Mikołajkowe zabawy
Cele:
· doskonalenie analizy i syntezy wyrazów,
· identyfikowanie liter,· utrwalenie cyfr,· rozwiązywanie w pamięci zadań na dodawanie i odejmowanie· w zakresie 7
· doskonalenie umiejętności czytania,
· doskonalenie umiejętności współpracy, współdziałania
· radość ze wspólnej zabawy
Metody: czynna – zadań stawianych dziecku, samodzielnych doświadczeń
Słowna, oglądowa
Przebieg:
Jak co roku 6 grudnia przygotowujemy dla dzieci wiele niespodzianek. Dzieci z grupy 6-latków rozpoczęły dzień od teatrzyku pantomimy pt. "Marionetka klowna". Podczas wspólnej zabawy w teatr pantomimy dzieci miały niepowtarzalną okazję do rozwijania wyobraźni ruchowej, wrażliwości i twórczego myślenia. Zajęcia ukierunkowały energię dzieci i pozwoliły "wyjść z cienia" nieśmiałym. Jednocześnie przedszkolaki spędziły czas, twórczo i świetnie się bawiąc. Była to wielka frajda dla dzieci.
Po powrocie na salę znalazły list od Mikołaja:
„Kochane Dzieci, dzisiaj jest 6 grudnia, czyli Mikołajki? Z czym kojarzy się Wam ten dzień?
Właśnie dzisiaj są moje imieniny, czyli Mikołaja. W tym dniu od dawien dawna rozdaję dzieciom prezenty. Ale gdy Wy macie imieniny, czy też rozdajecie innym prezenty?
No właśnie! Dlatego postanowiłem w tym roku postąpić nieco inaczej. Schowałem prezenty, a Wy musicie wykonać pewne zadania, by je otrzymać. W przedszkolu rozwiesiłem swoje zdjęcia, a pod nimi kryją się zadania. Życzę miłej zabawy.
Święty Mikołaj
Dzieci ochoczo przystąpiły do poszukiwania zadań. Zdjęcia były ponumerowane, więc trzeba było szukać ich w kolejności.
Zadanie 1. Zaśpiewajcie piosenkę Ding – dong, spadł już śnieg”,
Zadanie 2. Śnieżne kule – zróbcie kule z gazety i obrzucajcie się nimi jak śnieżkami. A teraz wrzućcie je do kosza z odległości.
Zadanie 3.
· Zatańczcie jak Mikołaj, który odgania się od much,
· A teraz jak Mikołaj, który niesie ciężki worek,
· Zatańczcie jak Mikołaj, który robi wielkie kroki,
· Teraz parami trzymając się za kolana,
· Teraz w kółeczkach,
Zadanie 4. Odczytajcie wyrazy, które są na karteczkach (wybór wyrazów zależy od posiadanych przez dzieci umiejętności czytania)
Zadanie 5. Jak najszybciej zdejmijcie bluzkę i załóżcie ją na lewą stronę
Zadanie 6. Zabawa z butelką przy muzyce. Należy podawać sobie butelkę włożoną między kolana, bez pomocy rąk.
Zadanie 7. Co to za słowa? Nauczycielka głosuje, a dzieci dokonują syntezy słuchowej np. M-i-k-o-ł-a-j, p-r-e-z-e-n-t-y, cz-a-p-k-a.
Zadanie 8. Rozwiążcie zadania:
· Mama ma 3 bombki i 4 łańcuchy. Ile razem ozdób ma mama?
· Miś miał 6 słoiczków z miodem. Zjadł 4, ile słoiczków z miodem zostało misiowi?
Zadanie 9. Zatańczcie dla mnie taniec „Śnieżynki”
Zadanie 10. Przygotowałem dla Was worki na prezenty, ale prezentów w nich brakuje. Waszym zadaniem jest odczytać literę na worku (wielka, pisana) i przykleić do worka odpowiednie prezenciki (z taką sama litera pisaną, ale małą)
Zadanie 11. Obiecałem Wam prezenty, więc szukajcie wielkiego, czerwonego worka, gdy go znajdziecie, prezenty będą Wasze.
Dzieci szybko odnalazły worek. Wyjmując z niego prezenciki musiały odczytać z wizytówek swoje imię. Wówczas prezent był już ich własnością. Przedszkolaki były bardzo zadowolone i podekscytowane opowiadały rodzicom o atrakcjach minionego dnia.
SCENARIUSZ ZABAWY MIKOŁAJKOWEJ
Zadania edukacyjne:
- Wprowadzenie dzieci w świąteczny nastrój związany z Mikołajem,
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie poprzez wspólne wykonywanie zadań,
Cele szczegółowe:
- wykonuje zadania zgodnie z podaną instrukcją,
- chętnie dowiaduje się nowych wiadomości,
- przelicza elementy i wstawia w okienko odpowiednią liczbę,
- rozpoznaje ubranie Mikołaja wśród innych ubrań,
- potrafi współdziałać w grupie.
Przebieg zabawy:
Na ścianie wisi sylwetka Mikołaja. W widocznym miejscu jest położony list od Mikołaja ( zaadresowany do dzieci )
W czapce Mikołaja są losy ( od 1 do 7- tyle ile będzie zespołów )
List ( tekst poniżej )
,, Kochane dzieci?
Wczoraj byłem w waszym przedszkolu ale nikogo nie zastałem. Zostawiłem Wam ukrytą niespodziankę. Znacie dobrze swoją salę. Taki znak à pokaże Wam gdzie macie jej szukać.
Życzę udanych poszukiwań.
Święty Mikołaj.’’
Dzieci po strzałkach idą i odnajdują drugi list, w którym są wskazówki co dalej mają robić.
,, Kochane dzieci.
Brawo! Brawo! Dla tych którzy znaleźli. Ale to nie koniec. Otóż kiedy siedziałem w Waszej sali, pomyślałem, że zostawię kilka zabaw i konkursów dla Was.
Pani ma w tej czapce losy każde z Was wylosuje numerek z liczbą i dzieci z tym samym numerem będą należały do tej samej drużyny.
Ja wszystko widzę i słyszę zza okna, chyba wiecie, że mam dobry wzrok i słuch. Będę widział co się tu dzisiaj dzieje. Mam nadzieje, że będziecie cały dzień dzisiaj grzeczne i będziecie się dobrze bawić z wymyślonymi przeze mnie zabawami.
Słuchajcie we wszystkim pani, a każdy będzie miał okazje wykazać się swoimi wiadomościami i umiejętnościami.
Szkoda, że nie mam czasu spotkać się z wami dzisiaj, bo jestem bardzo zapracowany ale obiecuję, że za kilka dni na pewno się spotkamy. Będę na Was czekał.
Nie mogłem być osobiście ale zostawiam Wam u Pani drobny upominek, który dostaniecie wtedy, kiedy będziecie odchodzić do domu.
Oczywiście musicie być bardzo grzeczni dzisiaj i nie tylko dzisiaj ale zawsze.
Na większy prezent będzie musieli poczekać do Świąt Bożego Narodzenia.
Życzę wesołej zabawy i do zobaczenia.
I- Dzieci siedzą w grupkach ze swoim numerem.
W różnych miejscach sali leżą koperty z numerami ( od 1 do 7 ) W kopertach są ponumerowane elementy Mikołaja ( głowa, czapka, 2 ręce, 2 nogi, tułów ) Na tablicy wisi duży arkusz szarego papieru, z zaznaczonym cyframi od 1 do 7. Losuję numer i z tej drużyny będzie odpowiadało wybrane dziecko na jedno z pytań. Jeżeli dziecko odpowie na pytanie szuka koperty z numerem swojej drużyny. Następnie przyczepia odnaleziony element Mikołaja w miejsce cyfry na szarym papierze. I tak kolejno aż powstanie sylwetka Mikołaja. ( w tym czasie jest nastawiona płyta z piosenką o Mikołaju )
Pytania ,, Co wiemy o Św. Mikołaju?’’
1. Gdzie mieszkają Św. Mikołaje? ( w Laponii )
2. Kiedy obchodzi imieniny Mikołaj? ( 6 grudnia )
3. Jaki kolor jest ulubiony przez Mikołaja? ( czerwony )
4. W czym przynosi prezenty Św. Mikołaj? ( w worku )
5. Jakim pojazdem porusza się Św. Mikołaj po świecie? ( saniami )
6. Jakie zwierzęta ciągną sanie Mikołaja? ( renifery )
7. W jaki sposób podrzuca dzieciom prezenty? ( przez komin )
8. Kto pomaga Mikołajowi w przygotowaniach prezentów? ( elfy )
9. Skąd wie co dzieci chcą otrzymać od niego? ( dzieci piszą listy )
10. Co dostają od Św. Mikołaja niegrzeczne dzieci? ( rózgę )
II- A teraz pobawimy się przy muzyce.
* teraz tańczymy jak wesołe Mikołaje,
* jedziemy sankami i machamy ręką do Mikołaja,
* chodzimy jak Mikołaj, który niesie ciężki worek,
* tańczymy parami jak najładniej aby zobaczył was Mikołaj ,
* tańczymy w dużym kole trzymając się za ramiona.
III- Wzniesiemy teraz okrzyk do Mikołaja może nas usłyszy.
Mikołaju , Mikołaju wszystkie dzieci cię wołają,
Chodź tu do nas z prezentami to zatańczysz razem z nami.
lub
Czy wy wiecie, czy nie wiecie
Mikołaje są na świecie.
Czy wierzycie lub też nie
Mikołaj odwiedzi mnie.
( podczas wykonywania zadań nastawione są piosenki o Mikołaju )
IV- Teraz będzie kolejna zabawa. Każda grupa dostaje kartkę z labiryntem. Zadaniem dzieci będzie doprowadzenie renifera do sań. ( dzieci za wykonane zadanie dostają nalepki ), ( zał. nr. 3 )
V- Następne zadanie do wykonania w grupach. Każda grupa dostaje zadanie liczenie przedmiotów związanych ze świętami ( w miejsce okienek należy wpisać odpowiednią liczbę elementów i pokolorować obrazki. ( dzieci dostają nalepki ), ( zał. nr. 2 )
VI- Kolejne zadanie do wykonania w grupach. Na kartce są ubrania Mikołaja i różne inne ubrania, zadaniem dzieci jest odnalezienie ubrań Mikołaja i pomalowania ich.
( za wykonanie zadania dzieci dostają nalepki ), ( zał. nr. 1 )
Kartki z zadaniami dla dzieci w grupach są narysowane na dużych arkuszach.
Każde z dzieci liczy ile ma naklejek. Na zakończenie śpiewamy wspólnie piosenkę ,, Święty Mikołaj’’ ( płyta ,, Wesołych świąt’’)
Zał. nr. 1
Zał. nr. 2
ZAJĘCIE OTWARTE DLA RODZICÓW – grupie dzieci 6 letnich
Temat:,, Wielka uczta w ptasiej stołówce ‘’- teatrzyk sylwet- pomagamy ptakom przetrwać zimę- w oparciu o wiersz ,, Karmimy ptaki’’- T. Fiutowskiej oraz praktyczną działalność dzieci w kąciku przyrody i w ogrodzie.
- utrwalenie przez dzieci nazw i wyglądu ptaków u nas zimujących,
- rozumienia potrzeby opiekowania się ptakami ze względu na trudna warunki bytowania,
- wdrażanie do systematycznego dokarmiania ptaków w czasie zimy,
- kształcenia odpowiedzialności i dokładności w podejmowanych czynnościach.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- obserwuje ptaki u nas zimujące, rozpoznaje i nazywa,
- zdaje sobie sprawę ze znaczenia pomocy ludzi w dokarmianiu ptaków zimą,
- wie jaki pokarm należy podawać poszczególnym rodzajom ptaków,
- umie właściwie przygotować ten pokarm i wie gdzie należy go umieszczać,
- potrafi czytać napisy,
- zna cyfry i znaki matematyczne,
- potrafi rozwiązywać proste zadania matematyczne,
- umie tworzyć prace przestrzenne z różnych materiałów.
Metody: słowna- teatrzyk, wypowiedzi dzieci, czytanie
czynna- praktyczna działalność dzieci, przeliczanie,
oglądowa- obserwowanie zachowania ptaków przy karmnikach.
Formy: praca z całą grupą, praca indywidualna.
Środki wspomagające działania: teatrzyk, makieta karmnika, sylwety ptaków, napisy, cyfry, znaki matematyczne, materiały plastyczne ( masa solna, plastelina, bibułka karbowana), materiały przyrodnicze ( piórka, nasiona słonecznika, ziarna zbóż, szyszki, patyki, liście)
Dzieci siedzą na dywanie. Przed nimi ustawiony jest teatrzyk.
I- Nauczycielka jako narrator rozpoczyna inscenizacje wiersza T. Fiutowskiej
pt. ,, Karmimy ptaki.’’
Narrator:
,, Spadł śnieg i mróz srogi dookoła
za oknem cisza, lecz czasem słychać
jak głodny wróbel coś woła.
Wróbel:
Ćwir, ćwir, przedszkolaki
na waszą pomoc czekają ptaki.
Gil i gołąb:
Szykujcie ziarna,
bo już za chwilę
przyfruną tutaj gołębie i gile.
Sikorka:
Przynieście także chłopcy, dziewczynki
dla sikoreczki skórkę słoninki.
Dzieci:- ( chłopiec i dziewczynka )
Nam tego nie trzeba przypominać
bo gdy sroga zima
wszystkie dzielne przedszkolaki
z chęcią karmią ptaki,
co dzień rano się szykują,
śnieg z karmnika otrzepują,
a potem pożywne jedzono podsypują.’’
II- Rozmowa z dziećmi na temat treści obejrzanego teatrzyku.
Np.- Jakie ptaki przyleciały do karmnika?
- O co prosiły ptaki?
- Co dzieci odpowiedziały ptakom?
III- Co lubią ptaki?- segregowanie pokarmu w zależności od upodobań ptaka (praktyczne działanie dzieci, a rodzice w razie konieczności pomagają dzieciom)
Na stolikach rozstawione są pojemniki z różnym pożywieniem dla ptaków. Zadaniem dzieci jest dopasowanie sylwet ptaków do rodzaju pożywiania, które lubią poszczególne ptaki:
np. wróbel- ziarna, okruchy chleba,
sikorka- słoninka,
gile- nasiona,
gołębie- groch.
IV- Zabawa orientacyjno- porządkowa ,, Ptaszki lecą do karmnika’’
Dzieci są podzielone na 3 grupy oznaczone emblematami ( wróble, sikorki, gile), fruwają jak ptaki przy dźwiękach tamburina.Na dywanie są umieszczone obręcze ( karmniki). W karmnikach znajduje się pokarm, który najbardziej lubią ptaki. Zadaniem dzieci jest dotarcie ( po usłyszeniu sygnału) do właściwego karmnika.
Zabawa zostanie powtórzona po zmianie rodzaju pokarmu w danym karmniku.
V-,, Goście w karmniku’’- zabawa matematyczna.
Na tablicy są umieszczone sylwety dzieci ( chłopca i dziewczynki) i 2 karmniki. Pod tablicą znajdują się elementy samoprzylepne z sylwetami ptaków, napisami, cyframi i znakami matematycznymi.
*- Pierwszym zadaniem dzieci jest:
- przeczytanie napisów i umieszczenie ich pod właściwym karmnikiem
1./ karmnik chłopca…….To Tomka
2. /karmnik dziewczynki…..To Kamili
*- W drugim zadaniu dzieci muszą umieścić zgodnie z poleceniem nauczycielki właściwą ilość ptaków w odpowiednim karmniku ( dzieci 5- letnie)
np. do karmnika Tomka przyleciały 3 sikorki,
do karmnika Kamili przyleciało 5 wróbli.
Natomiast 6- latki pod każdym karmnikiem umieszczają prawidłową cyfrę wskazującą liczbę ptaków, porównują ilość i wstawiają między cyframi znaki matematyczne: <, >, =.
VI- Następnie dzieci rozwiązują zadania matematyczne.
5-latki najpierw przyczepiają sylwety ptaków zgodnie z treścią zadania podanego przez nauczycielkę, zaś 6-latki układają prawidłowe działania matematyczne.
Np. Do karmnika Kamili przyleciało 4 gile, a do karmnika Tomka przyleciały 3 sikorki. Ile ptaków jest w obu karmnikach?
Dzieci rozwiązują kilka zadań o podobnej treści.
VII- Po skończonej pracy dzieci wykonują kilka podskoków obunóż.
VII- Ćwiczenia oddechowe:
Dzieci dostają piórka. Zadaniem dzieci jest dmuchanie na swoje piórko tak, żeby jak najdłużej utrzymało się w powietrzu ( nauczycielka zwraca uwagę na prawidłowy wdech i wydech).
VIII- ,, Ptaki’’- praca przestrzenna z wykorzystaniem materiałów plastycznych i przyrodniczych. ( przy pracy pomagają rodzice).
Na stoliku przygotowane są materiały potrzebne do pracy- masa solna, plastelina, bibułka, szyszki, nasiona zbóż, piórka, liście patyki.
Dzieci wykonują kolorowe ptaki według własnego pomysłu i z pomocą rodziców.
Na koniec zostaje zorganizowana wystawa.
IX- Podsumowanie pracy
Nauczycielka podsumowuje całodzienną pracę i na koniec wszystkim dzieciom wręcza nagrodę za aktywny udział i wręcza medale.
DBAM
O
PTAKI
X- Wspólnie z dziećmi i rodzicami wychodzimy na plac przedszkolny.
Dzieci zabierają ze sobą wcześniej przygotowany pokarm dla ptaków. Następnie umieszczają to pożywienie w karmnikach w ogrodzie przedszkolnym, potem dyskretnie obserwują przylatujące ptaki. Dziękuje rodzicom za udział i się żegnam.
SCENARIUSZ SPOTKANIA Z OKAZJI ,,MIKOŁAJEK’’Temat: Mikołajkowy czas wesołej zabawy Adresat: dzieci w wieku wczesnoszkolnym Czas trwania: 60 minutCele:- Podtrzymywanie Tradycji Mikołajkowych,- Wprowadzenie dzieci w świąteczny nastrój związany ze Świętym Mikołajem,- Rozwijanie czytelnictwa,- Integracja podczas wspólnej zabawy,-Kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, -Doskonalenie umiejętności wypowiadania się,-Pobudzanie wyobraźni,-Uczestnictwo w konkursach, zabawach.Metody: aktywizujące: czynnościowa, zadaniowa;percepcyjne: pokaz książek, obserwacja;słowne: metoda żywego słowa, instrukcje, objaśnienia, wypowiedzi.Formy: praca z całą grupa indywidualna....
Bibilka