Co to jest teoria.doc

(35 KB) Pobierz
Co to jest teoria

                                                                                                                                            Bożena Heland

 

 

Co to jest teoria?

 

SPIS TREŚCI

 

0. Wstęp

 

0.1.  Wprowadzenie w definicje teorii

 

1. Teoria a literatura

 

1.1 Teoria w literaturoznawstwie

 

1.2. Teoria jako gatunek

 

1.3. Teoria w kategoriach praktycznych skutków

 

1.4. Krytyka i teoria

 

 

2. Przykłady teorii 

 

              2.1. Teoria Michel Foucault

 

                            2.1.1. Genealogia

 

              2.2. Teoria Michel Foucault a Jacques’a Derridy

 

                            2.2.1. Definicja suplementu.

 

                            2.2.2. Znaczenie logiki suplementarności

 

3. Cechy charakterystyczne dla teorii

             

3.1. Teoria i działania spektakularne

 

3.2. Teoria a krytyka

 

3.3. Podział teorii

 

4. Zakończenie

 

              4.1. Końcowe uwagi autora.

Streszczenie

 

 

0.1.  Często wspomina się o teorii we współczesnych badaniach nad literaturą i kulturą. Osobie nie wtajemniczonej takie użycie słowa musi się wydawać co najmniej osobliwe. „Teoria czego?” – chciałoby się spytać. O dziwo, trudno na to pytanie odpowiedzieć. Autor stawiając takie pytanie będzie starał przybliżyć czytelnika do odpowiedzi.

 

1.1 Teoria w literaturoznawstwie nie oznacza prób wytłumaczenia istoty literatury ani też metod jej badania(choć tego rodzaju zagadnienia wchodzą w skład teorii literatury).

 

1.2. Teoria jako gatunek obejmuje dzieła z zakresu antropologii, historii sztuki, filmoznawstwa, studiów nad kulturą tożsamością płci [gender studiem], lingwistyki, filozofii, politologii, psychoanalizy, historii nauki, historii obyczajów, historii idei oraz socjologii.

 

1.3. Głównym skutkiem teorii jest podanie w wątpliwość "zdrowego rozsądku”: zdroworozsądkowych poglądów na znaczenie, pisarstwo, literaturę, doświadczenie. 

 

1.4. Czym jest znaczenie? Czym jest autor? Czym jest czytanie? Czym jest literackie „ja”, czyli podmiot, który pisze, czyta bądź działa? W jaki sposób teksty wiążą się z okolicznościami, w jakich powstają? (Podważa wszystko, co dotąd mogło uchodzić za samo przez się oczywiste.

                          

2.1. Francuski historyk idei Michel Foucault rozważa w swojej książce Historia. Seksualności zagadnienie, które nazywa „hipotezę represji”: powszechne przekonanie, że seks był w poprzednich epokach, zwłaszcza w wieku XIX, sferą poddaną represji, a próbę wyzwolenia podjęli dopiero współcześni.

 

2.1.1. Foucault nazywa tę metodę badawczą krytyką „genealogiczną”: ujawnił genezę rzekomo podstawowych kategorii, na przykład seksu, tylko wykazać, w jaki sposób powstało takie pojęcie.

 

 

2.2. Foucaulta i Derridę opatruje się często wspólna etykietą „poststruktualistów”, jednakże między tymi dwoma przykładami „teorii” są uderzające różnice. Derrida proponuje odczytywanie bądź interpretację tekstów, rozpoznające w danym tekście działającą w nim logiki. Tezy Foucaulta nie opierają się na tekstach.

           

2.2.1. Derria pyta się „ co to jest suplement”? Według definicji słownikowej suplement to „materiał dodatkowy, uzupełniający”. Czy pismo „uzupełnia” mowę, dodając do niej brakujące, a zarazem istotne elementy, czy też dopełnia ją czymś, bez czego mogła się doskonale obejść?

 

2.2.2. Logika suplementarności jest to struktura, w której to, co uzupełnia (mowa), samo wymaga uzupełnienia, zdradza bowiem te same cechy, które pierwotnie przypisywano suplementowi (pismu).

             

 

3.1. Teoria wymaga działań spekulatywnych: ujęcia pożądania, języka i innych pojęć. Dzięki temu skłania nas do powtórnego przemyślenia kategorii, w których można rozważać literaturę. 

 

3.2. Teoria jest krytyką wszystkiego, co do tej pory było uznawana za naturalne, jest w istocie wytworem historii i kultury.

 

3.3. Teorie można podzielić w czterech punktach. Teoria jest interdyscyplinarna, ma charakter analityczny i spekulatywny, jest krytyką zdrowego rozsądku oraz jest myśleniem o myśleniu. Tak autor widzi teorie i ją prezentuje w tekście.

 

 

 

4.1. Autor podkreśla w tekście, że nie chce uczynić z czytelnika mistrza teorii. Znajdzie w nim jednak omówienie najistotniejszych prądów myślowych i kwestii spornych, zwłaszcza dotyczących bezpośrednio literatury.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin