28_grudzień_2003.pdf

(23922 KB) Pobierz
147368436 UNPDF
WRC 1
147368436.009.png
SPIS TRECI
Weso³ych wi¹t
Rozmaitoci
Samochody
W rajdowych mistrzostwach wiata to jest
piêkne, ¿e gdy tylko sezon siê koñczy, to od razu
siê zaczyna. Miko³aj, wiêta, Nowy Rok, rach
ciach i ju¿ mamy Monte Carlo. ¯yæ, nie umieraæ.
U nas za to (uwaga: znów bêdê narzeka³) na
wszystko trzeba czekaæ. D³ugo czekaæ. Tak na
odszkodowanie z PZU, jak i na rajdowe mistrzostwa
Polski. Czy kto mi wyt³umaczy dlaczego nowy
sezon musi rozpoczynaæ siê a¿ 6 i pó³ miesi¹ca po
zakoñczeniu starego? Ponoæ w zesz³ym roku mia³o
to pomóc zawodnikom w zebraniu bud¿etów. W
praktyce sprowadzi³o siê do tego, ¿e poszukiwania
pieniêdzy po prostu zaczynano póniej. Ale jak ju¿
sezon siê zacznie, to idzie ostro z kopyta. Czasami
chyba zbyt ostro. Gdy kto mocniej wydzwoni
na Kormoranie, zapewne nie zd¹¿y odbudowaæ
rajdówki na odbywaj¹cy siê ju¿ 2 tygodnie póniej
Nikon. Ci co szczêliwie nie wydzwoni¹, na gwa³t
bêd¹ musieli zmieniaæ zawieszenie z szutrowego
na asfaltowe. Idê o zak³ad, ¿e czêæ zawodników
z mniejszymi bud¿etami nie wytrzyma tego tempa
i wybierze start tylko w jednym z rajdów. No a w
koñcu na nadmiar frekwencji w imprezach RSMP
nie narzekamy.
Rajdowe mistrzostwa wiata s¹ fajne, bo zawsze
wiadomo kto o mistrza rywalizuje i kto na której po-
zycji jest klasyfikowany. U nas za to (uwaga: znów
bêdê narzeka³) do koñca sezonu przeciêtny kibic nic
a nic nie bêdzie wiedzia³. System 7 minus 2, czyli
odliczania w koñcowej punktacji dwóch najgorszych
wystêpów, powoduje, ¿e w trakcie sezonu de facto
nie wiadomo co jest grane. Punkty niby mo¿na
zsumowaæ, ale zaraz jest powód do dywagacji:
ten wynik pewnie bêdzie odjêty, tamten nie itd. W
koñcu dochodzimy do wniosku, ¿e nic nie wiemy.
Tak jak w czeskim filmie (bez t³umaczenia). I jak
takimi matematycznie zakrêconymi rozgrywkami
maj¹ pasjonowaæ siê t³umy, a telewizja nadawaæ
d³ugie relacje?
Rajdowe mistrzostwa wiata s¹ do bani, bo
zwykle jest na nie bardzo daleko. Na szczêcie w
tym punkcie programu jestemy du¿o lepsi.
6 Z kraju...
A jednak jest szansa na auta WRC
w Polsce! Komisja Rajdowa pozostawi³a
ma³¹ furtkê
9 ...i ze wiata
Niemiecka stacja RTL rozpoczyna
poszukiwania rajdowych talentów.
Zwyciêzca programu wystartuje
w mistrzostwach wiata.
42 Mitsubishi Lancer
WRC 04
Doskonale wygl¹da, ale nie jest
szczytem rajdowej techniki.
45 Panizzi w miku
Francuski kierowca zosta³ liderem
fabrycznego zespo³u Mitsubishi.
46 Corolla El Matador
Wygl¹da niczym Toyota Corolla WRC
Carlosa Sainza z 1999 roku.
Ale tak naprawdê, to tylko owca
w wilczej skórze.
48 Peugeot 206 RC
Ma³y, zwinny i piekielnie szybki.
Szkoda tylko, ¿e jedynka jest za d³uga.
52 Audi Coupe
Sport Quattro
By³o baz¹ do budowy B-grupowych
rajdówek. Dzi jeden z 200
wyprodukowanych egzemplarzy jedzi
w Polsce. Ma 450 koni.
Imprezy
12 Barbórka Warszawska
Tym razem pogoda nie zadecydowa³a o
wynikach. Zwyciê¿y³ Tomasz Kuchar.
16 Barbórka Cieszyñska
Nie wiem jak siê to sta³o mówi³
pierwszy na mecie Mariusz Pelikañski.
wiat rajdów
22 Czy wiecie, ¿e...
czyli ciekawostki mistrzostw wiata
sezonu 2003.
24 Rozmowa:
Bart³omiej Grzybek
Zwyciêzca Pucharu PZM kocha trzy
rzeczy: swoj¹ dziewczynê, swoj¹
rajdówkê i swój saksofon
26 Pocztówka ze S³owacji
O tym jak Polak zosta³ rajdowym
mistrzem w obcym kraju.
28 Rozmowa:
Robert Kubica
Robert nigdy nie myla³ o rajdach.
Jego celem s¹ starty w Formule 1.
32 Drifting
Przyby³ z Japonii, dzi podbija USA.
To nic innego jak jazda figurowa
samochodem.
34 Galeria WRC
Stec/Gruszka najefektowniej je¿d¿¹ca
za³oga w mistrzostwach Polski.
36 Sorry mister,
you can not drive
czyli dlaczego nie pojecha³em za
kierownic¹ bolidu Formu³y 1.
40 Czopik odpowiada
Co to znaczy, ¿e komu wybuch³ silnik?
41 Prawa strona
Jarka Barana
Tym razem o przegrupowaniu.
Technika
55 Rozmowa:
Tomasz Kuchar
O rajdowych felgach
56 WRC testuje
p³yny hamulcowe
Który z 9 produktów ma najwy¿sz¹ tem-
peraturê wrzenia? Wynik nas zaskoczy³.
58 Cinienie w oponach
Cinienie w rajdowej oponie powinno
byæ ustawione z zegarmistrzowsk¹
precyzj¹.
60 Rajdowy chiptuning
diesla
Silnik Skody Fabii TDI Tomasza P³aczka
nie przeszed³ standardowego tuningu.
Jego charakterystykê zmieniono na
bardziej benzynow¹.
Redakcja
ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice
tel./fax (032) 251-70-86 Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny
Grzegorz Krajewski: e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego
Wojciech Garbarz: e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespó³
Renata Niezbecka, £ukasz Kañski-Chmielewski,
Micha³ Niezbecki, Marcin Kosiñski
Biuro Reklamy
tel. (032) 251-70-86
e-mail: reklama@wrc.net.pl
Prenumerata
Internet: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska
Adamczyk & Szandar, www.as.net.pl
Druk
Winkowski Sp. z o.o.
Wydawca
WRC Sp. z o.o.
Zdjêcie g³ówne na ok³adce: Dominik Kalamus
Varia
62 Opowieci ludzi rajdów
Andrzej Koper opowiada o piekle
swojego wystêpu w rajdzie Pary¿-Dakar.
64 Gie³da sprzêtu
rajdowego
66 Strefa zgniotu
UWAGA !!!
Kolejny numer uka¿e siê
w pi¹tek 30 stycznia,
po rajdzie Monte Carlo
WRC 3
147368436.010.png 147368436.011.png 147368436.012.png
 
Czy pamiêtacie skoczka narciarskiego o nazwisku Eddy Edwards?
Z ca³ej stawki zawodników skaka³ najbli¿ej, ale to w³anie na jego
wystêp wszyscy czekali. Sympatyczny angielski okularnik by³ ulu-
bieñcem publicznoci. Podczas cieszyñskiej Barbórki takimi pupil-
kami fanów by³y trzy startuj¹ce Fiaty 126p . Nie Lancery, nie kit-cary,
ale w³anie maluszki wzbudza³y najwiêkszy aplauz.
4 WRC
147368436.001.png
fot. Dominik Kalamus
WRC 5
147368436.002.png
ROZMAITOCI
Nadal chcemy WRC
Ho³ek jest sexy
siê jednak, ¿e pomimo ograniczonych
startów nadal jestem popularny po-
wiedzia³ nam Ho³owczyc. Jednoczenie
doda³, ¿e wyleczy³ ju¿ kontuzjê ³opatki,
jakiej nabawi³ siê podczas niedawnego
upadku na motocyklu. Tym razem
by³em bardziej pokorny. Gips zdj¹³em
dopiero po czterech tygodniach
¿artowa³ olsztyñski kierowca.
Czy popierasz decyzjê
o zakazie startów aut WRC
w mistrzostwach Polski
2004? tak brzmia³o
pytanie postawione w
poprzednim numerze
naszego magazynu. W sms-
owej sondzie wziê³o udzia³
810 czytelników, sporód
których niemal 57 procent
opowiedzia³o siê prze-
ciwko wprowadzonemu
zakazowi. Warto jednak
zauwa¿yæ, ¿e w podobnym
sonda¿u przeprowadzonym
rok temu, przeciwko
zakazowi WRC by³o a¿
86% czytelników.
Wród osób bior¹cych udzia³
w sondzie rajdowe rêkawiczki
Momo wylosowa³ Pan Piotr Mrowiñ-
ski z Bielawy. Nagrodê ufundowa³a
firma BMT-Motorsport.
Krzysztof Ho³owczyc jest najseksow-
niejszym sportowcem w Polsce. Tak
przynajmniej wynika z raportu na temat
postaw i zachowañ seksualnych, jaki
przedstawi³a firma Durex wiatowy lider
na rynku prezerwatyw. W kategorii mê¿czyzn
tu¿ za Ho³owczycem uplasowali siê kolejno:
¿eglarz Mateusz Kusznierewicz oraz bokser
Dariusz Michalczewski. Do ca³ej sprawy
podchodzê z przymru¿eniem oka. Cieszê
Kulig w Punto Super 1600
(wg)
fot. S. Saniewski
Janusz Szerla: - Póki co klasy A8 nie
ma. Auta WRC nie bêd¹ wiêc dopusz-
czone do startu w RSMP.
Janusz Kulig bêdzie w przysz³ym
sezonie kierowc¹ fabrycznego zespo³u
Fiata . Krakowski kierowca wystartuje w
pe³nym cyklu mistrzostw Polski oraz w
wybranych rajdach mistrzostw Europy
za kierownic¹ Punto Rally Super 1600.
To samochód w najnowszej specyfika-
cji, która uzyska homologacjê dopiero
w styczniu przysz³ego roku powiedzia³
trzykrotny mistrz Polski. Decyzja o tym, ¿e
to w³anie Kulig, a nie kto inny zasi¹dzie
za kierownic¹ Punto, zosta³a podjêta po
serii testów, które odby³y siê na pocz¹tku
listopada we W³oszech. W raporcie po
przeprowadzonych jazdach napisano,
¿e Kulig potrafi³ w pe³ni wykorzystaæ
mo¿liwoci samochodu. Tak dobrej
laurki nie otrzyma³ ¿aden z pozosta³ych
polskich kierowców , bior¹cych udzia³
w testach. Za obs³ugê startów Kuliga
bêdzie odpowiedzialny w³oski Procar.
Sezon 2004 za³oga Kulig/Szczepaniak
planuje rozpocz¹æ od wystêpu w Rajdzie
Mille Miglia (2-3 kwiecieñ), pierwszej
eliminacji mistrzostw Europy.
A jednak jest szansa na WRC.
(wg)
Rajdowy kalendarz 2004
Punkt 4.4
w praktyce? Zostawilimy zawodnikom
furtkê. Je¿eli przed sezonem lub w jego
trakcie piêciu kierowców zadeklaruje
chêæ startów autami WRC, reaktywu-
jemy klasê A8 wyjani³ Janusz Szerla,
przewodnicz¹cy Komisji Rajdowej. Jest
wiêc szansa, przynajmniej teoretyczna,
¿e samochody WRC nadal bêdziemy
w Polsce ogl¹daæ. Pytanie tylko, czy
znajdzie siê a¿ piêciu kierowców, których
bêdzie na nie staæ. Niestety wydaje siê
to ma³o prawdopodobne.
Czy aby na pewno auta WRC
znikn¹ z polskich oesów w 2004 roku?
W regulaminie Rajdowych Samocho-
dowych Mistrzostw Polski na przysz³y
sezon pró¿no szukaæ klasy A8 w której
zg³aszane s¹ te samochody, jednak
znajduje siê w nim doæ tajemniczy punkt
4.4, który mówi, ¿e na pisemny wniosek
zainteresowanych zawodników Komisja
Rajdowa mo¿e utworzyæ w trakcie
sezonu dodatkow¹ klasê. Co oznacza to
nak³ad
wyczerpany!
Redakcja magazynu WRC
pragnie poinformowaæ, ¿e nie jest
ju¿ mo¿liwe nabycie rajdowego
kalendarza na przysz³y rok. Na-
k³ad w ca³oci zosta³ sprzedany.
Prosimy nie wp³acaæ pieniêdzy na
podane w poprzednim numerze
WRC konto.
(wg)
6 WRC
147368436.003.png 147368436.004.png 147368436.005.png 147368436.006.png 147368436.007.png 147368436.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin