Koziej_Strategia bezpieczeństwa_skrypt.pdf

(256 KB) Pobierz
Koziej_Strategia bezpieczeñstwa_skrypt
www.koziej.pl
StanisławKoziej
STRATEGIABEZPIECZEŃSTWAIOBRONNOŚCI
RZECZYPOSPOLITEJPOLSKIEJ
POWSTĄPIENIUDONATO
Skryptinternetowy
www.koziej.pl
Warszawa/Ursynów 2008
1
157416258.001.png 157416258.002.png
www.koziej.pl
SPISTREŚCI
WST Ę P
1. STRATEGIA BEZPIECZE Ń STWA RZECZYPOSPOLITEJ
POLSKIEJ Z 2000 ROKU
1.1. Cele i zasady polskiej polityki bezpiecze ń stwa
1.2. Ocena zagro Ŝ e ń i wyzwa ń
1.3. Działania narodowe
1.4. Działania integracyjne
1.5. Zaanga Ŝ owanie w procesy bezpiecze ń stwa mi ę dzynarodowego i
współpraca mi ę dzynarodowa
2. STRATEGIA OBRONNO Ś CI RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Z
2000 ROKU
2.1. Interesy, cele i warunki bezpiecze ń stwa
2.2. Zasady i rodzaje działa ń strategicznych
2.3. Potencjał obronny
2.4. Przygotowania obronne
ZAKO Ń CZENIE
BIBLIOGRAFIA
2
www.koziej.pl
WST Ę P
Chocia Ŝ wst ą pienie do NATO było oficjalnie strategicznym celem Polski
od 1992 roku, to realne prace nad now ą koncepcja strategiczn ą w warunkach
członkostwa w Sojuszu rozpocz ę te zostały w praktyce w 1997 roku, z chwil ą
uruchomienia procesu akcesyjnego. 1 Prowadzone one były równolegle z
udziałem w pracach nad now ą koncepcj ą strategiczn ą NATO. 2 Takie
rozpocz ę cie prac koncepcyjnych dawało szans ę ich dokładnego
i wszechstronnego przeprowadzenia, wykorzystania zarówno ś rodowisk
eksperckich 3 , jak i zorganizowania porz ą dnej debaty publicznej – z takim
wyliczeniem, aby now ą strategi ę wprowadzi ć w Ŝ ycie natychmiast po
wst ą pieniu do NATO.
Niestety, ta szansa nie została wykorzystana. Nowa strategia
bezpiecze ń stwa i nast ę pnie strategia obronno ś ci zostały przyj ę te i wprowadzone
w Ŝ ycie dopiero około rok po tym, jak Polska stała si ę członkiem NATO. 4 Przez
ten czas – od marca 1999 roku Polska jako członek sojuszu obronnego miała
koncepcj ę strategiczn ą opracowan ą dla warunków samodzielno ś ci strategicznej.
Pod tym wzgl ę dem nie zdali ś my egzaminu na starcie naszego
członkostwa w NATO. Nie zdali ś my go wył ą cznie z własnej woli, jako Ŝ e prace
nad strategi ą były ś wiadomie i celowo opó ź niane. Kierowano si ę dyrektyw ą :
„poczekajmy, a Ŝ NATO przyjmie swoj ą koncepcj ę strategiczn ą na szczycie w
Waszyngtonie, wtedy, na jej podstawie, b ę dziemy mogli opracowa ć własn ą
strategi ę ”. Była to jednak Ŝ e przesłanka z gruntu bł ę dna. Zasadzała si ę ona na
(chyba pod ś wiadomym) traktowaniu sojuszu NATO wedle wzorców Układu
Warszawskiego, uznawaniu, Ŝ e strategia sojusznicza jest nadrz ę dn ą w stosunku
do strategii narodowej. Tak rzeczywi ś cie było w Układzie Warszawskim.
Pierwszy cało ś ciowy projekt nowej strategii bezpiecze ń stwa i obronno ś ci w warunkach członkostwa w NATO
zob. S. Koziej, Tezy i komentarze do prac nad strategi ą bezpiecze ń stwa i obronno ś ci Rzeczypospolitej Polskiej,
Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa – Toru ń 1998. Równie Ŝ : Wydawnictwo AON, Warszawa 1998.
2 Na ten temat zob. m.in. S. Koziej, Szkic do dyskusji o przyszłej strategii poszerzonego NATO (Spojrzenie
z polskiej perspektywy), Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa – Toru ń 1998.Równie Ŝ : Wydawnictwo
AON, Warszawa 1998.
3 Na uwag ę zasługuj ą zwłaszcza prace badawcze zlecone przez Departament Systemu Obronnego MON
i prowadzone przez zespół naukowy Akademii Obrony Narodowej pod kierownictwem gen. dyw. prof. dra hab.
Bolesława Balcerowicza (temat badawczy „KAPPA” – Przygotowanie i prowadzenie wojny obronnej przez
Polsk ę po 2000 roku ).
4 Strategi ę obronno ś ci przyj ę ła Rada Ministrów 23 maja 2000 roku, po uprzednim przyj ę ciu strategii
bezpiecze ń stwa 4 stycznia 2000 roku.
3
1
 
www.koziej.pl
Ale w NATO jest akurat odwrotnie. Pierwotne s ą strategie narodowe,
jasno zdefiniowane interesy i cele narodowe oraz ś rodki, jakie pa ń stwo wydziela
do ich osi ą gni ę cia i dopiero ze zderzenia tych Ŝ e narodowych strategii wyłania
si ę , w drodze negocjacji i przyjmowana na zasadzie consensusu, wspólna
strategia sojusznicza. Czekanie zatem z okre ś leniem własnej strategii narodowej
na przyj ę cie strategii sojuszniczej było bł ę dem wynikaj ą cym z naszej
niedojrzało ś ci członkowskiej i z kierowania si ę stereotypami z czasów Układu
Warszawskiego. Taka postawa była niezrozumiała dla naszych sojuszników,
aczkolwiek przyjmowana do wiadomo ś ci („wasza sprawa”).
Zdecydowano si ę na przyj ę cie dwóch odr ę bnych dokumentów „Strategia
bezpiecze ń stwa Rzeczypospolitej Polskiej” i „Strategia obronno ś ci
Rzeczypospolitej Polskiej” po upadku pierwotnej propozycji, aby opracowa ć
i przyj ąć jeden dokument pa ń stwowy, traktuj ą cy w sposób zintegrowany o
strategii bezpiecze ń stwa i obronno ś ci, który byłby uzgodniony mi ę dzy Rz ą dem i
Prezydentem RP oraz ostatecznie przyj ę ty przez Parlament. Podstawowy zarzut
formalny, jaki był wysuwany wobec obydwu przyj ę tych dokumentów, to ten, Ŝ e
miały one wył ą cznie rz ą dowy charakter, jako przyj ę te bez udziału Prezydenta
RP i Parlamentu. Nie wykorzystana została szansa, aby nada ć tym dokumentom
rang ę ogólnopa ń stwow ą , a tym samym podnie ść wyra ź nie ich znaczenie i moc
sprawcz ą .
4
www.koziej.pl
1. STRATEGIA BEZPIECZE Ń STWA
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Z 2000 ROKU
„Strategia bezpiecze ń stwa Rzeczypospolitej Polskiej” przyj ę ta w 2000
roku koncentruje si ę na ustaleniu podstaw polskiej polityki bezpiecze ń stwa,
ocenie zagro Ŝ e ń i wyzwa ń oraz okre ś leniu rodzajów aktywno ś ci i instrumentów
realizacji tej polityki. Definiuje równie Ŝ podstawy strategii obronno ś ci, które
nast ę pnie rozwini ę te zostały w odr ę bnym dokumencie. Strategi ę t ę ,
przygotowan ą przez MSZ, charakteryzuje pewna niekonsekwencja, jako Ŝ e
ogranicza si ę ona w zasadzie jedynie do dwóch dziedzin bezpiecze ń stwa
pa ń stwa, a mianowicie polityki zagranicznej i obronno ś ci. Z góry zrezygnowano
z zajmowania si ę innymi dziedzinami bezpiecze ń stwa narodowego.
1.1. Cele i zasady polskiej polityki bezpiecze ń stwa
Dokument na samym pocz ą tku ustanawia strategiczne cele polskiej
polityki bezpiecze ń stwa , zaliczaj ą c do nich:
- zagwarantowanie niepodległo ś ci, suwerenno ś ci, integralno ś ci
terytorialnej pa ń stwa oraz nienaruszalno ś ci jego granic,
- zagwarantowanie ochrony demokratycznego porz ą dku
konstytucyjnego, w tym w szczególno ś ci pełni praw i wolno ś ci oraz
bezpiecze ń stwa obywateli RP,
- stworzenie jak najlepszych warunków dla wszechstronnego i
stabilnego rozwoju społecznego i gospodarczego kraju, dobrobytu jego
obywateli, a tak Ŝ e dla zachowania dziedzictwa narodowego i rozwoju
narodowej to Ŝ samo ś ci,
- wnoszenie wkładu w budow ę trwałego, sprawiedliwego ładu
pokojowego w Europie i na ś wiecie, opartego na warto ś ciach
demokracji, praw człowieka, praworz ą dno ś ci oraz solidarno ś ci.
Stosownie do tych celów oraz podstawowych uwarunkowa ń polskiej racji
stanu precyzuje si ę podstawowe zasady polskiej polityki bezpiecze ń stwa ,
wymieniaj ą c w ś ród nich nast ę puj ą ce:
- Polska traktuje bezpiecze ń stwo w sposób kompleksowy,
uwzgl ę dniaj ą cy znaczenie i wpływ ró Ŝ norodnych czynników
politycznych,
ekonomicznych,
społecznych,
ś rodowiskowych, energetycznych i innych;
- Polska realizuje swoj ą polityk ę bezpiecze ń stwa zgodnie z Konstytucj ą
Rzeczypospolitej Polskiej, z poszanowaniem prawa
mi ę dzynarodowego, zgodnie z celami i zasadami Karty Narodów
Zjednoczonych oraz dokumentów Organizacji Bezpiecze ń stwa i
5
militarnych,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin