srodowisko3.docx

(24 KB) Pobierz

 

PEDAGOGIKA SPOŁECZNA- zajmowała się środowiskiem  z perspektywy wychowania. Pomaga w funkcjonowaniu jednostek.

- planowanie i projektowanie środowisk społecznego

-zmiana społeczna spowodowała klęskę, wiele negatywnych zjawisk

*zjawiska negatywne w środowisku społecznym(patologie);

-dezorganizacja rodzin( przemoc, alkoholizm)

-rasizm

-narkomania

- rozluźnienie społeczne

-wpływ mediów

-obojętność w komunikowaniu sie

- zanim umiejętności pisania i czytania

* instytucje, organizacje czy stowarzyszenia przyczyniają się do zmian czy edukacji w życiu społecznym np. szkoła, kościół.

*rodzice czy nauczyciele w stanie zmienić jednostki ze zjawisk negatywnych na pozytywne, ułatwiają proces wychowania

KRYTERIA PODZIAŁU SUBDYSCYPLIN W RAMACH PEDAGOGIKI:

a)ze względu na cele działalności wychowawczej:

- kształcenie

- wychowanie

-teoria wychowawcza

-dydaktyka

* metodologiczne- sposób badania środowiska

- pedagogika społeczna

* instytucjonalne

-pedagogika przedszkolna

-pedagogika wojskowa

* rozwojowe-etapy rozwoju człowieka

-pedagogika dzieci i młodzieży

-andragogika- rozwój dorosłych

*różne subdyscypliny:

- pedagogika pracy

-pedagogika zdrowotna

-pedagogika opiekuńcza

b) ze względu na wysterowane działalności:

-pedagogika sportu

* uwzględnienie definicji człowieka

-pedagogika specjalna

-pedagogika resocjalizacyjna

* kryterium problemowe:

-pedeutologia- problemy zawodu pedagoga

ZADANIA DO REALIZACJI W RAMACH PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ:

- poznanie struktury procesów wychowawczych

-poznanie środowiska wychowawczego w kontekście różnych teorii środowiskowych

-systematyzacja wiedzy z zakresu poszczególnych elementów środowiska wychowawczego

- poznanie różnych form i możliwości aktywności człowieka w środowisku

-poznanie teoretycznych założeń i przykładów praktycznych realizacji teoretycznych założeń

-poznanie aktualnie funkcjonującego systemu edukacyjnego

PODSTAWOWE IDEE DO KTÓRYCH POWINNIŚMY DĄŻYĆ W ŚROD. SPOŁE.:

-idea edukacji społecznej( socjalizacja, każdy z nas powinien mieć dostęp do edukacji)

-idea podmiotowości(uwzględnienie umiejętności drugiego człowieka, jego wartości, traktowanie każdego człowieka w sposób podmiotowy)

-idea sprawiedliwości społecznej( wszyscy mamy równy dostęp do dóbr i instytucji, możliwości rozwoju)

-idea pomocniczości(wzajemna pomoc między ludźmi, aby dobrze funkcjonować w społeczeństwie)

HISTORIA PEDAGOGIKI ŚRODOWISKA:

I 1908-1939-postulaty:

*wychowanie człowieka aktywnego w środowisku

*kierunki badań:

- „zadania, metody i organizacja środowiska społecznego”

-„stosunek wychowawczy do środowiska społecznego”

-„ społeczne przyczyny powodzeń i niepowodzeń szkolnych”

*3 etapy postępowania badań w środowisku:

- diagnoza stanu badań rzeczywistości społecznej

-planowanie i projektowanie działań w środowisku społecznym

- podejmowanie działań do poprawy stanu rzeczywistości społecznej

II 1945-1980:

-zmiana ustroju politycznego

-wyrównanie szans edukacyjnych

-wprowadzenie działania „sprzątanie świata”- szkoła środowiska

III od 1980: (współczesna pedagogika w środowisku społecznym):

*pozytywne zjawiska:

-wolność słowa

-równy dostęp do edukacji

-możemy wyjeżdżać za granice

-szeroki dostęp do mediów

*negatywne zjawiska:

-agresja i przemoc w środowisku

-nietolerancja(orientacja seksualna, inność, niepełnosprawność)

-bezrobocie, bezdomność, ubóstwo

-nieufność do instytucji

-dezorganizacja rodzin(rozwody)

-problem ludzi starszych

KONCEPCJE ŚRODOWISKOWE:

a)Helena Radlińska- pedagogika społeczna

-twórczyni zespołowych badań w środowisku

-badanie zespołowe ponieważ w grupie badanie jest rzeczywiste, prawdziwe, badanie z perspektywy różnych dziedzin daje bardziej rzeczywiste efekty

- szukała przyczyn niekorzystnych warunków w środowisku

-konwersacja braków bytowo- materialnych i kulturalnych środowiska

*etapy badań

- obserwacja

-gromadzenie i krytyka materiałów(zebranie wiedzy na temat który nas interesuje)

-opracowanie zebranego materiału(opracowanie za pomocą metod i technik badawczych)

-korzystanie z literatury  przedmiotu

*charakter badań:

-badania powinny obejmować swoim zasięgiem analizę sytuacji wychowawczych zamierzonych i niezamierzonych, formy i problemy wychowania intencjonalnego i nie intencjonalnego

- w centrum uwagi takich badań powinny znajdować się zarówno sytuacje wychowawcze typowe jaki i jednostkowe

+ sytuacje zamierzone- np. dyscyplina w szkole,

+ sytuacje typowe- np. ściąganie

+sytuacje jednostkowe np. przemoc seksualna

b) Aleksander Kamiński-pedagog społeczny:

*podkreślał wychowanie

*środowisko społeczne podzielił na 2 typy:

-środowisko życia np. rodzina, grupa rówieśnicza

- środowisko wychowawcze no. Szkoła, palcówki terapeutyczne

* warunki tworzenia środowisk:

-rozpoznanie potrzeb

-rozpoznanie i określenie sił środowiska

-zasady, wartości , normy i, organizacja pracy

- miejsce przekształcenia środowiska- instytucje

*określone metody pracy:

-metoda indywidualnego przypadku( praca z jednostką np. kurator)

-metoda oddziaływania na jednostkę( np. uzależnienia, logopeda, grupy wsparcia)

-metoda środowiskowa( np. sprzątanie świata-coś robimy dla siebie)

*kwestia opieki połączona z wychowaniem

  c) Ryszard Wroczyński- koncepcja pedagoga szkolnego

-twórca koncepcji organizowania szkoły środowiskowej-szkoła otwarta

-organizowanie i funkcjonowanie poza szkołą

-zmianą środowiska była edukacja

- dzięki edukacji ludzie mogą w świecie funkcjonować

- za pomocą wychowania kształtuje się środowisko

*środowisko społeczne podzielił na 2 typy:

- środowisko naturalne

-środowisko intencjonalne= wychowawcze

*możliwość wpływu na środowisko, przekształcenie środowiska:

-edukacja

-kompensacja

-profilaktyka

-animacja kulturalno-społeczna

d)Stanisław Kowalski- pedagog społeczny

*środowisko społeczne podzielił na 3 typy:

- właściwe środowisko wychowawcze- środowisko zorganizowane

-system wartości i stosunków międzynarodowych- wartości nakreślają nam przestrzeń i nawiązywanie kontaktów tworzenie więzi,

-sfera tzw. patologii społecznej- cały obszar w któ4rym są zagrożenia dotyczą wszystkich elementów, patologia może być wszędzie np. w rodzinie, w szkole, itd.

* rozpatrywanie koncepcji wychowania w sadowisku na 3 poziomach:

- interakcje między jednostkami w środowisku społecznym-MIKROSYSTEM

-wchodzenie w relacje w grupach społecznych i jednostkach- MEZOSTYSTEM

- wszelkie reakcje wychowawcze w skali globalnej np. rodzina,- MAKROSYSTEM

e) Józef Czesław Babiński- pedagog

-system rodzynkowy w szkole

f)Janusz Korczak

-palcówki opiekuńczo-wychowawcze

-podmiotowe traktowanie w domach  dziecka

-nacisk na kształcenie wychowawców

g) Kazimierz Jeżewski- koncepcja „gniazda sierocego”- umieszczania dziecka z domu dziecka do rodzin zastępczych

h) Kazimierz Lisiecki

- tworzenie ognisk opiekuńczo-wychowawczych

- tworzenie miejsc dla „dzieci ulicy”

i) Maria Grzegorzewska –pedagog

-zorganizowała  placówki dla dzieci upośledzonych

 

 

j) Henryk Jordan

-stworzył park rekreacyjny, aby  zmienić środowisko

-stworzył plac do gry w koszykówkę,  siatkówkę, tenisa itd.

k) Joyce Lucy Epstein:

* 3 elementy środowiska(podmioty):

-rodzina

-szkoła

-społeczność lokalna np. gmina

*te 3elementy musza ze sobą współdziałać, pokrywać się i być oparte na:

- współpracy

-partnerstwie

*czynniki wpływające na oddziaływanie elementów:

- siła oddziaływania

-czas* na siłę i czas składają się:

-działanie( aktywność)

-filozofia(kultura danego środowiska)

-doświadczenia

-wiek jednostek funkcjonujących w środowisku

*możliwość współdziałania tych 3 elementów, które są podmiotem wpływu:

#rodzicielstwo

- aktywność która polega na tym aby zrozumieć pełnione role np. w szkole, w rodzinie ( rola mężą, żony,  rola rodziców)

-zrozumienie ról np. rodzice w stosunku do szkoły i odwrotnie)

-szkoła ma organizować dla rodziców szkolenia, kursy, aby dowiedzieć się jak ma być wychowane dziecko

-szkoła powinna organizować edukacje o tym jak powinna wyglądać współpraca rodziców ze szkołą

-środowisko lokalne powinno organizować spotkania środowiskowe na których rodzice poznają programy ukierunkowane w zakresie zadania i pomocy społecznej.

# komunikacja

-projektowanie i realizowanie skutecznych form komunikowania się między tymi 3 elementami, czyli rodzina, szkoła i społeczność lokalna

-komunikacja ma =dotyczyć programów realizowanych w szkole

-musi być określona polityka oświaty przez gminę

# wolontariat

-działanie dobrowolne

-nacisk na rodziców, rodzice mają działać we tym kierunku

-rodzice organizują działania na rzecz szkoły, organizacje rodzicielskie, które wspierają i szkołę i rodziców:

Centrum rodzicielskie –pokój rodzicielski

Klasowi rodzice

#nauka domowa

-szkoła edukuje rodziców jak uczyć dziecko w domu

-szkoła opracowuje programy dla dzieci i rodziców, które mają pomóc w odrabianiu lekcji

-gmina powinna organizować spotkania i promować koncepcje o karierze zawodowej

# współzarządzanie

-uczestnictwo rodziców w podejmowaniu ważnych decyzji dla uczniów i funkcjonowania szkoły

-tworzy się komisje programowe wśród rodziców

-szkoła wybiera przedstawiciela wśród rodziców, aby działali na terenie gminy-rada rodzicielska

#współpraca z gminą:

-gmina ma stwarzać warunki do funkcjonowania szkoły

-gmina odpowiada za oferty kulturalne dla szkoły

-dbanie o organizowanie opieki zdrowotnej dla szkoły i rodziców

l) Stanisław Kawli:

*środowisko społeczne podzielił na 4 typy:

- partycypacja- uczestnictwo

-akomodacja-przystosowanie

-inercja- bierność, obojętność

-opozycja-odrzucenie

*rodzaje umiejętności rozwiązywania konfliktów:

-dialog

-partnerstwo

-otwartość

-tolerancja

m) Andrzej Janke:

* trójpodmiotowy model współpracy środowiskowej:

-środowisko szkolne(dzieci i rodzina)-konsultacje rodziców z  nauczycielami, nauczyciele z uczniami,  rodzice z dziećmi

- pomoc pedagogów i psychologów

-środowisko społeczne- rada szkoły, w których udział biorą trój podmioty: rodzice, uczniowie, nauczyciele

-rada powinna dokonywać oceny pracy szkoły

n) Andrzej Radziewicz-Winicki:

-podstawą jest edukacja na poziomie regionalnym, która jest szansą zbudowania społeczeństwa nowoczesnego i obywatelskiego mają uczestniczyć :szkoła, rodzina i społeczność lokalna.

 

 

 

 

 

 

 

PARTNERSTWO- musi zaistnieć kontakt, muszą być przynajmniej dwie osoby i chęć wspólnego działania.

WYCHOWANIE- kształtowanie osobowości człowieka.

ŚRODOWISKO- to elementy struktury przyrodniczej, społecznej i kulturalnej, które działają na jednostkę w określonym czasie ze znaczną siłą jako samorzutny lub zorganizowany system.

*elementy środowiskowe:

-czas

-siła oddziaływania

*podział terytorialny:

- miasto

-wieś

-aglomeracja

*podział środowiska:

-subiektywne (wiedza)

-obiektywne( nie wymaga wiedzy)

* postawy wobec środowiska:

- aktywna

-bierna

-obronna

*środowisko możemy postrzegać:

-materialnie- widziany-pośrednia

-niematerialnie-nie widziany-bezpośrednie

ŚRODOWISKO ŻYCIA- zespół warunków przyrodniczych, strukturalnych i osobowo społecznych w których żyje jednostka lub zespół czynników, które przekształcają osobowość jednostki.

*przetwarzanie środowiska życia w środowiska wychowawcze dzięki silom czynników, które przekształcają osobowość.

ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE- tworzą osoby, grupy, instytucje, które są powołane i zorganizowane do wykonywania zadań wychowawczych, jest zorganizowany i zaplanowany system, odziały wychowawcze:

-modyfikacja

-reinterpretacja(zmiany które zaszły i zachodzą w świecie globalnym, rozwój technologii, Internet)

*współczesne rozumienie środowiska- obejmujemy nie tylko to co jest bezpośrednio zorganizowane do zadań wychowawczych i intencjonalne ukierunkowanie, ale również to co pośrednio oddziaływuje na jednostkę, a także te obszary przestrzeni  społecznej, które można ukierunkować wychowawczo.

PŁASZCZYZNY:

*jak środowisko wpływa i odziaływuje na jednostkę(jakie czynniki)

- jednostka- jej postawa w stosunku do prosowiska

-środowisko- postawa jednostek

-elementy środowiska, które są zróżnicowane

-złożoność i rozbieżność

ŚRODOWISKO LOKALNE- to zbiorowość ludzi zamieszkująca ograniczone i względnie izolowane terytorium, które posiada system instytucji służących ograniczanie życia zbiorowego, posiada tradycje, wartości i symbole a jednostki tej przestrzeni żyją w poczuciu popularności i wewnętrznym bezpieczeństwie.

WIĘŹ SPOŁECZNA- to zorganizowany system stosunków i instytucji skupiających jednostki, grupy w całość trwania i rozwoju.

- styczność przestrzenna

-łączność psychiczna

-wspólnoty i stowarzyszenia

WSPÓLNOTA- wspólny cel, miejsce pewne relacje, Ludzie tworzą ją bezinteresownie, nieformalne, grupowe, system kontroli.

STOWARZYSZENIE- udział, wolny wybór, formalne zasady, trzeba spełniać pewne warunki, dominacja więzi rzeczowych.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin