EULadKom.pdf

(50 KB) Pobierz
13503691 UNPDF
Europejski ład
komunikacyjny -
Działalność Rady Europy
Powstanie Rady Europy
5.V.1949 roku w Londynie z
inicjatywy: Belgii, Danii, Francji, Irlandii, Holandii, Luksemburga,
inicjatywy: Belgii, Danii, Francji, Irlandii, Holandii, Luksemburga,
Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch
Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch
8.VIII w Strasburgu odbyło się posiedzenie inauguracyjne Rady Europy
posiedzenie inauguracyjne Rady Europy
Działalność Rady Europy w dziedzinie
mediów nastawiona jest na:
informacji, a także swobodnego
przepływu informacji i idei, niezależnie od granic,
polityki oraz odpowiednich, służących
temu, instrumentów prawnych i pozaprawnych;
prawo i polityka medialna
nadążały za zmianami technologicznymi, ekonomicznymi i zmianami
nadążały za zmianami technologicznymi, ekonomicznymi i zmianami
regulacji w sektorze mediów
regulacji w sektorze mediów
Bieżące priorytety:
wolnością wypowiedzi a innymi
podstawowymi prawami (prawo do prywatności, prawo do
podstawowymi prawami (prawo do prywatności, prawo do
sprawiedliwego procesu sądowego),
sprawiedliwego procesu sądowego),
zwrócenie uwagi na usługi on-line (szkodliwe i nielegalne treści w
(szkodliwe i nielegalne treści w
Internecie)
spójność technologii i usług komunikacyjnych oraz ich wpływ na
komunikacyjnych oraz ich wpływ na
przepisy dotyczące mediów,
pluralizm i zróżnicowanie mediów w świetle zwiększania się koncentracji
świetle zwiększania się koncentracji
wzajemne powiązania pomiędzy wolnością wypowiedzi i informacji a
wolnością wypowiedzi i informacji a
walką z terroryzmem
Najważniejsze elementy
systemu regulacyjnego Rady Europy:
1950 – Europejska Konwencja Praw Człowieka,
Człowieka,
1982 – Deklaracja o Wolności Słowa i Informacji (Europejska Karta Mediów),
Informacji (Europejska Karta Mediów),
1989 - Europejska Konwencja o TV Ponadagranicznej,
Ponadagranicznej,
Najważniejsze elementy systemu regulacyjnego Rady Europy:
systemu regulacyjnego Rady Europy:
Łukasz Szurmiński – Europejski ład komunikacyjny – Rada Europy
Rada Eyuropy formalnie powstała 5.V.1949 roku w Londynie z
Rada Eyuropy formalnie powstała
8.VIII w Strasburgu odbyło się
- umacnianie wolności wypowiedzi i
- umacnianie wolności wypowiedzi i informacji, a także swobodnego
przepływu informacji i idei, niezależnie od granic,
- tworzenie zasad paneuropejskiej polityki oraz odpowiednich, służących
- tworzenie zasad paneuropejskiej
temu, instrumentów prawnych i pozaprawnych;
- formułowanie właściwych środków, by prawo i polityka medialna
- formułowanie właściwych środków, by
budowanie równowagi pomiędzy wolnością wypowiedzi a innymi
budowanie równowagi pomiędzy
zwrócenie uwagi na usługi on-line
spójność technologii i usług
pluralizm i zróżnicowanie mediów w
wzajemne powiązania pomiędzy
1950 – Europejska Konwencja Praw
1982 – Deklaracja o Wolności Słowa i
1989 - Europejska Konwencja o TV
Najważniejsze elementy
13503691.006.png
1992 – Europejskie Obserwatorium Audiowizualne,
Audiowizualne,
Ochronie Prawnej Usług Opartych lub
Polegających na Warunkowym Dostępie
2001 - Europejska Konwencja o Ochronie Dziedzictwa Audiowizualnego
Ochronie Dziedzictwa Audiowizualnego
2001 - Europejska Konwencja w Sprawie Cyberprzestępczości
Sprawie Cyberprzestępczości
Europejska Konwencja
Praw Człowieka
przyjęta 4.XI.1950 roku – weszła w życie 8.IX.1953 roku
życie 8.IX.1953 roku
zawierała jako jeden z niewielu dokumentów mechanizm kontroli
dokumentów mechanizm kontroli
przestrzegania przepisów
od 1998 roku skargi na naruszenie Konwencji trafiają do Europejskiego
Konwencji trafiają do Europejskiego
Trybunału Praw Człowieka
Deklaracja o Wolności
Wypowiedzi i Informacji (Europejska Karta Mediów)
przyjęta 29.IV.1982 roku
Deklaracji Praw Człowieka oraz
art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka
swobody wypowiedzi i powagę tychże
dla funkcjonowania demokracji i pluralizmu
państwa podpisujące deklarację zobowiązywały się do:
zobowiązywały się do:
do wypowiedzi, poszukiwania i
otrzymywania informacji i poglądów, niezależnie od granic i bez względu
otrzymywania informacji i poglądów, niezależnie od granic i bez względu
na źródło ich pochodzenia;
na źródło ich pochodzenia;
- braku cenzury prewencyjnej i jakiejkolwiek arbitralnej kontroli;
jakiejkolwiek arbitralnej kontroli;
niezależnych i autonomicznych
mediów, odzwierciedlających zróżnicowanie poglądów i opinii;
współpracy i pomocy przez publiczne i
prywatne kanały, w celu wspierania wolnego przepływu informacji oraz
prywatne kanały, w celu wspierania wolnego przepływu informacji oraz
rozwoju infrastruktury i technologii
rozwoju infrastruktury i technologii
- popierania otwartej polityki informacyjnej w sektorze publicznym, w
informacyjnej w sektorze publicznym, w
tym dostępu do informacji
Europejska Konwencja o
TV Ponadgranicznej
przyjęta przez Komitet Ministrów RE 15.III. 1989 roku;
15.III. 1989 roku;
Łukasz Szurmiński – Europejski ład komunikacyjny – Rada Europy
1992 – Europejskie Obserwatorium
2001 - Europejska Konwencja o
2001 - Europejska Konwencja o Ochronie Prawnej Usług Opartych lub
Polegających na Warunkowym Dostępie
2001 - Europejska Konwencja o
2001 - Europejska Konwencja w
przyjęta 4.XI.1950 roku – weszła w
zawierała jako jeden z niewielu
od 1998 roku skargi na naruszenie
przyjęta 29.IV.1982 roku
nawiązywała do art. 19 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz
nawiązywała do art. 19 Powszechnej
art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka
akcentowała powagę gwarancji swobody wypowiedzi i powagę tychże
akcentowała powagę gwarancji
dla funkcjonowania demokracji i pluralizmu
państwa podpisujące deklarację
- ochrony prawa każdego człowieka do wypowiedzi, poszukiwania i
- ochrony prawa każdego człowieka
- braku cenzury prewencyjnej i
- istnienia szerokiej różnorodności niezależnych i autonomicznych
- istnienia szerokiej różnorodności
mediów, odzwierciedlających zróżnicowanie poglądów i opinii;
- promowanie międzynarodowej
- promowanie międzynarodowej współpracy i pomocy przez publiczne i
- popierania otwartej polityki
przyjęta przez Komitet Ministrów RE
13503691.007.png 13503691.008.png
konwencja gwarantowała swobodny przepływ informacji
przepływ informacji
norm, zgodnie z którymi powinny być
emitowane programy telewizyjne
Zalecenia konwencji:
licencje na nadawanie powinny
precyzyjnie definiować zasady działania stacji;
prywatności, zawierać pornografii,
przemocy, ani nawoływać do nienawiści rasowej
powinna mieć prawo do odpowiedzi na
warunkach do czasu i warunków nadania programu zawierającego
kwestionowane stwierdzenia;
praw wyłączności przez
nadawców w przypadku wydarzeń cieszących się dużym
nadawców w przypadku wydarzeń cieszących się dużym
zainteresowaniem opinii publicznej; nadawcy, którym prawo na
zainteresowaniem opinii publicznej; nadawcy, którym prawo na
wyłączność nie zostało przyznane powinni mieć możliwość
wyłączność nie zostało przyznane powinni mieć możliwość
transmitowania określonych fragmentów przekazu
transmitowania określonych fragmentów przekazu
nadawcach (nazwa, siedziba, status {publiczny, prywatny,
społeczny}, przedstawiciel prawny, sposoby finansowania,
społeczny}, przedstawiciel prawny, sposoby finansowania,
akcjonariusze).
akcjonariusze).
Europejskie Obserwatorium
Audiowizualne
umowę dotyczącą jego powstania podpisano w 1992 roku
podpisano w 1992 roku
obserwatorium gromadzi, przetwarza i dystrybuuje informacje o
dystrybuuje informacje o
zmianach rynku, prawa i zasobów
Europejskie Obserwatorium
Europejskie Obserwatorium Audiowizualne
Audiowizualne
Informacje są pozyskiwane z 35 krajów oraz Komisji Europejskiej
krajów oraz Komisji Europejskiej
informacje są upowszechniane poprzez
poprzez Statistical Yarbook
Statistical Yarbook (Rocznik
(Rocznik
Statystyczny) oraz Iris
Iris – miesięczny przegląd prawny)
– miesięczny przegląd prawny)
Europejska Konwencja
o Ochronie Prawnej Usług Polegających lub
Opartych na Dostępie Warunkowym
konwencja została przyjęta 24.I.2001 roku
roku
nawiązano do zaleceń Komitetu
Ministrów RE z 27.IX.1991 roku w sprawie ochrony prawnej
telewizyjnych programów kodowanych
Łukasz Szurmiński – Europejski ład komunikacyjny – Rada Europy
konwencja gwarantowała swobodny
ustanowienie międzynarodowych
ustanowienie międzynarodowych norm, zgodnie z którymi powinny być
emitowane programy telewizyjne
państwa wydające kontrakty lub licencje na nadawanie powinny
państwa wydające kontrakty lub
precyzyjnie definiować zasady działania stacji;
przekazy nie powinny naruszać zasad prywatności, zawierać pornografii,
przekazy nie powinny naruszać zasad
przemocy, ani nawoływać do nienawiści rasowej
każda osoba prawna i fizyczna powinna mieć prawo do odpowiedzi na
każda osoba prawna i fizyczna
warunkach do czasu i warunków nadania programu zawierającego
kwestionowane stwierdzenia;
nie wolno dopuszczać do nadużywania praw wyłączności przez
nie wolno dopuszczać do nadużywania
władze państw są zobowiązane do udzielania, na żądanie informacji o
władze państw są zobowiązane do
udzielania, na żądanie informacji o
nadawcach (nazwa, siedziba, status {publiczny, prywatny,
umowę dotyczącą jego powstania
obserwatorium gromadzi, przetwarza i
zmianach rynku, prawa i zasobów
Informacje są pozyskiwane z 35
informacje są upowszechniane
Statystyczny) oraz
konwencja została przyjęta 24.I.2001
w preambule tego dokumentu nawiązano do zaleceń Komitetu
w preambule tego dokumentu
Ministrów RE z 27.IX.1991 roku w sprawie ochrony prawnej
telewizyjnych programów kodowanych
13503691.009.png 13503691.001.png
Zapisy konwencji
bezwarunkowego dostępu – bezprawna produkcja
urządzeń umożliwiającą dostęp do usług chronionych, ale także import,
urządzeń umożliwiającą dostęp do usług chronionych, ale także import,
sprzedaż, promowanie i instalacja tych urządzeń;
sprzedaż, promowanie i instalacja tych urządzeń;
prawnych umożliwiających karanie na podstawie
sankcji karnych, administracyjnych i innych (celnych, skarbowych etc.);
prawnych umożliwiających przejęcie i konfiskatę
nielegalnych urządzeń oraz wszelkich materiałów związanych z ich
promocją, a także konfiskatę zysków pochodzących z tej działalności.
– współpraca w tworzeniu prawa karnego i administracyjnego,
przyjmowanie jednolitych procedur prawnych oraz organizowanie co 2
przyjmowanie jednolitych procedur prawnych oraz organizowanie co 2
lata spotkań, które miałyby służyć rozpoznawaniu nowych zjawisk i
lata spotkań, które miałyby służyć rozpoznawaniu nowych zjawisk i
adekwatnemu reagowaniu na pojawiające się problemy
adekwatnemu reagowaniu na pojawiające się problemy
Europejska Konwencja
o Ochronie Dziedzictwa Audiowizualnego
zapewnienia ochrony europejskiego
dziedzictwa audiowizualnego, gromadzenie, ochronę i
dziedzictwa audiowizualnego, gromadzenie, ochronę i
udostępnianie materiałów audiowizualnych dla celów kulturalnych,
udostępnianie materiałów audiowizualnych dla celów kulturalnych,
naukowych i badawczych;
naukowych i badawczych;
wszystkich dzieł
kinematograficznych, a po przyjęciu odpowiednich protokołów
kinematograficznych, a po przyjęciu odpowiednich protokołów
także do innych produkcji audiowizualnych, jak np. produkcja
także do innych produkcji audiowizualnych, jak np. produkcja
telewizyjna
telewizyjna
Zapisy konwencji
obowiązek zorganizowania depozytu
materiałów filmowych, stanowiących część dziedzictwa, które były
materiałów filmowych, stanowiących część dziedzictwa, które były
wyprodukowane lub współprodukowane na terytorium danego państwa
wyprodukowane lub współprodukowane na terytorium danego państwa
(zwolnienie od tego obowiązku wówczas, gdy materiał jest zdeponowany
(zwolnienie od tego obowiązku wówczas, gdy materiał jest zdeponowany
w innym depozycie państwa strony konwencji);
w innym depozycie państwa strony konwencji);
Europejska Konwencja
Europejska Konwencja o Ochronie Dziedzictwa Audiowizualnego
o Ochronie Dziedzictwa Audiowizualnego
odpowiedzialnych za zapewnienie ochrony, dokumentowanie i ochronę
zgromadzonych materiałów; mogą to być instytucje państwowe lub
zgromadzonych materiałów; mogą to być instytucje państwowe lub
prywatne;
prywatne;
tworzyć depozyty dobrowolne dla innych
kategorii produkcji audiowizualnej;
Łukasz Szurmiński – Europejski ład komunikacyjny – Rada Europy
Art. 4. o zdefiniowaniu
Art. 4. o zdefiniowaniu bezwarunkowego dostępu – bezprawna produkcja
Art. 5. o przyjęciu rozwiązań prawnych umożliwiających karanie na podstawie
Art. 5. o przyjęciu rozwiązań
sankcji karnych, administracyjnych i innych (celnych, skarbowych etc.);
Art. 6. o przyjęciu rozwiązań prawnych umożliwiających przejęcie i konfiskatę
Art. 6. o przyjęciu rozwiązań
nielegalnych urządzeń oraz wszelkich materiałów związanych z ich
promocją, a także konfiskatę zysków pochodzących z tej działalności.
Art. 8,9. dotyczące współpracy w w/w kwestiach na forum międzynarodowym
Art. 8,9. dotyczące współpracy w w/w
kwestiach na forum międzynarodowym
– współpraca w tworzeniu prawa karnego i administracyjnego,
przyjęta 19.IX.2001 w celu
przyjęta 19.IX.2001 w celu zapewnienia ochrony europejskiego
konwencja ta ma zastosowanie do wszystkich dzieł
konwencja ta ma zastosowanie do
Art. 5. - strony konwencji mają
Art. 5. - strony konwencji mają obowiązek zorganizowania depozytu
Art. 6. – państwa zobowiązują się do wyznaczenia archiwów
Art. 6. – państwa zobowiązują się do
wyznaczenia archiwów
odpowiedzialnych za zapewnienie ochrony, dokumentowanie i ochronę
Art. 11 – państwa mogą również tworzyć depozyty dobrowolne dla innych
Art. 11 – państwa mogą również
kategorii produkcji audiowizualnej;
13503691.002.png 13503691.003.png 13503691.004.png
tworzyć wspólne instytucje zajmujące się
archiwizowaniem materiałów audiowizualnych
archiwizowaniem materiałów audiowizualnych
Europejska Konwencja
w Sprawie Cyberprzestępczości
uchwalona została 8.X.2001 roku
w Konwencji zdefiniowano i rozszerzono listę przestępstw
rozszerzono listę przestępstw
komputerowych, m.in.:
(nielegalny dostęp do systemu, nielegalna ingerencja w dane, nielegalna
ingerencja w funkcjonowanie systemu oraz wytwarzanie, sprzedaż,
ingerencja w funkcjonowanie systemu oraz wytwarzanie, sprzedaż,
oferowanie, posiadanie narzędzi hakerskich);
oferowanie, posiadanie narzędzi hakerskich);
- przestępstwa z użyciem komputera (fałszerstwo, oszustwo);
(fałszerstwo, oszustwo);
- przestępstwa komputerowe przeciwko ochronie własności
przeciwko ochronie własności
- przestępstwa komputerowe ze względu na charakter informacji
względu na charakter informacji
stanowiących ich przedmiot.
Łukasz Szurmiński – Europejski ład komunikacyjny – Rada Europy
Art. 13. – państwa strony mogą
Art. 13. – państwa strony mogą tworzyć wspólne instytucje zajmujące się
uchwalona została 8.X.2001 roku
w Konwencji zdefiniowano i
- przestępstwa przeciwko poufności, integralności i dostępności danych
- przestępstwa przeciwko poufności,
integralności i dostępności danych
(nielegalny dostęp do systemu, nielegalna ingerencja w dane, nielegalna
- przestępstwa z użyciem komputera
- przestępstwa komputerowe
intelektualnej;
- przestępstwa komputerowe ze
13503691.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin