02_marzec_2002.pdf

(13106 KB) Pobierz
147275897 UNPDF
WRC 1
147275897.019.png 147275897.020.png
SPIS TRECI
Drodzy
Czytelnicy,
Aktualnoci
36 Kult Mitsubishi
Marka kojarzona z kolejnymi ewolucjami
modelu Lancer, wspania³¹ seri¹ zwyciêstw
Tommiego Makinena i bezkonkurencyjnymi
samochodami grupy N sta³a siê ¿yw¹
rajdow¹ legend¹, lub jak kto
woli, produktem kultowym.
4
Z kraju...
W nieoczekiwanych okolicznociach miejsce
£ukasza Sztuki za kierownic¹ Seata zaj¹³
Janusz Kulig. Powtórzy³a siê sytuacja sprzed
ponad roku.
O tym, ¿e w polskich rajdach nast¹pi
regres wiedzieli wszyscy. Odejcie tytonio-
wych sponsorów, jak i fatalna realizacja
umowy PZM z Telewizj¹ Polsk¹ musia³y zro-
biæ swoje - nikt powa¿ny nie bêdzie wyda-
wa³ pieniêdzy jeli mu siê tego zabrania,
lub zainwestowany bud¿et nie bêdzie móg³
zwróciæ siê w postaci promocyjnego efek-
tu. Mo¿na siê by³o spodziewaæ najgorsze-
go. Niektórzy przepowiadali, ¿e w tym roku
na krajowych trasach nie zobaczymy na-
wet jednego auta WRC. Jak to zwykle bywa
rzeczywistoæ nie okaza³a siê ani czarna,
ani bia³a. Nie by³o piêciu WRC jak w ze-
sz³ym roku, ale na trasie Rajdu Zimowego
pokaza³y sie dwa, na okrasê z dwiema pro-
fesjonalnymi okami i gam¹ kilkunastu Lan-
cerów, nierzadko w barwach zamo¿nych
sponsorów. Wielu sk³ad tej stawki wprawi³
w przygnêbienie. Mnie ucieszy³, bo w ist-
niej¹cych realiach daje nadzieje na przy-
sz³oæ. Sk³oni³ jednoczenie do postawie-
nia prywatnej tezy, ¿e z polskimi rajdami
wcale nie bêdzie tak le.
S¹dzê bowiem, ¿e Janusz Kulig, wbrew
wczeniejszym zapowiedziom, nie wyemi-
gruje do Europy i za kierownic¹ Seata
bêdzie startowa³ w Polsce. Leszek Kuzaj
jako cz³owiek ambitny bêdzie chcia³ udo-
wodniæ, ¿e przegrana ostatniej pêtli Zimo-
wego by³a fatalnym zbiegiem okolicznoci
i znajdzie na to bud¿et, a wówczas Krzysz-
tof Ho³owczyc, jako wci¹¿ najbardziej zna-
ne rajdowe nazwisko w Polsce tak¿e
znajdzie sponsora i do³¹czy do wspomnia-
nej dwójki. Emocji wtedy na pewno nie za-
braknie.
6
...i ze wiata
Armin Schwarz jest zadowolony
z III ewolucji Hyudaia. Byæ mo¿e wkrótce
tym samochodem bêdzie startowa³
Tomek Kuchar.
Imprezy rajdowe
8 Kalendarium KJS-ów
Terminarz 140 amatorskich imprez
z ca³ej Polski.
10 Rajd Zimowy
Kiedy na OS4 zdefektowa³a skrzynia
w Seacie Kuliga wszyscy byli pewni,
¿e 1,5-minutowej straty nie da siê odrobiæ.
Sta³o siê inaczej...
Samochody
40 Renault Clio Sport
Redakcja WRC testuje 190-cio konne Clio.
Auto jest bardzo mocne, bardzo szybkie
i ... bardzo drogie.
44 Toyota Celica
- Carlos Sainz Edition
Testujemy weterana rajdowych tras,
za którego kierownic¹
podró¿owa³y takie
s³awy jak
Krzysztof
Ho³owczyc
i Robert
Gryczyñski.
wiat rajdów
Grzegorz Krajewski
20 Wywiad:
Tomasz
Kuchar
Pierwszy od wielu lat
polski kierowca
w fabrycznym teamie
zdradza szczegó³y anga¿u do zespo³u
Hyundaia.
24 Szko³a Rajdowej Jazdy
Waldemara Doskocza cz.2
Tym razem 2 kolejne lekcje - o prawid³owym
kierowaniu i zmianie biegów w warunkach
rajdowych.
28 Jubileusz
9 lutego obchodzilimy 50 rocznicê startów
Sobies³awa Zasady. Ten najbardziej
utytu³owany polski kierowca zwyciê¿a³
w 148 motorowych imprezach.
30 Marcin Kwiatkowski -
cz³owiek z kamer¹
Wszystko o ¿yciu i twórczoci
najpopularniejszego rajdowego operatora
telewizyjnego w Polsce.
34 rally.pl
Ju¿ siódmy rok w polskim Internecie istnieje
fenomen socjologiczny zwany rally.pl.
Jest skarbnic¹ tajemnej wiedzy rajdowej,
ale i ród³em nieograniczonych czasem
i przestrzeni¹ kontaktów przyjacielskich.
Technika rajdowa
Redakcja
Aleja Korfantego 79, 40-161 Katowice
tel. (032) 259-23-18, tel./fax (032) 259-24-43
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny
Grzegorz Krajewski
e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Redaktora Naczelnego
Bartosz G³owacki
e-mail: glowacki@wrc.net.pl
Zespó³
Wojciech Garbarz, Tomasz Króliczek,
Maciej Lehrer, £ukasz Kañski-Chmielewski,
Renata Niezbecka, Igor Tomasiak.
Biuro Reklamy
tel. (032) 259-23-18
Internet: www.reklama.wrc.net.pl
Piotr Rusin Dyrektor - rusin@wrc.net.pl
Prenumerata
Internet: www.prenumerata.wrc.net.pl
Sk³ad
Adamczyk & Szandar, www.as.net.pl
Druk
Winkowski Sp. z o.o.
Wydawca
WRC Sp. z o.o.
Redakcja nie odpowiada za treæ zamieszczanych reklam
i og³oszeñ. Sprzeda¿ numerów aktualnych i archiwalnych po
cenie ni¿szej od ceny detalicznej ustalonej przez wydawcê
jest nielegalna i grozi odpowiedzialnoci¹ karn¹.
47 Akcelerometr
Akcelerometr pozwala zmierzyæ
przyspieszenie naszego auta, a zarazem
u³atwia trening szybkiego przyspieszania
na ró¿nych nawierzchniach.
48 Co siê leje do
rajdowego baku?
Paliwo stosowane we wspó³czesnym
sporcie rajdowym to specjalnie
wyselekcjonowany rodzaj etyliny,
którego cena przyprawia o zawrót g³owy
przeciêtnego u¿ytkownika dróg.
50 Wyboista droga
do sukcesu
...czyli wszystko o rajdowych zawieszeniach.
Varia
56 Gie³da sprzêtu rajdowego
Dzi 44 og³oszenia.
61 Ankieta
Wype³nij i we udzia³ w losowaniu
darmowych prenumerat WRC.
62 Strefa zgniotu
O dwóch paniach co zdawa³y na prawo jazdy
i ich zwi¹zku z rajdami.
WRC 3
147275897.021.png 147275897.022.png 147275897.001.png 147275897.002.png 147275897.003.png 147275897.004.png
AKTUALNOŒCI: Z kraju
CZY RAJDY
S¥ POPULAR-
NE?
JURCZAK W SAXO SUPER 1600
Damian Jur-
czak jeŸdzi³ ju¿
Fiatem Punto
Kit Car 1600.
Teraz waha siê
miêdzy Citro-
enem Saxo
i Fordem Pum¹
dysponuj¹cymi
podobn¹ moc¹.
Ogl¹daj¹c telewizjê lub czytaj¹c
codzienn¹ prasê, mo¿na odnieœæ
wra¿enie, ¿e rajdy to dyscyplina dla
w¹skiej grupy pasjonatów, nie
wzbudzaj¹cej zainteresowania
szerszej publicznoœci. Tak jednak
nie jest. Wed³ug przeprowadzone-
go przez nasz¹ redakcjê - pod ko-
niec ubieg³ego roku - badania wy-
nika, ¿e rajdy samochodowe to jed-
na z bardziej popularnych dyscy-
plin sportowych w Polsce.
Za poœrednictwem firmy badaw-
czej IQS Quant Group, 1000 oso-
bowej reprezentatywnej grupie Po-
laków zadano pytanie: "Któr¹ dys-
cyplin¹ sportu interesuje siê Pan(i)
najbardziej?". Wœród 20 mo¿liwych
odpowiedzi znalaz³y siê tak¿e rajdy
samochodowe. Okaza³o siê, ¿e
24,8% respondentów nie interesu-
je siê sportem w ogóle. Natomiast
spoœród osób deklaruj¹cych zainte-
resowanie sportem 3,5% stawia raj-
dy na pierwszym miejscu. To wynik
lepszy, ni¿ uzyska³y tak promowane
w mediach dyscypliny jak skoki nar-
ciarskie, ¿u¿el, czy kolarstwo.
Pierwsze miejsce w rankingu zajê³a
pi³ka no¿na z 38,7% odpowiedzi.
Zamawiaj¹c badanie nasza redak-
cja chcia³a siê ustrzec przed przygo-
towaniem wyników "pod klienta". Zo-
sta³o ono zamówione anonimowo.
Jego wyniki mo¿na uznaæ wiêc za re-
prezentatywne.
Damian Jurczak od kilku lat
przyzwyczaja kibiców do startów
coraz mocniejszymi oœkami. Zwy-
ciêzca Pucharu Seicento Spor-
ting '99 jeŸdzi³ ju¿ z sukcesami
130-konnym Seicento Kit Car, a
w roku ubieg³ym zaliczy³ kilka
startów 220-konnym Punto Kit
Car. Równie¿ w tym roku za³oga
Jurczak/Ciupka zamierza poja-
wiæ siê w mistrzostwach Polski
mocn¹ oœk¹ przygotowan¹ w
specyfikacji Super 1600. W tej
chwili trwaj¹ ostatnie rozmowy ze
sponsorami i wszystko wskazuje
na to, ¿e na Rajdzie Krakowskim
zobaczymy konkurenta bia³o-¿ó³-
tych Cors. - W tej chwili nie wia-
domo jeszcze, jaki to bêdzie sa-
mochód. Wynajêcie ka¿dej raj-
dówki Super 1600 to podobny
koszt, choæ wyniki przemawiaj¹
za Citroenem Saxo lub Fordem
Pum¹ - zwyciêzc¹ Rajdu Monte
Carlo - mówi Damian Jurczak,
który ostatecznie nie wystartowa³
w Rajdzie Zimowym. - Chcia³em
wystartowaæ w tym rajdzie ze
wzglêdów regulaminowych. W
tym roku trzeba pojawiæ siê na
starcie wszystkich 9 eliminacji
MP, ¿eby na koniec sezonu móc
odliczyæ sobie dwa najgorsze
wyniki. Jednak okaza³o siê, ¿e
Micha³ Go³êbiowski sprzeda³
swoj¹ Skodê Feliciê, któr¹ zamie-
rzaliœmy startowaæ.
(gk)
(bg)
NIEOCZEKIWANA ZMIANA MIEJSC 2
œrodowisku i lawinê komen-
tarzy oburzonych kibiców,
pamiêtaj¹cych identyczn¹
sytuacjê sprzed ponad
roku. Wtedy to równie¿ na
kilka dni przed Rajdem Kar-
konoskim '00 Seat podziê-
kowa³ (telefonicznie) za
wspó³pracê Robertowi Her-
bie. Pozostawiony na lo-
dzie, w trakcie sezonu, kie-
rowca zdo³a³ wystartowaæ w
kolejnym rajdzie tylko dziêki spon-
tanicznej akcji wiernych kibiców
oraz szybkiej decyzji firm Robexpo
i Castrol. Tym razem Fundacja
Wspierania Automobilizmu (kieru-
j¹ca startami Seata) przekaza³a
Sztuce na otarcie ³ez 150.000
PLN - tak przynajmniej podaj¹ Ÿró-
d³a oficjalne. Ju¿ za kilka tygodni -
na Rajdzie Krakowskim - oka¿e siê,
czy £ukasz Sztuka zdo³a stan¹æ na
g³owie i w tak krótkim czasie zor-
ganizowaæ samochód oraz spon-
sora. Oka¿e siê tak¿e czy romans
Janusza Kuliga z Seatem zamieni
siê w trwalszy zwi¹zek.
£ukasz Sztuka:
- W poniedzia³ek zadzwonili do mnie znajomi, którzy powiedzieli,
¿e zespó³ Seata jest w Polanicy. By³em w szoku i nie mog³em w to
wierzyæ, wiêc czeka³em na oficjalne informacje. W œrodê dowie-
dzia³em siêju¿ na pewno, ¿e Cordob¹ w Zimowym pojedzie Ja-
nusz Kulig. Nie ukrywam, ¿e jestem bardzo zawiedziony. Otrzyma-
³em informacje, ¿e Fundacja nie uzbiera³a wystarczaj¹cej iloœci pie-
niêdzy i Seat w Rajdzie Zimowym nie pojedzie. Wszystko wskazuje
na to, ¿e bud¿et zosta³ jednak za³atany. Mogê tylko ¿a³owaæ, ¿e to
nie ja dysponujê takimi pieniêdzmi, które by³y potrzebne, ¿eby wy-
startowaæ Seatem.
Po raz drugi zespó³ Seat Polska
zmieni³ kierowcê i po raz drugi sta-
³o siê to w doœæ kontrowersyjnych
okolicznoœciach. Tym razem Seat
po¿egna³ siê z £ukaszem Sztuk¹,
którego o swojej decyzji poinformo-
wa³ na tydzieñ przed Rajdem Zimo-
wym. Nieoczekiwanie miejsce jed-
nego z najbardziej obiecuj¹cych
zawodników m³odego pokolenia
zaj¹³ Janusz Kulig. Pierwszy, i we-
d³ug wstêpnych ustaleñ jedyny,
start 3-krotnego mistrza Polski w
Cordobie WRC Evo III by³, obok
Shella, dodatkowo wspierany przez
Polskie Towarzystwo Finansowe.
Rozwi¹zanie umowy ze Sztuk¹ wy-
wo³a³o liczne dyskusje w rajdowym
Janusz Kulig:
- Wola³bym staæ na starcie pierwszego rajdu do mistrzostw Euro-
py, jednak ¿ycie skorygowa³o nasze plany. Nie uda³o siê do tej
pory zapi¹æ ca³ego bud¿etu na ME, a w miêdzyczasie otrzymali-
œmy propozycjê startów od zespo³u Seat Shell PTF. Wiedzia³em, ¿e
umowa z £ukaszem zosta³a rozwi¹zana, wiêc nie by³o ¿adnych
przeciwwskazañ , ¿eby wystartowaæ w Rajdzie Zimowym w³aœnie
Seatem.
S³awomir Grudziñski:
- prezes Fundacji Wspierania Automobilizmu (Seat):
- Jednego sponsora zupe³nie nie interesuje, kto bêdzie kierowc¹,
a inny ma w tej kwestii swoje bardzo okreœlone preferencje. Tak
by³o w tej sytuacji. Natomiast celem Fundacji jest zorganizowanie
bud¿etu na starty i to wspólnym wysi³kiem wielu ludzi w koñcu siê
uda³o - w tych trudnych dla wszystkich czasach.
(bg)
4 WRC
147275897.005.png 147275897.006.png 147275897.007.png 147275897.008.png
AKTUALNOŒCI: Z kraju
MISTRZOWIE DO PEUGEOTA
JAK W KALEJ-
DOSKOPIE
KOLEJNY WRC
NA POLSKICH
TRASACH
fot. B. G³owacki
W pierwszym numerze pisa-
liœmy o planach startów krajo-
wej czo³ówki. Ju¿ wtedy w mo-
mencie zamykania numeru
mieliœmy œwiadomoœæ, ¿e wie-
le spraw wyjaœni siê dos³ownie
na parê godzin przed Rajdem
Zimowym. Tak te¿ siê sta³o.
Wbrew wczeœniejszym zapew-
nieniom samego zawodnika na
Rajdzie Zimowym nie zobaczy-
liœmy £ukasza Sztuki. Jego
miejsce w Seacie w ostatnim
momencie zaj¹³ Janusz Kulig,
który program europejskich
startów rozszerzy³ przynajmniej
o jedn¹ eliminacjê MP. Leszek
Kuzaj tak¿e skoncentrowa³ siê
na polskich startach i dziêki
sponsorkiej mieszance: Fuchs,
Forch, House of Colours, Mi-
chelin zapewni³ sobie bud¿et
na pierwsz¹ po³owê sezonu.
Krzysztof Ho³owczyc prowadzi³
rozmowy z Peugeotem planu-
j¹c starty od Rajdu Krakowskie-
go. Jednak do chwili zamkniê-
cia numeru nadal nie wiadomo,
czy anonsowany przez Ho³ka
sponsor dodatkowy ostatecz-
nie podj¹³ wyzwanie.
Byæ mo¿e taki samochód
zobaczymy na polskich
trasach ju¿ od Rajdu Krakow-
skiego. Za sterami zasi¹dzie
wicemistrz F2 - Damian
Gielata.
Wkrótce 206-tki zagoszcz¹
na rajdowych trasach.
Wszystko wskazuje na to, ¿e
od Rajdu Krakowskiego zoba-
czymy na krajowych oesach
nowe "pucharówki" francu-
skiego producenta. Podstaw¹
do budowy rajdówki jest 110-
konny Peugeot 206 XS. Zmia-
ny w wersji pucharowej s¹ jed-
nak dosyæ spore - silnik o
mocy ok. 130 koni, krótsza
skrzynia biegów, zawieszenie
Peugeot Sport, wiêksze ha-
mulce z Peugeota 306 S16
oraz korektor si³y hamowania.
Samochód posiada uk³ad kie-
rowniczy ze wspomaganiem,
na brak którego bardzo narze-
kali uczestnicy dotychczaso-
wego Pucharu. Lwi¹tka poru-
szaæ siê bêd¹ na 15-calowych
ko³ach i wyczynowym ogumie-
niu Michelina. Orientacyjna
cena samochodu bêdzie oscy-
lowaæ w granicach 50 tys. z³,
natomiast szacowany minimal-
ny koszt startu w jednej elimi-
nacji RSMP to ok. 8 tys. z³.
Z nieoficjalnych Ÿróde³ wie-
my, ¿e na "dwieœcieszóstki"
jest chêtnych wielu ubieg³o-
rocznych mistrzów Polski :
Grzegorz Grzyb, £ukasz Szter-
leja, Robert Romuzga oraz
Piotr Adamus. Ten ostatni jed-
nak prowadzi zaawansowane
rozmowy na temat startów w
Peugeocie 106 Maxi. "Je¿eli
nie uda nam siê dograæ wszel-
kich spraw zwi¹zanych ze star-
tami w Trofeum 1600, moj¹
rajdow¹ broni¹ bêdzie Peuge-
ot 206, którego otrzyma³em za
wygranie Pucharu w sezonie
2001." - powiedzia³ Piotr Ada-
mus.
Wœród chêtnych do startów
w Pucharze jest równie¿ wielu
znanych kierowców, zarówno
z RMSP, jak i pucharu PZM,
m.in.:
Wszystko wskazuje na to, ¿e od
Rajdu Krakowskiego Damian
Gielata wystartuje samochodem
WRC. S³yn¹cy z agresywnej i wi-
dowiskowej jazdy mocnymi
oœkami (m.in. Felicia Kit Car, Ibi-
za Kit Car, Octavia Kit Car) kie-
rowca przesiada siê do nowej
Skody Octavii WRC Evo II przy-
gotowanej przez Czechów z Pil-
zna (Pro Racing International)
Wicemistrz F2 w sezonach 1999
i 2000 planuje starty w we
wszystkich eliminacjach mi-
strzostw Polski i jak udowadnia³
wielokrotnie - ³atwo skóry nie
sprzeda. Starty Damiana naj-
prawdopodobniej bêdzie nadal
wspieraæ firma Almi oraz kilku
nowych sponsorów. Gielata ma
ju¿ za sob¹ starty czteronapêdo-
wymi Lancerami i jeden Coroll¹
WRC (2 miejsce w Barbórce Cie-
szyñskiej 2001).
- Chudobiñski,
- Dobrowolski,
- Karnabal
- Kilanowski,
- Kucharczyk,
- Majcher,
- Musia³,
- Nowosiad³y,
- Pasecki,
- Pelikañski,
- Pol,
- Poloñski,
- Steinhof,
- Stroñski,
- Wroc³awski.
(bg)
(bg)
NA ZAWSZE W NASZEJ PAMIÊCI
podj¹³ decyzjê o startach Mazd¹
Turbo 4WD. PóŸniej przyszed³ czas
na Fordy. W 1992 roku Fordem
z napêdem na cztery ko³a, obok ko-
lejnego tytu³u Mistrza Polski, Marian
zdoby³ tytu³ Wicemistrza Europy.
Siedmiokrotny Mistrz Polski,
z pewnoœci¹ siêgn¹³by po najwy¿-
sze laury w tym sporcie. Niestety tra-
giczny wypadek na pi¹tym oesie
Rajdu Dolnoœl¹skiego'93, zakoñ-
czy³ wspania³¹ karierê Mariana. Roz-
pêdzona Sierra na prawym ³uku wy-
pada z drogi i uderza bardzo niefor-
tunnie w drzewo. Tego samego
dnia, w wyniku rozleg³ych obra¿eñ
wewnêtrznych, Marian zmar³ w szpi-
talu, w L¹dku Zdroju.
Jednak jak zapowiada³ jesz-
cze w zesz³ym roku Peugeot
Polska, samochodów ma byæ
tylko piêtnaœcie. Kogo zobaczy-
my za kierownicami 206-stek,
oka¿e siê ju¿ 8 marca. Wtedy
te¿ poznamy szczegó³owy regu-
lamin Pucharu Peugeota 206.
(tk)
Jak co
roku Zi-
mowy
Rajd Dol-
noœl¹ski
jest oka-
zj¹ do re-
fleksji nad
tragiczn¹
œmierci¹ Marian Bublewicza. Upór
i pracowitoœæ doprowadzi³y Mariana
na szczyty rajdowej karuzeli. Rozpo-
czyna³ od motocrossu, jednak po-
wa¿ny wypadek na motocyklu zmu-
si³ go do zamiany motoru na cztery
kó³ka. Przez wiele lat zwi¹zany by³
z teamem fabrycznym FSO. Kiedy
Polonezy nie dawa³y ju¿ szans na
dalszy rozwój, popularny "Bubel"
W³aœnie takimi samochodami bêd¹ siê œcigaæ uczestnicy Pucharu
Peugeota 206. Zapowiada siê emocjonuj¹ca rywalizacja
(tk)
WRC 5
147275897.009.png 147275897.010.png 147275897.011.png 147275897.012.png 147275897.013.png
AKTUALNOŒCI: Ze œwiata
ZMIANY
W REGULAMI-
NIE RSMŒ
Wœród wielu zmian w tegorocznym
regulaminie FIA zauwa¿amy, ¿e od
Rajdu Monte Carlo zmieni³ siê sys-
tem liczenia klasyfikacji w Mistrzo-
stwach Œwiata Producentów. Zmo-
dyfikowane przepisy mówi¹, ¿e ze-
spo³y fabryczne mog¹ nominowaæ na
ka¿dy rajd a¿ trzech kierowców zdo-
bywaj¹cych dlañ punkty, przy czym
tylko dwa najlepsze wyniki s¹ wlicza-
ne do koñcowej klasyfikacji.
Ka¿dy zespó³ musia³ przed rozpo-
czêciem sezonu nominowaæ dwóch
kierowców na sta³e przypisanych do
zdobywania punktów w kategorii pro-
ducenckiej. Nominacja trzeciego kie-
rowcy mo¿e (ale nie musi) odbywaæ
siê przed ka¿dym rajdem z osobna.
Ze wzglêdu na uczestnictwo tylko w
wybranych rundach, do klasyfikacji
MŒ Producentów nie bêdzie wlicza-
ny zespó³ Citroena.
MISTRZOSTWA
EUROPY:
REANIMACJA
TRUPA.
KORSYKA TU¯,
TU¯
Thirion - jad¹ca samochodem Renault.
Samochody tej marki zwyciê¿a³y w hi-
storii francuskiej imprezy a¿ czternaœcie
razy. Za prawdziwego "wyjadacza" kor-
sykañskich oesów mo¿na uznaæ Didie-
ra Auriola, który triumfowa³ na Korsy-
ce szeœciokrotnie. W zesz³ym roku na
krêtych asfaltach najlepszym okaza³ siê
Jesus Puras jad¹cy Citroenem Xsara
WRC. Zwyciêstwo Hiszpana by³o jego
pierwszym i jak dot¹d jedynym trium-
fem na trasach RSMŒ.
Wœród tegorocznych faworytów
wymienia siê kierowców Peugeota.
Ostr¹ walkê na szybkich, asfaltowych
odcinkach zapowiada równie¿ opro-
mieniony dobrymi wynikami w Monte
Carlo Petter Solberg. Tegoroczna tra-
sa Rajdu Korsyki liczy 931,42 km. Na
16 odcinków specjalnych przypada
396,28 km. Najd³u¿szy odcinek ma
31,79 kilometra, najkrótszy - 17,72
kilometra.
Dla nas rajd ten bêdzie mia³
szczególne znaczenie, gdy¿ po wie-
lu latach, za kierownic¹ fabryczne-
go samochodu (Hyundai) pojawi siê
Polak. ¯yczymy Tomkowi jak najlep-
szego rezultatu.
Ze wzglêdu
na konfigu-
racje trasy,
Rajd Korsy-
ki uznawa-
ny jest za
najbardziej
niebez-
pieczny
w kalenda-
rzu RSMŒ.
Na Wyspie
Napoleona
¿ycie stracili tacy zawodnicy
jak: Henri Toivonen, Sergio
Cresto, czy Attilio Bettega
W sezonie 2001 mistrzostwo
Europy zdoby³ Armin Kremer.
Tegorocznego czempiona
poznamy najpóŸniej w listo-
padzie.
Wszystko wskazuje na to, ¿e obec-
ny sezon bêdzie dla cyklu rajdów
mistrzostw Europy prze³omowym.
FIA podpisa³a umowê, na mocy
której firma gazowa Itera stanie siê
g³ównym sponsorem cyklu. Pozyska-
ne pieni¹dze zostan¹ przeznaczone
na produkcjê i emisjê programów
telewizyjnych, pracê delegata praso-
wego i inne dzia³ania promocyjne.
Zmiany dotycz¹ równie¿ systemu
punktacji. Teraz do koñcowej klasy-
fikacji bêdzie mo¿na wliczyæ wyniki
8 najlepszych imprez, przy czym tyl-
ko jednej spoza 20-tek. Mistrzowie
krajowi nie znajd¹ siê automatycznie
na liœcie priorytetowej. Dopiero star-
ty w ME pomog¹ w uzyskaniu nomi-
nacji. Natomiast pierwsza pi¹tka
czempionatu bêdzie mia³a zagwaran-
towan¹ mo¿liwoœæ startów w MŒ, co
przy obecnych limitach nie bêdzie
bez znaczenia.
Prawdopodobnie ju¿ w roku 2003
mistrzostwa zostan¹ podzielone na
dwie czêœci: Super ME - rajdy o
wspó³czynniku 20 oraz Mistrzostwa
Regionalne (Puchary) - rajdy o po-
zosta³ych wspó³czynnikach - poinfor-
mowa³ nas Grzegorz Gac, cz³onek
Komisji Mistrzostw Europy dzia³aj¹-
cej przy FIA.
Ju¿ niebawem, bo 7 marca rozpocz-
nie siê trzecia eliminacja mistrzostwa
œwiata - Rajd Korsyki. Zawody zwane
"rajdem tysi¹ca zakrêtów" zosta³y w tym
roku przeniesione z póŸnej jesieni na
pocz¹tkowe dni marca, co zwiêksza
prawdopodobieñstwo obecnoœci œnie-
gu na górskich oesach.
Historia imprezy siêga roku 1956,
kiedy to rajd wygra³a kobieta - Gilberte
ZAWODNICY NOMINOWANI DO
WSZYSTKICH 14 ELIMINACJI
(wg)
Internet: www.rallyedefrance.com
TEAM PEUGEOT TOTAL
1.Richard Burns
2.Marcus Gronholm
COLIN WSPIERA M£ODE TALENTY
œcigania siê na mistrzowskim poziomie,
nie musi ju¿ pobieraæ lekcji jazdy. Cho-
dzi raczej o dopilnowanie, aby m³odzi
kierowcy rozwijali siê we w³aœciwym kie-
runku - powiedzia³ Colin.
S-Mac podpisa³a ju¿ kontrakt z Kri-
sem Meeke, który bêdzie w tym se-
zonie startowa³ w Mistrzostwach Wiel-
kiej Brytanii. Decyzjê o wspieraniu
tego dobrze zapowiadaj¹cego siê kie-
rowcy podj¹³ sam Colin McRae, któ-
ry mia³ okazjê siedzieæ na prawym fo-
telu rajdówki Krisa.
By³y Mistrz Œwiata mo¿e równie¿ li-
czyæ na pomoc w realizacji projektu
ze strony swojego m³odszego brata
Alistera oraz ojca Jimmy'iego.
Ciekawostk¹ jest, ¿e chêæ urucho-
mienia podobnej inicjatywy wyra¿a
tak¿e aktualny mistrz Polski, Janusz
Kulig.
FORD RALLYE SPORT
1.Carlos Sainz
2.Colin McRae
MARLBORO MITSUBISHI RALLIART
1.Francois Delecour
2.Alister McRae
SUBARU WORLD RALLY TEAM
1.Tommi Makinen
2.Petter Solberg
Mistrz Œwiata z 1995 r. ma na-
dzieje, ¿e na miêdzynarodowych
arenach jego podopieczni rów-
nie¿ bêd¹ stawali na najwy¿-
szych miejscach podium.
SKODA MOTORSPORT
1.Kenneth Eriksson
2.Toni Gardemeister
Colin McRae jest jednym ze wspó³-
udzia³owców firmy S-Mac, której zada-
niem jest wyszukiwanie oraz promowa-
nie m³odych, utalentowanych kierow-
ców. Mentorska opieka szkockiego
mistrza bêdzie polega³a na kierowaniu
rozwojem kariery m³odych talentów. -
Jeœli ktoœ wykazuje predyspozycje do
HYUNDAI CASTROL WORLD
RALLY TEAM
1.Armin Schwarz
2.Freddy Loix
(wg)
(bg)
(wg)
COLS NA PI¥TKÊ
Doœæ niespodziewanie zakoñczy³a
siê pierwsza runda mistrzostw Belgii,
Rajd Boucles de Spa, bêd¹cy równie¿
eliminacj¹ mistrzostw Europy ze wsp.
5. Jad¹cy N-grupowym Mitsubishi Lan-
cerem Evo VI Larry Cols wygra³ rajd z
ponad 20-sekundow¹ przewag¹ nad
drugim w klasyfikacji Bernardem Mun-
sterem (Subaru Impreza WRC). Po
pierwszym etapie na czele klasyfikacji
znajdowa³ siê Munster, ale b³¹d przy
wyjeŸdzie z parku ferme na pocz¹tku
drugiego etapu zepchn¹³ kierowcê
Subaru na drug¹ pozycjê. Zaciêta po-
goñ za wspaniale jad¹cym Colsem za-
koñczy³a siê jednak fiaskiem. Wœród
faworytów rajdu wymieniano równie¿
Rocco Theunissena (Toyota Corolla
WRC), ale awaria skrzyni biegów po-
zbawi³a znanego z polskich oesów kie-
rowcê szansy na koñcowe zwyciêstwo.
(wg)
45 BOUCLES DE SPA - ELIMINACJA ME WSP. 5
1.Cols/Lopes (1N)
Mitsubishi Lancer Evo VI 2.03.10
2.Munster/Levh
Subaru Impreza WRC
+ 0.21
3.Theunissen/Mombaerts
Toyota Corolla WRC
+1.06
4.Boxoen/Prevot
Subaru Impreza WRC
+1.10
5.Bouche/Delmelle (2N)
Mitsubishi Lancer Evo VI +1.54
6 WRC
147275897.014.png 147275897.015.png 147275897.016.png 147275897.017.png 147275897.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin