Kr 02 Starozytne i religijne pochodzenie ewolucjonizmu i kreacjonizmu (2004).pdf

(255 KB) Pobierz
227979243 UNPDF
15
Kreacjonizm
(2)
Mieczysāaw Pajewski
Rs`qnİxsmd h qdkhfhimd
onbgncydmhd dvnktbinmhylt
h jqd`binmhylt
IstniejĎ tylko dwa podstawowe modele
pochodzenia Wszechĥwiata i istniejĎcych w nim
zāoıonych ukāadîw (np. organizmîw ıywych):
ewolucjonizm i kreacjonizm. Ewolucjonizm najczēĥciej
wiĎıe siē z osiĎgniēciami nauki, kreacjonizm ze
ĥwiatopoglĎdem religijnym. Jednak zapomina siē, ıe
istniejĎ religie zarîwno ewolucjonistyczne, jak
i kreacjonistyczne. Kosmogonie buddyjskie,
hinduistyczne, taoistyczne, konfucjaěskie itd. majĎ
charakter ewolucyjny. A kosmogonie ortodoksyjnych
ıydîw, muzuāmanîw i chrzeĥcijan majĎ charakter
kreacjonistyczny. Religia nie musi wiēc prowadzią do
kreacjonizmu. A ewolucjonizm nie musi siē wiĎzaą
z tzw. naukowym obrazem ĥwiata. Co wiēcej, mitem
jest, ıe kreacjonizm jest dawnĎ formĎ rozumienia
ĥwiata, a ewolucjonizm czymĥ ĥwieıym, zwiĎzanym
z niedawnym postēpem nauk.
Pisze o tym H. Graham Cannon w pierwszym roz-
dziale The Evolution of Living Things. 1 Idea ewolu-
cjonizmu towarzyszy czāowiekowi od najwczeĥniej-
szych dni cywilizacji, a nawet wczeĥniej. Z tego, co
wiadomo o naturze czāowieka pisze prof. Cannon
wynika, ıe od samego poczĎtku czāowiek spekulowaā
na temat pochodzenia rzeczy, nie tylko samego sie-
bie, ale wszystkich rzeczy wokîā niego. Okoāo roku
4 000 p.n.e. istniaāy dwa dobrze ugruntowane centra
cywilizacyjne z rozwiniētymi charakterystycznymi kul-
turami, z ktîrych wywodzĎ siē omawiane przeze mnie
dwie podstawowe wizje ĥwiata. Oba centra cywiliza-
cyjne znajdowaāy siē w dolinach wielkich rzek i oba
zwiĎzane byāy ze spoāeczeěstwami osiadāymi w mia-
stach. Jedno znajdowaāo siē w dolinie Nilu w kraju
znanym jako Egipt, a drugie na obszarze, przez ktî-
ry pāynie Eufrat i Tygrys, na obszarze Mezopotamii.
Oba te rejony rîıniāy siē znacznie geograficznie.
W Egipcie klimat byā w zasadzie staāy, kontrolowany
przez jednakowy przybîr i opadanie wîd Nilu. Po-
nadto Egipt byā chroniony naturalnymi barierami od
wrogîw. Na zachodzie byāa pustynia, na pîānocy
i wschodzie morze. Na poāudniu znajdowaāy siē wy-
ıyny, gdzie nie byāo cywilizowanego czāowieka. Tak
wiēc Egipt we wczesnych stuleciach istniaā we wzglēd-
nym spokoju.
Ale ludzie w Mezopotamii ıyli w staāym zagroıeniu
katastrof i ciĎgāych inwazji ze wszystkich stron ĥwiata.
Byāa to kraina daleka od spokojnej. Jej kultura zostaāa
ostatecznie zniszczona przez jakĎĥ wiēkszĎ katastrofē
i znikāa pod piaskami; podczas gdy w Egipcie dawna
cywilizacja faraonîw ewoluowaāa nieprzerwanie aı do
dnia dzisiejszego.
Nic dziwnego pisze Cannon ıe w tak rîınych
dwu klimatach powstaāy odmienne filozofie ıycia.
W Mezopotamii pojawiāa siē tendencja, by wierzyą
w to, co dzisiaj nazywamy katastrofizmem myĥl, ıe
ĥwiat byā od czasu do czasu niszczony przez jakĎĥ
straszliwĎ katastrofē i ponownie zaludniany dziēki in-
terwencji jakiejĥ dobroczynnej mocy. Oczywiĥcie, na-
leıy pamiētaą, ıe dla prymitywnego czāowieka, ktîry
ıyā w dolinie Eufratu, caāy jego ĥwiat byā mikroko-
smosem. Jego ĥwiat rzadko kiedy rozciĎgaā siē dalej
niı to, co mîgā zobaczyą z murîw miasta, w ktîrym
mieszkaā. Dlatego āatwo mu byāo wyobrazią sobie caā-
kowite zniszczenie przez jakieĥ potēıne trzēsienie zie-
mi lub potop. Wydaje siē pewne, ıe mieszkaěcy wcze-
227979243.003.png 227979243.004.png
Kreacjonizm
16
snej Mezopotamii mocno wierzyli w przynajmniej jed-
no unicestwienie biblijny zapis o Potopie Noego bez
wĎtpienia odnosi siē do takiej katastrofy. Nie jest pew-
ne, czy wierzyli oni w inne tego typu katastrofy.
Ale w Egipcie, chociaı jego religia nauczaāa, ıe ĥwiat
pojawiā wskutek aktywnoĥci stwîrczej wiēcej niı jed-
nego boga, w warunkach regularnego dorocznego
wzrostu poziomu wîd Nilu i jego opadania mogāa po-
jawią siē bardziej pokojowa idea niı w Mezopotamii
idea ciĎgāoĥci pochodzenia wszystkich rzeczy. Egip-
cjanin widziaā kaıdego roku staāy zwiĎzek miēdzy
porami roku i pracĎ na roli, musiaā wiēc zaczĎą my-
ĥleą, ıe on sam i wszystko wokîā niego pojawiāo siē
w bardziej jednostajny i regularny sposîb.
Okoāo 500 lat przed Chrystusem Grek o imieniu
Pitagoras spēdziā okoāo 20 lat w Egipcie, a wracajĎc
do ojczyzny przywiîzā ze sobĎ ideē ciĎgāoĥci czy uni-
formitaryzmu, jak dzisiaj siē nazywa ten pomysā wcze-
snych Egipcjan. A mniej wiēcej pîātora wieku pîįniej
inny wielki filozof grecki, Arystoteles, wāĎczyā ten po-
mysā do swojej filozofii i potraktowaā na swîj sposîb.
Z niewyrafinowanych idei Pitagorasa utworzyā kon-
cepcjē, ktîra dzisiaj jest znana jako ewolucjonizm. Inni
greccy filozofowie rîwnieı zabawiali siē pomysāem
ewolucji, ale dopiero Arystoteles nadaā jej taki ksztaāt,
ktîry przetrwaā do dzisiaj. Uwaıaā on, ıe w przyro-
dzie powstaje ciĎg form od najprostszej do bardziej
zāoıonych i doskonaāych. A to jest dzisiejsze rozumie-
nie ewolucji przeciwstawione katastrofizmowi.
Okazuje siē wiēc, ıe juı w staroıytnoĥci istniaāy
dwie diametralnie przeciwne wizje pochodzenia rze-
czy: nagāego, ktîra powstaāa w Mezopotamii, i stop-
niowego oraz ciĎgāego, ktîra powstaāa w Egipcie,
znajdujĎc swîj peāniejszy wyraz w staroıytnej myĥli
greckiej.
Kilkaset lat przed Chrystusem wydarzyā siē epizod,
ktîry sam w sobie wydaje siē niewarty wiēkszej uwa-
gi, ale ktîry faktycznie wywarā gāēboki wpāyw na pîį-
niejsze intelektualne losy ĥwiata. Nabuchodonozor
podbiā Krîlestwo Judy, a jego mieszkaěcîw wywiîzā
do Babilonu w Mezopotamii. Tu przebywali w niewo-
li przez dwa pokolenia, ale nie byāa to ciēıka niewo-
la. Dla İydîw byā to okres konsolidacji i duchowego
rozwoju. Powiada siē, ıe İydzi udali siē do Babilonu
jako barbarzyěcy, a wrîcili jako ludzie cywilizowani.
Pewne jest, ıe wrîcili do Jerozolimy z pierwszymi piē-
cioma ksiēgami Starego Testamentu Pentateuchem.
W niewoli odkryli w peāni znaczenie Tory. Byāa to tak
duıa zmiana, ıe niektîrzy uczeni twierdzĎ, iı tzw. ksiē-
gi Mojıeszowe powstaāy dopiero w Babilonie i ich
autorem nie byā Mojıesz. (Jezus jednak nie miaā wĎt-
pliwoĥci, kto jest autorem tych ksiĎg!) Bez wzglēdu na
to, jak byāo, pierwsza z tych ksiĎg, Ksiēga Rodzaju,
zawiera historiē pochodzenia rîınych rodzajîw dzi-
kich zwierzĎt, bydāa i wszelkich pāazîw ziemnych
(Rodz. 1:25). Jest tam caāa historia stworzenia, a takıe
opis Potopu Noego.
IstotnĎ cechĎ obu tych opowieĥci jest katastrofizm.
Ale czy moına uwaıaą to za niespodziankē? Okres nie-
woli w Babilonie byā okresem wielkiej aktywnoĥci
intelektualnej. Niektîrzy uwaıajĎ, ıe katastrofizm opo-
wieĥci o stworzeniu musiaā byą zapoıyczony ze įrî-
deā babiloěskich. Inni jednak uwaıajĎ, ıe to Babiloě-
czycy zapoıyczyli i przy okazji znieksztaācili czyste prze-
sāanie o stworzeniu i Potopie zawarte w Biblii.
W tej chwili chodzi mi tu jednak o coĥ innego: ıe
tak ewolucjonizm, jak i kreacjonizm majĎ staroıytne
i religijne pochodzenie. Dzisiejszy ewolucjonizm nie
musi wiēc automatycznie, jako bardziej wspîāczesny
i naukowy, gîrowaą nad kreacjonistycznĎ wizjĎ po-
chodzenia Wszechĥwiata, ıycia i czāowieka. O tym,
ktîra z tych wizji jest lepsza, powinna decydowaą moc
argumentîw.
Mieczysāaw Pajewski
miepaj@wp.pl
1 H. Graham Cannon, The Evolution of Living
Things, Manchester University Press, Manchester 1958.
227979243.005.png 227979243.006.png
17
Kreacjonizm
Ken Ham
CZY BÎG JEST EWOLUCJONISTč?
Trzej profesorowie z Calvin College w Grand
Rapids (stan Michigan) Howard J.Van Till, Da-
vis A.Young i Clarence Menninga napisali ostat-
nio ksiĎıkē zatytuāowanĎ Science Held Hosta-
ge. Nagāîwek, rzucajĎcy siē w oczy na ostatniej
stronie, pyta: Henry Morris czy Carl Sagan?
w zamieszanie, prîbujĎc interpretowaą Bibliē
i zrozumieą, co jest naukowo prawdziwe, a co
nie. Jeıeli tzw. poglĎd naukowy (tzn. ewolucjo-
nizm) okazuje siē przeczyą Biblii, to dla rozwiĎ-
zania dylematu uwaıam za poıyteczne rozwaıe-
nie tego, co nastēpuje.
Jaki cel ma ten nagāîwek? Zasadniczo chodzi
o to, by ludzie zrozumieli, ıe ci dwaj ludzie zaj-
mujĎ kraěcowe stanowiska w kwestii pochodze-
nia. Z jednej strony Instytut Badaě Kreacjoni-
stycznych i jego przewodniczĎcy, dr Henry Mor-
ris, prezentujĎ poglĎd, ıe Ksiēgē Rodzaju naleıy
braą dosāownie, co ma podstawowe znaczenie
dla pozostaāych czēĥci Biblii, prawdziwej nauki,
historii i filozofii. Z drugiej strony ludzie tacy,
jak Carl Sagan, zajmujĎc kraěcowo odmienne
stanowisko, podtrzymujĎ caākowicie ateistyczny
poglĎd na kwestiē pochodzenia.
Profesorowie Calvin College, podobnie jak
wielu innych wykāadowcîw chrzeĥcijaěskich
szkîā w caāych Stanach Zjednoczonych, uporczy-
wie twierdzĎ, ıe istnieje stanowisko kompromi-
sowe miēdzy drem Morrisem i drem Saganem.
PoglĎd, jakiemu hoādujĎ, niczym istotnym nie
rîıni siē od ateistycznego ewolucjonizmu chy-
ba tylko tym, ıe do przypuszczalnego procesu
ewolucji dodali oni Boga. NalegajĎ, ıe moına
jednoczeĥnie przyjĎą i ewolucjē i Bibliē. Do opi-
su takiego stanowiska uıywanych jest kilka okre-
ĥleě, z ktîrych najbardziej popularnym jest ewo-
lucjonizm teistyczny. Utrzymywanie takich po-
glĎdîw oznaczaāoby, ıe Bîg jest ewolucjonistĎ,
ıe posāuıyā siē procesem ewolucji, aby powoāaą
do istnienia wszystkie wyısze formy ıycia.
Czy chrzeĥcijanie mogĎ przyjĎą ewolucjonizm?
Czy jest to w ogîle istotne? Czy Bîg jest ewolu-
cjonistĎ? Przywîdcy chrzeĥcijaěscy kazali wielu
chrzeĥcijanom przyjĎą ewolucjonizm, poniewaı
stanowi on uznany naukowy poglĎd na po-
chodzenie. Twierdzenia ewolucjonistîw przyjmu-
jĎ za prawdē i od nowa interpretujĎ Bibliē, aby
byāa z nimi zgodna. Wielu chrzeĥcijan popada
Po pierwsze:
czy jest to oparte na bezpoĥredniej powta-
rzalnej obserwacji, czy teı czyni przypuszczenia
odnoĥnie przeszāoĥci, ktîre nie mogĎ byą zaob-
serwowane naszymi piēcioma zmysāami? Ludzie,
czyniĎc okreĥlone spostrzeıenia odnoĥnie fak-
tîw, starajĎ siē uporzĎdkowaą te fakty w ogîlnĎ
teoriē. Zadaj sobie pytanie: na jakiej podstawie
teoria ta zostaāa zbudowana? Czy moıe zostaą
sprawdzona?
Wnioski, oparte na tym, czego nie moına bez-
poĥrednio zaobserwowaą i teorie, oparte tylko
na ludzkich wymysāach, muszĎ wydawaą siē po-
dejrzane. Czāowiek nie wie wszystkiego, ani nie
moıe bezpoĥrednio obserwowaą wydarzeě, ktîre
miaāy miejsce w dalekiej przeszāoĥci.
Po drugie:
czy moja interpretacja Pisma Ĥwiētego jest po-
prawna? Chodzi o to, czy konflikt spowodowa-
ny jest niewāaĥciwĎ teoriĎ, uıytĎ do opisu fak-
tîw, czy teı mylnĎ interpretacjĎ Pisma Ĥwiētego.
By tē kwestiē uporzĎdkowaą, naleıy pamiētaą,
ıe Biblia jest objawionym sāowem nieskoěczo-
nego Boga i musi interpretowaą sama siebie, musi
sama siebie potwierdzaą. Najpierw powinno siē
nie ulegajĎc wpāywom zewnētrznym sprî-
bowaą okreĥlią kontekst i wāaĥciwie zdefiniowaą
sāowa, uıyte w danym fragmencie Pisma Ĥwiē-
tego, zgodnie z myĥlĎ autora. Nastēpnie naleıy
postawią pytanie, czy dany problem pojawia siē
w Piĥmie Ĥwiētym jeszcze w innych miejscach?
Stawianie takich pytaě dopomoıe w ustaleniu,
co jest bāēdne interpretacja Pisma Ĥwiētego czy
pozabiblijna teoria faktîw? Kiedy juı tego do-
konamy, staje siē jasne, ıe Ksiēga Rodzaju jest
227979243.001.png
Kreacjonizm
18
opowiadaniem historycznym, dajĎcym dosāow-
ne podstawy wszelkiej prawdziwej doktrynie. Ta-
kim sposobem Ksiēga ta jest autorytatywna we
wszystkich dziedzinach, o ktîrych jasno siē wy-
raıa.
godne uwagi, jak sugerujĎ wymienieni autorzy?
PoddajĎc siē najlepiej jak umiemy, Jedynemu,
ktîry wie wszystko, przyznajemy Jego sāowu
wartoĥą i przyjmujemy Ksiēgē Rodzaju w takim
znaczeniu, jakie chciaā jej nadaą Stwîrca, Jezus
Chrystus.
Odszukaj w Nowym Testamencie te sāowa Je-
zusa, w ktîrym odnosi siē On do Ksiēgi Rodza-
ju, a przekonasz siē, ıe traktowaā jĎ jako praw-
dziwĎ i wiarygodnĎ. W zwiĎzku z czym, co oczy-
wiste, nie wierzyā w ewolucjē. (Por Mk 10,6-9;
Mt 19,4-6; 23,35; Jan 5,45-47; Mt 24,37-39).
Rozwaımy pewien przykāad: teoria ewolucji
uczy, ıe przez miliony lat przed czāowiekiem
organizmy ıyāy i umieraāy. W ten sposîb ĥmierą
istniaāa od poczĎtku. İaden naukowiec nie
byā tam jednak obecny, aby obserwowaą tē
ĥmierą i walkē w ciĎgu milionîw lat. Tak wiēc
omawiana teoria jest zbudowana jedynie na sāo-
wach omylnych ludzi, ktîrych w dodatku przy
tym nie byāo. Biblia jednak uczy jasno, ıe ĥmierą
szczegîlnie fizyczna i duchowa ĥmierą czāo-
wieka weszāa na ĥwiat dopiero po tym, kiedy
pierwszy czāowiek, Adam, zgrzeszyā.
Przyjrzyjmy siē tekstom Rz 5,12; 1 Mjı 3,22.23;
Rz 8,22; Hbr 9,22; Iz 11,6-9; DzAp 3,21; Obj 2,3;
21,4. Jest oczywiste, ıe jeĥli ĥmierą i rozlew krwi
istniaāyby przed grzechem Adama, to poselstwo
Krzyıa traciāoby jakiekolwiek podstawy. Wāaĥnie
dlatego Bîg nie mîgā byą ewolucjonistĎ! On nie
posāugiwaā siē ĥmierciĎ i walkĎ, by powoāaą for-
my ıycia do istnienia! Ĥmierą jest czēĥciĎ prze-
kleěstwa grzechu. Nie jest wiēc moıliwe dostoso-
wanie biblijnego sprawozdania o stworzeniu, do
teorii ewolucji lub do ciĎgāego stwarzania, czy
teı postēpujĎcego stwarzania, ktîre rîwnieı
implikujĎ istnienie ĥmierci i rozlewu krwi przed
Adamem!
Jeıeli, jak twierdzi wielu chrzeĥcijan, Bîg jest
ewolucjonistĎ, to dlaczego nie mielibyĥmy za-
stosowaą norm ewolucyjnych w naszym co-
dziennym ıyciu? Smutne, ıe wielu rzeczywiĥcie
je stosuje z tragicznym skutkiem.
Czy Bîg jest ewolucjonistĎ? Oczywiĥcie, nie!
Ewolucjonizm teistyczny, jako stanowisko kom-
promisowe, burzy podstawy poselstwa Ewange-
lii, a w koěcu prowadzi do zniszczenia chrzeĥci-
jaěskiego ĥwiatopoglĎdu. Jest on niczym in-
nym, jak pogaěskĎ teoriĎ ewolucji z dodat-
kiem Boga. Nic dziwnego, ıe Ameryka upadāa
tak nisko. Chrzeĥcijanie bronią muszĎ dosāow-
noĥci Ksiēgi Rodzaju i przeciwstawiaą siē tym,
ktîrzy dĎıĎ do kompromisu miēdzy Sāowem Bo-
ıym a ĥwieckimi ideologiami.
(Ken Ham, Is God an Evolutionist?, Acts and
Facts March 1989,vol 18,no.3 Back to Genesis,
s.a-b; z jēz. angielskiego przeāoıyā A.K.Ostrowski).
Czy wiēc stanowisko Instytutu Badaě Kreacjo-
nistycznych jest rzeczywiĥcie tak skrajne i nie-
Za: Na PoczĎtku nr 5-6/2004
Henry M. Morris
Ale, czy nie moıemy byą mîwiĎ chrzeĥcijaěskimi ewolucjonistami?
Tak, bez wĎtpienia moına byą chrzeĥcijaěskim ewolucjonistĎ. Podobnie moına
byą chrzeĥcijaěskim zāodziejem, chrzeĥcijaěskim cudzoāoınikiem albo
chrzeĥcijaěskim kāamcĎ!
Chrzeĥcijanie mogĎ nielogicznie i w wewnētrznie sprzeczny sposîb podchodzią
do wielu spraw, ale to nie znaczy, ıe majĎ wtedy racjē.
(King of Creation, Creation-Life Publishers, San Diego,CA 1980,s.83.84)
227979243.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin