wok - obraz w kulturze.doc

(19 KB) Pobierz

WOK – OBRAZ W KULTURZE

 

·         estetyka – dziedzina filozofii zajmując się bądź pięknem i przeżyciami z nim związanymi, bądź teoria działa sztuki

·         ikona – obraz przedstawiający osoby święte i sceny biblijne, odgrywa istotna role w liturgii chrześcijaństwa

·         styl – charakterystyczny zespół cech dla danego regionu, artysty itd.

·         mecenas – opiekun i protektor artystów, termin od Kajusa Mecenasa, który protegował Horacego i Wergiliusza

·         dadaizm – awangardowy ruch w sztuce powstały w XX w. cechowany spontanicznością i irracjonalizmem

·         dagerotypia – pierwsza technika fotograficzna, naświetlanie płytek srebrnych

·         fotografia – proces otrzymywania trwałych i reprodukowalnych obrazów na płaszczyznach papierowych pokrytych substancja światłoczuła

·         fotomontaż – kompozycyjna całość złożona z fragmentów różnych fotografii

·         film – opowieść odtwarzana w ramach projekcji, podczas której seria nieruchomych obrazów daje wrażenie ruchu 2. perforowana taśma pokryta emulsją światłoczułą, służąca do zapisu obrazu filmowego w kamerze, a następnie kopiowania i projekcji filmu

·         zdjęcia trikowe – powstają w wyniku ingerencji w obraz poprzez wykorzystanie makiet lub nakładanie dwóch obrazów na siebie

·         język filmu – zespół środków wyrazu właściwych dla filmu oraz zasad ich łączenia w dziele, dzięki którym tworzy się spójny i znaczący przekaz

·         montaż – organizacja materiału filmowego w uporządkowaną, znaczącą całość; montaż równoległy – prowadzi kilka wątków jednocześnie; montaż ciągły – naturalny przebieg akcji; montaż wewnątrzujęciowy – przedstawia scenę bez cięć, ruch zorganizowany jest wewnątrz kadru

·         montaż atrakcji – zakładał silne wręcz agresywne oddziaływanie na widza przez zestawienie wyrazistych i skontrastowanych znaków tzw atrakcji

·         kadr – wyświetlany na ekranie obraz filmowy

·         ujęcie – zarejestrowana na taśmie całostka, przedzielona włączeniem i wyłączeniem kamery

·         scena – całość kompozycyjna złożona z 1 lub kilku ujęć ale oparta na jedności czasu, miejsca i akcji

·         sekwencja – seria scen powiązanych logicznie i kompozycyjnie, ukazujących spójny rozwój narracji

·         remake – film oparty na scenariuszu innego filmu ale zrealizowanych z inna obsada

·         soundtrack – zestaw piosenek i fragmentów muzycznych napisanych specjalnie do filmu lub wykorzystywanych w nim i wydanych oddzielnie na płycie

·         neorealizm – włoski styl filmowy lat 40/50 realizował filmy zgodnie z przykazaniem Zavattiniego, skupianie się na codzienności w naturalnej scenerii (Vittorio de Sica, Roberto Rossellini)

·         nowa fala – nurt w kinie francuskim z polowy lat 50; twórcy wyszli z kamera na ulice, przedstawiali zbuntowanych bohaterów za pomocą prostych środków, niedbałego montażu, ręcznej kamery

·         DOGMA 95 – manifest filmowy z 1995 inspirowany przez reżysera Larsa von Triera zachęcający do nowej estetyki filmowej polemicznej wobec amerykańskiego kina komercyjnego; autentyzm

·         polska szkoła filmowa – reżyserzy debiutujący w połowie lat 50, po politycznej odwilży i odejściu od stalinizmu; A. Wajda, A. Munk; Z. Cybulski, A. Pawilkowski; podejmowali tematyke IIWŚ, wprowadzili nowoczesny język filmowy i grę aktorska; trwała do lat 60

·         adaptacja filmowa – film stanowiący efekt przeniesienia utworu literackiego na ekran

·         telewizja – jest medium audiowizualnym, jej nadajniki przekazują materiał zarejestrowany na taśmie bądź transmitują przekaz na żywo

·         propaganda – zespół działań publicznych, których celem jest szerzenie określonych idei czy postaw za pomocą technik perswazyjnych

·         stereotyp – funkcjonujący w obiegu społecznym, uproszczony i skrótowy obraz jakiegoś zjawiska

·         interaktywność – relacja, która opiera się na współpracy między medium a odbiorca, który ma wpływ na przekaz

·         interfejs – strefa pośrednicząca w komunikacji między człowiekiem a maszyna

·         impresjonizm – styl malarski, który rozwinął się we Francji w 70-80 XIX w.; malowanie bezpośrednio z natury, celem zmysłowe przekazanie sposobu widzenia rzeczywistości

·         kubizm – kierunek w malarstwie zapoczątkowany ok 1907 r polegał na przedstawieniu rozbitego przedmiotu przez ukazywanie wszystkich jego profilów jednocześnie

·         surrealizm – kierunek w sztuce ukształtowany w latach 20 XX wieku, opierał się na fascynacji snem

Zgłoś jeśli naruszono regulamin