Henry Moore-Kielce.pdf

(11097 KB) Pobierz
Henry Moore-Kielce
63935234.001.png
UNIWERSYTET HUMANISTYCZNO-PRZYRODNICZY
JANA KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
WYDZIAŁ PEDAGOGICZNY I ARTYSTYCZNY
Kierunek: Edukacja plastyczna i technika
Przedmiot: Rzeźba
mgr Ewa Banaś
Henry Moore
Prowadzący: dr Henryk Sikora
KIELCE 2009
1
MOORE Henry Spencer
(1898-1986)
Wczesne lata.
Henry Moore urodził się 30.VII 1898 w Castleford,
małym, górniczym miasteczku, otoczonym malowniczymi
pejzaŜami i pełnymi uroku wioskami. Dzieciństwo Moore’a
nie odznaczało się niczym szczególnym. Wychowywał się
w duŜej rodzinie. Postanowieniem ojca Moore’a było
wykształcić dzieci tak, aby mogły „przy jego pomocy
i zachęcie wiele w Ŝyciu osiągnąć”. Henry Moore chodził do
przedszkola, szkoły podstawowej oraz szkółki niedzielnej
prowadzoną przez Kongregację w swoim rodzinnym mieście.
Gdy miał 11 lat, otrzymał stypendium i w latach 1909 - 1915
Fot. 1 Henry Moore
uczęszczał do szkoły w Castleford, gdzie plastyki uczył się pod kierunkiem Alice Gostik. Gdy
miał 16 lat otrzymał dyplom Cambridge Senior Certifikate. Wówczas postanowił ubiegać się
o stypendium do miejscowej szkoły sztuk pięknych. Jednak jego ojciec uwaŜał, Ŝe powinien -
tak jak jego siostra zostać nauczycielem. Moore chciał zostać rzeźbiarzem, jednak musiał
podporządkować się woli ojca, który wybrał dla niego zawód nauczyciela. Przez kilka miesięcy
Moore pracował w swoim zawodzie – projektował tablicę honorową z nazwiskami wszystkich
byłych uczniów szkoły w Castelford, którzy wyruszyli na wojnę. Po wybuchu I wojny światowej
zrezygnował z posady i w lutym 1917, jako 18-letni męŜczyzna, wstąpił do armii brytyjskiej.
Mimo ćwiczeń wojskowych Moore’owi udało się znaleźć wolne chwile, aby zwiedzić British
Museum oraz National Galery w Londynie. Latem 1917 został wysłany do Francji, a pod koniec
roku przeniesiono go na odcinek frontu pod Cambrai, gdzie ucierpiał na skutek ataku gazowego.
Po dwumiesięcznym pobycie w szpitalu i dalszej kuracji całkowicie odzyskał zdrowie. Moore
wrócił do Castelford, aby kontynuować pracę w szkole, ale juŜ wtedy wiedział, Ŝe praca
nauczyciela nie jest jego powołaniem. We wrześniu 1919 przyznano mu stypendium
rehabilitacyjne, do którego miał prawo jako były Ŝołnierz, i na dwa lata wyjechał do Szkoły
Sztuk Pięknych w Leeds. W ciągu pierwszego roku studiował przede wszystkim rysunek.
2
63935234.002.png
W szkole nie było nauczyciela rzeźby, ale Moore uparł się, Ŝe będzie studiował rzeźbę. Dopiero
na drugim roku wyznaczono mu niedoświadczonego nauczyciela rzeźby – Moore był jego
pierwszym uczniem. Wkrótce do Moore’a dołączyła młoda studentka z pobliskiego Wakefield,
Barbara Hepworh, później znana rzeźbiarka.
Intelektualne horyzonty Moore’a stopniowo się rozszerzały i wkrótce artysta
zainteresował się malarstwem nowoczesnym, które miał okazję oglądać w prywatnych
kolekcjach np. rektora uniwersytetu w Leeds, sir Michaela Sadlera. Pod koniec drugiego roku
nauki w Leeds School of Art. Moore zdał egzamin z rzeźby i został nagrodzony stypendium
w Royal College of Art. We wrześniu 1921 wyjechał do Londynu, gdzie rozpoczął 3-letnie
zaawansowane studia w dziedzinie rzeźby. Po dwóch latach uzyskał dyplom.
Zajęcia w Royal College of Art. Nie miały takiego znaczenia dla Moore’a jak moŜliwość
indywidualnych studiów w muzeach Londynu - przede wszystkim British Museum, z bogatą
kolekcją rzeźby antycznej, oraz Victoria and Albert Muzeum, z pracami Auguste'a Rodina.
Czytał Rogera Fry’a i Henri Gautiera-Brzeską, zapoznał się z pracami Jacoba Epsteina. W roku
1923 po raz pierwszy odwiedził ParyŜ.
Studiując w Royal College of Art. Moore zyskał przychylność pryncypała, Sir Williama
Rothensteina, który w 1924 roku poparł jego starania o posadę nauczyciela w London County
Council. W liście polecającym Sir William pisał: „ Jest on rzeźbiarzem o niezwykłym talencie
i wiedzy, którego praca będzie najwyŜszej jakości. Bardzo wysoko cenię charakter pana Moore’a
i jestem przekonany, Ŝe jego oddziaływanie będzie owocne i inspirujące .”
Oprócz tych źródeł na twórczość Moore'a ogromny wpływ miała natura. Istotną rolę dla
Moore'a odgrywała obserwacja przyrody i jej form: drzew, głazów, muszli. "Przestrzeń,
odległości, pejzaŜ, rośliny, kamienie, kości – wszystko to oddziałuje na mnie i daje mi nowe
pomysły" – pisał Moore. Był namiętnym zbieraczem róŜnych okazów przyrodniczych,
kolekcjonował muszle, kamienie, kawałki drewna, a inspiracje tymi biomorfocznymi kształtami
znajdziemy w całej jego twórczości. Jak twierdził, "rzeźba musi mieć w sobie Ŝycie, siłę witalną,
musi dawać uczucie organicznej formy, określonego patosu i ciepła". UwaŜał teŜ, Ŝe czysta
abstrakcja byłaby lepiej realizowana w architekturze. To uwielbienie dla natury przekładało się
takŜe na stosunek do krajobrazu, który cenił nie tylko jako źródło inspiracji: mówił, Ŝe
najchętniej ustawiłby rzeźbę w jakimkolwiek krajobrazie, niŜ pozwoliłby na umieszczenie jej
w nawet najpiękniejszym budynku, gdyŜ rzeźba jest sztuką open air , otwartej przestrzeni. Moore
podobnie jak Rodin, uwaŜał, iŜ wszystkie moŜliwe formy zawarte są w pejzaŜu, Ŝe natura jest
dla rzeźbiarza niewyczerpalnym źródłem form.
3
Moore dość szybko uświadomił sobie, Ŝe starogrecki i renesansowy ideał piękna,
któremu hołdowała sztuka akademicka, nie moŜe juŜ być celem rzeźby, a w kaŜdym razie nie
jego rzeźby. Moore bardzo szybko wyciągnął dla swojej twórczości wnioski z obserwacji, jakie
poczynił w czasie studiów w oddziale etnograficznym i juŜ w 1922 roku moŜna zauwaŜyć
w jego rzeźbach wpływy sztuki murzyńskiej, a w późniejszych latach takŜe prekolumbijskiej.
PodróŜe i dalszy rozwój artystyczny .
Po ukończeniu Royal College w 1924, jako nauczyciel rzeźby uzyskał stypendium
zagraniczne. Swoją podróŜ odłoŜył jednak na rok, poniewaŜ został mianowanym nauczycielem
rzeźby w Royal College of Art. W 1925 spędził 6 miesięcy, podróŜując po Francji i Włoszech.
Po powrocie do Anglii w 1926 rozpoczął pracę nad pierwsza rzeźbą z cyklu odpoczywających
kobiet. Tworzył takŜe półpostacie kobiece, grupy matek z dziećmi, maski i głowy w kamieniu.
Niektóre z jego dzieł wskazują na znajomość prac rumuńskiego artysty Constantine Brancusiego
i rzeźbiarzy kubistycznych, jednak największy wpływ w tym okresie wywarła na niego
kamienna rzeźba meksykańska.
Nurt abstrakcji organicznej przewija się
nieustannie w twórczości Moore’a. Świadczą
o tym między innymi „Trzy pierścienie” z 1966
roku, przypominające wydrąŜone owoce.
W 1928 odbyła się pierwsza indywidualna
Fot. 2 Henry Moore, The Three Rings,
wystawa, Moore'a w Warren Gallery w Londynie,
składająca się z czterdziestu dwóch rzeźb i pięćdziesięciu jeden rysunków. Artysta zaczął
otrzymywać publiczne zamówienia. Pierwsze jakie otrzymał, dotyczyło wykonania
płaskorzeźby do nowootwartego Głównego Biura Zarządu Komunikacji Londyńskiej w budynku
metra przy St James.
W 1929 Moore oŜenił się z Iriną Radetzky, malarką rosyjsko-austriackiego pochodzenia,
która studiowała w Royal College of Art. Po ślubie przenieśli się do duŜego studio
w Hampstead, jednej z północnych dzielnic Londynu. Na drugiej wystawie w Leicester Galleries
w 1932 zaprezentował trzydzieści cztery rzeźby oraz dziewiętnaście rysunków. Wystawa
w 1931 roku zaowocowała pierwszą ofertą kupna przez zagraniczną galerię.
4
63935234.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin