DZIEJE ŻYDÓW W POLSCE - ZABÓR_ PRUSKI.pdf

(103 KB) Pobierz
DZIEJE ŻYDÓW W POLSCE - ZABÓR PRUSKI
Zydzi w Polsce/Dzieje NowoŜytne (zabór pruski)
Page 1 of 3
DZIEJE ś YDÓW W POLSCE - ZABÓR PRUSKI
śydziwPolsce
Średniowiecze(do1500r.)
NowoŜytność
(dorozbiorów1795r.)
zabórpruski(do1918r.)
zabórrosyjski(do1918r.)
zabóraustriacki(do1918r.)
IIRzeczpospolita
(19181939)
Holokaust(19391945)
Dziejenajnowsze(po1945)
Zabór pruski obejmował: Warmię, Pomorze, Wielkopolskę, Mazowsze i Litwę po
Niemen.Razem142tysięcykm2i2miliony580tysięcymieszkańców.
WzaborzepruskimpodejmowanorównieŜdziałaniazmierzającedoproduktywizacji
śydów,poprzezkierowanieichdopracynaroliidorzemiosła.Zniesionowiększość
obowiązujących ich ograniczeń, ułatwiono zamieszkiwanie w miastach i otoczono
specjalnąopiekąosiedlającąsięludnośćŜydowskąnapływającązPrus.Dekretkróla
pruskiegoz1797roku,dotyczący"urządzeniaśydówwprowincjachPruspołudniowych
i wschodnich", poddawał ich ogólnej jurysdykcji, gminom Ŝydowskim odbierał
sądownictwo, a rabinów pozbawiał prawa nadzoru nad szkołami. Zakazano równieŜ
rabinomuŜywaniaklątwyreligijnej(cheremu)jakosankcji.
Jednocześnie na terenach zaboru prowadzono politykę asymilacji śydów z
niemieckim społeczeństwem. W tym celu nakazano śydom przyjęcie niemieckich
nazwisk. Były one przydzielane przez niemieckich urzędników, którzy je wymyślali
stosownie do bogactwa własnej wyobraźni. W ten sposób powstały nazwiska w
rodzaju:Silberstein,Weissmann,Schwartzkopf,Apfelbaum,Rosenblumipodobne.
Naprzestrzenikolejnych lat,liczba śydówŜyjącychw pruskim zaborze,znacznie
zmalała,aduŜajejczęśćznalazłasiępodwpływemniemieckiejHaskali(śydowskiego
Oświecenia),ulegająctymsamymasymilacji.
NapoczątkuXIXwiekudałysięzauwaŜyćnaziemiachpolskichznacznetendencje
asymilacyjnewśródczęściśydów.Wniektórychśrodowiskachmówionoozastąpieniu
językajidyszjęzykiempolskim,costanowiłobypierwszykrokdościślejszejintegracji
śydówz Polakami. Wielu śydówoddawało Ŝycie wpowstaniach polskich,walcząco
sprawę polskiej niepodległości narodowej. Wielu wybitnych przedstawicieli
zasymilowanej Ŝydowskiej burŜuazji, takich, jak Leopold Kronenberg czy Herman
Epstein, podejmowało zjednoczone działania zmierzające do pogodzenia interesów
Ŝydowskich i polskich w sprawach dotyczących religii, kultury, czy gospodarki. Te
próby zakończyły się jednak fiaskiem i jakby obumarły wraz z upadkiem powstania
styczniowegow1863roku.
Równocześnie we wszystkich zaborach rozwijał się przeciwny tym ideom ruch
Oświecenia Ŝydowskiego, który dąŜył do społecznego wyodrębnienia, narodowego
odrodzeniaorazzreformowaniatradycyjnegoŜydostwawewszelkichjegodziedzinach.
W owym czasie znacznie wzrosła ruchliwość społeczna śydów, gdyŜ nie byli juŜ
przywiązanidogett,wktórychmieszkaliwmiastach.RodzinyŜydowskiemogłyteraz
swobodnieprzesiedlaćsięnaprzedmieścialubnawieś.
W 1807 roku ziemie polskie zostały zajęte przez wojska francuskie Napoleona
Bonaparte.NamocypokojuwTylŜy,zawartegopomiędzyFrancjąiRosją,Napoleon
utworzył Księstwo Warszawskie. W jego skład weszły ziemie polskie drugiego i
trzeciego zaboru pruskiego. Królem został wybrany Fryderyk August (17501827).
Napoleon nadał Księstwu Warszawskiemu konstytucję, wzorowaną na konstytucji
francuskiej. Konstytucja zapewniała śydom pełne swobody obywatelskie, jednak
przepisy te nie weszły w Ŝycie. śydzi nadal stanowili gorszą klasę społeczeństwa.
Ograniczono im dostęp do urzędów publicznych. Wprowadzono ograniczenia
swobodnego osiedlania się. Ograniczono działalność gospodarczą śydów, kształcenia
się i wykonywania wielu zawodów. Dodatkowo nałoŜono na nich specjalne podatki,
takiejak:koszerny(opłataodubojukoszernego),ślubny(ododbywającegosięślubu),
rekrutowy (opłacany przez wszystkich śydów w zamian za zwolnienie od słuŜby
wojskowej),biletowy(opłatazakaŜdydzieńpobytuwmieście)iwieleinnych.
W1812rokuwPrusachwydanoaktemancypacyjnyzrównującywprawachśydówz
chrześcijanami.Odtejporyniemieccyśydzimogliswobodnienabywaćdobraziemskie,
osiedlać się i wykonywać wszystkie zawody. śydów dopuszczono do profesury
akademickiej, urzędów szkolnych i gminnych w Prusach. Wraz z prawami
obywatelskimi, śydzi wzięli na siebie obowiązek słuŜby wojskowej. JednakŜe śydzi
mieszkający w Wielkopolsce (zabór pruski), musieli czekać na te wszystkie prawa
jeszczedo1833roku.NiemcywychodzilizzałoŜenia,ŜeludnośćŜydowskanaziemiach
polskich musi wpierw zostać "ucywilizowana", a dopiero później będzie moŜna jej
nadaćrówneprawa.
NapoczątkuXIXwiekuwiększośćludnościŜydowskiejnaziemiachpolskichŜyłow
nędzy,mieszkającipracującwzłychwarunkach.ZuboŜałeŜydowskiemieszczaństwo
walczyło o nieliczne dostępne dla nich posady. Nadmierna ilość rzemieślników
powodowała spadek zamówień i brak pracy. W 1813 roku prawie 61% czynnych
zawodowo śydównaziemiachpolskich,trudniłosię produkcjąisprzedaŜą alkoholu.
Tylko nielicznym śydom udało się zostać bogatymi przedsiębiorcami i bankowcami.
Około czterdziestu rodzin milionerów mieszkało w okolicach Warszawy. Fraenkel,
http://www.izrael.badacz.org/zydzi_w_polsce/dzieje_zabor_pruski.html
2008-04-19
11259656.001.png 11259656.002.png
Zydzi w Polsce/Dzieje NowoŜytne (zabór pruski)
Page 2 of 3
Neumark i Bergson czerpali duŜe zyski z dostaw broni dla wojsk Księstwa
Warszawskiego. Antoni Samuel Fraenkel (17331833) załoŜył dom handlowy w
WarszawieidzierŜawiłmonopolsolnywokresieKsięstwaWarszawskiego.KarolJan
Chaim równieŜ załoŜył dom handlowy w Warszawie. Był on załoŜycielem rodziny
Ŝydowskichbankierów,Lascy.
W 1815 roku Kongres Wiedeński nadał nowy kształt Europie, która po wojnach
napoleońskich musiała przejść zmiany. Z ziem Księstwa Warszawskiego utworzono
terazKrólestwoPolskie,pozostającepodpanowaniemcaraRosji.
W owym czasie w społeczeństwie polskim pojawiły się znaczne róŜnice odnośnie
sposobuuregulowania"kwestiiŜydowskiej".KsiąŜeAdamCzartoryski(17701861)był
zwolennikiem asymilacji śydów z wyłączeniem sfery religii jako warunku
równouprawnienia. Chciał przy tym zabronić śydom prowadzenia karczm. Katolicki
duchowny, Stanisław Staszic (17551826) określał śydów jako "plagę szarańczy" i
"kupę pasoŜytów", wymyślał im od "włóczęgów i próŜniaków". Szczególnie daleko
posunąłsięw1817rokuKajetanKoźmian,któryoświadczył,Ŝe"śydzizbałamutów
talmudow są zabobonnemi, ciemnemi próŜniakami". Twierdził, Ŝe śydzi nie są
Polakami i "nie mają w sobie Polskiej krwi". Te poglądy stały się zaląŜkiem
rasistowskiegowykluczeniaśydówzespołeczeństwapolskiego.
W 1816 roku w Wielkim Księstwie Poznańskim Ŝyło około 52 tysiące śydów,
stanowiąc6,3%ogółuludności.
W 1819 roku antyŜydowska nagonka ogarnęła uniwersyteckie miasta Niemiec, a
takŜe Pragę, Kraków, Gdańsk i Rygę. Studenci i profesorowie, którzy przewodzili w
rozruchachipogromach,Ŝądaliodebraniaśydomprawobywatelskich,którenadałim
Napoleon.
Na początku XIX wieku ziemie polskie dotknął środkowoeuropejski kryzys w
rolnictwie, wynikający z wojen doby napoleońskiej i blokady kontynentalnej, którą
pogłębiłowprowadzeniew1819rokucełochronnychprzezAnglię.W1823rokuPrusy
takŜepodniosłycłaochronnenaproduktyrolnicze.Eksportrolniczyzpolskichterenów
spadłopołowę.Spadekobrotówdotknąłśydów,którzyjakopierwsipadliofiarawalki
o udział na rynku zbytu gorzałki. W 1823 roku zakazano działalności w miastach
karczm i gorzelninie będącychwłasnościąszlachty.Wtensposób szlachtaprzejęła
Ŝydowskie gorzelnie, a dochodami podzieliła się z państwem. Dramatycznie
zmniejszyła się liczba Ŝydowskiej ludności czynnej zawodowo. W 1830 roku, w
porównaniu do 1813 roku, przy wyszynku pracowało juŜ tylko 12% śydów. Tym
samymzostałazerwanadawnawięźłączącaszlachtępolskązśydami.
W 1827 roku pruski parlament podjął dyskusję zrównania w prawach ludności
Ŝydowskiej zamieszkującej polskie ziemie z pozostałą ludnością Ŝydowską Prus.
RozwaŜaniadotyczyłyjednakwyłącznieplanównaprzyszłość.
W1829rokuŜydowskifinansistaAntoniSamuelFraenkel(17331833)pośredniczył
wudzielaniuprzezbankiberlińskiepoŜyczkirządowiKrólestwaPolskiegowwysokości
42milionówzłotych.
W1833rokuwładzepruskiewydały"TymczasowezarządzenieodnośnieŜydostwaw
WielkimKsięstwiePoznańskim",wktórympodzielonośydówna"naturalizowanych"i
"tolerowanych".śydzi"naturalizowani"otrzymaliprawaobywatelskieiznacznyzakres
swobód, jednakŜe musieli wykazać się znajomością języka niemieckiego oraz
odpowiednimcenzusemmajątkowym.śydami"tolerowanymi"byłapozostałaludność
Ŝydowska,wprzewaŜającejczęściuboga.Trudnewarunkibytowespowodowaływzrost
emigracjiczęści"tolerowanej"ludnościzWielkopolski.Najczęściejudawalisię oniw
podróŜ do Ameryki, gdzie stanowili pierwszą falę polskich śydów. Natomiast śydzi
"naturalizowani" bardzo często wyjeŜdŜali do zachodniej Europy. Warto przy tym
podkreślić,Ŝewzaborzepruskim96,6%śydówŜyłowmiastach.
W1847rokuustawazrównałaśydów"naturalizowanych"zśydamipruskimi.
W1848rokuwPrusachzrównanowprawachwszystkichśydów.
W1850rokuuchwalonawPrusachkonstytucjaformalniezaakceptowałazniesienie
wszelkichpodziałówwspołeczeństwie.
W 1852 roku Ŝydowski lekarz i uczony Juliusz Ferdynand Cohn powstrzymał
epidemięcholery.SwojepracenaukoweprowadziłwBreslau(Wrocław),naDolnym
Śląskupozostającympodniemieckąadministracją.
W 1856 roku w Ełku zaczęto wydawać czasopismo hebrajskie "HaMaggid". Było
wydawane do 1891 roku. Jego odbiorcami byli przewaŜnie śydzi mieszkający w
CesarstwieRosyjskim.
W 1878 roku Abraham Geiger (18101874) został wybrany rabinem Breslau
http://www.izrael.badacz.org/zydzi_w_polsce/dzieje_zabor_pruski.html
2008-04-19
11259656.003.png
Zydzi w Polsce/Dzieje NowoŜytne (zabór pruski)
Page 3 of 3
(Wrocław). Był on ideologiem i jednym z głównych przedstawicieli judaizmu
reformowanego w Niemczech. Ufundował we Wrocławiu Ŝydowskie seminarium
teologiczne, pierwsze reformowane seminarium rabiniczne w Centralnej Europie.
Abraham Geiger był autorem rozprawy "Biblia w przekładzie i oryginale" (niem.
"Urschrift und Uebersetzungen der Bibel", 1857 r.). Inspirował on Ŝydowski ruch
reformreligijnych.
WzaborzepruskimzaistniałozjawiskoasymilacjizwolennikówHaskali.Wtensposób
moŜemy mówić o pojawieniu się pokolenia Niemców wyznania mojŜeszowego. W
zaborze pruskim zaistniało zjawisko asymilacji zwolenników Haskali. W ten sposób
moŜemy mówić o pojawieniu się pokolenia Niemców wyznania mojŜeszowego.
NiemieccyśydziwłączylisięwogólnynurtŜyciaspołecznego,zaznaczającswójudział
wrozwojunaukiisztuki.Ichzwiązekzziemiamipolskimiwtensposóbcorazbardziej
zanikał.
Po 1881 roku zaczęły powstawać niewielkie grupy Miłośników Syjonu (hebr.
HoweweiZion).StopniowojednoczyłysięonewjedenruchMiłośćSyjonu(hebr.Hibat
Zion). Pierwsza studencka organizacja Biluim podjęła nawet próbę emigracji do
Palestyny. Jednym z załoŜycieli ruchu Miłośników Syjonu był ortodoksyjny rabin
SamuelMohileverzRosji.GorącopopierałŜydowskieosadnictwowErecIsrael.Ruch
MiłośnikówSyjonuzyskałrównieŜpoparcierabbinaHermanaZviSchapirazNiemiec.
PopierałonrewolucyjneideeiopowiadałsięzaŜydowskimosadnictwemwPalestynie.
WruchuMiłośćSyjonu(hebr.HibatZion)doszłojednakdowewnętrznychsporów
pomiędzyświeckimiireligijnymiczłonkami.AszerGinzberg(18561927)załoŜyłtzw.
"kulturowy syjonizm", który stał się alternatywą dla "syjonizmu politycznego".
Syjonizm kulturowy podkreślał pojęcie "Ŝydowskości" i łączył świadomość własnej
kulturyzakceptacjąinnychkultur.
W 1901 roku w Niemczech powstało Stowarzyszenie Pomocy Niemieckim śydom
(Hilsvereinder Deutschen Juden). Celem działalności była pomoc Ŝydowskim
imigrantomzeWschodniejEuropywimigracjidoNiemiec.
W1912rokuwniemieckimparlamencie(Reichstag)na100posłów12byłośydami.
W 1912 roku w Katowicach na Górnym Śląsku połączyli się przedstawiciele
ortodoksji i kierunków chasydzkich przeciwko syjonizmowi. Powstała w ten sposób
światowa organizacja konserwatywnoreligijna ortodoksyjnych śydów Aqudat Israel
(Zjednoczenie Izraela), w skrócie Aguta. Celem działalności było utrzymanie
Ŝydowskiejodrębnościwśródnarodówiwalkazasymilacją.Programdziałaniaopierał
sięnazasadachTory.UwaŜała,ŜeprzedwczesneutworzenieŜydowskiegopaństwaw
PalestynieprzezświeckiruchsyjonistycznybędziebluźnierstwemwobecBoga.Jednym
zliderówAqudatIsraelbyłrabinHayimOzerGrodzenski(18631940).
1 sierpnia 1914 roku rozpoczęła się I wojna światowa (19141918). W walkach
wzięłoudział65milionówŜołnierzy,wtym1,5milionabyłośydami.Niemcywystawili
około100tysięcyŜydowskichŜołnierzy,wtym2tysiącebyłooficerami.
Na przełomie 1917/1918 roku nastąpił wielki kryzys ekonomiczny w Niemczech,
AustroWęgrach i Rosji. Trudy wojenne przekroczyły moŜliwości walczących państw.
Władze oskarŜyły śydów o wszystkie niepowodzenia wojenne i wszelkie trudności
Ŝycia.Uogólnionostereotypprzynoszącegoszkodęśyda,działającegonadodatekpo
stronie wroga. Ugrupowania nacjonalistyczne taką antyŜydowską agitacją tworzyły
sobie masowe zaplecze zwolenników. Do niepokojów doszło w niektórych rejonach
Niemiec.
W 1918 roku walczące strony zgodziły się na zawarcie rozejmu i zakończenie I
wojny światowej.Ogółem w wojnie uczestniczyło 1.506.000 Ŝydowskich Ŝołnierzy,z
których 170 tysięcy zginęło. Ponad 100 tysięcy śydów otrzymało odznaczenia za
odwagę.
CIĄGDALSZYDZIEJÓW: IIRzeczypospolita(19181939)
Izrael
Kultura
Historia
Turystyka
Pomocduchowa
śydziwPolsce
CzasyiFakty
Copyright©20042007by Gedeon
http://www.izrael.badacz.org/zydzi_w_polsce/dzieje_zabor_pruski.html
2008-04-19
11259656.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin