PSYCHOEDUKACJA OSÓB UZALEżNIONYCH I ICH RODZIN.pdf

(75 KB) Pobierz
238092771 UNPDF
G o o g l e automatycznie generuje wersjĊ html dokumentu podczas indeksowania Sieci.
RAMOWY PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO
PSYCHOEDUKACJA OSÓB UZALEįNIONYCH I ICH RODZIN
Program przeznaczony dla pielčgniarek
AUTORZY WSPÓâPRACUJćCY Z CENTRUM KSZTAâCENIA PODYPLOMOWEGO PIELČGNIAREK I
POâ2įNYCH W OPRACOWANIU PROGRAMU
piel. dypl. Maãgorzata Wodiczko Zakãad Leczenia Alkoholików
Warszawa
terapeuta uzaleİnieę Anna Kuciak Polskie Towarzystwo
Zapobiegania Narkomanii
238092771.005.png
RECENZENCI PROGRAMU
mgr Witold WoĮniak Medyczne Studium Zawodowe
Morawica
dr Ewa Woydyãão-Osiatyęska Instytut Psychiatrii i Neurologii
Warszawa
Program uzyskaã pozytywnĈ opinič Naczelnej Rady Pielčgniarek i PoãRİnych
Program zatwierdziã Dyrektor Centrum Ksztaãcenia Podyplomowego Pielčgniarek i PoãRİnych
ZAâ2įENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Rodzaj ksztaãcenia
Kurs specjalistyczny jest to rodzaj ksztaãcenia, który zgodnie z ustawĈ z dnia 5 lipca 1996r. o zawodach
pielčgniarki i poãRİnej (Dz. U. z 2001r. Nr 57, poz. 602 i Nr 89, poz. 969 oraz z 2003r. Nr 109, poz. 1029) ma
na celu uzyskanie przez pielčgniarkč, poãRİQĈ kwalifikacji do wykonywania okreĤlonych czynnoĤci
zawodowych przy udzielaniu Ĥwiadczeę pielčgnacyjnych, zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych lub
rehabilitacyjnych.
Organizator ksztaãcenia podyplomowego, na podstawie ramowego programu sporzĈdza program ksztaãcenia.
Program ksztaãcenia musi uwzglčdniaþ wszystkie elementy moduãów wskazanych w planie nauczania
ramowego programu, jednak treĤci nauczania mogĈ byþ dostosowane do warunków i potrzeb lokalnych.
Wykaz umiejčtnoĤci bčGĈcych przedmiotem ksztaãcenia ramowego programu jest dla organizatora i
uczestnika ksztaãcenia obowiĈzujĈcym elementem programu. OsiĈgničcie wskazanych umiejčtnoĤci
gwarantuje, İe kaİdy absolwent kursu specjalistycznego bčdzie posiadaþ takie same kwalifikacje, niezaleİnie
od miejsca ukoęczenia ksztaãcenia, podmiotu organizujĈcego ksztaãcenie podyplomowe oraz trybu
ksztaãcenia.
Poszczególne moduãy ramowego programu zawierajĈ cel, treĤci nauczania oraz wykaz umiejčtnoĤci
wynikowych, odnoszĈce sič zarówno do zajčþ teoretycznych jak
i praktycznych. W planie nauczania wskazane sĈ wyãĈcznie miejsca realizacji zajčþ praktycznych, dlatego teİ
organizator oprócz programu ksztaãcenia teoretycznego obowiĈzany jest opracowaþ program szkolenia
praktycznego dla kaİdej placówki. Program ten powinien zawieraþ cel i umiejčtnoĤci. JednoczeĤnie program
zajčþ praktycznych powinien uwzglčdniaþ wykaz Ĥwiadczeę zdrowotnych (opracowany na podstawie wykazu
umiejčtnoĤci), do zaliczenia których zobowiĈzany jest uczestnik kursu. Dokumentacjč zawierajĈFĈ
potwierdzenie zaliczenia poszczególnych Ĥwiadczeę opracowuje organizator ksztaãcenia. Stanowi ona
wewnčtrzny dokument organizatora.
Cel ksztaãcenia
 
Przygotowanie pielčgniarki do profesjonalnej wspóãpracy w zespole terapeutycznym leczenia odwykowego.
Czas ksztaãcenia
âĈczna liczba godzin przeznaczonych na realizacjč programu ksztaãcenia kursu specjalistycznego
Psychoedukacja osób uzaleİnionych i ich rodzin wynosi 165 godzin dydaktycznych, w tym:
zajčcia teoretyczne 95 godzin,
zajčcia praktyczne 70 godzin.
Plan nauczania okreĤlony zostaã dla dziennego trybu ksztaãcenia i zawiera liczbč godzin przeznaczonĈ na
realizacjč poszczególnych moduãów. Z uwagi jednak na lokalne preferencje i potrzeby, prowadzĈcy zajčcia w
porozumieniu z kierownikiem kursu mogĈ dokonaþ modyfikacji czasu ksztaãcenia w wymiarze nie wičkszym
niİ 20%. Oznacza to, İe 80% czasu przeznaczonego na realizacjč poszczególnych moduãów nie podlega
zmianie. Wskazane 20% moİe byþ wykorzystane na przesuničcia pomičdzy poszczególnymi moduãami lub w
czčĤci moİe zostaþ przeznaczone na realizacjč zadaę w ramach samoksztaãcenia.
Organizator, w porozumieniu z kierownikiem kursu oraz wykãadowcami, ma prawo do modyfikacji czasu
trwania ksztaãcenia w zaleİnoĤci od programu realizowanego
w trybie innym niİ dzienny.
Sposób organizacji
Za przebieg i organizacjč kursu specjalistycznego odpowiedzialny jest organizator ksztaãcenia.
PlanujĈc realizacjč kursu organizator powinien:
1.
Opracowaþ program ksztaãcenia.
2.
Opracowaþ regulamin organizacyjny kursu specjalistycznego, który w szczególnoĤci okreĤla:
organizacjč,
zasady i sposób naboru osób,
prawa i obowiĈzki osób uczestniczĈcych,
zakres obowiĈzków wykãadowców i innych osób prowadzĈcych nauczanie teoretyczne i szkolenie
praktyczne,
zasady przeprowadzenia egzaminu koęcowego.
3.
PowoãDþ kierownika kursu specjalistycznego.
Do zadaę kierownika kursu oprócz zadaę okreĤlonych w rozporzĈdzeniu Ministra Zdrowia z dnia 29
paĮdziernika 2003 r. w sprawie ksztaãcenia podyplomowego pielčgniarek i poãRİnych (Dz. U. Nr 197
poz.1923) powinno naleİHþ:
wspóãdecydowanie o doborze kadry dydaktycznej,
przedstawienie uczestnikom kursu: celu, programu i organizacji szkolenia,
ocenianie placówek szkolenia praktycznego wg specyfiki i organizacji zajčþ,
pomaganie w rozwiĈzywaniu problemów,
udzielanie indywidualnych konsultacji uczestnikom kursu,
zbieranie i analizowanie opinii o przebiegu kursu.
W dniu rozpoczčcia kursu kaİdy uczestnik powinien otrzymaþ:
harmonogram zajčþ teoretycznych i praktycznych,
wykaz umiejčtnoĤci bčGĈcych przedmiotem ksztaãcenia.
4.
Przeprowadziþ postčpowanie kwalifikacyjne.
5.
PowoãDþ w uzgodnieniu z kierownikiem kursu opiekunów szkolenia praktycznego, którzy powinni byþ
merytorycznymi pracownikami placówek, w których odbywa sič szkolenie praktyczne.
Do zadaę opiekuna szkolenia praktycznego naleİy:
instruktaİ wstčpny (zapoznanie z celem szkolenia praktycznego,
z organizacjĈ pracy, wyposaİeniem placówki, jego personelem, zakresem udzielanych Ĥwiadczeę i in.),
instruktaİ bieİĈcy (organizacja i prowadzenie zajčþ, kontrola nad ich prawidãowym przebiegiem, pomoc
w rozwiĈzywaniu problemów i in.),
instruktaİ koęcowy (omówienie i podsumowanie zajčþ, zaliczenie Ĥwiadczeę zdrowotnych okreĤlonych w
programie ksztaãcenia, ocena uzyskanych wiadomoĤci i umiejčtnoĤci).
238092771.006.png
6.
Wskazaþ kadrč dydaktycznĈ posiadajĈFĈ kwalifikacje okreĤlone w programie ramowym.
7.
Zapewniþ bazč dydaktycznĈ dostosowanĈ do liczby uczestników kursu:
sale wykãadowe,
sale warsztatowe,
pomieszczenia wyposaİone w sprzčt i aparaturč.
8.
Zaprojektowaþ, w odniesieniu do poszczególnych moduãów, Ĥrodki dydaktyczne oraz formy zajčþ, ze
szczególnym uwzglčdnieniem form aktywizujĈcych.
9.
Wskazaþ literaturč do poszczególnych moduãów uwzglčdniajĈc kryterium aktualnoĤci i adekwatnoĤci
doboru do treĤci nauczania.
10.
Dobraþ placówki staİowe zgodnie z planem nauczania, w których moİliwe bčdzie zdobywanie
umiejčtnoĤci niezbčdnych do wykonywania okreĤlonych Ĥwiadczeę zdrowotnych.
11.
Posiadaþ wewnčtrzny system monitorowania jakoĤci ksztaãcenia.
Sposób sprawdzania efektów nauczania
W toku realizacji programu ksztaãcenia przewiduje sič ocenianie:
1.
BieİĈce - rozumiane jako zaliczanie poszczególnych moduãów (sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy i
umiejčtnoĤci bčGĈcych przedmiotem nauczania teoretycznego
i praktycznego, w tym Ĥwiadczeę zdrowotnych przewidzianych w programie ksztaãcenia). Warunki
zaliczania ustala wykãadowca/opiekun szkolenia praktycznego, w porozumieniu z kierownikiem kursu
specjalistycznego.
2.
Koęcowe - egzamin teoretyczny lub praktyczny zãRİony przed komisjĈ egzaminacyjnĈ powoãanĈ przez
organizatora ksztaãcenia podyplomowego.
Wykaz umiejčtnoĤci bčGĈcych przedmiotem ksztaãcenia
W wyniku realizacji programu ksztaãcenia kursu specjalistycznego Psychoedukacja osób uzaleİnionych i ich
rodzin pielčgniarka powinna:
poznaþ istotč uzaleİnienia i sposoby wchodzenia w uzaleİnienie,
omówiþ objawy choroby alkoholowej i uzaleİnienia narkotykowego oraz ich powikãania,
omówiþ nowoczesne metody terapii stosowane w lecznictwie odwykowym,
wspóãuczestniczyþ w terapii odwykowej osób uzaleİnionych,
wspóãpracowaþ z grupami wsparcia,
prowadziþ blok edukacyjno – informacyjny dla osób uzaleİnionych
i ich rodzin,
poprowadziþ grupč wstčpnĈ,
pomagaþ osobie uzaleİnionej w realizacji programu leczenia odwykowego.
238092771.007.png
PLAN NAUCZANIA
Lp.
Moduã Teoria
Staİ
âĈczna
liczba
godzin
(liczba
godzin)
Placówka
Liczba
godzin
I Uzaleİnienie od alkoholu i
narkotyków
30
-
-
30
II Terapia odwykowa
20 RĤrodek
odwykowy
35
55
dla
narkomanów
III Wspóãuzaleİnienia
20
-
-
20
IV Nawroty choroby
10
-
-
10
V Terapia odwykowa
pacjenta na oddziale
szpitalnym
15
oddziaã terapii
odwykowej
35
50
âĈczna liczba godzin
95
70
165
PROGRAM NAUCZANIA
MODUâ I UZALEįNIENIE OD ALKOHOLU I NARKOTYKÓW
Cel moduãu
Poznanie istoty choroby alkoholowej i narkomanii oraz sposobów wchodzenia w tego typu uzaleİnienia.
Wykaz umiejčtnoĤci wynikowych
W wyniku realizacji treĤci nauczania pielčgniarka powinna:
omówiþ i scharakteryzowaþ rodzaje narkotyków i ich dziaãanie,
omówiþ skãad chemiczny alkoholu i jego wãDĤciwoĤci,
omówiþ tradycje picia alkoholu,
wymieniþ powody picia alkoholu i sičgania po narkotyk,
omówiþ czynniki wpãywajĈce na rozwój uzaleİnienia,
rozpoznawaþ sygnaãy ostrzegawcze,
uczestniczyþ w przeprowadzeniu testów diagnostycznych,
zróİnicowaþ objawy choroby alkoholowej i narkomanii,
scharakteryzowaþ powikãania somatyczne, psychiczne i spoãeczne w przebiegu uzaleİnieę.
TreĤci nauczania
Podstawowe wiadomoĤci o uzaleİnieniach.
1.
Narkomania:
rodzaje narkotyków,
sposoby ich uİywania,
skutki jednorazowego uİycia,
skutki dãugotrwaãego uİywania.
2.
Alkoholizm:
upojenie patologiczne,
upicie powikãane,
]ãRİona postaþ upicia zwykãego,
silne pobudzenie depresyjne,
zatrucia mieszane.
3.
Motywy picia alkoholu i uİywania Ĥrodków psychoaktywnych.
4.
Czynniki wpãywajĈce na rozwój uzaleİnieę: biologiczne, spoãeczne, psychologiczne, duchowe.
5.
Objawy ostrzegawcze.
238092771.001.png 238092771.002.png 238092771.003.png 238092771.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin