Logistyka międzynarodowa - JANUSZKIEWICZ.pdf

(505 KB) Pobierz
Eurologistics.
Logistyka.
Gospodarka materiałowa i logistyka.
Nowoczesny magazyn.
Rynek Kolejowy.
Transport i komunikacja.
Transport samochodowy.
WSPÓLNA POLITYKA TRANSPORTOWA
Logistyka – logos – sztuka liczenie.
Definicje logistyki.
PRZEPŁYW (informacja towar pieniędzy dokumenty)
SAP – system informatyczny da firm logistycznych.
Logistyka – jest to dyscyplina, nauka i sztuka praktycznego działania, zajmująca się procesami przepływu
surowców, materiałów, wyrobów gotowych oraz odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do punktu
konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta.
Historie logistyki. Leonfos VI (IX i X) napisał „Zarys sztuki wojennej.
„Zarys sztuki wojennej – drugie dzieło o logistyce napisał Antonio Therry de Jomi.
PRZYCZYNY ROZWOJU I HISTORII LOGISTYKI
Era produkcji przemysłowej Forol.
Rewolucja przemysłowa Handel.
Łódź (zbyt; ostatnia manufaktura):
1. Transport: cel
a. szukanie oszczędności;
b. koło;
c. parowa maszyna;
d. TV i radio.
Amerykanie „Business asusual
Opel Volkswagen
Odległości globalizacja handel rozwija się.
Zmniejszenie kosztów transportowych (a. tani transport).
Perel – wielkość wyboru.
Wzrost populacji, zamożności, większy popyt.
Skrócenie cyklu gospodarki (rotacja towarów).
Zakończenie marketingowe.
TRANSPORT KOLEJOWY – ZAKRES EKONOMICZNY
Transport kolejowy – pierwsze nowoczesne przedsiębiorstwa.
1825 r. pojawiła się pierwsza linia kolejowa (debiut).
1830 r. pierwsza „oficjalna linia kolejowa <Manchester>
Połowa lat 60-tych XX w. w Europie udziały kolei w strukturze międzygałęziowej przewozu maleją. I
maleją po dzień dzisiejszy.
Największym konkurentem transportu kolejowego jest transport samochodowy.
Branża ta została objęta regulacją państwa.
Regulacja – to stworzenie pewnych ram do funkcjonowania gospodarki (np. władza nakładania podatku)
ograniczenie swobody podejmowania decyzji bądź też zmuszanie przedsiębiorstw do podejmowania
określonych decyzji (np. ustalanie cen).
Państwa wprowadzają te regulacje, by gospodarka mogła normalnie funkcjonować.
Asymetria informacji, efekty zewnętrzne, dobra publiczne.
Regulacje pojawiają się po to, by usunąć niefortunne zjawiska w gospodarce lub na rynku.
Każda branża, która ma odpowiednią siłę polityczną, w końcu będzie starać się o to, by państwo
wprowadziło regulacje, dotyczące ograniczenia wejścia na rynek określonych towarów.
Przykład regulacji państwowych monopol naturalny .
Monopol naturalny – sytuacja, w której przeciętny koszt wytworzenia jednego towaru jest najniższy, gdy
produkuje go jedna firma.
X – nieefektywności (nieefektywność Leibensteina) – kiedy przedsiębiorstwo nie spotyka się z konkurencją
wśród innych przedsiębiorstw, to menedżerowie nie mają motywacji by obniżać koszty wytworzenia (tzw.
lenistwo menedżerów).
Żeby wprowadzić konkurencję na rynek trzeba:
udostępnić infrastrukturę:
pozostawić infrastrukturę w rękach wcześniejszego monopolisty, ale zobowiązać go z mocy prawa do
udostępnienia rynku innym przedsiębiorstwom (TPA).
Zachowania strategiczne niekooperacyjne – są to działania przedsiębiorstwa, kiedy firma stara się
sprawić, żeby ich sytuacja wyglądała najlepiej na tle firm wchodzących na rynek (np. kartele).
Incambenta, tj. „przedsiębiorstwa zasiedziałe – przedsiębiorstwo, które od dawna jest na rynku, gdy inne
firmy dopiero wchodzą.
Separacja pionowa – wydzielanie infrastruktury (w Polsce również).
PLK SA – ich zadaniem jest zarządzanie strukturą kolejową w Polsce (lecz nie może dokonywać
przewozów, tylko zarządzać).
Nie ma ryzyka pionowego zamykania rynku przy separacji pionowej.
Czy to działa? Tak, ale w 2001 r. otworzono pierwszy rynek przewozów kolejowych w Polsce (zależy od
pozycji przedsiębiorstwa na rynku).
Punkty dostępu do sieci ( z mocy prawa unijnego mają udostępniać, lecz w praktyce to nie ma miejsca). Z
kolei w Polsce w ogóle nie istnieje opcja udostępniania punktów dostępu do sieci. Takie rozwiązanie
funkcjonuje od 2007 r.
UTK – urząd transportu kolejowego.
TRANSPORT KOMBINOWANY
Definicja prawna transportu kombinowanego (ustawa o transporcie drogowym z 6 września 2001 r. art. 4)
definicja przejęta z dyrektywy 92/106 WE.
Międzynarodowy transport kombinowany – transport kombinowany, podczas którego następuje
przekroczenie granicy Polski.
Spór naukowy dotyczy definicji transportu kombinowanego:
główni uczestnicy: J. Neider i D. Marciniar – Neider (UG) itp.;
pole sporu - relacje pojęciowe między transportem: kombinowany, multi- i intermodalny, bimodalny.
Ujęcie Neiderów (najbardziej pragmatyczne):
transport bezpośredni – transport bez przeładunku (jedna gałąź transportu w relacji ‘door to door’,
głównie transport samochodowy);
transport łamany – transport z przeładunkiem [...];
transport kombinowany z wykorzystaniem jednego organizatora transportu.
Rollende - Land Strase RoLa (rodzaj transportu kombinowanego).
Transport kolejowy bez towarzyszenia i z towarzyszeniem („na barana, „RoLa, „piggy (birdy, fishy)
back).
Techniki przeładunku:
Ro –Ro (Roll on Roll off);
Lo – Lo.
Modalohr
Transport bimodalny (gumowe, żelazne).
PORT OF HAMBURG
United States Lines – pierwsza pełna linia kontenerów w Hamburgu.
1 TEU = 33 m 3 .
Top 10 – Main Partners: PR China, Singapore, Russia.
Transport kontenerowy nie ma doświadczenie w zarządzaniu kryzysem.
Obecnie około 8-10% światowej floty kontenerowej jest bez zatrudnienia.
Januszkiewicz
Logistyka – dyscyplina naukowa (wchodząca w skład nauk ekonomicznych); sztuka p raktycznego działania zajmująca się
zarządzaniem procesami przepływu zasobów (surowców, materiałów do produkcji i wyrobów gotowych) oraz związanej z nimi
informacji w sieciach logistycznych.
Historia rozwoju logistyki na świecie (w pigułce):
1. Leontos VI, cesarz bizantyjski, przełom IX/X w., książka: „Sumaryczne wyłożenie sztuki wojennej, w której została
wyodrębniona logistyka (obok taktyki i strategii); zadania logistyki: kwestie uzbrojenia, wypłacania żołdu, zaspokojenia potrzeb
armii, przygotowania, regulacji, podziału
2. Antoine Henry de Jomine – baron szwajcarski, książka: „Zarys sztuki wojennej, rodz. VI: „O logistyce, czyli wprowadzaniu w
ruch oddziałów, 1885 tłumaczenie na amerykański – pierwsze użycie słowa logistics
3. Civilian logistics – przejmowania koncepcji militarnych na potrzeby ludności cywilnej: lata 50 XX wieku – pojawia się
logistyka gospodarcza /praktyka oraz teoria/. Przyczyny: 1. przekształcenie rynku producenta w rynek konsumenta wzrost
znaczenia terminowego dostarczenia, usług serwisowych i posprzedażowych; 2. ograniczenie możliwości dalszej redukcji
kosztów produkcji – koszty dystrybucji i ich ograniczanie znajdują się w centrum zainteresowania; 3. poszerzenie palety
oferowanych produktów tego samego typu; pojawienie się pojęcia: continue replenishment /ciągłego uzupełniania np. na półkach
w supermarkecie/ 4. zmiana podejścia do kwestii zapasów: utrzymywanie zapasów przez detalistów traktowane jako zło
konieczne, stosunek zapasów 90% - hurtownik, 10% - detalista /z możliwością uzupełnienia zapasów w każdej chwili od
hurtownika/ 5. wzrost kosztów transportów, które stanowią 60-80% całości kosztów logistycznych; przyczyny np. 5a) wojna
koreańska – wyższe ceny ropy; 5b) w skutek rozwoju gospodarki pojawienie się kongestii tj. korków – tzw. city logistics 6.
pojawienie się komputerów – informatyka, systemy informatyczne podstawą logistyki 7. rozwój telekomunikacji 8. pojawienie się
pierwszych KTN (korporacji transnarodowych)
lata 50. USA, 60. Japonia, 70 Europa Zach. 90. Europa Środkowa i Wschodnia (w tym RP)
System dystrybucji w UE: zaczęto zmniejszać liczbę magazynów spadek kosztów magazynowania, wzrost kosztów
transportu.
Koncepcje kosztowe w logistyce (5 głównych):
1. Globalnych Kosztów Logistycznych. GKL – ogół kosztów jakie należy ponieść, aby towar dotarł od eksportera do importera, 3
kanały przepływu: towar, informacja, pieniądz, koszty przewozu, załadunku, wyładunku, przeładowania, opakowania,
ubezpieczenie, spedycja itp., wykres odwróconej paraboli – w jakimś punkcie (przy odpowiedniej konfiguracji) musi istnieć
minimum, POK – poziom obsługi klienta. GKL należy tak optymalizować, aby przy danym POK-u osiągnąć minimum.
2. Współzależności Kosztów w Logistyce. Pomiędzy różnymi kosztami logistycznymi tzn. POK (to nie koszt), koszty utrzymania
zapasów, koszty zakupów i zaopatrzenia, koszty realizacji zamówienia, koszty składowania/magazynowania (skład – otwarty tj.
bez dachu magazyn), koszty transportowe zachodzą relacje typu trade-off /coś za coś/, liczy się efekt per saldo jeżeli GLK niższe
(przy tym samym POKu) należy zmiany wdrażać.
3. Unikania suboptymalizacji (stanu bliskiego optimum ale nie optymalnego). Postrzeganie najniższego poziomu GLK przy tym
samym POKu jako moving target /ruchomego celu/
4. DPP – Direct Product Profitability – Bezpośrednia Rentowność Produkt ów . W sytuacji skumulowania zamówień w pierwszej
kolejności należy realizować zamówienia z produktami cechującymi się najwyższą rentownością w długiej perspektywie
czasowej
5. DCP – Direct Client Profitability – Bezpośrednia Rentowność Klientów – obsługa w pierwszej kolejności klientów najbardziej
rentownych (w sytuacji konieczności wyboru tj. posiadania zbyt wielu zamówień)
LOK – logistyczna obsługa klienta. Pojęcie z pogranicza marketingu i logistyki – orientacja na klienta, logistics mix – 13
elementów.
Priorytety LOK-u: 1. utrzymanie dotychczasowych klientów (np. gadżety) 2. pozyskiwanie nowych klientów 3. poprawienie
image przedsiębiorstwa. Skutki - większe: sprzedaż, zyski, udział w rynku.
LOK – zdolność systemu logistycznego przedsiębiorstwa do zadowolenia klienta:
1. czas /cykl realizacji zamówienia/ - np. Dell via DHL /im szybciej tym lepiej/
2. niezawodność – stały i zgodny z oczekiwaniami cykl dostawy, bezpieczeństwo, prawidłowość wykonania tj. zgodność z
zamówieniem klienta.
3. komunikacja – 2-stronny dialog, stały dostęp do informacji o zamówieniu np. śledzenie statusu przesyłki 24h on-line
4. wygoda – elastyczność, spełnianie (dodatkowych) życzeń klienta
Rybka logistyczna /clue logistyczne/ - 89% optimum (podobno)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin