Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc maj –
4 latki
I TEMAT: ZWIERZĘTA W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM – ŻABA
1. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt np. skoki żabek – wskakiwanie obunóż do koła (kałuży), zeskoki w głąb, na miękkie podłoże z wysokości do 50 cm (zależnie od indywidualnych możliwości).
2. Prace użyteczne. Wykonywanie prac porządkowych w ogródku przedszkolnym, próby zaobserwowania zachowania żaby.
3. Rozmowa połączona z bezpośrednią obserwacją żaby. Zapoznawanie się z wyglądem żaby, sposobem poruszanie się, charakterystycznym głosem i sposobem odżywiania. Dowiadywanie się o pożyteczności żaby.
4. Słuchanie wiersza I. Salach „Żabka”. Ukazywanie trybu życia żaby – na lądzie i w wodzie. Wdrażanie do szanowania przyrody – niewyrządzanie żabom krzywdy.
5. Słuchanie opowiadania I. Salach „Przebudzenie żabek” ilustrowanego pacynką i obrazami. Ukazanie trybu życia żaby: zapadanie w drzemkę zimową, składanie jajeczek, zapoznanie z ulubionym pokarmem, uświadomienie funkcji barwy ciała (ochrona przed bocianem).
6. Zabawa ortofoniczna „Żaby i bociany”. Przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach „re re kum”, „rech”, „kle”.
7. Zabawa gramatyczna „Co widziałem w ogrodzie?”. Nazywanie czynności w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym. Oczekiwanie na swoją kolej podczas wypowiedzi.
8. Oglądanie książek obrazkowych „Żabki i bociany”. Wyszukiwanie obrazków na zadany temat, próby rozpoznawania na nich zwierząt – określanie ich wyglądu.
9. Ćwiczenie oddechowe „Trawa i wiatr”. Umiarkowane dmuchanie na bibułkową trawę. Prawidłowe wdychanie powietrza (nosem) i wydychanie (ustami) – rozwijanie pojemności płuc.
10. Zabawa z loteryjką pod tytułem „Pary”. Zapoznanie się z określeniem „para”. Próby tworzenia par przez przedmioty w określony sposób należące do siebie (buty, kapcie). Zachęcanie do podejmowania zadań.
11. Zabawa „Żabki”. Zapoznanie z liczebnikiem głównym „cztery”. Przeliczanie zbiorów złożonych z 2, 3, 4 elementów. Porównywanie liczebności dwóch zbiorów czteroelementowych. Rozwijanie motywacji do pokonania trudności.
12. Wycinanie nożyczkami na temat „Żabka”. Wyklejanie kolorowym papierem konturów żaby, dokładne umieszczanie fragmentów papieru. Umiarkowanie nakładanie kleju na papier.
13. Rysowanie białą kredą i węglem na betonie, asfalcie na temat dowolny, zainspirowane obserwowaniem przyrody w ogrodzie przedszkolnym. Operowanie różnymi formami linii zależnie od uchwycenia narzędzia, próby nazywania własnych wytworów.
14. Malowanie farbami plakatowymi materiału przyrodniczego – kamyków. Próby pomalowania kamieni różnymi kolorami farb, utrwalenie znajomości barw. Rozmowy na temat kształtu kamieni.
15. Układanie z tworzywa przyrodniczego na temat zwierzęta w ogrodzie przedszkolnym. Wykorzystanie do układania pomalowanych wcześniej kamyków, próby nazywania własnych wytworów.
16. Słuchanie piosenki pt. „Bociek”. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki. Rozpoznawanie melodii wcześniej poznawanych piosenek przez odpowiednie łączenie z nią czynności (np. „Będę kierowcą” – jazda samochodem). Sprawne ustawianie się w kole, w dwóch kołach na sygnał muzyczny.
17. Opowieść ruchowa „Bociany i żabki”. Improwizacja ruchowa polegająca na swobodnym naśladowaniu różnych czynności i ruchów związanych np. z obserwacją otoczenia. Sprawne ustawianie się w rzędzie i szeregu.
18. Zabawa inscenizowana do piosenki „Bociek”. Zapoznanie z nową zabawą, z rolami w niej pełnionymi. Zabawy i ćwiczenia rozwijające duże grupy mięśni – skoki, wymachy ramion. Ustawianie się w parach i luźnej gromadce zależnie od sygnału muzycznego.
19. Zestaw zabaw ruchowych nr 17 według I. Salach Plany miesięczne ..., s. 96 - 97.
II TEMAT: „MOJA KOCHANA MAMUSIA, MÓJ KOCHANY TATUŚ”
lidzbarska