Test czytania ze zrozumieniem klasa szósta
Imię i nazwisko ucznia: data: ………………..
…………………………………
W ŚWIECIE MRÓWEK
Doskonałość mrówczych społeczności zachwyca nawet wybitnych znawców tematu. Mrówki maja zamki głębokości ośmiu metrów, o powierzchni równej 50 metrom kwadratowym, wyposażone w różnego rodzaju kanały i komory. To pięknie skonstruowane dzieło sztuki, a żadna pojedyncza mrówka nie byłaby w stanie tego zrobić. Podstawowe zasady działania kolonii mrówek bywają niespodziewanie proste. Rano, gdy trzeba ruszyć po pokarm, jako pierwsze idą w teren zwiadowczynie. Sprawdzają, czy na zewnątrz gniazda jest bezpiecznie. Robotnice wychodzą jedynie wtedy, gdy zachęci je do tego kilkanaście zwiadowczyń powracających kolejno do mrowiska w odstępach nie dłuższych niż 10 sekund. Gdy więc wraca ich niewiele lub też przybywają z dużym opóźnieniem, robotnice zostają w mrowisku. Gdy wszystko gra, mrówki idą po pokarm. Kolejne ruszą wtedy, gdy wrócą poprzedniczki. Im mniej pokarmu, tym więcej czasu potrzeba na jego znalezienie i powrót do mrowiska. Gdy pożywienia będzie w bród, robotnice szybciej znajdą się w domu, zachęcą więcej koleżanek, które ruszą ich śladem. Zasady są więc proste - jeśli wszyscy się do nich zgodnie stosują, to całość działa jak skomplikowany mechanizm.
Dzięki tej samej zasadzie tłum mrówek sprawnie buduje żywy most ze swoich ciał, gdy tylko natrafi na jakiś dół podczas wędrówek. Mrówki tworzą go, gdy pojawia się potrzeba i likwidują, gdy tylko spełni swą rolę.
Na podstawie tekstu Wojciecha Mikołuszki Społeczeństwo jak mózg [w:] Fokus, 21/07/09
2
1. Tekst ma cechy:
A. powieści B. opowiadania C. notatki encyklopedycznej
D. artykułu popularnonaukowego
2. Tekst zawiera informacje na temat:
A. życia i zwyczajów mrówek
B. tylko życia w mrowisku
C. pochodzenia mrówek
D. wyglądu owadów
3. W zamkach mrówek znajdują się:
A. komnaty
B. kanały i komory
C. podziemne jeziora
D. kanały i mosty
4. Jakie zadanie mają do spełnienia zwiadowczynie?
A. Budują korytarze i komory w mrowisku.
B. Sprawdzają, czy poza gniazdem jest bezpiecznie.
C. Walczą z wrogimi owadami.
D. Przynoszą do gniazda pokarm.
5. W zdaniu „Całość działa jak skomplikowany mechanizm" użyto:
A. przenośni
B. epitetu
C. porównania
D. wyrazu dźwiękonaśladowczego
6. Najwięcej informacji o mrówkach znajdziesz w książce
A. „Leksykon ssaków"
B. „Życie i środowisko dzikich zwierząt"
C. „Encyklopedia owadów"
D. „Odkrycia XX wieku"
7. Do obserwacji budowy ciała mrówki należy użyć:
A. lunety B. lornetki C. lupy D. stetoskopu
Tekst do zadań 8-12
Niepomny jutra, płochy i swawolny,
Przez całe lato śpiewał konik polny.
Lecz przyszła zima, śniegi, zawieruchy
-Gorzko zapłakał biedaczek.
„Gdybyż choć jaki robaczek.
Gdyby choć skrzydełko muchy
Wpadło mi w łapki... miałbym bal nie lada!"
To myśląc, głodny, zbiera sił ostatki, Idzie do mrówki sąsiadki I tak powiada:
Pożycz mi, proszę, kilka ziarn żyta,
-Da Bóg doczekać przyszłego zbioru, Oddam z procentem - słowo honoru!".
Lecz mrówka skąpa i nieużyta (Jest to najmniejsza jej wada) Pyta sąsiada:
„Cóżeś porabiał przez lato, Gdy żebrzesz w zimowej porze?". „Śpiewałem sobie". „Więc za to Tańcujże teraz, niebożę!"
Jean de La Fontaine Konik polny i mrówki przeł. Władysław Noskowski
8. Dlaczego konik polny nie zrobił zapasów na zimę?
A. Bo lato było suche.
B. Nie zdążył, gdyż zastała go pora deszczowa.
C. Ponieważ był pracowity.
D. Ponieważ śpiewał całe lato.
9. Które określenia najlepiej charakteryzują mrówkę, bohaterkę wiersza?
A. zapobiegliwa, pracowita, skąpa
B. płocha, pracowita, uczynna
C. swawolna, pracowita, uczynna
D. leniwa, swawolna, skąpa
10.Jaka nauka wypływa z wiersza pt. „Konik polny i mrówka"?
A. Trzeba być pracowitym i zapobiegliwym.
B. Nie należy nikomu pomagać.
C. Nie można pokazywać obcym swego dobytku.
D. Nie warto prosić o pomoc.
11. Jean de La Fontaine żył w latach 1621-1695. W którym wieku żył pisarz?
A. w XV
B. w XVI
C. w XVII
D. w XVIII
12. Aby dowiedzieć się, co oznacza powiedzenie „pracowity jak mrówka", należy skorzystać ze słownika:
A. poprawnej polszczyzny
B. ortograficznego
...
elektra.j