych

 

 

 

 

FUNKCJE POZNAWCZE

CEL OGÓLNY:

§ Poznawanie różnych przedmiotów za pomocą zmysłów

§ Rozwój funkcji poznawczych poprzez wspomaganie narządów zmysłów

Cele szczegółowe

Sposoby, formy, narzędzia realizacji

Czas realizacji

Uwagi

Wyrobienie zainteresowania przedmiotami

-badanie przedmiotów za pomocą dotyku, wzroku i słuchu

-przedmioty o różnej fakturze, kolorowe, wydające dźwięki

Cały czas

 

Poznawanie otoczenia za pomocą smaku i węchu

-propozycje charakterystycznych smaków i zapachów

-potrawy

Co kilka zajęć

 

Rozwój percepcji słuchowej

-lokalizacja żródła dźwięku

-mówienie do dziecka

-radio

-magnetofon (utwory muzyczne, odgłosy przyrody, różne odgłosy z otoczenia)

-zabawki wydające dźwięk

-dżwięki z otoczenia (lecąca woda z kranu, budzik, trzaśnięcie drzwi, pukanie do drzwi, szelest zgniecionej kartki, odgłosy zwierząt, itp.)

Przez cały rok podczas wszystkich zajęć

Głośne nazywanie usłyszanych odgłosów

Rozwój spostrzegania wzrokowego

-różnokolorowe przedmioty

-przedmioty wydające dźwięk (wodzenie wzrokiem)

Przez cały czas

 

Poznawanie otoczenia za pomocą dotyku

-masaż całego ciała

-masaż materiałami o różnej fakturze

-masaż dłoni gumowymi przedmiotami

-utrzymywanie przedmiotów w dłoni przy pomocy nauczycielki

Przez cały rok podczas wszystkich zajęć

 

 

 

 

 

 

SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA

CEL OGÓLNY:

§ Rozwój dużej i małej motoryki

 

Cele szczegółowe

Sposoby, formy, narzędzia realizacji

Czas realizacji

Uwagi

Rozwój kończyn dolnych i górnych

-elementy metody Knilla

-masaż kończyn dolnych i górnych

-przywodzenie i odwodzenie kończyn dolnych i górnych

-ćwicz. rozmachowe: rozluźnianie napięcia mięśniowego rąk (ramienia i przedramienia)

-klaskanie rękoma

-poruszanie nogami (jazda rowerem)

-pocieranie stopami

-poruszanie palcami u nóg

-krążenie stóp

Przez cały rok

Ćwiczenia z wykorzystaniem kasety magnetofonowej

Rozwój karku, mięśni tułowia i bioder

-elementy metody Knilla

-kołysanie (w kocu)

-obracanie z pleców na bok

-rozciąganie

-masaż tułowia

-oklepywanie

-unoszenie głowy z pozycji leżącej na brzuchu

-skręty bioder na piłce gimnastycznej

Przez cały rok

Ćwiczenia z wykorzystaniem piłki gimnastycznej oraz kasety magnetofonowej

Usprawnianie małych ruchów ręki: dłoni, nadgarstka i palców

-elementy metody Knilla

-masaż dłoni i palców

-ruchy okrężne nadgarstków

-pocieranie dłońmi

-zaciskanie i otwieranie dłoni

-przytrzymywanie i zaciskanie dłoni na przedmiocie

Przez cały rok

Ćwiczenia z wykorzystaniem kasety magnetofonowej

Stymulacja receptorów równowagi

-siedzenie z podparciem na piłce gimnastycznej

-ćw. na piłce gimnast.

Przez cały rok

 

 

 

 

 

ZACHOWANIA SPOŁECZNE

CEL OGÓLNY:

§ Nawiązanie kontaktu z innymi osobami

§ Wyróżnianie siebie z otoczenia

§ Uświadomienie własnej wartości

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin