Judy Harris Helm i Lilian G. Katz „Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej”
1. Książka przedstawia metodę projektów, metodę czynnego uczenia się przygotowującą do pracy z dziećmi przedszkolnymi - małymi badaczami świata. Wprowadzenie tej metody w edukacji na poziomie elementarnym jest czymś nowym - zarówno w teorii, jak i w praktyce. Autorki podkreślają, że tym, co wyróżnia projekty spośród innych metod jest przede wszystkim możliwość dokonywania wyboru przez dziecko, stopień jego zaangażowania w przebieg zajęć, względnie duży wpływ na rodzaj aktywności własnej oraz wkład w uzyskane wyniki.
2.Metoda projektów badawczych pozwala dzieciom na rozwijanie różnorodnych umiejętności, odpowiada ich wrodzonej ciekawości, potrzebie poznawania i rozumienia świata. Rozbudza również w nich zainteresowania naukami matematyczno-przyrodniczymi.
3. Projekty badawcze to interdyscyplinarna metoda pracy pedagogicznej, spójna z koncepcją nauczania zintegrowanego, która doskonale sprawdza się także w przedszkolu. W ostatnich latach, m. in. dzięki publikacji J. H. Helm i L. G. Katz „Mali badacze – metoda projektu w edukacji elementarnej” oraz szkoleniom Akademii Komeńskiego, metoda ta staje się coraz popularniejsza wśród nauczycieli przedszkolnych także w Polsce.
4. Metoda projektów badawczych zakłada, że zdobywanie wiedzy przez małe dzieci jest procesem:
- naturalnym
- spontanicznym
- samodzielnym
5. Rolą nauczyciela nie jest nauczanie, ale:
- koordynowanie pracy dzieci,
- organizowanie przestrzeni badawczej tak, aby dzieci samodzielnie zdobywały wiedzę
- uważna obserwacja
- dokumentowanie działań dzieci
6. Poprzez podejście projektowe dzieci uczą się:
- logicznego myślenia
- stawiania pytań
- zdobywania wiedzy przez eksperymentowanie, wyciąganie wniosków
7. Do pracy projektowej są aktywnie włączani rodzice i środowisko lokalne. Metody projektów badawczych nie należy mylić z tzw. pracą tematyczną, szeroko rozpowszechnioną w przedszkolach.
8. Etapy projektu:
Etap I - W pierwszym dzieci pod kierunkiem nauczyciela wybierają temat, który je interesuje i jest możliwy do zbadania. Dyskutują o temacie, stawiają hipotezy badawcze i wspólnie z nauczycielem planują różnorodne przedsięwzięcia.
Etap II - Następnie gromadzą dane, przeprowadzają wywiady, zapraszają „ekspertów”, prowadzą badania terenowe, tworzą modele, eksperymentują – wszystko po to, by sprawdzić swoje hipotezy
Etap III - Ostatnim etapem pracy projektowej jest podsumowanie i przedstawienie na forum wyników projektów.
9. PROJEKT KSZTAŁTUJE UMIEJĘTNOŚCI:
§ Planowania
§ Organizacji pracy własnej i uczniów
§ Pracy w grupie
§ Komunikowania się
§ Rozwiązywania problemów
§ Podejmowania decyzji
§ Twórczego myślenia
§ Oceniania własnej pracy
10. Zaangażowanie fundacji J.A. Komeńskiego w metodzie projektu
§ Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego przygotowała do prowadzenia projektów grupę nauczycieli. Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniu mającym na celu przygotowanie ich do pracy metodą projektów badawczych (łącznie 41 godzin dydaktycznych), które składało się z trzech części. Pierwsza: „Obserwacja i dokumentacja rozwoju dzieci” przygotowuje nauczycieli do prowadzenia dokumentacji dotyczącej procesu myślenia oraz zdobywania wiedzy przez dzieci podczas realizacji projektów. „Metoda projektów badawczych – cześć I” pozwala nauczycielom poznać założenia teoretyczne oraz doświadczyć, czym jest metoda projektów w praktyce. Następnie nauczyciele prowadza projekt pilotażowy ze swoimi dziećmi w przedszkolu.
§ Na tym etapie mają możliwość konsultowania swoich wątpliwości z trenerami prowadzącymi szkolenie. „Metoda projektów badawczych – cześć II” poświęcona jest podsumowaniu i wymianie doświadczeń nauczycieli po realizacji pilotażowych projektów z dziećmi. Po cyklu szkoleniowym każda z nauczycielek poprowadziła dla swojej grupy dzieci dodatkowe zajęcia metoda projektów badawczych. Przykładowe tematy projektów to: „Kasztan”, „Buty”, „Ziemia”, „Ząb”, „Serce”, „Samochody”, „Czekolada”, „Woda”.
§ W projekcie Fundacji Komeńskiego uczestniczyło 13 warszawskich przedszkoli, a blisko 600 dzieci wzięło udział w realizacji 29 projektów badawczych prowadzonych przez przeszkolonych nauczycieli w formie bezpłatnych popołudniowych zajęć dodatkowych. Nauczyciele uczestniczący w programie podkreślali, że dzięki realizacji projektów dzieci rozwijały się społecznie i intelektualnie.
cyganeczka1