20_kwiecień_2003.pdf

(9275 KB) Pobierz
147329087 UNPDF
WRC 1
147329087.010.png
SPIS TRECI
Rozmaitoci
Samochody
Zapewne nie takiego obrotu sprawy spodziewa³
siê znany kierowca rajdowy Maciej L., bo tylko
tak w wietle tocz¹cego siê ledztwa mo¿na o nim
pisaæ. Nie doæ, ¿e w czasie ubieg³orocznego Rajdu
Krakowskiego straci³ przyjaciela, prze¿y³ szok, to
jeszcze wed³ug prokuratury, pope³ni³ przestêpstwo,
powoduj¹c wypadek, w którym zgin¹³ jego pilot. Ta
tragedia dotknê³a wszystkich. Wed³ug oskar¿ycielki,
kierowca, jad¹c za szybko i nieostro¿nie, naruszy³
"zasady bezpieczeñstwa w ruchu l¹dowym". Kodeks
karny nie uwzglêdnia bowiem ryzyka sportowego.
Bieg³y powo³any przez prokuraturê oceni³ wypadek
tak "jakby zdarzy³ siê w normalnym ruchu drogo-
wym". Czy zdaniem pani prokurator, kierowca
rajdowy, walcz¹c o sekundy, powinien jechaæ z
prêdkoci¹ 60 km/h, bo droga jest liska? Id¹c tym
tropem rozumowania, na odcinkach specjalnych
mog¹ ustawiæ siê policjanci z radarami i ³apaæ
kierowców za przekroczenie prêdkoci na obszarze
zabudowanym. To absurd. Co za sens powo³ywaæ
bieg³ych, którzy albo nie znaj¹ realiów rajdów, albo
wykazuj¹ siê ignorancj¹ - tak¹ jak prezes krakow-
skiego oddzia³u PZM-otu, który nie potrafi³ podaæ
zasad bezpieczeñstwa obowi¹zuj¹cych podczas
rajdów samochodowych. Niestety tacy "eksperci"
pracuj¹ w tym sporcie. Mo¿e to pani¹ prokurator
zaskoczy, ale wszyscy kierowcy i piloci rajdowi
je¿d¿¹ ze wiadomoci¹ ryzyka. Kierowca tak¿e
ryzykowa³ ¿yciem. Równie dobrze to on móg³ zgi-
n¹æ w tym wypadku. Czy wówczas prokuratura
oskar¿y³aby pilota, za to, ¿e le podyktowa³ mu
trasê? Có¿, oskar¿ycielka nie musi znaæ realiów raj-
dowych. Choæ chyba powinna, je¿eli oskar¿a kogo
o pope³nienie przestêpstwa. Tak robi siê w krajach
cywilizowanych. W demokracji istnieje prawo "do-
mniemanej niewinnoci" - je¿eli oskar¿enie nie ma
przekonywuj¹cych dowodów winy, prawo dzia³a na
korzyæ oskar¿onego. mieræ pilota i przyjaciela
jest wystarczaj¹c¹ i najwiêksz¹ kar¹ dla kierowcy.
Bêdzie musia³ sobie z tym radziæ do koñca ¿ycia.
A prokuratura mog³aby wykazaæ siê gorliwoci¹ w
wielu innych sprawach. Jest ich naprawdê sporo.
£ukasz Kanski-Chmielewski
4 Z kraju...
Polski Zwi¹zek Motorowy nie podpisa³
jeszcze ¿adnej umowy dotycz¹cej tele-
wizyjnych transmisji z krajowych imprez
rajdowych.
10 ...i ze wiata
Miguel Campos zosta³ zdecydowanym
liderem klasyfikacji mistrzostw Europy.
kierowców.
42 Subaru Impreza
WRC gr. N
Nowe Subaru ma prze³amaæ hegemoniê
Mitsubishi w grupie N.
46 Terenowa
Toyota Celica
Seryjna Celica sta³a
siê baz¹ do budowy
terenowego
potwora.
Imprezy
12 Rajd Nowej Zelandii
¯aden z czterech startuj¹cych Polaków
nie osi¹gn¹³ mety rajdu.
22 Rajd Agapit
Druga runda pucharu PZM zgromadzi³a na
starcie a¿ 9 czteronapêdowych aut.
48 Ford Focus RS WRC 03
Budowa zupe³nie nowego auta zajê³a
in¿ynierom z M-Sport jedynie siedem
miesiêcy.
wiat rajdów
28 Wywiad: Mariusz Stec
W zesz³ym sezonie zauwa¿y³em, ¿e nie
jestem ju¿ kojarzony z tat¹ ani z wujkiem
Zbyszkiem Stecem, i to mnie najbardziej
cieszy.
30 Wywiad: Marek
Komputery i internet
51 WRC II Extreme
Oficjalna gra korporacji WRC wyranie
wyprzedzi³a swojego konkurenta Colin
McRae Rally.
Technika
Tymiñski
Kto jest czysty nie musi siê baæ.
32 30 lat RSM
Ostatnia czêæ statystycznych ciekawo-
stek Janusza Szymanka
34 Galeria WRC
Petter Solberg Subaru Impreza WRC.
36 Przepis na rajdow¹ licen-
cjê
Instrukcja 7 kolejnych kroków.
37 Pilot w KJS
6 cech idealnego pilota KJS-owej
za³ogi.
38 Czopik odpowiada
Kolejna seria pytañ i odpowiedzi eks-
perta WRC.
38 Prawa strona
Jarka Barana
Pytania i odpowiedzi o rajdowym
pilota¿u.
40 Jak dogoniæ Peugeota?
Co in¿ynierowie fabrycznych zespo³ów
robi¹ aby ulepszyæ auta dla swoich
52 P³yty pod silnik
Os³ony podwozia chroni¹ motor przed
mechanicznymi uszkodzeniami.
54 Przewody hamulcowe
i p³yny
Dobre tarcze i profesjonalne klocki, to
jeszcze nie wszystko. Na sprawnoæ i
bezpieczeñstwo uk³adu hamulcowego
wp³yw ma tak¿e jakoæ przewodów i
p³ynu hamulcowego.
56 Flokowanie deski roz-
dzielczej
Pokryta zamszem deska rozdzielcza to
symbol profesjonalnej rajdówki.
Redakcja
ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice
tel./fax (032) 251-70-86 - Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny
Grzegorz Krajewski: e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Zespó³
Wojciech Garbarz, Renata Niezbecka,
£ukasz Kañski-Chmielewski, Tomasz Króliczek,
Micha³ Niezbecki, Marcin Kosiñski,
Anna Kania, Igor Tomasiak
Biuro Reklamy
tel. (032) 251-70-86
Prenumerata
Internet: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska
Adamczyk & Szandar, www.as.net.pl
Druk
Winkowski Sp. z o.o.
Wydawca
WRC Sp. z o.o.
Varia
57 Maciej Wis³awski
opowiada...
...o wypadku na Elmocie
61 Elmot - zapowied
Mapki, zdjêcia zakrêtów,
harmonogram.
65 Gie³da
66 Strefa zgniotu
Mistrzowie prostej.
UWAGA !!!
Kolejny numer uka¿e siê w pi¹tek
9 maja (po rajdzie Elmot)
WRC 3
147329087.011.png 147329087.012.png 147329087.013.png 147329087.001.png 147329087.002.png
 
ROZMAITOCI
Kulig
testuje
Proflexa
Nie ma
umowy
Janusz Kulig zosta³ oficjalnym
kierowc¹ testowym holenderskiego
producenta amortyzatorów Proflex .
Jak poinformowa³ Tomasz Pacek z
firmy XXL Sport Promotion, oficjalne-
go przedstawiciela Proflexa w Polsce,
wicemistrz Europy otrzyma dostêp do
najnowszych rozwi¹zañ technicznych
wprowadzanych przez holender-
ska firmê. W najbli¿szym czasie
zespo³owi Janusza Kuliga zostan¹
udostêpnione najnowsze amortyza-
tory z podwójnymi rolkowymi ³o¿y-
skami - jedyne w wiecie rozwi¹zanie
tego rodzaju, opatentowane przez
Proflex. Krakowianin bêdzie z kolei
gromadzi³ dane i przekazywa³ swoje
spostrze¿enia dotycz¹ce pracy i usta-
wieñ amortyzatorów do producenta.
- Cieszê siê, ¿e Holendrzy wybrali
Janusza. Zadecydowa³y o tym m.in.
doskona³e wyniki jakie osi¹gn¹³ w
Szwecji i Meksyku. A startowa³ tam
przecie¿ na amortyzatorach starszej
generacji. Zadecydowa³y równie¿
walory Janusza jako kierowcy. Ma
on ogromne wyczucie samochodu i
zawieszenia i potrafi tê wiedzê przeka-
zaæ powiedzia³ Tomasz Pacek.
Z opinii Kuliga korzystaæ bêd¹
in¿ynierowie przygotowuj¹cy ko-
lejne ewolucje produktów Proflex
do rajdów. Pierwsze testy nowych
amortyzatorów odbêd¹ siê w czasie
Rajdu Elmot, gdzie zostan¹ one za-
montowane w Mitsubishi Lancerach
przygotowywanych przez Kulig Promo-
tion i stajniê G4.
Auto Bogdana Herinka
powraca na rajdowe trasy.
fot. Piotr Zegarmistrz
Samolot w A7
Polski Zwi¹zek Motorowy podpi-
sa³ z telewizj¹ publiczn¹ umowê na
relacjonowanie imprez motorowych
taka wiadomoæ ukaza³a siê 1
kwietnia na ³amach internetowego
serwisu Autoklub.pl. Jak mo¿na by³o
przypuszczaæ, by³ to jedynie prima apri-
lisowy ¿art. Nie ma ¿adnej umowy
powiedzia³ Adam Kornacki, rzecznik
prasowy PZM. W tym roku to same
automobilkluby bêd¹ decydowa³y o
ewentualnych prawach do transmi-
sji poszczególnych imprez doda³.
Jak siê dowiedzielimy, prezes PZM
Andrzej Witkowski prowadzi³ rozmo-
wy na temat ewentualnej umowy z
szefem redakcji sportowej TVP Janu-
szem Basa³ajem oraz dyrektorem
TVP1 S³awomirem Zieliñskim. Co
wiêcej, Witkowski z³o¿y³ w TVP pismo
z propozycj¹ przeprowadzenia relacji z
9 najwa¿niejszych imprez motorowych
w Polsce. Jak na razie nie uzyska³ ¿ad-
nej odpowiedzi.
Z innych róde³ wiadomo, ¿e i stacje
komercyjne nie s¹ zainteresowane po-
siadaniem wy³¹cznych praw na trans-
misje z krajowych imprez rajdowych.
(wg)
Ubieg³oroczny mistrz Polski Pu-
charu Seicento Pawe³ Stefaniuk
znany te¿ jako Samolot - nie
wemie udzia³u w rozgrywkach
Pucharu Peugeota, co jeszcze nie
dawno by³o zapowiadane. 25-letni
krakowski zawodnik postanowi³
spróbowaæ swoich si³ za kierownic¹
prawdziwie A-grupowego samocho-
du. Wraz ze swoim pilotem Piotrem
Ziarko wystartuj¹ w RSMP za stera-
mi Renault Clio Williams, którym w
sezonie 1994 w.p. Bogdan Herink
wywalczy³ tytu³ wicemistrza Polski w
klasyfikacji generalnej.
Od sezonu 1995 auto sta³o
nie u¿ywane i dopiero w 2002
roku Adam Szyma walczy³ nim na
trasach wycigów górskich. Clio
bêdzie serwisowane przez mecha-
ników Sapko Sport Garage, którzy
ju¿ wczeniej zajmowali siê nim,
wspó³pracuj¹c z zespo³em Renault
Polska. Clio Williams powsta³o w
fabrycznym zespole francuskiego
producenta. To w pe³ni A-grupowy
samochód z 2-litrowym silnikiem
osi¹gaj¹cym moc 215 KM. Auto
wyposa¿one jest w 6-stopniow¹
skrzyniê biegów i hydrauliczny ha-
mulec rêczny. Rozmiary Renault
oraz stosunek mocy do masy
stawiaj¹ ten samochód w jednym
rzêdzie z autami klasy Junior WRC,
choæ ze wzglêdu na wiêksz¹ pojem-
noæ silnika Clio nie bêdzie klasyfi-
kowane w klasie A6 tylko A7.
(zegar)
(³kch)
W skrócie:
4 Potwierdzi³y siê plany startów Ste-
fana Karnabala w N-grupowym Renault
Clio. Jak zapewni³ sopocki kierowca, za
jego kierownic¹ wemie udzia³ w pe³nym
cyklu RSMP.
4 Micha³ Duda , wicemistrz Polski w
klasie N3 zmienia wys³u¿one Clio na
Lancera EVO VI wypo¿yczane ze stajni
Paw³a Dytki. Bêdzie to model samocho-
du, którym w ubieg³ym roku Dytko zdoby³
tytu³ wicemistrzowski w grupie N.
4 Po d³u¿szej przerwie do rajdów wra-
ca Micha³ Bêbenek. Podopieczny Janu-
sza Kuliga pojawi siê na trasach RSMP za
kierownic¹ dobrze znanego Lancera Evo
VI bêd¹cego w³asnoci¹ stajni Kulig Pro-
motion. Bêbenek twierdzi, ¿e byæ mo¿e w
dalszej czêci sezonu zamieni szóstkê
na model Evo VII.
4 Mariusz Pelikañski potwierdzi³ swój
udzia³ w tegorocznej edycji Puchar Puege-
ota. Jak deklaruje kierowca z Z¹bkowic
l¹skich jego celem bêdzie zdobycie
mistrzowskiego tytu³u.
4 Z powodu s³abej frekwencji (18
zg³oszonych za³óg) nie odby³ siê plano-
wany na 12 kwietnia w Czechowicach
Dziedzicach OES Super Sprint. Wed³ug
wiceprezesa ds. sportu AK l¹skiego,
Andrzeja Szkuty impreza dosz³aby do
skutku, gdyby na licie zg³oszeñ pojawi-
³o siê przynajmniej 25 nazwisk.
4 Firma Ustronianka , sponsor
za³ogi Kajetan Kajetanowicz/Aleksan-
dra Masiuk, rozwi¹za³a startuj¹cy w jej
barwach zespó³ rajdowy. Decyzja zosta³
podjêta kilka dni przed up³ywem termi-
nu podpisania umowy Kajetanowicza
z Peugeot Polska w sprawie startów w
Pucharze Peugeota.
4 W niedzielê 13 kwietnia minê³a
pierwsza rocznica mierci Bartka Sitka,
który zgin¹³ w wypadku podczas zesz³o-
rocznego Rajdu Krakowskiego.
Lubiak
w Evo V
Maciej Lubiak z Ma-
ciejem Wis³awskim wy-
startuj¹ w tym sezonie
prywatnym Lancerem Evo
V, a nie jak zapowiadano
wczeniej modelem Evo
VII. Wczeniejsze plany
startów nowym samocho-
dem niestety nie dosz³y
do skutku z powodu nie-
wystarczaj¹cego bud¿etu
wyjani³ Maciek. Tegoroczny sezon jest
równie¿ przygotowaniem do planowanych
przysz³orocznych startów w RSM. (wg)
(wg)
4 WRC
147329087.003.png 147329087.004.png 147329087.005.png
ROZMAITOCI
fot. G. Krajewski
Jeden delegat,
dwie funkcje
- W tym sezonie bêdzie tylko jeden delegat
odpowiedzialny za bezpieczeñstwo zarówno
zawodników, jak i kibiców powiedzia³ Adam Kor-
nacki, rzecznik Polskiego Zwi¹zku Motorowego.
Przypomnijmy, ¿e w ubieg³ym roku delegatem ds.
bezpieczeñstwa zawodników w rajdach mistrzostw
Polski by³ Jakub Mroczkowski, za za bezpieczeñ-
stwo kibiców odpowiada³ Joachim Skutta . W
sezonie 2003 obie funkcje przejmie ten ostatni.
O zakres jego kompetencji zapytalimy u ród³a.
Miesi¹c przed zawodami bêdê otrzymywa³ od
organizatora plan zabezpieczenia trasy. W razie
jakichkolwiek zastrze¿eñ, ów plan bêdzie musia³
byæ zmodyfikowany. W trakcie rajdu przed rozegra-
niem ka¿dego oesu bêdê go przeje¿d¿a³ i ocenia³,
czy z punktu widzenia zarówno zawodników, jak i
kibiców wszystko jest w porz¹dku. Ode mnie bê-
dzie zale¿a³o, czy dany odcinek bêdzie rozegrany
wyjania³ Skutta. Wed³ug PZM, po³¹czenie funkcji
delegata ds. bezpieczeñstwa zawodników i publicz-
noci ma na celu przybli¿enie RSMP do standardów
obowi¹zuj¹cych w mistrzostwach wiata, gdzie jest
tylko jeden delegat ds. bezpieczeñstwa. Funkcjê tê
sprawuje Jacek Barto.
Piotr Maciejewski
podczas rajdu Agapit.
Maciejewski w nowym miku
Piotr Maciejewski , najszybszy kierowca
ubieg³orocznego Pucharu PZM w tym sezonie
wyrusza na trasy mistrzostw Polski Idziemy
szczebel wy¿ej. Planujemy starty w pe³nym cyklu
RSMP zapewnia Maciejewski. Okazuje siê, ¿e
wraz ze zmian¹ ligi mieszkaniec Otwocka szykuje
nowy samochód - N-grupowego Lancera Evo VI.
Auto zosta³o w ci¹gu 3 miesiêcy zbudowane od
podszewki na bazie seryjnego egzemplarza. Nasza
ubieg³oroczna rajdówka jest zbyt wyeksploatowa-
na, aby cigaæ siê ni¹ na trasach mistrzostw Polski.
Nowy samochód zadebiutuje podczas Rajdu Mazo-
wieckiego. Bêdzie to poligon dowiadczalny przed
majowym Elmotem wyjani³ Maciejewski.
(wg)
(wg)
WRC 5
147329087.006.png
ROZMAITOCI
fot. G. Krajewski
Tegoroczny Rajd Polski zostanie
rozegrany w dniach 30-31 maja.
Czwarta runda mistrzostw Europy o
najwy¿szym wspó³czynniku 20 bê-
dzie liczy³a 19 odcinków specjalnych
o ³¹cznej d³ugoci 295 km. Pi¹tkowy
etap bêdzie siê sk³ada³ z 9 oesów o
³¹cznej d³ugoci 162 km. W sobotê
zawodnicy bêd¹ mieli do pokonania
o jeden odcinek wiêcej, ale ich ³¹czna
d³ugoæ bêdzie wynosi³a 133 km. W
porównaniu z ubieg³ym rokiem trasa
rajdu bêdzie bardzo podobna. Nieco
zmieniony zosta³ tylko drugi etap. Od-
cinki bêd¹ przebiega³y w odwrotnym
kierunku.
A kto z czo³owych, europejskich
zawodników przyjedzie do K³odzka w
ostatni weekend maja? Ze wstêp-
nych ustaleñ wynika, ¿e w jubileuszo-
wym 60 Rajdzie Polski wystartuje
Bruno Thiry oraz Miguel Campos.
Dodatkowo spodziewamy siê wizyty
zawodników rosyjskiego teamu Ite-
ra. Byæ mo¿e lista startowa zostanie
tak¿e zasilona przez kierowców w
mocnych okach: Andreucciego i
Caldaniego i goci zza po³udniowej
granicy odpowiedzia³ WRC dyrektor
rajdu, Grzegorz Gac.
Na Torze Kielce 3 tygodnie przed Elmotem Kuzaj
testowa³ Imprezê WRC irozdawa³ autografy.
Subaru Impreza WRC S8, któr¹
Leszek Kuzaj startowaæ bêdzie w mi-
strzostwach Europy jest ju¿ w Polsce.
Obecnie krakowski zawodnik testuje
nowe auto, bo jak sam przyzna³,
wczeniej nie mia³ ku temu okazji.
Subaru Impreza WRC
ju¿ w Polsce dura odpalania Imprezy wymaga
odpowiedniej wiedzy. Otrzyma³em z
Prodrive dwie grube ksi¹¿ki, które do-
k³adnie studiujê aby dobrze poznaæ
to auto. Powoli przygotowujemy siê
do Elmotu - bêdzie to pierwszy po-
wa¿ny test tego samochodu i kierow-
cy - powiedzia³ nam Leszek Kuzaj.
(³kch)
(wg)
Rajd M³odych
po raz czwarty
Czopik w Imprezie!
Tomek Czopik sfinalizowa³ sprawy
zwi¹zane z bud¿etem na tegoroczny
sezon. W 8 eliminacjach RSMP 2003
krakowianin wystartuje ze swoim
sta³ym pilotem £ukaszem Wroñskim
w Subaru Impreza WRC Spec 99.
Samochód dla Czopika przygotowa³a
wêgierska firma TRT Tagai Racing Tech-
nology. - Wystartujemy jako SAPA
RALLY TEAM. SAPA to jeden z naj-
wiêkszych w Europie producentów
profili aluminiowych. Wybór pad³
na Subaru Impreza WRC w starszej
specyfikacji, poniewa¿ dysponuje-
my okrelonym bud¿etem, którego
nie mo¿emy przekroczyæ. Po za
tym Wêgrzy zaproponowali dobre
warunki, konkurencyjne wobec firm,
które oferowa³y nam Toyotê Corollê
WRC. Jedzi³em tym samochodem
i uwa¿am, ¿e naprawdê jest szansa
na to, aby nim wygrywaæ. Zreszt¹
w³anie ten model ma za sob¹ kilka
sukcesów w mistrzostwach Europy
i Wêgier. My chcemy nim walczyæ o
tytu³ mistrzów Polski w klasyfikacji
generalnej i sponsorskiej powie-
dzia³ Tomek Czopik.
Tomek ma ju¿ za sob¹ testy Im-
prezy na Wêgrzech. Samochód
posiada trzy aktywne dyferencja³y,
ma najnowsze zawieszenie Reigera,
wietnie siê prowadzi, a po za tym
jest po prostu piêkny. Ostatnio ogl¹-
da³em jeden z rajdów do mistrzostw
Wêgier, w którym nasze Subaru
przyjecha³o na trzecim miejscu.
(³kch)
Peugeot Polska oraz Polski Zwi¹-
zek Motorowy po raz czwarty przystê-
puj¹ do organizacji Rajdu M³odych.
Impreza ciesz¹ca siê z roku na rok
coraz wiêksz¹ popularnoci¹ podzie-
lona zostanie na szeæ regional-
nych eliminacji. Ogólnopolski fina³
zostanie rozegrany 11 padziernika
w Warszawie. Podczas ka¿dej z eli-
minacji zawodnicy bêd¹ musieli za
kierownic¹ seryjnego Peugeota 206
pokonaæ trasê slalomu, przypomina-
j¹c¹ KJS-owe próby. W eliminacjach
mog¹ braæ udzia³ kierowcy w wieku od
18 do 25 lat. Warunkiem uczestnictwa
jest posiadanie prawa jazdy oraz nie
posiadanie licencji sportowej. Pierw-
sza eliminacja zostanie rozegrana we
Wroc³awiu w dniach 26-27 kwietnia.
(wg)
6 WRC
Polski
bez zmian
Przed Rajdem Szumawy nie by³o
czasu, aby dok³adnie mu siê przyjrzeæ
i przeprowadziæ konieczne testy. Pra-
cujemy nad ustawieniem zawieszeñ,
dyferencja³ów i wielu innych para-
metrów. Mamy mnóstwo pracy, bo
wiele rzeczy stanowi dla nas jeszcze
zagadkê. To niezwykle zawansowany
technicznie samochód. Sama proce-
147329087.007.png 147329087.008.png 147329087.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin