metodologia.PDF
(
154 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - METODOLOGIA HISTORI1.doc
PODSTAWY METODOLOGII HISTORII
ROZDZIAŁ PIERWSZY
METODOLOGIA HISTORII – jest cz
ci
składow
ogólnej metodologii
nauk; wykorzystuje wi
c oprócz ogólnych zasad i sposobów badawczych
metodologii nauk, tak
e własne metody, przydatne jedynie w stosowaniu ich
na polu działalnosci historycznej.
1.
Nomenklatura:
- Joachim Lelewel – nazwał metodologi
„historyk
”
- M. Handelsmann – termin przej
ł od Lelewela, był on przez niego
rozumiany trojako:
a) teoria poznania historycznego
b) proces twórczy historii
c) metody bada
historycznych
1.a
Metodologia nauk zajmuje si
czynno
ciami poznawczymi bada
naukowych i wytworami tych
e bada
; daje podstawy toretyczne,
ukierunkowuje badania, daje narz
dzia dzi
ki którym mo
liwa jest czynno
poznawcza.
1.b
Metodologi
nauk mo
na podzieli
na dwa działy:
- met.opisow
– zajmuje si
opisem czynno
ci poznawczych i wytworów
tych czynno
ci
- met.normatywn
– ustalaj
c
i zestawiaj
c
normy wła
ciwego
post
powania badawczego; zajmuje si
równie
rozwojem danej
dyscypliny i jej kierunkiem w przyszło
ci
2.
Metodologia historii zajmuje si
(wg. Topolskiego):
I
- czynno
ciami w procesie bada
historycznych (pragmatyczna
metodologia h.)
II
- rozwa
aniami nad wytworami (rezultatem) czynno
ci badawczych
(apragmatyczna metodologia h. – ale czemu apragmatyczna – tego nie
wiemy [Ja])
III
- badaniami nad przedmiotem bada
historycznych (przedmiotowa
metodologia h.)
I
Dział pierwszy met. hist.
Do jego zada
nale
y przede wszystkim:
- ustalenie podst. Czynno
ci niezb
dnych do uprawiania nauki
- opis procesu podj
tych bada
naukowych
- ustalenie celów zało
onych przy podj
ciu pracy w okre
lonej
dziedzinie hist.
Do wykonania
tych
zada
niezb
dne jest:
- dokonanie wyboru tematyki badawczej
- postawienie problemu badawczego (pytania) na który odpowiemy
- orientacja w bazie
ródłowej [!!]
- przeprowadzenie krytyki
ródeł [zewn. i wewn.]
- dokonanie opisu badanych faktów i zdarze
- interpretacja faktów i zdarze
- próba doj
cia do zda
teoretycznych (czy
by chodziło o „s
dy
ogólne”??)
- synteza wyników badawczych wraz z odpowiedzi
na pytanie
dotycz
ce postawionego na pocz
tku problemu badawczego
- dokonanie oceny ludzi i zdarze
b
d
cych przedmiotem bada
(?? Jak
to?? Historia o charakterze moralizatorskim to była np. u Plutarcha ale
współcze
nie ?!?!?!?!)
Do wykonania
tego zadania
[ustalenie celów historii] nale
y zauwa
y
,
e cele
i zadania historii zmieniały si
na przestrzenia dziejów [niemo
liwe – heh...]
II Dział drugi met. hist.
czyli zajmowanie si
analiz
efektów pracy historyka
i sformułowanych przez niego twierdze
[patrz wy
ej] wg. Topolskiego
powinien zajmowa
si
generalizacj
historii – czyli wypowiedziami o historii
maj
cymi charakter
ZDA
OGÓLNYCH
[jak w filozofii]; do działu tego
zaliczamy takie poj
cia
:
zdanie historyczne
,
generalizacja h
.(tworz
ca
zdania ogólne historii), oraz rozwa
ania nad
narracj
historyczn
,
prawda
itd.
III Dział trzeci metodologii hist.
Nazywany metodologi
przedmiotow
,
zajmuje si
głównie refleksj
typu filozoficznego nad histori
– sensem
dziejów itp.
3.
metodologia historii a dyscypliny szczegółowe
METODOLOGIA OGÓLNA
MET. HISTORII:
MET. BIOLOGII INNE MET. ITD
- historia nauki
-
historia prawa
-
historia wojskowo
ci itd.
HEURYSTYKA – nauki pomocnicze historii – niesamodzielne dyscypliny
naukowe, w
sko wyspecjalizowane, np. sfragistyka, paleografia itd.
ROZDZIAŁ DRUGI
PRZEDMIOT BADA
HISTORYCZNYCH
1. Historia
w dzisiejszym znaczeniu to nauka stosunkowo młoda, jej pocz
tki
si
gaj
ery nowo
ytnej. Wcze
niej w historiografii greckiej, rzymskiej, a
potem
redniowiecznej istaniały biografie [vitae] lub dzieje [gesta ??!! przecie
„gesta” to „czyny” – por. Franc. Chancon de geste – Pie
o Czynach; co ten
autor za brednie wypisuje?]
ywot roczników i kronik ko
czy si
z XVI w., kiedy to na dobre przyjmuje
si
termin „historia”. Zwi
zane z tym było odrzucenie
redniowiecznego „rytu”
historiografii – zacz
to podchodzi
do niej w sposób bardziej naukowy – tzn.
pojawiła si
krytyka, ujednolicenie pisarstwa hist. itd.
2.
TERMINOLOGIA:
-
proces dziejowy
– rozwój rzeczywisto
ci we wszystkich jej przejawach
-
historiografia
– efekty pracy historyka
-
nauka historyczna
– model dyscypliny historycznej ustalaj
cy prawa
oraz kompleks czynno
ci badawczych i operacji my
lowych celem
osi
gni
cia wiedzy o rzeczywisto
ci badanej
-
fakt historyczny
– jest przejawem działalno
ci człowieka b
d
cym
cz
stk
rzeczywisto
ci dziejowej.
III główne znaczenia terminu „HISTORIA”
wg. niestrudzonego
Topolskiego:
- historia jako dzieje
- ---\\---- \\---- czynno
badawcza historyka
- --------\\----- rezultat czynno
ci badawczych czyli zbiór twierdze
o
dziejach
3. Przedmiot nauki historycznej:
p. n. h. Jest człowiek rzeczywisty,
yj
cy i
działaj
cy kiedy
i dzisiaj w społeczno
ci, realizuj
cy okre
lony cel, ze swoimi
cechami indywidualnymi i zbiorowymi.; poniewa
podlega on zmianom w
procesie dziejowym rozpatrywany jest pod ró
nymi k
tami [moralnym,
twórczym, rozwoju fizycznego i psychicznego itd.). sam człowiek
yj
cy
dawniej nie jest dost
pny badaczom, ale dost
pne s
przejawy jego
ycia i
działalno
ci. Przedmiotem badania historyka jest fakt lub zjawisko powstałe w
wyniku działania człowieka.
To o czym zawsze rozmawiam z Piotrkiem – nale
y rozpatrywac histori
jako
cało
– chocia
bada si
drobny wycinek dziejów, to jednak proces dziejowy
jest uwarunkowany przyczynami i skutkami –
aden fakt historyczny nie
powstał w oderwaniu od innych faktów – wszystko si
ł
czy na zasadzie
przyczynowo
ci i skutków.
4. klasyfikacja elementów procesu dziejowego b
d
cego przedmiotem
badania historycznego.
[M. Handelsmann]:
I grupa – podmiot dziejowy [człowiek]:
-
człowiek jako zjawisko fizyczne:
a) warunki jego istnienia
b)
rodowisko naturalne
c) wła
ciwo
ci somantyczne [antropologia]
d) wła
c biologiczne
e) cechy zbiorowe [demograficzne, etnograficzne]
f) zwyrodnienia [patologie]
g) rasa
-
człowiek jako zjawisko psychiczne indywidualne:
a) psychologia jednostkowa
b) psychopatologia
c) indywidualizm osobniczy [wielcy ludzie – od 2.1 m wzrostu w gór
]
- człowiek jako zajwisko psychicznie zbiorowe:
a)
rodowisko psychiczne
b) zbiorowo
przemijaj
ca i stała (np. psychologia tłumu)
c) rasa kulturalna
II grupa – przedmiot dziejowy [wytwór my
li ludzkiej]:
-
kultura fizyczna:
a) ziemia jako przedmiot twórczo
ci [kultury materialne itd.]
b) człowiek jako przedmiot twórczo
ci
-
kultura umysłowa [cywilizacja]
a) j
zyk [mowa]
b) religia, sztuka, nauka, filozofia
-
kultura społeczna [cywilizcaja]
a) funkcje społeczne; j
zyk, obyczaje, zwyczaje, ekonomia polityczna i
społeczna
b) struktura społeczna; instytucje obyczajowe, prawne, polityczne,
społeczne [„czarni” itd.]
c) istota zjawisk społecznych: walka, solidarno
, wi
zi mi
dzyludzkie,
wiadomo
c zbiorowa
5. Historia jako nauka i jej zadania
Wci
aktualny spór o naukowo
lub nienaukowo
nauki historycznej.
Jej nienaukowo
głosz
cz
sto przedstawiciele nauk
cisłych – logicy,
matematycy, oraz przedstawiciele nauk społecznych. Ich argumenty: natury
struktury logicznej historii, relatywizm, subiektywizm twierdze
, s
dów, i zda
historycznych. Niektórzy pragn
liby sprowadzi
histori
do rangi jedynie
nauki pomocniczej dla innych nauk.
Mimo tych zarzutów, historia ma jednak charakter naukowy [te
tak
twierdz
, bo nie narobiłbym we własne gniazdo!]
argumenty na rzecz
naukowo
ci historii: -
badania prowadzone s
na takich samych zało
eniach
metodologicznych jak w przypadku innych nauk – posiada własn
metodologi
historii
Zadania historii:
- badanie rzeczywisto
ci dziejowej przez ustalanie faktów
- wi
zanie faktów jednostkowych w powi
zane ze sob
systemy w celu
uchwycenia istoty procesu historycznego, zale
no
ci mi
dzy faktami
oraz wytłumaczenie zachodz
cych procesów
ROZDZIAŁ TRZECI
Wzory pisarstwa historycznego na przestrzeni dziejów
ROZDZIAŁ CZWARTY
Wiek XIX w metodologii historii
1. Styl dziejopisarstwa romantycznego.
Wyró
nia si
3 odłamy romantyzmu:
a) post
powy
b) liberalny
c) demokratyczny
Osi
gni
cia romantyzmu w dziedzinie rozwoju metodologii nauk
historycznych:
- rozwój nauk pomocniczych historii
- pojawienie si
podr
czników traktuj
cych o sposobach pisania historii
- wykształcenie si
na tle krytyki
ródeł metody po
redniego ustalania
faktów
- doskonalenie si
technik erudycji
- poj
cie
POST
PU SPOŁECZNEGO
było rozumiane jako proces
ci
gły
-
spór o „sił
motoryczn
post
pu”:
n
tłumaczono j
prawami natury
n
wewn
trznymi siłami duchowymi
n
obecno
ci
Boga jako siły
sprawczej dziejów
n
działania klasy robotniczej [tzn. „stanu
trzeciego”]
Spór o „wyja
nienie przyczynowe”:
nie sprecyzowano odpowiedzi w sposób
jednoznaczny; najcz
ciej mówiono o
motywach działania jednostek
, gdy
chodziło o
fakty drobne,
natomiast ogólnego biegu dziejów najcz
ciej nie
wyja
niano w ogóle, poniewa
uwa
ano, i
historia i dzieje s
w pewnym
sensie „samorealizowane”.
2. Rozwój metodologii pozytywistycznej
Pozytywi
ci, zwolennicy nurtu filozoficznego opracowanego przez
A.
Comte’a
, który postulował bezcelowo
rozwa
a
metafizycznych w filozofii,
poniewa
jego koncepcja gnoseologiczna dopuszczała poznanie tylko takiej
rzeczywisto
ci, któr
da si
zweryfikowa
empirycznie, a wi
c wszelka
ontologia nie miała sensu – była bowiem niepoznawalna. Postulował równie
przeniesienie na grunt nauk społecznych metodologii nauk przyrodniczych.
Odrzucał warto
poznawcz
s
dów warto
ciuj
cych i normatywnych.
W tak pojmowanej teorii poznania w nauce historycznej na pierwszy plan
wysun
ło si
RÓDŁO.
Dla historyka zasad
obowi
zuj
c
stało si
całkowite odrzucenie wszelkiego subiektywizmu, ogranicze
lub
uprzedze
. Historia miała by
nauk
powstrzymuj
c
si
od ocen,
rekonstrukcji, s
dów o badanej rzeczywisto
ci historycznej. Historyk miał
jedynie by
„lustrem” odbijaj
cym przeszło
bez jej interpretacji
.
Twierdzono,
e im wi
cej faktów uda si
zebra
, tym obraz b
dzie
rzeczywistszy [nie wolno było dokonywa
poszukiwa
przyczyn i skutków –
uwa
ano to za „nienaukowe spekulacje”]. Wiedza historyczna miała by
„czysta i empiryczna”. Miało to swoje dobre i złe strony. Pozytywistyczne
postulaty metodologiczne nie były akceptowane przez ogół badaczy. Nadal
Plik z chomika:
piotrzachu69
Inne pliki z tego folderu:
Dragan M., Polityczny testament ostatniego z książąt Pomorza Gdańskiego (1932).djvu
(1846 KB)
Koczy L., W sprawie sporu o najdawniejszy piastowski podbój Pomorza (1932).djvu
(3414 KB)
Nowogrodzki S., Pomorze Zachodnie a Polska w latach 1323-1370 (1937).djvu
(6539 KB)
Odložilik O., Husyci na brzegu Bałtyku w 1433 roku (1935).djvu
(4298 KB)
Księga żołdu Związku Pruskiego z okresu wojny trzynastoletniej 1454-1466.djvu
(3745 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki 2 #
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin