Skrypt z wprowadzenia do etnologii.doc

(236 KB) Pobierz
kryterium

 

 

WPROWADZENIE DO ETNOLOGII- SKRYPT


kryterium

etnografia

etnologia

typ nauki

idiograficzna

nomotetyczna

przedmiot badań

własny lud, własna społeczność, kultura ludowa

kultury egzotyczne, plemienne

kryterium wyjaśniania

„w głąb”

„wszerz”

etap badawczy

etap wstępny: rejestrowanie, przygotowanie do badań

etap drugi: porównanie, uogólnienie

 

RODZAJE PODEJSCIA BADAWCZEGO

         Diachroniczne-ukazywanie zjawisk w kontekście historycznym, przez odwoływanie się do jakiegoś procesu

         Synchroniczne-ukazywanie zjawisk w ich aktualnej sytuacji przez odwoływanie się do jakiegoś wzoru

 

RODZAJE INTERPRETACJI

         etic-badanie systemu kulturowego z pozycji zewnętrznego obserwatora

przy pomocy pojęć i symboli wypracowanych przez naukę

         emic-badanie systemu kulturowego z pozycji wewnętrznego interpretatora

przy pomocy kategorii charakterystycznych dla danej kultury

 

TYPY DEFINICJI KULTURY

1.       opisowo-wyliczający

                     wyliczenie cech lub elementów kultury

                     pierwsza definicja w antropologii

2.       historyczny

                     dziedziczenie, tradycja

                     dorobek pokoleń

                     spuścizna po przodkach

3.       normatywny

                     system normatywny

                     wzory zachowań

                     pojęcie „stylu życia”

4.       psychologiczny

                     mechanizmy psychiczne w kształtowaniu się kultury

                     proces uczenia się, wytwarzania nawyków

                     kultura jako aparat przystosowawczy

5.       strukturalny

                     całościowy charakter poszczególnych kultur i ich wewnętrzne powiązanie

                     zasada, struktura, reguła, dzięki której kultura tworzy całość

6.       genetyczny

                     wyjaśnienie pochodzenie kultury

                     przeciwieństwo natury

                     produkt społecznego współżycia ludzi

7.       semantyczny

                     kultura jako system znaczeń, sensów

 

KULTURA W SENSIE ATRYBUTYWNYM

         kultura (liczba pojedyncza)

         atrybut, charakterystyka ludzi w ogóle

         to, co odróżnia ludzi od nie-ludzi

         bez przymiotników pełniących funkcję określników czasowo-przestrzennych

 

KULTURA W SENSIE DYSTRYBUTYWNYM

         kultury (liczba mnoga)

         to, co różni jednych ludzi od drugich, jedne grupy ludzi od drugich

         lokalizacja w czasie i przestrzeni

         zawsze z przymiotnikiem

 

REALISTYCZNA WIZJA KULTURY

         kultura jest zintegrowaną całością, nadrzędną wobec jednostek ludzkich i nie może być redukowana do sumy zachowań jednostek

         jest rzeczą, realnie istniejącym bytem

         jest bytem sui generis

         rządzi się własnymi prawami

 

NOMINALISTYCZNA WIZJ KULTURY

         kultura nie jest żadnym bytem pozajednostkowym

         jest nazwą określającą sumę indywidualnych działań

         jest konstruktem myślowym, abstrakcją stworzoną na podstawie zachowania ludzkiego

         tym, co jedynie istnieje w społeczeństwie i co tworzy rzeczywistość społeczną i kulturową są pojedynczy ludzie i ich działania

 

HOLISTYCZNA WIZJA KULTURY

         kultura jest całością

         poszczególne elementy nabierają sensu jedynie w powiązaniu z całością kultury

         nie można ich badać oddzielnie

 

SELEKTYWNA WIZJA KULTURY

         kultura składa się z elementów, które można badać osobno, bez uwzględniania powiązań między nimi

 

ETAPY POWSTAWANIA TEORII ETNOLOGICZNEJ

         (1) fakt etnograficzny – zetkniecie się jakiejś jednostki czy grupy z obcą cywilizacją, z ludem mówiącym innym (niezrozumiałym) językiem, mającym inne zwyczaje

         (2) refleksja – rodząca się w umyśle obserwatora (porównywanie)

         (3) źródło etnograficzne – fakt etnograficzny utrwalony i przekazany potomności

         (4) teoria etnograficzna

TEORIA UPADKU

         Indianie pochodzą od osób i ludów znanych z Biblii a ich stan jest wynikiem upadku

         potomkowie Kaina

         lub potomkowie Chama (przeklętego syna Noego)

         próba pogodzenia „dzikich” z Biblią => charakter apologetyczny

         apologetyka struktury społecznej, ustroju feudalnego

 

EWOLUCJONIZM

 

ZAŁOŻENIA EWOLUCJONIZMU

         człowiek podlega tym samym prawom fizycznym
i chemicznym, co pozostała część świata

         te same procedury i metody naukowe, które są stosowane w naukach ścisłych, powinny być też stosowane w dziedzinach związanych z człowiekiem, jego myśleniem i działaniem

         (obserwacja, metody ilościowe, zasada indukcyjnego wnioskowania w oparciu o eksperyment

  1. jedność świata – rzeczywistość ludzka nie jest w żaden sposób wyróżniona ze świata przyrody, dlatego powinna być badana metodami przyrodoznawstwa
  2. prawidłowość – rzeczywistość ludzka – jako część świata przyrody – podlega tym samym prawom     - prawa współwystępowania (struktury)   i następstwa (funkcji)
  3. genetyzm-

         przywiązywanie szczególnej wagi do wykrywania zależności genetycznych

         założenie: wyjaśnić zjawisko to przede wszystkim wskazać jego genezę

4.      jedność natury ludzkiej

         istnienie niezmiennej w pewnych granicach natury ludzkiej

         niezmienne są ogólne zasady funkcjonowania umysłu ludzkiego

         w określonych warunkach ta sama przyczyna powoduje zawsze taki sam skutek

5.      zmienność

         zmiana – dogmat nie wymagający uzasadnienia

         ewolucja – fakt poświadczany przez wszystkie nauki, najbardziej powszechne prawo wszechświata

         wszechobecność zmiany

6.      globalny charakter zmiany

         - społeczeństwo jest całością („organizmem”), więc zmiana w jakiejś dziedzinie lub pod jakimś względem, pociąga za sobą zmiany w innych dziedzinach i pod innym względem

7.      zmiana jako postęp

         zmiana jest ukierunkowana, tożsama z postępem

         kryteria wyższości i niższości formy

         różnica między wyższością i niższością jest różnicą struktury i funkcji

8.      nierównomierność postępu

tempo ewolucji nie jest równomierne--trzy znaczenia:

         różne ludy rozwijają się w różnym tempie

         różne fazy ewolucji przebiegają w różnym tempie

         różne dziedziny kultury rozwijają się w różnym tempie

9.      ciągłość i stopniowość postępu

·         zmiana społeczna nie ma charakteru gwałtownego

·         każda forma wyższa rozwija się stopniowo z formy bezpośrednio ją poprzedzającej

  1. immanentność zmiany-àzmiana leży w naturze rzeczy

 

ETNOCENTRYZM

         tendencja do rozpatrywania zjawisk kultury wszystkich ludów z punktu widzenia własnej kultury

         stawianie własnego narodu lub grupy w centrum zainteresowania
i wywyższanie go ponad inne

 

PRZEŻYTKI

czynności, zwyczaje, pojęcia, itp., wprowadzone siłą przyzwyczajenia do nowego stadium kultury, które straciły swoje pierwotne znaczenie i funkcję

 

METODA EWOLUCYJNO-PORÓWNAWCZA

opierała się na założeniu, że współczesne ludy niecywilizowane należy uważać za żyjących reprezentantów kultury charakterystycznej dla wczesnych okresów w dziejach ludzkości

 

SOCIETAS

forma organizacji społecznej oparta na rodzie (pierwszy etap rozwoju społeczeństwa)

 

CIVITAS

forma organizacji społecznej oparta na terytorium (drugi etap rozwoju społeczeństwa)

pojęcie wprowadzone przez Henry Lewisa Morgana

 

SYSTEMY POKREWIEŃSTWA

·         opisowy: odróżnia krewnych linearnych od krewnych kolateralnych

·         klasyfikacyjny-Tworzy klasy obejmujące krewnych z obu linii

·         pojęcie wprowadzone przez Henry Lewisa Morgana

 

PALEOLIT,NEOLIT

Pojęcia wprow. przez Johna Lubocka

 

TYPY RELIGII WG. LUBBOCKA

1.       Ateizm pierwotny...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin