SCENARIUSZ ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNEGO
Temat: Ćwiczenia w czytaniu wyrazów dwusylabowych o sylabach otwartych.
Lp. Nazwa zabawy lub ćwiczenia
Cel zabawy lub ćwiczenia
Przebieg zabawy lub ćwiczenia
Pomoce
1. Zabawa ruchowa- Pociągi
Wprowadzenie dobrego nastroju, szybka reakcja na zmiany i przerwę w muzyce. Ćwiczenia w analizie słuchowej.
Terapeuta zaprasza dzieci na wycieczkę do lasu. Pojedziemy pociągiem.
Do jednego pociągu wsiądą te dzieci, których imię rozpoczyna się na samogłoskę a do drugiego wsiądą te dzieci, których imię rozpoczyna się na spółgłoskę.
Dziecko mówi głośno swoje imię i określa czy rozpoczyna się na samogłoskę czy spółgłoskę.
Pociągi poruszają się w rytm melodii, na przerwę w muzyce zatrzymują się.
Kaseta A. Stadnicki Terapia dzieci muzyką ruchem i mową.
2. Kogo spotkamy w lesie.
Usprawnianie percepcji wzrokowej
-postrzeganie figury i tła.
Ćwiczenia w mówieniu.
Przyjrzyj się ilustracji, odszukaj zwierzęta, które ukryły się w lesie. Nazwij je, czy możesz o nich coś powiedzieć.
PUS Idę do szkoły.
3. Głosy lasu.
Usprawnianie percepcji słuchowej.
Posłuchaj uważnie głosów lasu, nazwij zwierzę, którego glos usłyszałeś.
Płyta z nagranymi odgłosami leśnych zwierząt.
4. Połącz w całość.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Ćwiczenia w czytaniu.
Wiatr pomieszał połówki liści, połącz liście i odczytaj sylabę, która jest na liściu (la, lo, lu, li, le, ly, lą, lę)
Z przygotowanych elementów ułóż obrazek (lisy). Ułóż z sylab podpis do obrazka, odczytaj go
(li - sy)
Połówki liści, na jednej połowie samogłoska, na drugiej spółgłoska.
Koperta z elementami do układania obrazka, oraz sylaby( li -sy.
5. Zabawa ruchowa Wiewiórki w dziupli.
Odprężenie organizmu.
Szybka reakcja na przerwę w muzyce.
Na dywanie leżą szarfy to dziuple dzieci są wiewiórkami. Dla jednej wiewiórki nie ma dziupli. Kiedy słychać muzykę dzieci –wiewiórki biegają. Na przerwę w muzyce szukają dziupli.
Szarfy, kaseta A. Stadnicki Terapia dzieci
muzyką ruchem i mowa.
6.Szukamy podpisu do obrazka.
Ćwiczenia w czytaniu wyrazów dwusylabowych o sylabach otwartych.
Dziecko ma przed sobą obrazki, każdy obrazek jest nazwany przez dziecko. W kopercie znajdują się wyrazy. Dziecko czyta wyraz i układa pod odpowiednim obrazkiem.
Obrazki, wyrazy: lasy, lisy, lala, osy domy.
7.Kolorowanie obrazka
Rozwijanie sprawności manualnych
Kolorowanie wybranych obrazków.
Kredki, kartka z obrazkami.
8. Słuchanie
muzyki.
Relaksacja, odprężenie organizmu.
Dzieci leżą wygodnie na dywanie z poduszeczkami pod głową i słuchają muzyki.
Płyta, Muzyka relaksacyjna.
Temat: Liczenie w zakresie 6
L.p. Rodzaj i nazwa ćwiczenia
Przebieg
.1 Zabawa ruchowa „ Ugi -Bugi”
Orientacja w schemacie własnego ciała.
Zabawa ze śpiewem przy jednoczesnym wskazywaniu części ciała.
Płyta
2. Ile dźwięków słyszysz?
Rozwijanie percepcji słuchowej, oraz umiejętności liczenia.
Nauczycielka gra na dzwonkach dźwięki, dziecko liczy i tyle samo razy gra na drewienkach.
Dzwonki, drewienka
3. Odszukaj taki sam obrazek.
Rozwijanie orientacji przestrzennej oraz pamięci wzrokowej.
- Nauczycielka rozkłada karty,należy przyjrzeć się kartom i poskładać je w pary.
- Nauczycielka rozkłada przed dzieckiem karty „ Piotruś „
Następnie karty są zakryte. Zabawa polega na odkrywaniu zawsze dwóch kart. Dziecko zapamiętuje układ kart i szuka pary.
Karty do gry „Piotruś” samochody
4.Domimo
Ćwiczenia w liczeniu w zakresie 6.
Rozwijanie pamięci wzrokowej.
Zabawa dominem
Domino
5.Zabawa ruchowa
Szybkie reagowanie na zmiany w muzyce.
Zabawa przy muzyce.
Płyta.
6. Przeliczanie
elementów zbiorów
Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 6, oraz zapisywanie wyniku za pomocą cyfry.
Przeliczanie liczmanów układanie podpisu z odpowiedniej cyfry.
Przeliczanie marchewek i kwiatków.
Koperty z cyframi 1,2,3,4,5
Wykorzystanie komputera, gra edukacyjna Sokrates -liczenie
7. Zabawa Magiczna liczba
Zabawa wg słów piosenki,
8. Kolorowe figury
Rozwijanie sprawności manualnych, utrwalanie figur geometrycznych
Dzieci obrysowują koło, trójkąt, kwadrat, a następnie kolorują figury
Na kolejnym zajęciu obklejają figury wałeczkami z plasteliny.
Klocki w kształcie figur geometrycznych, kredki, plastelina, kartki.
Temat: Czytanie wyrazów dwu i trzy sylabowych o sylabach otwartych.
L.p. Rodzaj ćwiczenia
Cel ćwiczenia
1.Zabawa ruchowa” Ja tak- a wy tak”
Ćwiczenia poczucia stron i orientacji w schemacie ciała własnego i osób stojących naprzeciw.
Prowadzący zapowiada grę; jeśli podniosę ramiona w górę- wszyscy kładą ręce na kolana, zegnę ręce w łokciach – wszyscy podnoszą ręce do góry.
2.O którym obrazku mówię.
Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej.
Przed dzieckiem rozłożone obrazki, nauczycielka mówi o jednym z obrazków. Zadaniem dziecka jest odgadniecie, o którym obrazku mówi nauczycielka.
Obrazki
3. Loteryjka wyrazowa
Doskonalenie techniki i tempa czytania wyrazów 2 i 3 i sylabowych o sylabach otwartych.
Różnicowanie słuchowe i wzrokowe wyrazów oraz wytwarzanie prawidłowych skojarzeń słuchowo- wzrokowych.
Terapeuta eksponuje pojedynczo wypisane wyrazy, dzieci odszukują ich odpowiedniki w swoich zestawach. Odpowiedniki układają we właściwym miejscu na loteryjce.
Terapeuta wspólnie z dziećmi odczytuje eksponowane wyrazy, potem je zakrywa. Następnie wymawia je pojedynczo, dzieci odszukują ich wzrokowe odpowiedniki na loteryjce i nakrywają
Każde dziecko otrzymuje kartonik zbiorczy loteryjki i komplet pojedynczych wypisanych wyrazów.
Lis, motyle, raki, morele, litery, kora, kura, koty, osa
4.Uzupelnianka wyrazowo-obrazkowa.
Kojarzenie nazwy z obrazem graficznym.
Dzieci segregują karteczki na zawierające nazwy zwierząt i nie zawierające tych nazw. Biorą uzupełniankę z rysunkami zwierząt i układają odpowiednie podpisy.
Wykorzystanie karteczek z powyższej loteryjki.
5.Ćwiczenia rytmiczne
Usprawnianie funkcji słuchowej i sprawności ruchowej.
Dzieci maszerują i wygrywają na bębenku podany rytm.
Bębenek.
6. Kolorowanie obrazków.
Usprawnianie drobnych ruchów ręki.
Dzieci kolorują obrazki.
Kredki.
Temat: Tworzenie wyrazów dwu i trzysylabowych.
1. Jestem Twoim odbiciem
Ćwiczenie poczucia stron i orientacji w schemacie własnego ciała i osób stojących naprzeciw
Pary, zwrócone twarzami do siebie, stykają się lekko dłońmi, jedynki są inicjatorami ruchów, a dwójki starają się tylko nadążyć za ruchami partnerów same będąc bierne.
Muzyka z płyty
2. Narysuj linię łączącą rysunki.
Domino samogłoskowe.
Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową
- doskonalenie
stosunków przestrzennych.
-Utrwalanie wyglądu samogłosek.
Przyjrzyj się rysunkowi Narysuj drogę, którą, połączysz rysunki.
Zadanie polega na łączeniu w pary tych samych liter przez dobieranie odpowiednich kartoników.
Karta pracy
Domino samogłoskowe
3. Wszystko zaczyna się tą samą głoską.
Składanie wyrazów z sylab otwartych.
Operatywność działania w sferze percepcji słuchowej na bazie funkcji słuch fonematyczny, analiza i synteza słuchowa, kształcenie funkcji mowy.
Doskonalenie techniki czytania.
Rozwijanie koordynacji wzrokowo –ruchowo -słuchowej.
Powiedz 5 wyrazów rozpoczynających się tą samą głoską. Możesz pomagać sobie obrazkami.
Z rozsypanki sylabowej układanie wyrazów dwu i trzysylabowych np.: motyle
Obrazki.
Koperty z sylabami.
4. Ćwiczenia grafomotoryczne.
Tworzenie trwałych skojarzeń miedzy doznaniami kinestetycznymi a graficznym śladem własnego ciała.
Kreślenie w powietrzu dużych, płynnych. Swobodnych ruchów w kształcie fal, kół, ósemek.
5.Rysowanie po śladzie.
Ćwiczenie sprawności manualnych.
Odprężenie.
Rysowanie bez odrywania ręki wzoru. Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
Karta pracy,
SCENARIUSZ ZAJECIA TERAPEUTYCZNEGO
Temat: Słuchowo -wzrokowo-ruchowe opracowanie litery p.
1.Zabawa ruchowa.
Osłuchanie z piosenką pt.: „Papuga”
Orientacja w schemacie ciała
Zapoznanie z treścią piosenki, osłuchanie z melodią.
Dotykanie prawym łokciem lewego kolana, lub dotykanie nazywanych części itp.
Nauczycielka kilkakrotnie śpiewa piosenkę o papudze. Zachęca dzieci do wspólnego śpiewu.
Ilustracja papugi
2.Uważne słuchanie tekstu piosenki
Rozwijanie percepcji słuchowej
Ćwiczenia słownikowe
Zadaniem dzieci jest odszukanie w tekście piosenki jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się na głoskę p
Wyszukiwanie innych wyrazów na głoskę p
3.Prezentacja litery
- polisensoryczne uczenie się litery
Rozmowa na temat jak wygląda litera p
Uczenie się litery na planszy o -falistej strukturze
-na tacy z kaszą
-palcem w powietrzu
- pisanie mazakiem na szarym papierze
Dzieci śpiewając piosenkę o papudze rysują po kształcie litery.
Plansze z litera p
tace z kaszą, mazaki ,
4Zabawa ruchowa
Ćwiczenie motoryki dużej
Kiedy dzieci słyszą muzykę naśladują lecącą papugę machając rękami.
Nagranie na taśmie
5 Ozdabianie kształtu litery p
Ćwiczenie motoryki małej
Ozdabianie kształtu litery wyrywanką
Karty pracy kolorowy papier.
...
cyganeczka1