arkusz-poziom rozszerzony.pdf

(3665 KB) Pobierz
untitled
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
POZIOM ROZSZERZONY
MAJ 2011
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 20 stron
i płytę z nagraniami. Materiał nutowy zamieszczony jest
w arkuszu. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza to
test, część druga wymaga analizy przykładów
muzycznych, a część trzecia napisania wypracowania
na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie
zadań z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Czas pracy:
180 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MHM-R1_1P-112
623729390.009.png 623729390.010.png 623729390.011.png 623729390.012.png 623729390.001.png
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Część I. (20 punktów)
Zadanie 1. (1 pkt)
Rozstrzygnij, czy poniższe zdania są prawdziwe, czy fałszywe. Wpisz w odpowiednie
miejsca tabeli prawda , jeśli zdanie jest prawdziwe, lub fałsz , jeśli zdanie jest fałszywe.
A.
Pojęcie „oratorium” oznacza obszerny utwór, najczęściej
o tematyce świeckiej, dla solistów, chóru, baletu i orkiestry,
przeznaczony do wykonania scenicznego.
B.
W okresie klasycyzmu do twórczości oratoryjnej Haendla
nawiązywał Haydn w takich dziełach, jak np. Stworzenie świata
czy Pory roku .
Zadanie 2. (1 pkt)
Wymień dwa różne gatunki dramatyczne z udziałem muzyki, które oprócz dramma per
musica mogły przyczynić się do wykształcenia opery.
1. .................................................................................................................
2. .................................................................................................................
Zadanie 3. (1 pkt)
Podkreśl nazwy tych technik kompozytorskich, które nie występują w muzyce
średniowiecza.
fauxbourdon kanoniczna przeimitowana izorytmiczna cantus firmus polichóralna
Zadanie 4. (2 pkt)
W historii muzyki stosowane jest pojęcie złotego wieku muzyki polskiej .
A. Którego momentu w dziejach muzyki polskiej dotyczy to określenie? Wskaż wiek
i podaj nazwę dynastii królewskiej, która przyczyniła się do takiego rozkwitu muzyki
polskiej.
Wiek ............................................................................................................................................
Nazwa dynastii ............................................................................................................................
B. Wymień dwóch kompozytorów polskich tworzących w tym okresie oraz po jednym
przykładzie ich kompozycji.
Lp.
Kompozytor
Tytuł utworu
1.
2.
623729390.002.png 623729390.003.png
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 5. (3 pkt)
Uzupełnij tabelę dotyczącą inspiracji pozamuzycznych. Podaj nazwiska kompozytorów
oraz tytuły utworów, dla których inspiracją były poniższe dzieła.
Lp.
Dzieło – źródło inspiracji
Kompozytor
Tytuł utworu
1.
Stanisław przy zwłokach Anny ,
obraz Stanisława Bergmana
2.
Romeo i Julia ,
dramat Williama Szekspira
3.
Erlkönig,
ballada Johanna Wolfganga Goethego
Zadanie 6. (1 pkt)
Wyjaśnij, jaką funkcję pełnił monochord w starożytnej Grecji.
Funkcja monochordu ....................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7. (1 pkt)
Zamieszczone poniżej dzieło Pabla Picassa Martwa natura z plecionym krzesłem
wykorzystuje technikę występującą również w XX-wiecznych kompozycjach muzycznych.
Podaj nazwę tej techniki.
Nazwa techniki .............................................................................................................................
Wypełnia
egzaminator
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Maks. liczba pkt
1
1
1
2
3
1
1
Uzyskana liczba pkt
623729390.004.png 623729390.005.png 623729390.006.png
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Zadanie 8. (1 pkt)
Uporządkuj chronologicznie niżej podane formy muzyczne, wpisując kolejne numery
w odpowiednich miejscach tabeli.
fuga
psalm
forma sonatowa
msza
Zadanie 9. (1 pkt)
Na podstawie informacji zawartych w tekście podaj imię i nazwisko kompozytora,
którego dotyczy opis.
Przez całe życie komponował koncerty na orkiestrę smyczkową bez udziału solistów.
Nawiązał tym samym do tradycji zapoczątkowanej przez Giuseppego Torellego, Giulia
Tagliettiego, Georgia Gentilego i Tomasa Albinoniego. Zachowało się 60 tego typu utworów,
większość powstała w ostatnich dwudziestu latach życia Rudego Księdza. Kompozytor
rozmaicie je określał, raz jako concerti riprieni lub concerti a quarto , innym razem jako
sinfonie . Koncerty te wychwalał w swych wydanych wspomnieniach podróżnik Charles de
Brosses, który miał okazję słyszeć je osobiście w czasie wizyty w Wenecji w 1739 roku.
Imię i nazwisko kompozytora ......................................................................................................
Zadanie 10. (2 pkt)
Poniższa wypowiedź Enrica Fubiniego dotyczy inspiracji w twórczości Igora
Strawińskiego. Spośród wymienionych przez Fubiniego źródeł inspiracji wybierz trzy
i do każdego podaj przykładowy tytuł kompozycji Strawińskiego.
[...] posługuje się z taką samą dezynwolturą (swobodą) folklorem rosyjskim, XVII-wieczną
wokalną melodyką włoską i operą buffa , operą romantyczną i śpiewem gregoriańskim.
Źródło 1 .......................................................
Kompozycja ..................................................
Źródło 2 .......................................................
Kompozycja ..................................................
Źródło 3 .......................................................
Kompozycja ..................................................
Zadanie 11. (2 pkt)
Wyjaśnij, z jakich względów wymienione niżej dzieła pełnią szczególną rolę w historii
muzyki polskiej.
A. Marcin Leopolita Missa Paschalis
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
623729390.007.png
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
5
B. Zygmunt Noskowski Step
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 12. (1 pkt)
Na podstawie niżej zamieszczonego początkowego fragmentu partytury IV Koncertu
fortepianowego G-dur Ludwiga van Beethovena wyjaśnij, na czym polega nowatorskie
potraktowanie formy koncertu klasycznego przez kompozytora.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
8.
9.
10.
11.
12.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
1
1
2
2
1
Uzyskana liczba pkt
623729390.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin