INDYWIDUALNY PROGRAM REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZY
Uczeń:
Termin: 6 m-cy
Sposoby, formy, narzędzia realizacji
SAMOOBSŁUGA
Jedzenie
Sprawność motoryczna(poruszanie się)
Toaleta i mycie:
Ubieranie się:
- estetyczne spożywanie posiłków,
- picie z filiżanki bez rozlewania,
- pokonywanie schodów (wchodzi i schodzi naprzemiennie),
- schodzenie po schodach bez trzymania się poręczy,
- szybkie chodzenie, bieganie w parze
- sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych oraz gdy jest mokre (lub brudne),
- samodzielne korzystanie z toalety (użycie spłuczki, mycie rąk),
- kontrola oddawania moczu i kału,
- kontrola wytarcia pupy papierem,
- ubieranie i rozbieranie luźnej odzieży (bez konieczności zapinania),
- ubieranie i rozbieranie odzieży z zapinaniem i rozpinaniem guzików,
W naturalnych sytuacjach,
USPOŁECZNIENIE
Udział w zabawie:
Czynności domowe:
- witanie się i żegnanie z nauczycielem i kolegami,
- znajomość własnego imienia,
- dostrzeganie i reagowanie na nieznajomych,
- współdziałanie w czasie zabawy,
- przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa na miarę możliwości,
- samodzielne przemieszczanie się po znanym sobie terenie,
- zachęcanie do podania przedmiotu popartego gestem,
- aprobata oglądanych obrazków,
- spełnianie prostych poleceń,
- włączanie się do prostych prac porządkowych,
- utrwalanie nawyku dbałości o czystość pomieszczenia,
- posługiwanie się szczotką do zamiatania,
- wycieranie miejsca pracy ściereczką,
- odkładanie przyborów na miejsce,
podczas codziennych zajęć, na zajęciach edukacji motoryczno-zdrowotnej
KOMUNIKOWANIE SIĘ
- prowokowanie do komunikacji niewerbalnej – wprowadzanie języka miganego,
- rozumienie prostych słów: mama, tata,
- wskazywanie osób z najbliższego otoczenia,
- odpoznawanie etykiety własnego imienia,
- podtrzymywanie wokalizacji i zachęcanie do sylabizacji,
- wykonywanie prostych poleceń, np. daj, chodź, przynieś
- reagowanie na pytania: gdzie jest?
- reagowanie na polecenia: chodź tutaj!
W naturalnych i spowodowanych sytuacjach.
Ćwiczenie koncentracji uwagi.
ZAJĘCIA
Zręczność (kontrola motoryki):
- nawlekanie korali różnej wielkości,
- odkręcanie nakrętek,
- otwieranie i zamykanie drzwi przy pomocy klucza,
- posługiwanie się nożyczkami (dowolne wycinanie),
- wycinanie obrazka,
- posługiwanie się: kredą, kredką, ołówkiem, pędzlem
- budowanie z dużych klocków o prostych kształtach,
- trzymanie przedmiotów kruchych,
- przelewanie płynów z jednego naczynia do drugiego,
- wyciąganie mniejszego przedmiotu z większego,
- podskakiwanie na dwóch nogach,
- stanie na krześle,
- zeskoki,
- utrzymanie równowagi na jednej nodze,
- naśladowanie ruchów nauczyciela w ustawianiu klocków w pewnym porządku,
- pochylanie i podnoszenie przedmiotów,
- otwieranie i zamykanie pudełka z pokrywą,
- Rozwijanie siły, sprawności ruchowej.
- Ćwiczenia prawidłowego rozkładu napięcia mięśniowego oraz kształtujące sprawność kondycyjną i koordynacyjną.
- Wyrabianie zdyscyplinowania podczas zabaw i ćwiczeń.
Ćwiczenia manualne
- ćwiczenia ruchliwości palców,
- ćwiczenia pobudzające do działania,
Program opracowano na podstawie PPAC.
Uczeń nie jest w stanie wykonać wielu zadań z zakresu sfery „komunikowanie się” z powodu wady słuchu.
Rafako2_1