PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE III DZIECI 4 – LETNICH
NA MIESIĄC – LISTOPAD
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Spiżarnia z pełnymi półkami zapasów!
II TYDZIEŃ - Przygotowania zwierząt do zimy (2 tygodnie)
III TYDZIEŃ - Dookoła wszędzie szaro.
IV TYDZIEŃ - W co się bawić, gdy nadchodzą jesienne słoty?
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Spiżarnia z pełnymi półkami zapasów!
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
§ Słuchanie wiersza M. Kownackiej „W spiżarni”.
§ Rozmowa przy obrazkach na temat przygotowywania przez ludzi zapasów na zimę.
§ Urządzanie w kąciku przyrody „spiżarni” z domowymi przetworami zimowymi.
§ Wprowadzenie dyżurów przy stolikach, zabawkach, w łazience wykonywanych w ciągu dnia przez dzieci; omówienie sposobu ich pełnienia i odpowiedzialności dyżurnego.
§ Zabawa matematyczna „Gromadzimy zapasy” - wprowadzenie liczebnika głównego – pięć
§ Przybliżenie dzieciom tematyki związanej z przygotowywaniem się ludzi do zimy - gromadzenie zapasów; zapoznanie dzieci z różnymi sposobami przygotowywania zapasów: kompoty, dżemy, soki, kiszenie kapusty, itd. wprowadzenie do globalnego czytania zwrotu „zimowe zapasy”.
o Próby wypowiadania się na temat ilustracji, wzbogacanie słownictwa o wyrazy : spiżarnia, zapasy, dżemy, kompoty.
o Segregowanie przetworów na odpowiednich półkach, rozpoznawanie i nazywanie przyniesionych przetworów.
o Dzieci poznają obowiązki dyżurnego, wiedzą, że w sali i w łazience powinien zawsze panować porządek, potrafią wywiązywać się z powierzonych im zadań
o Samodzielne operowanie liczmanami w zakresie czterech elementów, przeliczanie zapasów; dokładanie po jednym elemencie na każdą półkę; zapoznanie dzieci z wyglądem cyfry pięć.
RUCHOWA
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 5 (wł.) Przybory : krążki, obręcze.
§ Zabawy ruchowe :
§ - orient. – porząd. „Kolory”-
§ zabawa z elem. równowagi „Drzewa i liście”.
§ zabawa na czworakach „Tunel”
§ Wyjście na pobliski cmentarz w dniu zadusznym.
o Rzuty i chwyty różnych przyborów oburącz
i na zmianę ręką lewą i prawą, pokonywanie różnych przeszkód naturalnych.
o Reagowanie na różnorodne sygnały, znaki i polecenia
o Stanie jednonóż i łatwe pozycje równowagi.
o Czworakowanie ze zmianami kierunku.
o Zapalenie świeczki na grobie nieznanego żołnierza, poznanie tradycji związanej z dniem zadusznym.
ESTETYCZNA
§ Ćwiczenia rytmiczne przy akompaniamencie tamburyna.
§ Ćwiczenia słuchowe „Skąd dochodzi śpiew?”; wprowadzenie piosenki „Śpiewanka gwiazdek”.
§ Zabawa taneczna do piosenki „Dwóm tańczyć”
o Prawidłowa reakcja ruchem na zmianę rytmu.
o Rozmowa na temat treści piosenki, zabawa integracyjna „Czary – mary”.
o Interpretacja ruchowa słuchanej piosenki.
§ Malowanie techniką mokre na mokrym do muzyki poważnej (Vivaldi).
§ Ćwiczenie grafomotoryczne – „Półka z zapasami”.
§ Zabawy z papierem .
o Staranne wykonywanie pracy zgodnie z wcześniej ustaloną techniką, poznanie efektu łączenia kolorów (powstaje nowy kolor); wypowiadanie się na temat własnej twórczości.
o Dorysowywanie piątego brakującego elementu na kartce z półką .
o Zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowywania emocji nie wyrządzając krzywdy innym (np. gryzmolenie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru).
Wyrazy do globalnego czytania: zimowe zapasy,
dżemy, soki, kompoty, sałatki, papryka, kapusta, ogórek, pomidor, burak, cebula.
-
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Przygotowania zwierząt do zimy (2 tygodnie)
§ Zabawa dydaktyczna „Jakie zwierzęta żyją w lesie”?.
§ Zabawa „Leśne echo” – ćwiczenia fonacyjne.
§ Słuchanie opowiadania I. Salach „Chory jeż” z wykorzystaniem pacynki „Jeża” .
§ Inscenizacja treści opowiadania H. Zdzitowieckiej „Przygody Kosmatka”.
§ Zabawa w teatr.
§ Zabawa ortofoniczna „Kto obudził misia?” w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego pt. „Miś”.
§ Zabawa gramatyczna „Spacer po lesie”.
§ Rozmowa z pacynką Jackiem na temat jego odwiedzin w schronisku dla zwierząt.
§ HIGIENA WYPOCZYNKU– uświadamianie dzieciom potrzeby wypoczynku w ciągu dnia.
o Wyszukiwanie wśród obrazków ze zwierzętami tych, które żyją w lesie; omówienie ich charakterystycznych cech oraz sposobów przygotowywania się do zimy.
o Wypowiadanie nazw zwierząt od szeptu do jak najgłośniej.
o Ukazanie ciekawostek na temat życia zwierząt leśnych; dzielenie się spostrzeżeniami; udzielanie odpowiedzi na pytanie problemowe: Co lubią jeże?; rozwijanie opiekuńczego stosunku do zwierząt;
o Zapoznanie dzieci ze sposobem przygotowywania się zwierząt do zimy: wiewiórki, niedźwiedzia, jeża - zapadanie w sen zimowy, gromadzenie zapasów, zmiana futra; utrwalenie nazw zwierząt, wyglądu, sposobu poruszania się i przygotowania się do nowej pory roku – zimy.
o Samodzielne doświadczenia dzieci z wykorzystaniem sylwet zwierząt.
o Ćwiczenia przodu i tyłu języka przez naśladowanie chrapania na zgłoskach „chrrr”, oraz „mniam”, ”mlask”, uważne słuchanie objaśnień; przypomnienie o zwyczajach leśnych zwierząt.
o Próby mówienia o urokach lasu jesienią, przeżytych wydarzeniach podczas jesiennych spacerów, dzielenie się spostrzeżeniami; rozpoznawanie nazw drzew oraz zwierząt leśnych.
o Uwrażliwianie dzieci na los zwierząt oraz nabywanie opiekuńczego do nich stosunku; umiejętność uważnego śledzenia opowiadania.
o Nie przeszkadzanie innym w czasie wypoczynku, korzystanie ze świeżego powietrza, aktywność ruchowa.
§ Zabawa „Dziupla wiewiórki”
z wykorzystaniem kół do ćwiczeń.
§ Zabawa matematyczna „Lwie serce”.
o Porównywanie dziupli do figury geometrycznej „koło”.
o Rozpoznawanie swojej lewej i prawej strony ciała odnosząc się do swojego serca, wskazując je.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 5 (wł.) (powt.) Przybory : krążki, obręcze.
- zabawa ruchowa z elem. czworakowania „Jeże do norki”,
- z elem. toczenia „Zabawa kotów”, „Jeże toczą jabłka”.
- zabawa ruchowa z elem. skoku „Zajączki”,
...
lidzbarska