analiza funkcjonalna chmieliński.pdf

(1790 KB) Pobierz
AN_FUNKC.dvi
Akademia Pedagogiczna
im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie
Jacek Chmieli«ski
Analizafunkcjonalna
Notatkidowykªadu
Kraków 1999
Recenzenci
Prof.drhab.HenrykHudzik
Prof.drhab.Jan Janas
c CopyrightbyJacekChmieli«ski,Kraków1999
SkªadiªamaniewsystemieL A T E X2 " wykonaªautor.
`Wouldyoutellme,please,whichwayIoughttogofromhere?'
`Thatdependsagooddealonwhereyouwanttogetto,'saidtheCat.
`Idon'tmuchcarewhere|'saidAlice.
`Thenitdoesn'tmatterwhichwayyougo,'saidtheCat.
`|solongasIget somewhere ,'Aliceaddedasanexplanation.
`Oh,you'resuretodothat,'saidtheCat,`ifyouonlywalklongenough.'
ÿCzyniezechciaªby±mipowiedzie¢,któr¦dymamterazi±¢?"
ÿTozale»ywdu»ymstopniuodtego,gdziechceszdoj±¢,"odpowiedziaªKot.
ÿWªa±ciwietomiwszystkojedno|"rzekªaAlicja.
ÿWtakimrazieoboj¦tne,któr¦dypójdziesz,"odpowiedziaªKotzCheshire.
ÿ|»ebymtyko gdzie± doszªa,"doko«czyªaAlicjadlawyja±nienia.
ÿOch,napewnodojdziesz"|powiedziaªKot|ÿtylkomusiszdo±¢dªugoi±¢."
LewisCarroll, PrzygodyAlicjiwKrainieCzarów ,wtªum.R.Stillera.
Przedmowa
Wykªad analizy funkcjonalnej jest propozycj¡ przej±cia pewnej drogi,
która|jakka»dainna,je±lidostateczniewytrwaleni¡pój±¢| doprowadzi
dolepszegoigª¦bszegopoznaniamatematyki. Jesttoprzytymdrogaobtu-
j¡cawanalogiezpoznanymiwcze±niejteoriami: algebr¡liniow¡,topologi¡
czyanaliz¡matematyczn¡. Poznawaniematematykipolegabowiemwªa±nie
nadostrzeganiuanalogii. Odnajprostszych|analogiimi¦dzyposzczegól-
nymi twierdzeniami, poprzez analogie mi¦dzy dowodami twierdze«, a» do
analogiimi¦dzycaªymiteoriami. Przynajgª¦bszympoznaniumatematyki
dostrzegasi¦ju»,cytuj¡cStefanaBanacha, analogiemi¦dzyanalogiami .
Niniejszaksi¡»kazawieranotatkidowykªadówprzedstawianychstuden-
tommatematykiwkrakowskiejAkademiiPedagogicznej. Przyopracowywa-
niutychwykªadówkorzystaªemzró»nych¹ródeª,wszczególno±ci|zpo-
dr¦czników: Juliana Musielaka [24] i Witolda Koªodzieja [12]. Gªównym
celem Notatek jestuªatwieniepierwszegokontaktuzprzedmiotem,poprzez
wyselekcjonowanie obowi¡zuj¡cego pensum , dostosowanego do programu
studiów.
Kursowy, semestralny wykªad zawiera si¦, w zasadzie, w pierwszych
czterechrozdziaªach. Rozpoczynamyodprzestrzeniliniowo-topologicznych,
lecz skupiamy si¦ gªównie na przestrzeniach Banacha i Hilberta oraz ope-
ratorach na tych przestrzeniach. Trzeba mie¢ ±wiadomo±¢, »e prezento-
wane twierdzenia nie s¡ formuªowane w najogólniejszej postaci. Rozdziaª
pi¡ty,zelementamiteoriispektralnejirachunkuró»niczkowegowprzestrze-
niachBanacha,orazdodatkiAiBzawieraj¡zagadnieniauzupeªniaj¡ce,do
wykorzystaniawtrakcie¢wicze«lubinnychwykªadówczyte», poprostu,
dosamodzielnegostudiowania. DodatekCtopropozycjaspojrzenianahis-
tori¦przedmiotupoprzezsylwetkiludzi,którzyj¡tworzyli. Ostatniparagraf
ka»degorozdziaªuzawiera¢wiczeniaoró»nymstopniutrudno±ciioró»nym
znaczeniu. Byªoby wskazane, aby czytaj¡c Notatki , zapozna¢ si¦ równie»
ztre±ci¡wszystkich¢wicze«,gdy»znale¹¢tammo»napewneuzupeªnienia,
niekiedywykorzystywanewtrakciewykªadu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin