K. Gebauer Mobbing w szkole.pdf

(922 KB) Pobierz
Dziękuję tym wszystkim ucznipm, rodzi-
com, koleżankom i kolegom, którzy w bez-
pośrednich rozmowach umożliwili mi wgląd
w procesy mobbingu w szkole.
Szczególne podziękowania kieruje w stronę
grupy nauczycieli oraz pedagogów z różnych
typów szkół, z którą przez długi czas współ-
pracowałem nad konkretnymi przypadkami
mobbingu. Współpraca ta bardzo poszerzyła
moją wiedzę i rozumienie mobbingu.
Z serdecznym podziękowaniem zwracam się
także do Christiane Neuen, redaktora wydaw-
nictwa Walter, za cenne rady i wskazówki.
995987439.001.png
MOBBING NIE JEST ZJAWISKIEM NOWYM
Jakiś czas temu powiedziałem swojej żonie, że zamierzam
ponownie zająć się problematyką mobbingu w szkole. Przez
chwilę milczała, a potem opowiedziała mi następującą historię:
„Kiedy miałam 10 lat, w mojej klasie też prześladowaliś-
my ucznia. Miał bardzo bogatych rodziców i nazywał się
Daniel Weismiiller*. Matka codziennie odwoziła go ka-
brioletem do szkoły. Ten chłopak nie miał życia w klasie."
Potem opowiedziała o wszystkich świństwach, jakie robili
mu koledzy. A to wszystko było prawie czterdzieści lat
temu. „Kiedy jego rodzice powiadomili o tym dyrekcję
szkoły, nauczyciele natychmiast zareagowali. Sprawa stała
się jawna i zaczęto o niej otwarcie mówić. Jasne stanowis-
ko nauczycieli przekonało mnie. Jeszcze dzisiaj, kiedy
o tym myślę, mam wyrzuty sumienia. Nigdy więcej nie
próbowałam brać udziału w jakimkolwiek mobbingu".
Mobbing istnieje w szkole od zawsze, a ten przykład
z dawnych czasów odzwierciedla jego ważne aspekty:
1. Doświadczenia mobbingu - obojętnie czy w roli ofiary,
sprawcy lub wspierającego, są zawsze bardzo intensyw-
ne i mają długotrwałe skutki.
* Wszystkie nazwiska bohaterów występujących w przykładach zo-
stały zmienione.
7
995987439.002.png
2. W chwili, kiedy mobbing wychodzi na jaw, a osoby
odpowiedzialne (nauczyciele, dyrekcja szkoły) zajmują
wyraźne stanowisko - prześladowcy i bierni uczestnicy
tracą siłę.
3. Ta pojedyncza historia wskazuje także na uczucie, które
często towarzyszy mobbingowi — wstyd.
4. Wyraźnie widać potrzebę zaangażowania rodziców i na-
uczycieli. Wyjaśnienie sytuacji zwiększa poczucie bez-
pieczeństwa.
KONSTRUKCJA KSIĄŻKI
Procesy mobbingu są bardzo różnorodne. Wielu ludzi
spotyka się z nimi na co dzień. Zanim to zjawisko zostanie
dokładnie zdefiniowane, w pierwszym rozdziale przedsta-
wimy przede wszystkim konkretne jego formy, widziane
oczyma rodziców. Z analizowanych przypadków wynika,
że rodzice muszą zwracać uwagę na sygnały od dzieci,
wskazujące na przypadki mobbingu. Rodzice nie mogą
wkraczać w dynamikę procesów zachodzących w grupie
dzieci w klasie, ale mogą i nawet powinni skontaktować się
w takich przypadkach z nauczycielami i dyrekcją szkoły.
Często też sami nauczyciele i dyrektorzy nie doceniają
procesów mobbingu i ich dynamiki. Odkrycie tych pro-
cesów w codziennym życiu szkolnym nie jest też dla nich
łatwe, ponieważ ofiary, sprawcy i bierni obserwatorzy
zachowują się według pewnych, bardzo kompleksowych
wzorów i zazwyczaj pozostają w ukryciu. Często widoczne
są tylko niewyraźne wskazówki, wyraz twarzy lub gest,
których znaczenia nie domyślają się nauczyciele, ale które
natychmiast są rozpoznawane przez wtajemniczonych
uczniów jako wyraz upokorzenia.
W drugim rozdziale opisany jest sam proces mobbingu,
w którym różne osoby pełnią różne role (sprawca, obser-
wator, milczący uczestnik, widz, ofiara). Widać że mob-
bing tylko wtedy może być skutecznie zwalczany, jeżeli
8
995987439.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin