SURDOPEDAGOGIKA Z SĘKOWSKIEJ – wybrane
KLASYFIKACJE
W zależności od stopnia utraty słuchu:
· głuchota całkowita – bardzo rzadki stan tzw. głuchoty totalnej
· głuchota częściowa – obniżenie słyszenia w różnym stopniu
o głusi z resztkami słuchu – nikłe pozostałości słyszenia, ubytek przekracza 80 dB
o niedosłyszący, słabosłyszący – ubytek 40-80 dB, możliwość korzystania z analizatora słuchowego, używanie aparatury wzmacniającej
Kategorie osób z upośledzeniem słuchu wg standardów międzynarodowych:
· z lekkim ubytkiem 20-40 dB
· z umiarkowanym ubytkiem 40-70 dB
· ze znacznym ubytkiem 70-90 dB
· z głębokim ubytkiem pow.90 dB – możliwe odczytywanie mowy jedynie z ruchu ust
lekki i umiarkowany – słabosłyszące
znaczy i głęboki – niesłyszące
Podział ze względu na użytkowanie słuchu:
· korzystające w czasie porozumienia ze zmysłu słuchu i jedynie wspomagająco wzroku
· w połowie ze zmysłu słuchu a w połowie ze zmysłu wzroku
· głównie ze wzroku i wspomagająco ze słuchu
GŁUCHOTA A ROZWÓJ PSYCHICZNY
Rozwój umysłowy zalezny od rozwoju kory mózgowej. Głuchota nie warunkujeograniczenia możliwości rozwoju umysłowego.
Głuchota wpływa jednak negatywnie na inteligencję abstrakcyjną. Preferencja myślenua na poziomie konkretnym i unikanie formułowania uogólnień.
Niemożność zaspokojenia potrzeby porozumiewania sie z otoczeniem wpływa negatywnie na samoocenę i zdrowie psychiczne. Rodzi to złość i frustrację, kiedy nie możemy wyrazic uczuć, życzeń i nie orientujemy się o czym mówią ludzie w otoczeniu i jaki mają stosunek do osoby niesłyszącej. Moze to być także bierność i zahamowanie rozwoju. Ważna postawa członków rodziny i ludzi obcych, łatwo o wytworzenie się lęku przed obcymi.
Dziecko z którym matka od najwczensiejszego dzieciństwa nie potrafi znaleźc porozumienia jest w takiej samej sytuacji jak dziecko odtrącone, porzucone. Opóźnienia w rozwoju emocjonalnym i poznawczym wynikają własnie z oddalenia i utratu serdeczności we wczesnym dzieciństwie.
SPECYFIKA PROCESÓW POZNAWCZYCH
Brak jednego z najwązniejszych receptorów utrudnia operacje myślowe abstrahowania, klasyfikacji i uogólniania. Dziecko ma problem z łączeniem ze sobą odbieranych bodźców wzrokowych, węchowych i dotykowych. Nie zawsze kojarzy słowo z pojęciem, dlatego jego myślenie przede wszystkim jst konkretno-obrazowe. Nastepuje kompensacja, wzrok działa bardzo prezycyjnie zastępując słuch w wielu przypadkach.
Spostrzeżenia niesłyszącego sa z reguły niepełne, co powoduje niezrozumienie i fałszywą interpretację obserwowanych zjawisk.
Problem z pamięcią, bo wskutek nieużywania języka nie może przypomnieć sobie treści związanych ze znaczeniem słów i utrwalić je w umyśle. Nawet jeśli rozumie słowo, to utrwalenie znaczenia jest daleko trudniejsze niż u dzieci słyszących..
SPECYFICZNE WARUNKI KSZTAŁOWANIA MOWY
Mowa jest niezbędna do kierowania własną aktywnością.
Mowa migowa, ograniczone możliwości wyrażania się i myślenia. Wieloznaczność migów, zawsze kontekście sytuacyjnym, naśladownictwo charakterystycznych cech przedmiotów, takze ruchowych. Zdania można porównać jedynie do zdań prostych. Następstwo migów to odtworzenie przestrzenne przedmiotów a także następstwo czasowe zdarzeń.
Z jednej strony odbicie percepcji świata przez niesłyszących, z drugiej strony wpływa ona na ich percepcję i sposób myślenia.
CHARAKTERYSTYKA MOWY DŹWIĘKOWEJ
Myślowe ujmowanie stosunków:
· częste, nieadekwatne nierozumienie wyrażeń przyimkowych
· nie branie pod uwagę zakończeń rzeczowników i zaimków
· nierozróżnianie znaczeń czasowników o tym samym rdzeniu a rozmaitych prefiksach przyimkowych np. przyszedł-wyszedł.
Mowę charakteryzują następujące nieprawidłowości:
1. powolna, wypowiadanie się z wysiłkiem
2. „oddechowa” – wydychanie dużej ilosci powietrza podczas mowy
3. wadliwy rytm
4. zła jakośc głosu(nieprawidłowe ustawienie głosni)
5. zmienienie i opuszczanie samogłosek albo dodawanie np. si-nieg zamiast śnieg
6. zdania słaborozwinięte
7. mieszaknei spółgłosek dźwięcznych z bezdźwięcznymi
8. słaba zrozumiałosc i zła artykulacja
CELE NAUCZANIA NIESŁYSZĄCYCH
Reszta to jeden wielki bajzel, którego oszczędzę sobie i Wam :P
cyganeczka1