WALKA DUCHOWA
Wawrzyniec Scupoli
Spis treści
Wstęp
Wawrzyniec Scupoli i jego dzieło
Wprowadzenie w lekturę
Człowiek, który staje do „walki duchowej"
Dobrze przeżyć dzień — dobrze przeżyć życie
Zwrot ku Chrystusowi — prawdziwy obraz Boga i zbawienia
DO NAJWYŻSZEGO HETMANA I CHWALEBNEGO ZWYCIĘZCY, JEZUSA CHRYSTUSA, SYNA MARYI
Rozdział I
Na czym polega chrześcijańska doskonałość? Nie można jej osiągnąć bez walki. Cztery rzeczy niezbędne w tej walce
Rozdział II
Nieufność wobec siebie
Rozdział III
Zaufanie do Boga
Rozdział IV
Jak można poznać, że człowiek ufa nie sobie, lecz Bogu
Rozdział V
Błądzą ci, którzy trwogę uważają za cnotę
Rozdział VI
Inne rady, jak osiągnąć nieufność wobec siebie i zaufanie do Boga
Rozdział VII
Ćwiczenia duchowe. Ćwiczenie umysłu, który należy bronić przed niewiedzą i ciekawością
Rozdział VIII
Przyczyny błędnego rozeznania. Metoda umożliwiająca właściwe rozeznanie
Rozdział IX
Czego jeszcze umysł winien się wystrzegać, by mieć właściwe rozeznanie
Rozdział X
Ćwiczenie woli oraz cel, do którego winny zmierzać wszelkie uczynki wewnętrzne i zewnętrzne
Rozdział XI
Rozważania, które skłaniają wolę do tego, by we wszystkim była uległa Bogu
Rozdział XII
O tym, że człowiek ma kilka rodzajów woli, i jak toczą one ze sobą walkę
Rozdział XIII
Jak walczyć z popędami zmysłowymi. Uczynki, które wola powinna spełniać, by nawyknąć do cnoty
Rozdział XIV
Co trzeba robić, kiedy wydaje się, że wola wyższa została pokonana i przygłuszona we wszystkim przez wolę niższą i przez nieprzyjaciół
Rozdział XV
Kilka ostrzeżeń co do sposobu prowadzenia walki, a zwłaszcza co do tego, przeciw komu i za pomocą jakich cnót należy walczyć
Rozdział XVI
W jaki sposób wczesnym rankiem rycerz. Chrystusa winien stanąć do walki
Rozdział XVII
Porządek, którego należy przestrzegać w walce z występnymi namiętnościami
Rozdział XVIII
Jak stawiać opór niespodziewanym podnietom różnych namiętności
Rozdział XIX
Jak walczyć z pokusami cielesnymi
Rozdział XX
Jak walczyć z grzechem zaniedbania
Rozdział XXI
Jak powściągnąć zmysły zewnętrzne i przejść do kontemplacji boskości
Rozdział XXII
Same rzeczy służą do uporządkowania zmysłów, jeśli przechodzimy od nich do rozważania Słowa wcielonego w tajemnicach Jego życia i męki
Rozdział XXIII
Inne sposoby powściągania zmysłów w zależności od nadarzających się sposobności
Rozdział XXIV
Jak powściągać język
Rozdział XXV
Aby skutecznie walczyć z, nieprzyjaciółmi, rycerz Chrystusowy musi ze wszystkich sił unikać wzburzenia i niepokoju serca
Rozdział XXVI
Co powinniśmy robić, kiedy jesteśmy zranieni
Rozdział XXVII
Jakimi metodami posługuje się szatan w walce, zwodząc zarówno tych, którzy chcą żyć cnotliwie, jak i tych, którzy popadli w niewolę grzechu
Rozdział XXVIII
Metody walki i oszustwa, jakimi posługuje się szatan wobec tych, których trzyma w niewoli grzechu
Rozdział XXIX
Pułapki i oszustwa, za pomocą których szatan trzyma na uwięzi tych, którzy poznawszy swój grzech, chcieliby się od niego uwolnić. Dlaczego nasze postanowienia często nie odnoszą skutku
Rozdział XXX
Oszustwa szatana wobec tych, którym się wydaje, że dążą do doskonałości
Rozdział XXXI
Oszustwa i metody, którymi posługuje się szatan, aby skłonić nas do porzucenia drogi prowadzącej do cnoty
Rozdział XXXII
Ostatnie ze wspomnianych wyżej oszustw i pokus, których szatan używa po to, by zdobyte cnoty stały się okazją do zguby
Rozdział XXXIII
Kilka przestróg, jak przezwyciężać złe namiętności i zdobywać nowe cnoty
Rozdział XXXIV
Cnoty należy zdobywać powoli, ćwicząc się w nich stopniowo i zajmując się za każdym razem tylko jedną
Rozdział XXXV
Środki umożliwiające zdobywanie cnót. Jak się nimi posługiwać, by zajmować się prze z jakiś czas jedną tylko cnotą
Rozdział XXXVI
Ćwicząc się w cnocie, trzeba zawsze gorliwie podążać do przodu
Rozdział XXXVII
Ponieważ ćwiczenie w cnotach należy prowadzić nieprzerwanie, nie powinno się unikać sposobności do zdobywania cnót
Rozdział XXXVIII
Trzeba cenić sobie wszystkie okazje do zdobycia cnoty, szczególnie zaś te, które sprawiają najwięcej trudności
Rozdział XXXIX
Jak można wykorzystać różne okazje do ćwiczenia się w jednej cnocie
Rozdział XL
Ile czasu należy poświęcić pracy nad poszczególnymi cnotami i jakie są oznaki odniesionego pożytku
Rozdział XLI
Nie powinniśmy pozwalać, aby ogarniało nas pragnienie pozbycia się udręk, które cierpliwie znosimy. Jak kształtować pragnienia, aby były cnotliwe
Rozdział XLII
Jak przeciwstawić się szatanowi, kiedy stara się nas oszukać, wykorzystując nasz brak rozeznania
Rozdział XLIII
Jak ulegając złym skłonnościom i namowom szatana, pochopnie oceniamy bliźnich i jak tego uniknąć
Rozdział XLIV
Modlitwa
Rozdział XLV
Czym jest modlitwa myślna
Rozdział XLVI
Modlitwa w formie rozważania
Rozdział XLVII
Inny sposób modlitwy przez rozważanie
Rozdział XLVIII
Jak modlić się za wstawiennictwem Maryi Dziewicy
Rozdział XLIX
Rozważania pozwalające z wiarą i ufnością zwracać się do Maryi Dziewicy
Rozdział L
Jak rozmyślać i modlić się za wstawiennictwem aniołów i wszystkich świętych
Rozdział LI
Rozważanie męki Chrystusa w celu wzbudzania różnych uczuć
Rozdział LII
Owoce, które można pozyskać z rozmyślania o Ukrzyżowanym. Naśladowanie Jego cnót
Rozdział LIII
Najświętszy Sakrament Eucharystii
Rozdział LIV
Sposób przyjmowania Najświętszego Sakramentu
Rozdział LV
Jak powinniśmy przygotowywać się do komunii, by wzbudzić w sobie miłość
Rozdział LVI
Komunia duchowa
Rozdział LVII
Dziękczynienie
Rozdział LVIII
Ofiara
Rozdział LIX
Pobożność zmysłowa i oschłość
Rozdział LX
Rachunek sumienia
Rozdział LXI
W tej bitwie trzeba walczyć bezustannie, aż do śmierci
Rozdział LXII
Jak przygotować się do walki z nieprzyjaciółmi, którzy atakują nas w chwili śmierci
Rozdział LXIII
Cztery ataki naszych nieprzyjaciół w godzinie śmierci. Najpierw mowa jest o ataku na wiarę i o tym, jak się przed nim bronić
Rozdział LXIV
Atak rozpaczy i lekarstwo na nią
Rozdział LXV
Atak pychy
Rozdział LXVI
Atak złudzeń i fałszywych wizji w godzinie śmierci
Od wydawcy
Wstęp powrót spis treści
„Bądźcie coraz silniejsi w Panu, mocą jego potęgi, żebyście mogli się ostać przeciw matactwom diabła-oszczercy, bo my przecież nie toczymy walki przeciw krwi i ciału [to jest: nie toczymy walki przeciw ludziom], ale przeciw Zwierzchnościom, przeciw Władzom, przeciw Rządcom świata tych ciemności, przeciw podniebnym Duchowym pierwiastkom zła. Wdziejcie więc na siebie całą zbroję Boga, żebyście mogli się im przeciwstawić w złej godzinie i ostać się skutecznie" (por. Ef 6,11-13). Te słowa z Listu do Efezjan pokazują perspektywę chrześcijańskiego życia jako walki, w jakiej sytuuje się również dziełko, które mamy przed sobą. Można zobaczyć, jak bogata jest tradycja takiej duchowości i ilu chrześcijan przez stulecia tak właśnie przeżywało i przeżywa także dziś swoje duchowe życie i rozwój.
Wawrzyniec Scupoli i jego dzieło powrót spis treści
Jedno z klasycznych dzieł chrześcijańskiego ducha walki o zbawienie pod wodzą Chrystusa, którego wybieramy na naszego „Najwyższego Hetmana" pozostawił nam Wawrzyniec (Lorenzo) Scupoli. Urodził się około roku 153O w Otranto, na południu Italii. Od Chrztu św. nosił imię Franciszka. Jako człowiek dojrzały w wieku lat około 4O wstąpił do Zakonu Kleryków Regularnych — Teatynów (Zakon oparty na regule św. Augustyna, założony w 1517 roku w Chieti (łac. Teate — stąd nazwa) we Włoszech przez Św. Kajetana i biskupa G.P. Caraffę (przyszły papież Paweł IV). Teatyni stawiali sobie za cel odnowę duchowieństwa diecezjalnego oraz misje wśród ludu (przyp. red.). i przyjął imię Wawrzyńca. Stosunkowo szybko został dopuszczony do święceń kapłańskich — otrzymał je w roku 1577 — co dowodzi, że musiał już wcześniej zdobyć znaczne wykształcenie ogólne i teologiczne, Teatyni bowiem byli w tej dziedzinie bardzo wymagający. Pracował kolejno w kilku domach teatyńskich, przede wszystkim w północnej Italii. Kilka lat po święceniach przeszedł wielką próbę. W roku 1585 został bowiem oskarżony przez władze zakonne o poważne przestępstwo przeciw regułom, skazany na rok więzienia zakonnego i pozbawiony prawa wykonywania władzy święceń kapłańskich. Ta ostatnia kara trwała 25 lat. Został z niej zwolniony i rehabilitowany dopiero w roku 161O — na kilka miesięcy przed śmiercią. Nie wiadomo bliżej, na czym miałaby polegać jego wina, wiadomo natomiast, że pokutę przyjął bez szemrania, z pokorą i wielkim męstwem.
Już podczas trwania tej trudnej próby napisał i opublikował pierwszą wersję swojej Walki duchowej. Pierwsze wydanie ukazało się w Wenecji w roku 1589, drugie poszerzone jeszcze w tym samym roku. Odtąd Walka duchowa wydawana była niemal nieprzerwanie. Do roku 161O — w którym Scupoli umiera — książka ta została wydana sześćdziesięciokrotnie. Jej ostatnie wydanie z tego roku zawiera „Uzupełnienia" dodane przez samego Autora. Dzisiaj tekst jest zazwyczaj publikowany w wersji z edycji rzymskiej z roku 1657, zawierającej 66 rozdziałów. Taką też postać ma w niniejszej publikacji. Wydań i czytelników wskazówek Scupoliego nie sposób policzyć.
Tym, co szczególnie uderza czytelnika Walki duchowej, jest obok wiary i gorącego ducha Autora, jego spokojna trzeźwość, wielkie doświadczenie i znajomość rzeczy, z jaką mówi o życiu duchowym i o toczącej się w nim walce. Od Wawrzyńca Scupoliego i jego świata może nas dzielić dzisiejszy sposób myślenia i mówienia, wyobraźnia, język i kultura, a przecież czujemy, że mówi on
O naszych sprawach — o tym, co zdarza się każdemu, kto zdecydo...
Dusze_w_Czysccu_i_Konajacy