PROGRAM REWALIDACJI
DLA ODDZIAŁU UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM
W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM SZKOŁY PODSTAWOWEJ
NA ROK SZKOLNY 2006 / 2007
1. Słuchanie:
§ Słuchanie i wykonywanie prostych poleceń
§ Słuchanie krótkich wierszy i opowiadań czytanych przez nauczycielkę
§ Słuchanie odgłosów z otoczenia, z kasety, rozpoznawanie ich i naśladowanie
2. Mówienie:
§ Nazywanie rzeczy w naturalnym stanie, nazywanie desygnatów rzeczy przedstawionych na obrazie
§ Nazywanie czynności i stanów w naturalnych sytuacjach i przedstawionych na obrazie
§ Omawianie treści obrazu
§ Określanie cech przedmiotów
§ Opowiadanie treści krótkich wierszyków i opowiadań nadawanych przez nauczycielkę
§ Śpiewanie piosenek
3. Przygotowanie do nauki pisania:
a) Doskonalenie orientacji przestrzennej
b) Rozwijanie sprawności grafomotorycznej
§ Ćwiczenia rozmachowe – zamalowywanie dużych płaszczyzn ruchami pionowymi lub poziomymi, zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem, pogrubianie konturów, malowanie dużych form kolistych, falistych i szlaków
§ Ćwiczenia manualne – układanki płaskie, zamalowywanie małych przestrzeni ograniczonych konturem, ugniatanie plasteliny, rozdzieranie papieru, ugniatanie masy solnej
§ Ćwiczenia graficzne – obrysowywanie szablonów, rysowanie szlaczków, łączenie punktów, pisanie po śladzie
c) Rysowanie znaków literopodobnych
4. Wyrabianie gotowości do czytania:
a) Ćwiczenia percepcji wzrokowej – różnicowanie, układanie przedmiotów w szeregu
b) Ćwiczenia percepcji słuchowej – wyklaskiwanie, zabawy ruchowe ze śpiewem
c) Zapoznawanie z umownymi symbolami graficznymi – poznawanie niektórych znaków drogowych
5. Elementarne pojęcia matematyczne:
§ Stosunki przestrzenne – orientacja w schemacie ciała, sytuowanie przedmiotów w przestrzeni
§ Przeliczanie elementów (przyporządkowanie przedmiotom gestu wskazania i liczebnika)
§ Tworzenie zbiorów według cech jakościowych i ilościowych
§ Porównywanie liczebności dwóch zbiorów
§ Porządkowanie zbiorów według ich liczebności w kolejności wzrastającej i malejącej
§ Czytanie i zapisywanie cyfr
§ Rozpoznawanie figur geometrycznych
§ Stosunki czasowe
6. Troska o bezpieczeństwo:
§ Przestrzeganie zasad bezpiecznego zachowania się w pomieszczeniach szkolnych
§ Właściwe korzystanie z pomieszczeń i urządzeń w szkole
§ Rozpoznawanie niektórych znaków drogowych oraz sygnalizacji świetlnej
§ Zachowanie bezpieczeństwa w czasie wolnym od zajęć szkolnych (zabawy na śniegu i lodzie, w pobliżu jezdni, zbiorników wodnych, placów budowy)
§ Ostrożność w kontaktach z osobami nieznajomymi i przygodnie spotkanymi zwierzętami
7. Troska o zdrowie i higienę:
§ Utrwalanie nawyku mycia rąk po wyjściu z toalety, przed i po posiłku
§ Używanie chusteczek do nosa
§ Przestrzeganie zasady niekorzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych osób
§ Dobieranie odpowiedniego stroju do pogody i sytuacji
§ Znajomość budowy ciała człowieka
§ Zachowanie w przypadku wystąpienia objawów choroby
Agulek76