notatki%2029.03.pdf
(
535 KB
)
Pobierz
notatki 29.03
11 sierpień egzamin
Ustawa - Wrzesień 2007 ustawa o sporcie kwalifikowanym
Do 7.5 m długości kadłuba można prowadzić jachty bez uprawnień (na każdym akwenie) pod
warunkiem ze ma się swój własny jacht lub pod warunkiem że osoba użyczający wypożyczy jacht bez
uprawnień.
Wszystkie pozostałe łódki trzeba prowadzić z dokumentami określonymi w ustawie
Wymagania na patent żeglarza jachtowego
1.
ukończone 12 lat
2.
dla nie pełnoletnich zgoda rodziców pisemna
3.
zaświadczenie lekarskie
4.
ukończenie kursu teoretycznego i praktycznego
Uprawnienie żeglarza jachtowego
1.
na śródlądziu może prowadzić wszystkie jachty żaglowe bez lub z silnikiem pomocniczym
(jeżeli łódka jako jacht to nie ma ograniczenia pojemności silnika ale jeśli nie ma masztu to już
nie jest silnik pomocniczy i potrzebne są nam uprawnienia motorowodne)
2.
może prowadzić jacht żaglowy do długości kadłuba do 8,5 m, w porze dziennej w odległości 2
Mm (1Mm = 1852m)od brzegu po wodach morskich.
Prawo drogi śródlądowe aktualne obowiązuje po 94r.
1.
Pierwsze prawidło mówi że mały statek ustępuje statkowi
i)
Mały statek to jest jednostka która ma mniej niż 15 m długości kadłuba i może zabrać
mniej niż 12 osób.
2.
Jacht ma pierwszeństwo przed jednostka motorową (jednostka bardziej zwrotna ustępuje
jednostce mniej zwrotnej )
3.
W momencie kiedy spotykają się dwie żaglówki ta płynąca prawym halsem(wiatr wieje w
prawą burtę) mam pierwszeństwo przed łódką płynącą lewym halsem (wiatr wieje w lewa
burtę)
4.
Gdy obie łódki płyną prawym halsem to pierwszeństwo ma ta która płynie bardziej ostrym
halsem ma pierwszeństwo
5.
Gdy płyną dwie motorówki obie skręcają w swoja prawą stronę dotyczy to dwóch łódek tego
samego typu nie żaglówki
6.
Łódka doganiana ma pierwszeństwo przed łódką doganiającą
7.
Na rzece pierwszeństwo ma łódka która ma większą sterowność (płynącą z prądem ma
pierwszeństwo)
8.
Statki poruszające się na podwodnych płatach (wodoloty), a także inne statki pływające z
prędkością większą niż 40 km/h, powinny pozostawiać innym statkom akwen
zapewniający im możliwość zachowania kursu oraz swobodę manewrowania. Statki o
dużej prędkości nie mogą żądać, aby inne statki ustępowały im z drogi, a zamiar mijania
lub wyprzedzania powinny sygnalizować we właściwym czasie.
statki uprzywilejowane
mają pierwszeństwo.
Na morzu obowiązuje MPZZ
Sygnały dźwiękowe
Skręcam w lewo
2 krótkie dźwięki
Zmieniam mój kurs w lewo
Skręcam w prawo
1 krótki dźwięk
Zmieniam mój kurs w prawo
Maszyny wstecz
3 krótkie dźwięki
Moje maszyny pracują wstecz
Niebezpieczeństwo zderzenia
Seria bardzo krótkich
dźwięków
Niebezpieczeństwo zderzenia
Człowiek za burta
Seria podwójnych krótkich
dźwięków
Człowiek za burtą
Podstawowe światła łódki
Czerwone - lew burta kont świecenia 112,5
o
10rumbow
Zielone - prawa burta kont świecenia
112,5
o
10rumbow
Białe lub żółte (jeśli holuje) kont
świecenia 135
o
12rumbow
Mm = 1825m
Całe koło 32 rumby
Oznaczenie promu na uwięzi zielona kula
(oświetlenie zielne nad białym)
Sygnały wzywania pomocy
Etykieta jachtowa
Sposób wybijanie szklanek
Polega na uderzaniu w dzwon w zasadzie co pół godziny. Powinny to być krótkie uderzenia o czystym
dźwięku. Szklanka oznacza uderzenie podwójne. Pół szklanki - uderzenie pojedyncze. Pełny cykl
wybijania szklanek rozpoczyna pół szklanki po pierwszych 30 minutach każdej nowej wachty
rozpoczynanej o godz. 0800, 1200, 1600, 2000, 2400 i 0400. Po pierwszej godzinie wachty wybija się
jedną szklankę, po półtorej godzinie wachty półtorej szklanki i tak dalej aż do pełnych czterech
szklanek wybijanych na rozpoczęcie nowej wachty. Na pięć minut przed zmianą wachty wybija się
tzw. klang, tj. jedno pojedyncze uderzenie w dzwon. Istnieje jedna nieprawidłowość od godziny 1600
do 1800 i dalej do 2000 wybija się jedną szklankę na 1630, dwie na 1700, trzy na 1730, cztery na 1800
i od początku od 1800, w ten sposób do 2000. Wzięło się to z dawnych czasów i wachty tzw. łamanej,
trwającej ( dawniej ) od 1600 do 1800 - pierwszej łamanej, a od 1800 do 2000 - drugiej łamanej.
Zwyczaju bicia szklanek przestrzega się w ośrodkach żeglarskich i na większych, dobrze
prowadzonych jachtach.
Salutowanie banderą – okręty marynarki wojenna, umocnienia , pomnik Westerplatte, polskie
jednostki za granica
Etykieta jachtowa
Przebywając na jachcie, zarówno na postoju jak i w trakcie żeglugi, należy stosować się do
ogólno przyjętych zwyczajów żeglarskich i etykiety jachtowej. Większość norm wywodzi się z
wielkich żaglowców, z przesądów pływających na nich marynarzy, dobrego wychowania
żeglarskiego bądź są one praktycznymi wskazówkami:
− Na jachcie nie wolno gwizdać
− Nie czynić krzywdy białym albatrosom
− Nie odpalać papierosów od świeczki
− Nie wystawiać rąk i nóg za burtę
− Nie mieć za burtą żadnych lin czy odbijaczy w czasie pływania
− Dbać o czystość i porządek na jachcie, zarówno w porcie jak i w czasie żeglugi
− Do portu wchodzimy i z niego wychodzimy w kompletnym stroju
− Do jedzenia zasiadamy w kompletnym stroju
− Przed wejściem na cudzy jacht należy poprosić o zgodę
− Nosimy obuwie na miękkiej podeszwie
− Komendy muszą być wykonywane szybko i bezwzględnie
− Odpowiadamy na pozdrowienia
− Jeżeli czegoś nie rozumiemy prosimy o wyjaśnienie
− Nie wylewać ani nie wyrzucać nic na burtę nawietrzną
Sternik jako „pierwszy po bogu” ma pewne przywileje
− Honorowe miejsce przy stole
− Zaczyna jedzenie posiłków
− Pierwszy schodzi na ląd
− Pierwszy wznosi toast
Etykieta flagowa
Bandera
jest to flaga o barwach państwowych, podnoszona na statkach w celu oznaczenia
przynależności państwowej, rodzaju żeglugi (morska czy lądowa), czasem oznaczenia charakteru
służby (bandera wojenna).
Flaga
jest to płat tkaniny o barwach wynikających z tradycji narodowych, zatwierdzonych przez
parlament do użytku obywateli i rządu.
Flaga narodowa Polski jest jedynie banderą dla statków żeglugi śródlądowej, gdyż na Morzy
Bałtyckim i Północnym flaga biało-czerwona jest używana jako flaga pilotowa. Dlatego dla
statków morskich dodano herb państwowy po środku białego pasa flagi. Tak bandera jest
zastrzeżona tylko dla żeglugi pełnomorskiej. Małe jachty śródlądowe mogą w ogóle nie nosić
bandery z tym, że w miejsce przeznaczone na banderę nie wolno wieszać żadnej innej flagi.
Banderę podnosi się:
1) Na jachtach żaglowych jednomasztowych:
− Na drzewcu flagowym na rufie, przy ożaglowaniu bermudzkim
− Pod pikiem gafla na flaglinie, przy ożaglowaniu gaflowym
2) Na jachtach dwumasztowych:
− Na topie bezanmasztu
3) Na jachtach motorowych:
− Na drzewcu flagowym na rufie lub na nadbudówce
Banderę należy podnosić:
− W dniu otwarcia sezonu żeglarskiego (11 maja)
− Codziennie o godz. 8.00
− Z chwilą zaokrętowania kapitana
Plik z chomika:
mariuszek-m8
Inne pliki z tego folderu:
PraktykaBALTYCKA.pdf
(24997 KB)
Teoria zeglowania.pdf
(3315 KB)
Wykład z teorii żeglowania.ppt
(755 KB)
Teoria_żeglowania_cz_2.pdf
(400 KB)
Teoria_zeglowania_cz_1.pdf
(1151 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alfabety różne(+)
Anatomia Sztuk Walki- oglądaj
BYŁO SOBIE ŻYCIE 4,1 +
Języki obce
Modelarze
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin