Zadania edukacyjne
3
4
Zegar odmierza czas
1. 78. Witaj, Nowy Roku!
• Kształtowanie pojęcia liczby – posługiwanie się liczbami w aspekcie głównym i porządkowym w zakresie 6.
• Redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat, np. „Święta w moim domu”.
• Kształcenie wrażliwości i wyobraźni muzycznej, ilustrowanie rysunkiem treści utworu muzycznego.
• Ćwiczenia w dostosowywaniu ruchu do charakteru i tempa muzyki.
• Doskonalenie refleksu i spostrzegawczości.
• Obserwowanie otoczenia i wyjaśnianie zjawisk związanych z zimą.
• Poznawanie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych.
• Kształcenie motoryki (ćwiczenia gimnastyczne)
Ćw. 3–5
i kartoniki z liczbami
CD lub kaseta – 56
plastelina lub drucik kreatywny
2. 79. Dwunastu braci i cztery siostry
3.
• Doskonalenie słuchu fonematycznego – tworzenie wyrazów rozpoczynających się wspólną sylabą.
• Utrwalenie nazw pór roku i zapoznanie dzieci z nazwami miesięcy.
• Poznawanie utworów literackich związanych z tematem zajęć.
• Kształcenie umiejętności wyrażania myśli w formie zdań.
• Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.
• Przyzwyczajanie do używania form grzecznościowych.
• Kształcenie umiejętności skupiania uwagi i uważnego liczenia.
• Ćwiczenie spostrzegawczości.
• Klasyfikowanie przedmiotów – tworzenie zbiorów ozdób świątecznych.
Ćw. s. 6
W. – kartoniki z sylabami
utwór literacki związany z tematem zajęć, np. Janiny Porazińskiej
„Baśń o dwunastu braciach”,
ilustracje przedstawiające charakterystyczne cechy krajobrazów w różnych miesiącach
80. Co roku jesteśmy
starsi
• Kształcenie umiejętności dodawania – ustalanie wyników działań przez przeliczanie.
• Wprowadzenie drukowanej litery „r”, „R”.
• Prezentacja litery pisanej „r”, „R”.
• Doskonalenie słuchu fonematycznego.
• Określanie cech spółgłoski „r”.
• Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
• Ćwiczenia grafomotoryczne.
• Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat.
• Kształtowanie umiejętności dostrzegania upływu czasu.
• Kształcenie estetyki ruchu (ćwiczenia gimnastyczne).
K. s. 78–79
Ćw. s. 7–8
W. – „Kartoniki do układania modeli wyrazów”
zdjęcia dzieci w różnym wieku, liczmany: domino, klocki
81. Zegary dawniej
i dziś
• Utrwalanie obrazu graficznego litery „r”, „R” i identyfikowanie go z głoską „r”.
• Pisanie po śladzie małej i wielkiej litery „r”, „R”.
• Analiza sylabowa wyrazów.
• Zapoznanie dzieci z historią zegarów i sposobami odmierzania czasu (cień, woda, piasek…).
• Prezentacja różnych rodzajów zegarów.
• Wypowiadanie się na określony temat (np. „Rozkład dnia dzieci”, „Nasze życie bez zegarów”).
• Ćwiczenie analizy wzrokowej.
• Odczytywanie pełnych godzin na zegarze.
• Kształcenie wrażliwości słuchowej – rozpoznawanie dźwięków różnych zegarów: budzika, zegara z kukułką, zegara z pozytywką, zegara na wieży.
• Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie dźwięków wydawanych przez zegary, np.: bim-bam, bim-bom, tik-tak, cyk, cyk.
K. s. 80–81
Ćw. s. 9–10
CD lub kaseta – 52–55
utwór literacki związany z tematem zajęć, np. B. Orłowskiego „Pradziadkowie zegara”,
plastelina lub drucik kreatywny, ilustracje różnych rodzajów zegarów i zegary zgromadzone w sali, zegar do ćwiczeń praktycznych
4. 82. Pora dnia i nocy
• Prezentacja i nauka piosenki
o tematyce zimowej.
• Doskonalenie umiejętności tanecznych – zabawa przy muzyce lub piosence.
• Przygotowywanie do świadomego posługiwania się pojęciem „doba”.
• Dostrzeganie rytmów biologicznych: przemienności dnia i nocy.
• Układanie kalendarzy z uwzględnieniem podziału na doby. Nazywanie i porządkowanie dni tygodnia.
• Ćwiczenie sprawności manualnej – wycinanie z papieru kolorowego i krepiny.
• Dostrzeganie symetrii w figurach geometrycznych – ćwiczenia praktyczne.
• Rozmowa na temat wartości snu oraz znaczenia odpoczynku.
• Kształcenie umiejętności pracy w grupie – inscenizacja piosenki.
CD lub kaseta – 62
szarfy w dwóch kolorach, krążki, kapsle, bibuła, papier kolorowy, krepina, nożyczki
W zimowe dni
83. Mam siedem lat
• Kształcenie umiejętności wypowiadania się na temat ilustracji.
• Wprowadzenie pojęcia liczby 7.
• Porównywanie liczebności zbiorów.
• Pisanie po śladzie (liczba 7).
• Uczenie tolerancji.
• Kształcenie umiejętności dostrzegania u siebie i rówieśników mocnych stron.
• Estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastyczno- technicznych (albumu grupy).
• Wyrabianie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała (ćwiczenia gimnastyczne).
Ćw. s. 11–12
W. – kartoniki z liczbami
plastelina lub drucik kreatywny, arkusz szarego papieru, kredki, zdjęcia dzieci z urodzin i różnych uroczystości rodzinnych
84. Siedem dni ma tydzień
• Ćwiczenia utrwalające graficzny obraz liter (np. dobieranie par jednakowych liter, dobieranie liter wielkich do małych, tworzenie zbiorów liter...).
• Kształcenie umiejętności posługiwania się nazwami dni tygodnia.
• Prezentacja utworów literackich związanych z tematem zajęć
• Redagowanie wypowiedzi ustnych na podany temat; posługiwanie się pojęciami: „jutro”, „wczoraj”, „pojutrze”, „przedwczoraj”, „dziś”.
• Kształcenie umiejętności korzystania z kalendarza.
• Układanie własnego kalendarza – planu zajęć tygodniowych.
Ćw. s. 13
W. – kartoniki z literami
utwór literacki związany z tematem zajęć, np. Czesława Janczarskiego
„Bajka o dniach tygodnia”,
pasek papieru podzielony na poszczególne dni tygodnia
praca plastyczno-techniczna „Kalendarz przedszkolny”
85. Zima u babci i dziadka
• Kształcenie umiejętności okazywania serdeczności i miłości bliskim. Wzmacnianie więzi rodzinnych.
• Poznawanie i przestrzeganie tradycji rodzinnych i zasad obowiązujących w życiu rodzinnym.
• Prezentacja i nauka piosenki związanej z tematem zajęć.
• Doskonalenie czytania w zakresie poznanych liter.
• Doskonalenie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi na podany temat.
• Prezentowanie i odgadywanie zagadek pantomimicznych na temat: „Ulubione zajęcia babci i dziadka”.
• Estetyczne wykonywanie prac plastycznych (laurek dla babci i dziadka).
Ćw. s. 14
CD lub kaseta – 57, 58
wybrane przez nauczyciela wiersze o tematyce rodzinnej,
kartki z bloku, papier kolorowy, nożyczki, klej, tasiemka, kredki
86. Uroki zimy
• Wprowadzenie drukowanej litery „n”, „N”.
• Prezentacja litery pisanej „n”, „N”.
• Określanie cech spółgłoski „n”.
• Rozwiązywanie i próby układania zagadek.
• Kształcenie umiejętności opowiadania własnych przygód zimowych.
• Estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastyczno- technicznych.
• Próby samodzielnego rozwiązywania problemów.
• Prezentacja wybranych utworów muzyki poważnej – kształcenie wyobraźni i wrażliwości muzycznej.
• Kształcenie umiejętności ilustrowania muzyki ruchem.
• Doskonalenie umiejętności przeliczania (liczenie od dowolnego miejsca).
K. s. 82
Ćw. s. 15–16
W. – „Kartoniki do
układania modeli
wyrazów”,
CD lub kaseta – 59
E. Wanteufel „Walc łyżwiarzy”,
J. Stec „Zagadki dla najmłodszych”,
liczmany
87. Trzeba zdrowym być, aby długo żyć
• Utrwalenie graficznego obrazu litery „n”, „N”.
• Pisanie po śladzie małej i wielkiej litery „n”, „N”.
• Ćwiczenia grafomotoryczne – kreślenie po śladzie.
• Ćwiczenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
• Przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad zdrowego stylu życia (uprawianie sportów zimowych).
• Rozpoznawanie i nazywanie zimowych dyscyplin sportowych.
• Redagowanie wypowiedzi ustnych na podany temat.
• Kształcenie umiejętności pracy w grupie – wykonywanie doświadczeń.
• Kształcenie umiejętności różnicowania pojęć: „największy”, „najwięcej”.
sara2881