K. Gebauer Mobbing w szkole.pdf
(
922 KB
)
Pobierz
MOBBING W SZKOLE
Autor Karl Gebauer
Wydawnictwo „PAX”
SPIS TREŚCI
WSTĘP
7
1. SIŁA I BEZSILNOŚĆ W SYTUACJACH MOBBINGU
11
„Jesteś beznadziejna i śmierdzisz!"
11
„Mamo, oni chcą mnie zgnoić!"
15
„Kiedyś się odegram!"
19
„Jak szybko można stracić przyjaciela..."
23
2. CO TO JEST MOBBING?
26
Mobbing jest zjawiskiem społecznym
27
Oznaki mobbingu wewnątrz klasy
28
Przyczyny mobbingu - aspekty psychologii rozwojowej
30
Cechy strukturalne mobbingu
31
Mobbing od wewnątrz
34
Mobbing jako następstwo nietrwałych relacji
39
„Krzyczycie na mnie jak moja matka!"
44
3. PROFILAKTYKA PRZEZ WZMACNIANIE POCZUCIA
WŁASNEJ WARTOŚCI
57
Pomoc w rozwijaniu kompetencji emocjonalnej
59
Wzmacniać dzieci, dając im poczucie bezpieczeństwa
62
Aktywnie kształtować świat w zabawie
64
Ochrona dzięki mocnym więziom
68
Znaczenie wzorów przełączeń w mózgu
70
Co mogą zrobić rodzice
73
Warunki rozwoju kompetencji psychospołecznych
78
Aktualna sytuacja wychowania
79
4. WSPIERAĆ DZIECI W OKRESIE DOJRZEWANIA
84
Budowanie mostów między fantazją a rzeczywistością
86
Fazy okresu dojrzewania
87
Dorastanie a przemoc
89
„Odbiorę sobie życie!" - kiedy mobbing staje się niebezpieczny
91
„Porozmawiajmy o tym!" — kiedy nauczyciele działają kompetentnie
96
5. MOBBING JAKO WYZWANIE DLA PEDAGOGIKI
101
O sytuacji w szkole
101
Równowaga emocjonalna jako cel kształcenia
103
Uwzględnianie emocji i przemyślane działanie
111
6. CO MOŻE ZROBIĆ NAUCZYCIEL
113
Zauważyć sygnały — rozpoznawać strukturę mobbingu
113
Koncepcja „sceny" — model roboczy
118
Zajrzeć za kulisy — przykład moderowanego spotkania nauczycieli
124
Nauczyciele potrzebują kompetencji psychospołecznej
130
UWAGI KOŃCOWE
133
LITERATURA
138
Dziękuję tym wszystkim ucznipm, rodzi-
com, koleżankom i kolegom, którzy w bez-
pośrednich rozmowach umożliwili mi wgląd
w procesy mobbingu w szkole.
Szczególne podziękowania kieruje w stronę
grupy nauczycieli oraz pedagogów z różnych
typów szkół, z którą przez długi czas współ-
pracowałem nad konkretnymi przypadkami
mobbingu. Współpraca ta bardzo poszerzyła
moją wiedzę i rozumienie mobbingu.
Z serdecznym podziękowaniem zwracam się
także do Christiane Neuen, redaktora wydaw-
nictwa Walter, za cenne rady i wskazówki.
WSTĘP
MOBBING NIE JEST ZJAWISKIEM NOWYM
Jakiś czas temu powiedziałem swojej żonie, że zamierzam
ponownie zająć się problematyką mobbingu w szkole. Przez
chwilę milczała, a potem opowiedziała mi następującą historię:
„Kiedy miałam 10 lat, w mojej klasie też prześladowaliś-
my ucznia. Miał bardzo bogatych rodziców i nazywał się
Daniel Weismiiller*. Matka codziennie odwoziła go ka-
brioletem do szkoły. Ten chłopak nie miał życia w klasie."
Potem opowiedziała o wszystkich świństwach, jakie robili
mu koledzy. A to wszystko było prawie czterdzieści lat
temu. „Kiedy jego rodzice powiadomili o tym dyrekcję
szkoły, nauczyciele natychmiast zareagowali. Sprawa stała
się jawna i zaczęto o niej otwarcie mówić. Jasne stanowis-
ko nauczycieli przekonało mnie. Jeszcze dzisiaj, kiedy
o tym myślę, mam wyrzuty sumienia. Nigdy więcej nie
próbowałam brać udziału w jakimkolwiek mobbingu".
Mobbing istnieje w szkole od zawsze, a ten przykład
z dawnych czasów odzwierciedla jego ważne aspekty:
1. Doświadczenia mobbingu - obojętnie czy w roli ofiary,
sprawcy lub wspierającego, są zawsze bardzo intensyw-
ne i mają długotrwałe skutki.
* Wszystkie nazwiska bohaterów występujących w przykładach zo-
stały zmienione.
7
2. W chwili, kiedy mobbing wychodzi na jaw, a osoby
odpowiedzialne (nauczyciele, dyrekcja szkoły) zajmują
wyraźne stanowisko - prześladowcy i bierni uczestnicy
tracą siłę.
3. Ta pojedyncza historia wskazuje także na uczucie, które
często towarzyszy mobbingowi — wstyd.
4. Wyraźnie widać potrzebę zaangażowania rodziców i na-
uczycieli. Wyjaśnienie sytuacji zwiększa poczucie bez-
pieczeństwa.
KONSTRUKCJA KSIĄŻKI
Procesy mobbingu są bardzo różnorodne. Wielu ludzi
spotyka się z nimi na co dzień. Zanim to zjawisko zostanie
dokładnie zdefiniowane, w pierwszym rozdziale przedsta-
wimy przede wszystkim konkretne jego formy, widziane
oczyma rodziców. Z analizowanych przypadków wynika,
że rodzice muszą zwracać uwagę na sygnały od dzieci,
wskazujące na przypadki mobbingu. Rodzice nie mogą
wkraczać w dynamikę procesów zachodzących w grupie
dzieci w klasie, ale mogą i nawet powinni skontaktować się
w takich przypadkach z nauczycielami i dyrekcją szkoły.
Często też sami nauczyciele i dyrektorzy nie doceniają
procesów mobbingu i ich dynamiki. Odkrycie tych pro-
cesów w codziennym życiu szkolnym nie jest też dla nich
łatwe, ponieważ ofiary, sprawcy i bierni obserwatorzy
zachowują się według pewnych, bardzo kompleksowych
wzorów i zazwyczaj pozostają w ukryciu. Często widoczne
są tylko niewyraźne wskazówki, wyraz twarzy lub gest,
których znaczenia nie domyślają się nauczyciele, ale które
natychmiast są rozpoznawane przez wtajemniczonych
uczniów jako wyraz upokorzenia.
W drugim rozdziale opisany jest sam proces mobbingu,
w którym różne osoby pełnią różne role (sprawca, obser-
wator, milczący uczestnik, widz, ofiara). Widać że mob-
bing tylko wtedy może być skutecznie zwalczany, jeżeli
8
Plik z chomika:
barabba
Inne pliki z tego folderu:
Woroniecki J. Posłuszeństwo a przełożeństwo (1938).pdf
(1372 KB)
Windeatt Dzieci z Fatimy.pdf
(15483 KB)
Tarnowski J. Problem chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej.pdf
(18217 KB)
Tarnowski J. Wychowanie do pokoju z Bogiem i ludźmi.pdf
(7457 KB)
Pinckears S. T. Żródła moralności chrześcijańskiej. Jej metoda, treść, historia 1994.pdf
(16851 KB)
Inne foldery tego chomika:
#Dusze cierpiące-pomo Maryja-jest-super c w twoich rękach!
►►FILMY MOTYWACY adeJNE
❤ Galeria religijna
1
2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin