Poznaj Siebie. Przewodnik do rozpoznania Podstawowej Jaźni. Wprowadzenie.pdf

(144 KB) Pobierz
14090930 UNPDF
Poznaj Siebie
Przewodnik do rozpoznania Podstawowej Jaźni
Oryginał angielski © 2006 Rawn Clark
Wersja polska © 2007 FranzBardon.pl
W Hermetyzmie, tak jak i w każdym innym systemie filozoficznym, używamy różnych – czasem
powszechnie używanych – określeń, nie definiując specyficznego znaczenia, jakie chcemy przez
nie przekazać. Najczęściej chcemy komunikować nimi coś więcej niż wskazują ich powszechne,
codzienne definicje i zakładamy, że odbiorca albo wie już co odróżnia takie użycie tego słowa od
jego zwykłego znaczenia, albo że odkryje to samodzielnie. Jednym z takich określeń jest „jaźń”.
Mimo, że w przypadku poważnego wykonywania pracy Franza Bardona nakreślonej we
Wtajemniczeniu do Hermetyzmu , ostatecznie zostaniesz doprowadzony do zrozumienia
hermetycznego znaczenia tego słowa, to jednak bardzo korzystne jest posiadanie wcześniejszej
wiedzy na ten temat i umiejętności rozpoznawania podstawowej Jaźni już na samym początku.
Tematem tego przewodnika jest właśnie to, co w kontekście hermetycznym jest naprawdę
przekazywane poprzez to, zdawałoby się proste słowo. Tak jak zwykle, będzie to podróż
doświadczalna, a nie wyłącznie intelektualna. :)
Jaźń jest bardzo złożonym, wielowarstwowym połączeniem czynników, których definicja zmienia
się w zależności od perspektywy. Niemniej, możemy zdefiniować podstawową, rdzenną Jaźń (przez
wielkie „J”), z której powstają te warstwy i do której doczepione są wszystkie te czynniki. Mówiąc
prosto, podstawowa Jaźń jest umyślnym (intencjonalnym, celowym) aspektem naszej całościowej
świadomości, który jest w stanie dokonywać obiektywnej percepcji i ekspresji.
Słowa umyślny i obiektywny są tutaj ważne, gdyż podstawowa Jaźń jest zawsze umyślna i
obiektywna. Są to wartości, które odróżniają ją od innych aspektów ludzkiej świadomości, które
tworzą świadomość całościową.
Nasza całościowa, ziemska świadomość jest mieszanką umyślnych (zamierzonych) i mimowolnych
(niezamierzonych) czynników. Aspekt umyślny można przyrównać do „świadomego umysłu”, a
aspekt mimowolny do „podświadomego umysłu”. Nie lubię jednak tych określeń, gdyż w ujęciu
hermetycznym nie przekazują w praktyczny sposób prawdziwych różnic i powiązań pomiędzy tymi
dwoma czynnikami. Będę więc trzymał się określeń „umyślny” i „mimowolny”. :)
To nasza umyślna uwaga patrzy na obiekt i postrzega jego szczegóły; nasza mimowolna uwaga
równocześnie postrzega wszystko inne w polu widzenia bocznego (poza umyślnym skupieniem) i,
normalnie, mimowolna uwaga jest tym, co umieszcza wszystkie te percepcje w osobistym,
emocjonalnym kontekście. Umyślna uwaga myśli o rzeczach zanim je wypowie; mimowolna
uwaga zabarwia wszystkie te myśli odnosząc je do wspomnień i nastawienia emocjonalnego.
Umyślna uwaga jest spontaniczna i działa „w teraźniejszości”; mimowolna uwaga jest nawykowa i
zawsze dąży do powiązania chwili obecnej z chwilami przeszłymi.
Oczywiście, świadomość umyślna jest w stanie przekształcić zawartość świadomości mimowolnej,
a tym samym intencjonalizować 1 te treści. Na tym generalnie polega proces transformacji
charakteru opisany w pierwszych dwóch krokach Wtajemniczenia do Hermetyzmu . Kiedy już
transformacja subiektywizujących treści świadomości mimowolnej jest zakończona, świadomość
umyślna może ich wtedy używać obiektywnie w percepcji i ekspresji. Innymi słowy, staje się to
narzędziem podstawowej Jaźni zamiast czymś, co ją przesłania .
1 Tj. wprowadzić do nich zamysł, umyślność, cel, intencję – przyp. tłum.
1
Od tego miejsca zajmiemy się głównie umyślnym aspektem świadomości, gdyż jest to naszą
ścieżką do zrozumienia podstawowej Jaźni.
Świadomość umyślna ma dwojaką naturę: postrzega i wyraża. Wykonuje to po kolei albo
równocześnie. Postrzega swoje zewnętrzne środowisko i/lub siebie i wyraża siebie transformując
siebie i/lub swoje środowisko.
Percepcja jest wodna i magnetyczna. Percepcja wpływa na postrzegającego i w pewien sposób jest
on przekształcany przez to doświadczenie. Kiedy postrzegamy coś, doświadczamy obiektywnych
skutków, które obiekt percepcji wywiera na naszych zmysłach, a równocześnie, doświadczamy
reakcji na te skutki, która tworzona jest przez subiektywizujące aspekty świadomości. Percepcja
umieszcza postrzegającego w kontekście wszechświata.
Percepcja pożywia nas fizycznie, astralnie i mentalnie. Ćwiczy i stymuluje nasze zmysły, a tym
samym energetyzuje nasze ciała. Rozszerza nasz zakres doświadczenia i sprawia, że wzrastamy i
ewoluujemy.
Z kolei ekspresja jest ognista i elektryczna. Ekspresja dąży do zmiany Wszechświata, by wszedł w
nasz kontekst lub w pewien sposób odzwierciedlał naszą esencję. W ekspresji, uwalniamy i
uzewnętrzniamy naszą wewnętrzną treść. Uczymy się i wzrastamy oceniając sukces lub porażkę
naszej ekspresji, a tym samym rozwijamy kontekstową stosowność naszej ekspresji.
Ekspresja opróżnia nas fizycznie, astralnie i mentalnie. Wyciąga z nas energię, gdy uzewnętrzniamy
naszą wewnętrzną treść. Jednak uzyskujemy znaczną ilość pożywienia w procesie postrzegania
rezultatów naszej ekspresji i zbierania korzyści, gdy nasza ekspresja jest udana; może to dalece
przewyższyć nasze opróżnienie.
Tak jak wspomniałem wcześniej, percepcja i ekspresja mogą zachodzić oddzielnie lub
równocześnie. Można powiedzieć, że emocjonalna reakcja, jaką tworzymy w odpowiedzi na
percepcję jest działaniem świadomości ekspresyjnej; i podobnie, nie możemy dokonywać ekspresji
bez równoczesnego postrzegania jej skutków. Tak jak ogień i woda, elektryczność i magnetyzm –
również percepcja i ekspresja są dwiema stronami tej samej monety.
Percepcja i ekspresja zachodzą albo w trybie subiektywnym albo obiektywnym albo, co ma miejsce
najczęściej, w połączeniu tych dwóch trybów.
Tryb subiektywny jest ziemski. Dotyczy osobistego kontekstu. Na przykład, gdy wąchamy jakiś
zapach, natychmiast łączymy go ze wspomnieniem i emocjonalną oceną (dobry/zły/obojętny), a
tym samym interpretujemy zapach w kontekście naszego zgromadzonego do tej pory osobistego
doświadczenia.
Z kolei tryb obiektywny jest powietrzny i dotyczy dystansowania się od osobistej kontekstualizacji.
Tryb obiektywny postrzega aromat jako to czym jest , a nie jako to, co czujemy wobec niego, czy
jakie wspomnienia się do niego odnoszą.
Jako przykład weźmy odczucie zimna. W trybie subiektywnym cierpimy, mamy dreszcze i
doświadczamy zimna jako czegoś, czego należy unikać. W trybie obiektywnym zauważamy
percepcję zimna i skutków jakie wywiera na nasze ciało, lecz bez emocjonalnego oceniania dobra i
zła – to po prostu jest – i nie cierpimy, nawet jeśli mamy dreszcze. :)
W kontekście świadomości ekspresyjnej, tryb subiektywny jest bardzo emocjonalny i osobisty. Z
2
kolei tryb obiektywny jest bardzo beznamiętną i bezosobową ekspresją – która odzwierciedla
szerszy kontekst niż tylko osobisty. Gniewna tyrada jest przykładem subiektywnego trybu ekspresji,
a ćwiczenia mentalne drugiego kroku Wtajemniczenia do Hermetyzmu (gdzie izolujesz każdy
zmysł, nawet od emocji, i używasz go kreatywnie) jest przykładem obiektywnego trybu ekspresji.
W przypadku percepcji, najbardziej pożywny jest tryb obiektywny, gdyż nie zawiera żadnej
kreatywnej subiektywizacji, czyli nie zużywa energii. Co więcej, percepcja obiektywna jest dużo
bardziej holistycznym doświadczeniem i powoduje większy wzrost.
W przypadku ekspresji, bardziej pożywny jest tryb subiektywny, gdyż ćwiczy i stymuluje samo-
kontekstualizujące i samo-potwierdzające aspekty osobowości. Subiektywny tryb ekspresji jest
ostatecznie bardziej holistyczny niż ekspresja obiektywna.
Ze względu na swoją naturę, umyślna świadomość postrzega i wyraża przede wszystkim skupiając
się albo na obiekcie percepcji albo na odbiorcy ekspresji. Jest również w stanie całkowicie odrzucić
skupienie i wejść w pozbawiony skupienia stan czystego BYCIA, na podobieństwo pustki umysłu
w pierwszym kroku Bardona, lecz nie zajmiemy się w tym miejscu tą możliwością, gdyż ma ona
niewiele wspólnego z wstępnym rozpoznaniem podstawowej Jaźni.
Świadomość umyślna może rozszerzać i zawężać swoje skupienie. Może ograniczać swoje pole
percepcji lub ekspresji do pojedynczego nieskończenie skończonego punktu albo może rozszerzyć
swoje pole by objąć samą nieskończoność; następuje to poprzez wolę lub intencję. Może
utrzymywać pojedyncze skupienie lub może się rozszerzyć by objąć wiele punktów skupienia
równocześnie. W tym zakresie, umyślna świadomość jest bardzo płynna i zmienna; jest w stanie
przyjąć każdy kształt i rozmiar, jaki tylko chce.
Świadomość umyślna może również przenosić swoje samo-świadome skupienie z jednego miejsca
na drugie. Na przykład, może skupić się wewnątrz twojego palucha u prawej stopy, a następnie
przenieść swoje skupienie na twój lewy kciuk. Podobnie, może wysłać swoje samo-świadome
skupienie z jego normalnego zakotwiczenia na twoim ciele fizycznym, do zewnętrznych obiektów
czy osób. Może skupiać się na kontemplacji jednej idei, a w następnej chwili zająć się inną ideą. To
wszystko są aspekty jej mocy do przenoszenia swojego samo-świadomego skupienia.
Tak jak wspomniałem wcześniej, nasza normalna, ziemska świadomość ukazuje się jako połączenie
czynników umyślnych i mimowolnych. Jednak zachodnie społeczeństwo jest generalnie zbudowane
wokół wspierania mimowolnych i subiektywnych czynników świadomości, a hamowania
czynników umyślnych i obiektywnych. Dobrym tego przykładem jest inwazyjna obecność reklam
komercyjnych, które manipulują mimowolną („podświadomą”), subiektywizującą świadomością,
byś kupił markę „X”, gdyż sprawi to, że będziesz się czuł dobrze, sexy, szczęśliwy itp. Niestety, ten
rodzaj skierowanej na konsumpcję manipulacji jest obecny w prawie wszystkich aspektach kultury
zachodniej – widzimy to w polityce, w systemie edukacji, w medycynie, nauce i religii itd. Z
powodu takiej przytłaczającej i nieodłącznej manipulacji, większość ludzi przyzwyczaiła się do
życia w trybie mimowolnym-subiektywnym i w niewielkim stopniu odczuwa niezwykle potężną
umyślno-obiektywną świadomość, która w nich drzemie.
Gdy się jednak ją rozpozna, umyślno-obiektywna świadomość podstawowej Jaźni zaczyna
przenikać całość egzystencji danej osoby i powoli staje się prawdziwym siedziskiem ziemskiej
świadomości. To uwolnienie umyślno-obiektywnych mocy podstawowej Jaźni jest główną częścią
wstępnej pracy w inicjacji hermetycznej. W pierwszych ćwiczeniach kroku pierwszego,
świadomość umyślno-obiektywna jest skupiona do wewnątrz, na umyśle, charakterze i na ciele.
Chociaż nigdzie nie jest napisane, że poprzez postrzeżeniowy proces badania i odkrywania siebie,
uczeń bezpośrednio ćwiczy swoją podstawową Jaźń, to wciąż owocuje to uniesieniem pierwszej
3
zasłony i wprawieniem w ruch procesu objawiania samego siebie.
W kroku drugim, zasłona jest uniesiona jeszcze dalej, poprzez połączenie ekspresyjnej, kreatywnej
mocy świadomości umyślno-obiektywnej z jej mocami postrzegania. W przypadku ćwiczeń
mentalnych, uczeń używa swojej ekspresyjnej umyślno-obiektywnej mocy, gdy pracuje kreatywnie
z każdym ze swoich wydzielonych zmysłów, równocześnie używając ich percepcyjnych, umyślno-
obiektywnych mocy do postrzegania i oceniania swoich kreacji. W przypadku ćwiczeń astralnych,
uczeń stosuje swoją umyślno-obiektywną moc twórczą w transformacji swojego charakteru,
równocześnie ćwicząc swoją intencjonalno-obiektywną moc postrzegania w postaci monitorowania
nawykowej natury charakteru. I ostatecznie, w przypadku ćwiczeń fizycznych, uczeń używa swoich
ekspresyjnych, umyślno-obiektywnych mocy do tworzenia określonych stanów w swoim
fizycznym ciele, równocześnie wzmacniając swoją percepcyjną, umyślno-obiektywną moc do
doświadczania i weryfikowania tych stanów. W swej całości, praca kroku drugiego zaczyna
przenosić siedzisko świadomości z pozycji mimowolnie-subiektywnej i prowadzi je do zajęcia
stałego miejsca w pozycji umyślno-obiektywnej.
Krok trzeci ustanawia silne siedzisko świadomości w trybie umyślno-obiektywnym, ćwicząc
umyślno-obiektywną świadomość, w jaki sposób pracować razem ze świadomością umyślno-
subiektywną. Jest to ukazane w finalizacji transformacji charakteru, w której mimowolna treść
rządząca świadomością subiektywizującą, została obiektywnie zintencjonalizowana. Przekształca to
subiektywizujący charakter w obiektywno-umyślny twór, który wyraża podstawową Jaźń.
Ćwiczenia mentalne, astralne i fizyczne trzeciego kroku wpływają również na tę samą unifikację
obiektywnych i subiektywnych mocy umyślnej świadomości, pracując z wielozmysłowymi
kreacjami, które pośród obiektywnej ekspresji wywołują reakcje subiektywne.
Jeśli praca kroku trzeciego nie przeniesienie na stałe siedziska normalnej świadomości do pozycji
umyślno-obiektywnej świadomości podstawowej Jaźni, to praca kroku czwartego będzie
praktycznie niemożliwa do ukończenia. Widać to najwyraźniej w przypadku „przenoszenia
świadomości”, gdyż tylko świadomość umyślno-obiektywna jest w stanie przenieść swoją samo-
świadomość z jednego miejsca na drugie. Podobnie w przypadku ćwiczeń astralnych – jedynie
świadomość umyślno-obiektywna jest w stanie naprawdę nawiązać połączenie z elementami w
sposób wystarczający dla ich akumulacji i jedynie świadomość umyślno-obiektywna jest w stanie
przenieść swoje skupienie z jednej wewnętrznej części ciała na drugą. Tak jak odkryło to wiele
osób podczas pracy z fizycznymi ćwiczeniami kroku czwartego, jedynie umyślno-obiektywna
świadomość podstawowej Jaźni jest w stanie w sposób udany i mądry kierować ekspresyjnymi
mocami elementów nie wyrządzając sobie krzywdy.
Kiedy Franz Bardon napisał Wtajemniczenie do Hermetyzmu , świat dopiero rozpoczynał „epokę
komercyjną”, która tak drastycznie ograniczyła łatwy dostęp do świadomości umyślno-obiektywnej
w zachodnim społeczeństwie. Myślę, że w jego czasach wykonywanie kroków bardzo szybko
odkrywało przed uczniem naturę podstawowej Jaźni. Dzisiaj jednak, sytuacja jest inna i wiele osób
ma z tym problem. Tak jak powiedziałem na wstępie, mam nadzieję, że ta seria medytacji i ćwiczeń
pomoże osobom praktykującym WdH w bardzo szybkim rozpoznaniu ich prawdziwej Jaźni, a tym
samym ich postępy będą dużo szybsze i bezpieczniejsze.
Wszystkiego dobrego!
Rawn Clark
10 grudnia 2006
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin