ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZ_DZANIA ISO.pdf

(626 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
ZINTEGROWNEYTEMYZRZĄDZNIA ISO 06.10.2011r.
1. ZINTEGROWNEYTEMYZRZĄDZNI totrywpółdiałająceeobąpodytemypredibiortwa
Zapewnieniejakoci
Zarądanierodowikiem
Zarądaniebepieceotwempracy
IOłącyjeeobą,jettoarądaniewielomapodytemami,dikijednolitejpolityce
pójnieunkcjonująconajmniej2podytemy
PodtawądobudowyIOjetnormaIO9001oraIO14001,ISO 18001
2. YTEMYZRZĄDZNIJKOCIĄ PN-EN ISO 9001:2008
Abypełniadocekiwaniaklienta(badaniepotreb,optymaliacjaytemuprodukcyjnego)
3. YTEMYZRZĄDZNIRODOWIKOWEGO PN-EN ISO 14001:2005
(wymagania i wytyczne stosowania)
NormapowalabudowadytemarądaniarodowikiemwoparciuotwPodejcieproceowe
Jednymnajważniejychelementów,podobniejakwIO9001jetuwgldnienie ciągłego
dokonaleniawdziałaniachdanejorg
4. YTEMYZRZĄDZNIBHP PN-EN ISO 18001:2004
OdpowiednieormułowaniepolitykiicelówwakreieBHPora skuteczne realizowanie tej polityki przez
oiąganiepryjtychcelów
tanowipodtawdocertyikacjiytemówarądaniaorganiacjąwakreiedotycącymBHP
PN – Polska Norma
EN – Norma Europejska
ISO - Midynarodowa Organizacja Normalizacyjna
AUDIT – godnodwymaganiaminormy
ORGANIZACJA - firma, instytucja
WYRÓB– produkt,uługa
868778077.009.png 868778077.010.png 868778077.011.png 868778077.012.png
 
1. DEFINICJJKOCIPN- EN 9001:2008, wymagania. 13.10.2011 r.
„JKODtotopieowjakimbiórinherentnychwłaciwocipełniawymagania"
Jakodtogodnodwymaganiami
Topewientopieodokonałoci/Platon
JKOD odnoiiarównodoproduktówjakidoektorauług– wpólnieokrelanychwnormiejako WYRÓB
2. CECHYCHRKTERYTYCZNEUŁUG
NIEMTERILNOD – brakmaterialnegoeektujejwiadceniaitądmaterialnegopotregania
jejprekonumentów,prekładaitonatrwałodocenąjakociwiadconejuługi
NIEROZDZIELNOD uługioobąwykonującą,wwiąkutympoóbpredażytychuługma
beporedniwiąekwielkociąpredażyiopiniąoirmiewiadcącejuługi,
JEDNOCZENOD wiadceniaikorytaniauługi– niemożnawiadcyduługaapa,bąd
ichmagaynowad,
HETEROGENICZNOD(niejednorodnod) – trudnodwtandaryacji,cowiążei
dotoowywaniemidoindywidualnegoodbiorcyijegowymagao
NIETRWŁOD
NIEMOŻNODNBYCI prawwłanociuługi
ZŁOŻONOD, któractokrodwymagabeporedniegokontaktupracownikówklientami
3. TRYBUTYJKOCIUŁUG
CZYNNIKI MATERIALNE – wyglądbudynku,urądeoiperoneluwiadcącegoikonultującego
iklientem
NIEZWODNOD– pewnod,żeuługaotaniewykonanatak,jakobiecałuługodawca
WRŻLIWOD– chdaoerowaniaklientowinatychmiatowejpomocy
KOMPETENCJA – dysponowanie wiedąiumiejtnociaminiebdnymidowiadceniauługi
UPRZEJMOD– grecnodiacunekoerowanyklientomprepracownikówkontaktujących
inimi,pryjacielkitounekiaintereowanieichpotrebami,
BUDOWANIE WIZERUNKU
WIRYGODNOD– budowanie zaufania
BEZPIECZEOTWO– ogranicenieryykainiepewnociklientów
DOTPNOD– łatwodpoykaniauługiłatwykontaktuługodawcą
KOMUNIKTYWNOD– utrymanieklientamikontaktupoprepreyłanieroumiałychdla
nichkomunikatówiwłuchiwanieiwichopinie
ZROZUMIENIE – wykaywaniechciponaniapotrebklientów
4. NORMA – dokumentnormatywnytoowanynaaadiedobrowolnoci,powechniedotpnyi
aakceptowanypreunanąjednotknormaliującą
Normautalaaady,wytycnelubcharakterytykidotycąceróżnejdiałalnociijejwynikówjet
zatwierdzana na zasadzie konsensu, przeznaczona do powszechnego i wielokrotnego stosowania,
aakceptowanaprewytkieaintereowanetronyjakokoryddla wszystkich i wprowadza kodeks
dobrejpraktykiiaadyracjonalnegopotpowaniapryaktualnympoiomietechniki
NORMY ISO 9000 ąpowechnieunawaneapodtawbudowaniaytemuarądaniajakociąwewytkich
org,bewgldunarodajichdiałalnoci
Normyteawierająterminologi,wymagania,wytycnedotycącewprowadzania, doskonalenia i kontrolowania
ytemuarądaniajakocią
868778077.001.png 868778077.002.png
 
CYKL DEMINGA 20.10.2011r.
Cykl PDCA z ang. P lan-Do-Check-Act akłada,żeorgmuitaledokonalid wójytempoprecyklicne,
identyfikowanie
Opracowanie planu
realizacji procesu
Podjciediałao
korygującychlub
naprawczych
ACT
PLAN
CHECK
DO
Sprawdzenie czy
oiągnito
zaplanowane wyniki
Realizacja uprzednio
opracowanego plany
I.
PLANOWANIE PROCESU – PLAN
WłaciweaplanowanieproceujetpierwymelementemcykluPDC
NatymetapieokrelamyCOiKIEDYmamyoiągnądoraapomocąJKICHZOBÓW
Na tym etapie planowanianależywróciduwagna
Wymaganiaklientówewiwew
Utaleniediałaoniebdnychdorealiacjiplanu,celu
Utalenieaadmonitorowaniawyników,powalającychnaanaliidokonalenieproceu(ależyod
celu)
Utalenieapiówniebdnychdopotwierdaniagodnociproceu,wyrobuwymogamiklienta,norm
iprepiówprawa(kigiytaritp)
Dotpnodaobów(ludie,mayny,inratruktura,inaneitp)
Potencjalneagrożenia(preprowadenieanaliy ryzyka)
II.
REALIZACJA PLANU – DO
Wtymetapierealiujemyuprednioaplanowanediałaniawaloryującdotpneaoby
PodcarealiacjitychcynnocigromadoneąINFORMCJEounkcjonowaniuproceuPołużąonedo
póniejegoprawdenia,cyaplanowanewynikiąoiągane
868778077.003.png
III.
SPRAWDZENIE – CHECK
Powykonaniuaplanowanychcynnoci,prawdamycyoiąganywynikjegodnyuprednioaplanowanym
DotegoceluwdanymproceiepowinnybydopracowanemetodypomiaruparametrówproceuTamgdieto
możliwealecaitoowanietechniktatytycnych
ParametryproceupowinnytakżewynikadceluproceuPrykładowojeżelicelproceubrmi
„Terminowaprodukcjawyrobuowyokiejjakocipryjednocenejminimaliacjikotów
wytwarania”,tomożemymonitorowad
Terminowocprodukcji,jakod(nppoiomutrat)ikotywytwarania(wykorytaneaobyi
kotyjakoci).
Techniki statystyczne – naprób(wybórpróby)– bykontrolowadodchylenia
IV. PODJCIEDZIŁOKORYGUJĄCYCHlubZPOBIEGWCZYCH– ACT.
Poetapieprawdaniaoiąganychwynikówiporównaniuichaplanowanymi,możemymieddwie
sytuacje:
Zaplanowaneceleąrealiowane
Nieą(nieotaływpełni)realiowane.
CIĄGŁEDOKONLENIE
JetreultatemproceucykluPDCKażde„amknicie”kołapowalanacorawikepodnoenie
kutecnociproceu(topniapełnianiapotawionychcelów)oraeektywnodproceu(relacjapomidy
topniempełnianiacelówaużytymiaobami)
Takżekażdediałaniekorygującelubapobiegawcejetelementem tego doskonalenia.
Każdeaplanowaniebardiejambitnychcelów,mniejeniewymaganychaobówtokolejnekrokiw
doskonaleniu procesu.
YTEMZRZĄDZNIJKOCIĄzgodnyzwymaganiaminormyIO90012008
awierawymaganiamającaatoowaniadlakażdej org,nieależnieodjejwielkociirodaju,którachcewykaad
dolnoddociągłegodotarcaniawyrobówgodnychwymaganiamiklientaimającychatoowanieprepiów
prawaoradążydowikeniaadowoleniaklienta
ISO 9000 – modelytemuzarządzania
Organiacja(irma,intytucja)unkcjonujewpowiąaniuewoimiklientami i dostawcami.
Wewnątr orgitniejegrupawajemniepowiąanychproceów,którychcelemjetpełnieniewymagaoklientów
Dostawcy
(procesy) ORGANIZACJA (procesy) Klient
 
27.10.2011 r.
Ciągłedokonalenieytemuarądaniajakocią
KLIENT KLIENT
Odpowiedialnod
kierownictwa

Zarądanie
zasobami
Pomiary, analiza
i doskonalenie
ZADOWOLENIE
WYMAGANIA
Realizacja
wyrobu
WYRÓB(lubuługa)
A) ODPOWIEDZILNODKIEROWNICTW
Kierownictwoorganiacjiodpowiadaawłaciwejejfunkcjonowanie. Towłaniekierownictwoutalamijipolityk
organiacjiNatpnieokrelaodpowiednieceledooiągniciaDorealiacjitychcelówopracowuje plandiałao i
prynajeodpowiednieaobydoichrealiacjiNatpniekierownictworegularnieweryikujejakorganiacjadiałai
cypełniatawianejejcele(preglądarądania)Natejpodtawiekierownictwoprydielaaobyipodejmuje
odpowiedniedialaniadokonalące
Ten element modelu jest opisany w normie ISO 9001:2008 w punkcie 5.
B) ZRZĄDZNIEZOBMI
ToepółproceówwiąanyaobamijakiewytpująworganiacjiTeaobymogąbydludie(aobyludkie),
infrastruktura (mayny,urądenia,budynki,iedITitp.)orarodowikopracy
Zarądanieaobamileżywgetiikierownictwa,botowlaniekierownictwodecydujeoprydielaniuaobów
(włacainanowych) niebdnychdowłaciwegounkcjonowaniapootałychproceówworg
Prykłademdiałaowiąanychtymelementemjet zatrudnienie i szkolenie personelu, zakup nowych maszyn,
utrzymanie infrastruktury.
Ten element modelu jest opisany w normie ISO 9001:2008 w punkcie 6.
C) REALIZACJA WYROBU
To epółproceówbeporedniowiąanychrealiacjąwyrobówlubuług,WEJCIEMąwymaganiaklienta(np.
pecyikacjawyrobu,amówienie,warunkinabycia i inne warunki dostawy, wymagania prawne i inne normy
wiąanewyrobemlubuługą),aWYJCIEMjetdotarconywyróblubuługa
Ten element modelu jest opisany w normie ISO 9001:2008 w punkcie 7.
868778077.004.png 868778077.005.png 868778077.006.png 868778077.007.png 868778077.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin