PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE VII DZIECI 6 – LETNICH
NA MIESIĄC – WRZESIEŃ
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Jestem sześciolatkiem.
II TYDZIEŃ - Jak minęły wakacje?
III TYDZIEŃ - Moja rodzina i ja!
IV TYDZIEŃ - Powitanie Pani Jesieni.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Jestem sześciolatkiem.
EDUKACJA UMYSŁOWA :
§ Rozmowa z wykorzystaniem wiersza Cz. Janczarskiego „Czego się uczy zajączek” – dziecko buduje obraz własnego „ja” i siebie, jako członka grupy, w znaczeniu „my”. Potrafi zwracać się do koleżanek i kolegów po imieniu.
§ Słuchanie opowiadania M. Kownackiej Pt. „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach” – wymienia kilka form zachowania, które świadczą, że ktoś jest grzeczny; używa zwrotów grzecznościowych. Właściwie interpretuje poznane pojęcie: osobisty znaczek.
§ Zabawy integracyjne „ Taki jestem”, „Gest powitania”, „Imię i ruch” - autoprezentacja, przełamanie onieśmielenia, integracja grupy, umiejętności komunikacyjne. Czyta globalnie wyrazy 3 - 4 literowe.
§ Słuchanie opowiadania „Renia idzie do przedszkola” w oparciu o historyjkę obrazkową - słucha ze zrozumieniem nowego opowiadania. Zapoznaje się z książką i postacią wiodącą – bohaterem.
§ Zabawa ćwicząca słuch fonematyczny „Moje imię brzmi....” – wyodrębnia
pierwszą głoskę z własnego imienia i nazwiska. Wyklaskuje swoje imię dzieląc na sylaby, dokonuje analizy i syntezy słów.
§ Opowieść matematyczna „Co jest wyższe, a co niższe” - porównuje swój wzrost z innymi kolegami lub koleżankami oraz z zeberką Zuzią. Próby przechodzenia od porównania do twórczego działania .
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 1 - kształcenie zwinności i ogólnej sprawności ruchowej.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr I (wł.) P: szarfy. Szybka reakcja na sygnały dźwiękowe i wzrokowe.
§ Zabawy ruchowe:
- orientacyjno – porządkowa „Droga do przyjaciół z Kwiatowego Miasta” – dziecko doskonali orientację w schemacie ciała i przestrzeni.
- z elem. biegu „Hop - bęc” – dziecko doskonali szybką reakcję i orientację.
- zabawa integracyjna „Podaj dłonie” - wzbudzanie pozytywnych emocji, bliższe poznanie siebie nawzajem.
§ Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym - bezpiecznie korzysta ze sprzętu ogrodowego.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Osłuchanie z nową piosenką do nauki „Wesołe przedszkole” – dziecko rozumie treść piosenki, pamięta melodię oraz słowa I zwrotki i refrenu nowej piosenki.
§ Słuchanie „Piosenki sześciolatka” – rozpoznaje nastrój piosenki, stara się wyklaskać podany przez nauczyciela rytm.
§ Zabawa „Ile dźwięków słyszysz?” – doskonali percepcję słuchową – liczy dźwięki. Gra na instrumentach perkusyjnych.
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Jesteśmy razem” – wspólna zabawa przy muzyce w celu bliższego, wzajemnego poznania się z nowymi dziećmi.
§ Taniec integracyjny do piosenki „Czy chudzi, czy grubi” wg B. Wapińskiej – radosny i rozumny odbiór utworu, zapamiętuje układ choreograficzny do nowego tańca.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ „Wszyscy tak samo ważni” – zabawa dydaktyczna z lusterkami. Dziecko w prosty sposób tłumaczy zjawiska: lustrzane odbicie, powstawanie zamglonych kółek na lusterku.
§ Rysowanie „esów – floresów”, „dróżek” – za pomocą dwóch połączonych gumką mazaków w jednej ręce.
§ Słowno – plastyczne zabawy integracyjno – eurytmiczne „Powiedz, jak się nazywasz?” – dziecko zna otoczenie, w którym przebywa i potrafi się w nim właściwie zachować.
§ Rysowanie po śladzie – praca z książką „ABC…książka sześciolatka” str. 3.
§ Ćwiczenia grafomotoryczne – praca dziecka z książką str. 4, 5, 6, - niwelowanie napięcia mięśniowego – wykonywanie prac w pozycji siedzącej z uniesionym i opartym przedramieniem.
Wyrazy do globalnego czytania: Ola, Ala, Ula, Ela, Inka, Zuzia.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Jak minęły wakacje?
§ „Moje wrażenia z wakacji” – opowiadanie przeżyć, rozmowa z dziećmi z wykorzystaniem obrazków. Dziecko rozumie pojęcia i zna nazwy: lato, wrzesień, wakacje. Zna zasady bezpiecznego i właściwego zachowania się w różnych środowiskach.
§ Rozmowa z wykorzystaniem obrazków na temat „Jakie zwierzęta spotkaliśmy w czasie wakacji?” – stosuje wypowiedź wielozdaniową, posługuje się określeniami: w przód, w tył, na dół, do góry, za siebie itp.
§ Oglądanie filmu „Od A do zoo” – poznanie liter a, A. wśród innych liter rozpoznaje litery: a, A, potrafi określić różnice między głoską a literą, kojarzy głoskę z literą.
§ Wprowadzenie litery „A, a” na wyrazach podstawowych: aparat, Adam – wspólnie, zgodnie z innymi, wykonuje różnorodne zadania.
§ Zabawa dydaktyczna „Jadą pociągi” – ćwiczenie słuchu fonematycznego. Rozumie kierowane do niego polecenia: proste i coraz bardziej złożone, wykonuje je w określonym tempie, z zachowaniem kolejności.
§ Słuchanie fragmentów książki Z. Siewak – sojka „Ania na wakacjach”.
§ Zabawa dydaktyczna „Pamiątka z wakacji” – wyodrębnia podzbiory danego zbioru. Przelicza je i porównuje ich liczebność.
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 2 – doskonalenie umiejętności współpracy w zespole.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr I (wł.) (powt.) P: szarfy. Dziecko ćwiczy zwinnie, zręcznie z przyborem.
- orientacyjno – porządkowa „Po równiutkiej dróżce” – dziecko słucha i rozumie polecenia.
- z elem. czworakowania „Koty i myszki” – zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego w zabawie.
- z elem. toczenia „Czy trafisz” - uzyskuje umiejętność płynnego ruchu.
§ Zagadki słuchowe i zabawy ruchowe – określa odgłosy, np. koncert żab, szum morza, odgłosy lasu; określa środowiska (ląd, woda, powietrze) i przyporządkowuje do nich zwierzęta. Wyklaskuje rytm piosenki „Wracamy z wakacji”.
§ Zabawy w rymowanki – tworzy rymowanki, improwizuje za pomocą tworzonych dźwięków.
§ Nauka piosenki „Wesołe przedszkole” c. d – omówienie i graficzne przedstawienie budowy piosenki. Dz. potrafi spostrzec i nazwać niektóre elementy budowy piosenki.
§ Zabawa naśladowcza „Echo” – rozróżnia trzy rodzaje tempa: wolne, średnie, szybkie i potrafi je nazwać.
§ Ćwiczenie ortofoniczne „Strumyk” – wypowiada sylabę „szu” na znak dotykowy.
§ „Mój obrazek z figur geometrycznych” – dziecko pracuje z książką sześciolatka str. 13. doskonali umiejętność stosowania określeń dotyczących nazw figur geometrycznych.
§ „Żyrafa” – rysuje i koloruje charakterystyczne ubarwienie żyrafy
§ Praca z książką ABC sześciolatka – str. 14, 15 – analiza i synteza wyrazów podstawowych, porównywanie z tablicą schematów wyrazowych i sylabowych.
§ Ćwiczenia grafomotoryczne z książki str. 10, 12 – dziecko kończy rysunki, koloruje, rysuje szlaczki z zachowaniem rytmu.
§ „Wakacyjne wspomnienia” – malowanie farbą akwarelową. Prawidłowo rozplanowuje pracę na całej powierzchni, dostrzega piękno krajobrazu ziemi polskiej.
Wyrazy do globalnego czytania: figury, aparat, Adam, Irek, Ania, Olek, alfabet, anioł
III TEMAT KOMPLEKSOWY – Moja rodzina i ja!
§ Oglądanie filmu „Wszyscy mamy mamy” – poznanie liter m, M. Dziecko wśród innych liter rozpoznaje litery m, M, rozumie znaczenie liter wielkich.
§ Słuchanie wiersza H. Łochockiej pt. „Obrazek dla mamy” – dziecko w różnej formie aktywności potrafi wyrazić uczucia do rodziców. Rozumie pojęcia: opiekuńczość, pielęgnacja.
§ Wprowadzenie liter m, M na wyrazach „mama” i „Magda” – dokonuje analizy sylabowej wyrazów i ich syntezy. Czyta sylaby, przez połączenie sylab stara się stworzyć wyrazy.
§ Zabawy dydaktyczne „Na wiejskim podwórku” – umie połączyć w pary elementy: mamę – zwierzę i jej dziecko. Naśladuje głosem dźwięki wydawane przez zwierzęta dorosłe i młode.
§ Ćwiczenia słuchu fonematycznego w zabawie ...
lidzbarska