arkusz-poziom rozszerzony.pdf
(
3665 KB
)
Pobierz
untitled
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
POZIOM ROZSZERZONY
MAJ 2011
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 20 stron
i płytę z nagraniami. Materiał nutowy zamieszczony jest
w arkuszu. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza to
test, część druga wymaga analizy przykładów
muzycznych, a część trzecia napisania wypracowania
na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie
zadań z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Czas pracy:
180 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MHM-R1_1P-112
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Część I.
(20 punktów)
Zadanie 1.
(1 pkt)
Rozstrzygnij, czy poniższe zdania są prawdziwe, czy fałszywe. Wpisz w odpowiednie
miejsca tabeli
prawda
, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub
fałsz
, jeśli zdanie jest fałszywe.
A.
Pojęcie „oratorium” oznacza obszerny utwór, najczęściej
o tematyce świeckiej, dla solistów, chóru, baletu i orkiestry,
przeznaczony do wykonania scenicznego.
B.
W okresie klasycyzmu do twórczości oratoryjnej Haendla
nawiązywał Haydn w takich dziełach, jak np.
Stworzenie świata
czy
Pory roku
.
Zadanie 2.
(1 pkt)
Wymień dwa różne gatunki dramatyczne z udziałem muzyki, które oprócz
dramma per
musica
mogły przyczynić się do wykształcenia opery.
1. .................................................................................................................
2. .................................................................................................................
Zadanie 3.
(1 pkt)
Podkreśl nazwy tych technik kompozytorskich, które
nie występują
w muzyce
średniowiecza.
fauxbourdon kanoniczna przeimitowana izorytmiczna cantus firmus polichóralna
Zadanie 4.
(2 pkt)
W historii muzyki stosowane jest pojęcie
złotego wieku muzyki polskiej
.
A. Którego momentu w dziejach muzyki polskiej dotyczy to określenie? Wskaż wiek
i podaj nazwę dynastii królewskiej, która przyczyniła się do takiego rozkwitu muzyki
polskiej.
Wiek ............................................................................................................................................
Nazwa dynastii ............................................................................................................................
B. Wymień dwóch kompozytorów polskich tworzących w tym okresie oraz po jednym
przykładzie ich kompozycji.
Lp.
Kompozytor
Tytuł utworu
1.
2.
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 5.
(3 pkt)
Uzupełnij tabelę dotyczącą inspiracji pozamuzycznych. Podaj nazwiska kompozytorów
oraz tytuły utworów, dla których inspiracją były poniższe dzieła.
Lp.
Dzieło – źródło inspiracji
Kompozytor
Tytuł utworu
1.
Stanisław przy zwłokach Anny
,
obraz Stanisława Bergmana
2.
Romeo i Julia
,
dramat Williama Szekspira
3.
Erlkönig,
ballada Johanna Wolfganga Goethego
Zadanie 6.
(1 pkt)
Wyjaśnij, jaką funkcję pełnił monochord w starożytnej Grecji.
Funkcja monochordu ....................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7.
(1 pkt)
Zamieszczone poniżej dzieło Pabla Picassa
Martwa natura z plecionym krzesłem
wykorzystuje technikę występującą również w XX-wiecznych kompozycjach muzycznych.
Podaj nazwę tej techniki.
Nazwa techniki .............................................................................................................................
Wypełnia
egzaminator
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Maks. liczba pkt
1
1
1
2
3
1
1
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Zadanie 8.
(1 pkt)
Uporządkuj chronologicznie niżej podane formy muzyczne, wpisując kolejne numery
w odpowiednich miejscach tabeli.
fuga
psalm
forma sonatowa
msza
Zadanie 9.
(1 pkt)
Na podstawie informacji zawartych w tekście podaj imię i nazwisko kompozytora,
którego dotyczy opis.
Przez całe życie komponował koncerty na orkiestrę smyczkową bez udziału solistów.
Nawiązał tym samym do tradycji zapoczątkowanej przez Giuseppego Torellego, Giulia
Tagliettiego, Georgia Gentilego i Tomasa Albinoniego. Zachowało się 60 tego typu utworów,
większość powstała w ostatnich dwudziestu latach życia Rudego Księdza. Kompozytor
rozmaicie je określał, raz jako
concerti riprieni
lub
concerti a quarto
, innym razem jako
sinfonie
. Koncerty te wychwalał w swych wydanych wspomnieniach podróżnik Charles de
Brosses, który miał okazję słyszeć je osobiście w czasie wizyty w Wenecji w 1739 roku.
Imię i nazwisko kompozytora ......................................................................................................
Zadanie 10.
(2 pkt)
Poniższa wypowiedź Enrica Fubiniego dotyczy inspiracji w twórczości Igora
Strawińskiego. Spośród wymienionych przez Fubiniego źródeł inspiracji wybierz trzy
i do każdego podaj przykładowy tytuł kompozycji Strawińskiego.
[...] posługuje się z taką samą dezynwolturą (swobodą) folklorem rosyjskim, XVII-wieczną
wokalną melodyką włoską i operą
buffa
, operą romantyczną i śpiewem gregoriańskim.
Źródło 1 .......................................................
Kompozycja ..................................................
Źródło 2 .......................................................
Kompozycja ..................................................
Źródło 3 .......................................................
Kompozycja ..................................................
Zadanie 11.
(2 pkt)
Wyjaśnij, z jakich względów wymienione niżej dzieła pełnią szczególną rolę w historii
muzyki polskiej.
A. Marcin Leopolita
Missa Paschalis
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
5
B. Zygmunt Noskowski
Step
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 12.
(1 pkt)
Na podstawie niżej zamieszczonego początkowego fragmentu partytury
IV Koncertu
fortepianowego G-dur
Ludwiga van Beethovena wyjaśnij, na czym polega nowatorskie
potraktowanie formy koncertu klasycznego przez kompozytora.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
8.
9.
10.
11.
12.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
1
1
2
2
1
Uzyskana liczba pkt
Plik z chomika:
galiarda
Inne pliki z tego folderu:
klucz odpowiedzi-poziom rozszerzony.pdf
(202 KB)
klucz odpowiedzi-poziom podstawowy.pdf
(220 KB)
arkusz-poziom rozszerzony.pdf
(3665 KB)
arkusz-poziom podstawowy.pdf
(1428 KB)
Inne foldery tego chomika:
2005
2006
2006 - próbna matura
2007
2008
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin