metodologia.PDF

(154 KB) Pobierz
Microsoft Word - METODOLOGIA HISTORI1.doc
PODSTAWY METODOLOGII HISTORII
ROZDZIAŁ PIERWSZY
METODOLOGIA HISTORII – jest cz ci składow ogólnej metodologii
nauk; wykorzystuje wi c oprócz ogólnych zasad i sposobów badawczych
metodologii nauk, tak e własne metody, przydatne jedynie w stosowaniu ich
na polu działalnosci historycznej.
1. Nomenklatura:
- Joachim Lelewel – nazwał metodologi „historyk
- M. Handelsmann – termin przej ł od Lelewela, był on przez niego
rozumiany trojako:
a) teoria poznania historycznego
b) proces twórczy historii
c) metody bada historycznych
1.a Metodologia nauk zajmuje si czynno ciami poznawczymi bada
naukowych i wytworami tych e bada ; daje podstawy toretyczne,
ukierunkowuje badania, daje narz dzia dzi ki którym mo liwa jest czynno
poznawcza.
1.b Metodologi nauk mo na podzieli na dwa działy:
- met.opisow – zajmuje si opisem czynno ci poznawczych i wytworów
tych czynno ci
- met.normatywn – ustalaj c i zestawiaj c normy wła ciwego
post powania badawczego; zajmuje si równie rozwojem danej
dyscypliny i jej kierunkiem w przyszło ci
2. Metodologia historii zajmuje si (wg. Topolskiego):
I - czynno ciami w procesie bada historycznych (pragmatyczna
metodologia h.)
II - rozwa aniami nad wytworami (rezultatem) czynno ci badawczych
(apragmatyczna metodologia h. – ale czemu apragmatyczna – tego nie
wiemy [Ja])
III - badaniami nad przedmiotem bada historycznych (przedmiotowa
metodologia h.)
I Dział pierwszy met. hist. Do jego zada nale y przede wszystkim:
- ustalenie podst. Czynno ci niezb dnych do uprawiania nauki
- opis procesu podj tych bada naukowych
- ustalenie celów zało onych przy podj ciu pracy w okre lonej
dziedzinie hist.
Do wykonania tych zada niezb dne jest:
- dokonanie wyboru tematyki badawczej
- postawienie problemu badawczego (pytania) na który odpowiemy
- orientacja w bazie ródłowej [!!]
- przeprowadzenie krytyki ródeł [zewn. i wewn.]
- dokonanie opisu badanych faktów i zdarze
- interpretacja faktów i zdarze
- próba doj cia do zda teoretycznych (czy by chodziło o „s dy
ogólne”??)
- synteza wyników badawczych wraz z odpowiedzi na pytanie
dotycz ce postawionego na pocz tku problemu badawczego
- dokonanie oceny ludzi i zdarze b d cych przedmiotem bada (?? Jak
to?? Historia o charakterze moralizatorskim to była np. u Plutarcha ale
współcze nie ?!?!?!?!)
Do wykonania tego zadania [ustalenie celów historii] nale y zauwa y , e cele
i zadania historii zmieniały si na przestrzenia dziejów [niemo liwe – heh...]
II Dział drugi met. hist. czyli zajmowanie si analiz efektów pracy historyka
i sformułowanych przez niego twierdze [patrz wy ej] wg. Topolskiego
powinien zajmowa si generalizacj historii – czyli wypowiedziami o historii
maj cymi charakter ZDA OGÓLNYCH [jak w filozofii]; do działu tego
zaliczamy takie poj cia : zdanie historyczne , generalizacja h .(tworz ca
zdania ogólne historii), oraz rozwa ania nad narracj historyczn , prawda
itd.
III Dział trzeci metodologii hist. Nazywany metodologi przedmiotow ,
zajmuje si głównie refleksj typu filozoficznego nad histori – sensem
dziejów itp.
3. metodologia historii a dyscypliny szczegółowe
METODOLOGIA OGÓLNA
MET. HISTORII: MET. BIOLOGII INNE MET. ITD
- historia nauki
- historia prawa
- historia wojskowo ci itd.
HEURYSTYKA – nauki pomocnicze historii – niesamodzielne dyscypliny
naukowe, w sko wyspecjalizowane, np. sfragistyka, paleografia itd.
ROZDZIAŁ DRUGI
PRZEDMIOT BADA HISTORYCZNYCH
1. Historia w dzisiejszym znaczeniu to nauka stosunkowo młoda, jej pocz tki
si gaj ery nowo ytnej. Wcze niej w historiografii greckiej, rzymskiej, a
390549798.001.png
potem redniowiecznej istaniały biografie [vitae] lub dzieje [gesta ??!! przecie
„gesta” to „czyny” – por. Franc. Chancon de geste – Pie o Czynach; co ten
autor za brednie wypisuje?]
ywot roczników i kronik ko czy si z XVI w., kiedy to na dobre przyjmuje
si termin „historia”. Zwi zane z tym było odrzucenie redniowiecznego „rytu”
historiografii – zacz to podchodzi do niej w sposób bardziej naukowy – tzn.
pojawiła si krytyka, ujednolicenie pisarstwa hist. itd.
2. TERMINOLOGIA:
- proces dziejowy – rozwój rzeczywisto ci we wszystkich jej przejawach
- historiografia – efekty pracy historyka
- nauka historyczna – model dyscypliny historycznej ustalaj cy prawa
oraz kompleks czynno ci badawczych i operacji my lowych celem
osi gni cia wiedzy o rzeczywisto ci badanej
- fakt historyczny – jest przejawem działalno ci człowieka b d cym
cz stk rzeczywisto ci dziejowej.
III główne znaczenia terminu „HISTORIA” wg. niestrudzonego
Topolskiego:
- historia jako dzieje
- ---\\---- \\---- czynno badawcza historyka
- --------\\----- rezultat czynno ci badawczych czyli zbiór twierdze o
dziejach
3. Przedmiot nauki historycznej: p. n. h. Jest człowiek rzeczywisty, yj cy i
działaj cy kiedy i dzisiaj w społeczno ci, realizuj cy okre lony cel, ze swoimi
cechami indywidualnymi i zbiorowymi.; poniewa podlega on zmianom w
procesie dziejowym rozpatrywany jest pod ró nymi k tami [moralnym,
twórczym, rozwoju fizycznego i psychicznego itd.). sam człowiek yj cy
dawniej nie jest dost pny badaczom, ale dost pne s przejawy jego ycia i
działalno ci. Przedmiotem badania historyka jest fakt lub zjawisko powstałe w
wyniku działania człowieka.
To o czym zawsze rozmawiam z Piotrkiem – nale y rozpatrywac histori jako
cało – chocia bada si drobny wycinek dziejów, to jednak proces dziejowy
jest uwarunkowany przyczynami i skutkami – aden fakt historyczny nie
powstał w oderwaniu od innych faktów – wszystko si ł czy na zasadzie
przyczynowo ci i skutków.
4. klasyfikacja elementów procesu dziejowego b d cego przedmiotem
badania historycznego. [M. Handelsmann]:
I grupa – podmiot dziejowy [człowiek]:
- człowiek jako zjawisko fizyczne:
a) warunki jego istnienia
b) rodowisko naturalne
c) wła ciwo ci somantyczne [antropologia]
d) wła c biologiczne
e) cechy zbiorowe [demograficzne, etnograficzne]
f) zwyrodnienia [patologie]
g) rasa
- człowiek jako zjawisko psychiczne indywidualne:
a) psychologia jednostkowa
b) psychopatologia
c) indywidualizm osobniczy [wielcy ludzie – od 2.1 m wzrostu w gór ]
- człowiek jako zajwisko psychicznie zbiorowe:
a) rodowisko psychiczne
b) zbiorowo przemijaj ca i stała (np. psychologia tłumu)
c) rasa kulturalna
II grupa – przedmiot dziejowy [wytwór my li ludzkiej]:
- kultura fizyczna:
a) ziemia jako przedmiot twórczo ci [kultury materialne itd.]
b) człowiek jako przedmiot twórczo ci
- kultura umysłowa [cywilizacja]
a) j zyk [mowa]
b) religia, sztuka, nauka, filozofia
- kultura społeczna [cywilizcaja]
a) funkcje społeczne; j zyk, obyczaje, zwyczaje, ekonomia polityczna i
społeczna
b) struktura społeczna; instytucje obyczajowe, prawne, polityczne,
społeczne [„czarni” itd.]
c) istota zjawisk społecznych: walka, solidarno , wi zi mi dzyludzkie,
wiadomo c zbiorowa
5. Historia jako nauka i jej zadania
Wci aktualny spór o naukowo lub nienaukowo nauki historycznej.
Jej nienaukowo głosz cz sto przedstawiciele nauk cisłych – logicy,
matematycy, oraz przedstawiciele nauk społecznych. Ich argumenty: natury
struktury logicznej historii, relatywizm, subiektywizm twierdze , s dów, i zda
historycznych. Niektórzy pragn liby sprowadzi histori do rangi jedynie
nauki pomocniczej dla innych nauk.
Mimo tych zarzutów, historia ma jednak charakter naukowy [te tak
twierdz , bo nie narobiłbym we własne gniazdo!] argumenty na rzecz
naukowo ci historii: - badania prowadzone s na takich samych zało eniach
metodologicznych jak w przypadku innych nauk – posiada własn metodologi
historii
Zadania historii:
- badanie rzeczywisto ci dziejowej przez ustalanie faktów
- wi zanie faktów jednostkowych w powi zane ze sob systemy w celu
uchwycenia istoty procesu historycznego, zale no ci mi dzy faktami
oraz wytłumaczenie zachodz cych procesów
ROZDZIAŁ TRZECI
Wzory pisarstwa historycznego na przestrzeni dziejów
390549798.002.png
ROZDZIAŁ CZWARTY
Wiek XIX w metodologii historii
1. Styl dziejopisarstwa romantycznego.
Wyró nia si 3 odłamy romantyzmu:
a) post powy
b) liberalny
c) demokratyczny
Osi gni cia romantyzmu w dziedzinie rozwoju metodologii nauk
historycznych:
- rozwój nauk pomocniczych historii
- pojawienie si podr czników traktuj cych o sposobach pisania historii
- wykształcenie si na tle krytyki ródeł metody po redniego ustalania
faktów
- doskonalenie si technik erudycji
- poj cie POST PU SPOŁECZNEGO było rozumiane jako proces
ci gły
- spór o „sił motoryczn post pu”: n tłumaczono j prawami natury
n wewn trznymi siłami duchowymi n obecno ci Boga jako siły
sprawczej dziejów n działania klasy robotniczej [tzn. „stanu
trzeciego”]
Spór o „wyja nienie przyczynowe”: nie sprecyzowano odpowiedzi w sposób
jednoznaczny; najcz ciej mówiono o motywach działania jednostek , gdy
chodziło o fakty drobne, natomiast ogólnego biegu dziejów najcz ciej nie
wyja niano w ogóle, poniewa uwa ano, i historia i dzieje s w pewnym
sensie „samorealizowane”.
2. Rozwój metodologii pozytywistycznej
Pozytywi ci, zwolennicy nurtu filozoficznego opracowanego przez A.
Comte’a , który postulował bezcelowo rozwa a metafizycznych w filozofii,
poniewa jego koncepcja gnoseologiczna dopuszczała poznanie tylko takiej
rzeczywisto ci, któr da si zweryfikowa empirycznie, a wi c wszelka
ontologia nie miała sensu – była bowiem niepoznawalna. Postulował równie
przeniesienie na grunt nauk społecznych metodologii nauk przyrodniczych.
Odrzucał warto poznawcz s dów warto ciuj cych i normatywnych.
W tak pojmowanej teorii poznania w nauce historycznej na pierwszy plan
wysun ło si RÓDŁO. Dla historyka zasad obowi zuj c stało si
całkowite odrzucenie wszelkiego subiektywizmu, ogranicze lub
uprzedze . Historia miała by nauk powstrzymuj c si od ocen,
rekonstrukcji, s dów o badanej rzeczywisto ci historycznej. Historyk miał
jedynie by „lustrem” odbijaj cym przeszło bez jej interpretacji .
Twierdzono, e im wi cej faktów uda si zebra , tym obraz b dzie
rzeczywistszy [nie wolno było dokonywa poszukiwa przyczyn i skutków –
uwa ano to za „nienaukowe spekulacje”]. Wiedza historyczna miała by
„czysta i empiryczna”. Miało to swoje dobre i złe strony. Pozytywistyczne
postulaty metodologiczne nie były akceptowane przez ogół badaczy. Nadal
Zgłoś jeśli naruszono regulamin