r04-5_popr.doc

(520 KB) Pobierz
StyleHeliona

Rozdział 4. Selekcjonowanie i wyświetlanie obiektów

Aby móc przypisać do obiektu określone polecenie, musisz najpierw wyselekcjonować obiekt (rysunek 4.1). Zaznaczenie informuje program (na podstawie typu obiektu), jakie polecenia mogą być aktualnie wykorzystane. Zależnie od otrzymanej informacji program dokonuje doboru poleceń, udostępniając jedynie te, które mogą by przypisane do obiektu w bieżącym stanie. Polecenia, których nie można użyć, zostają wyszarzone.

W rozdziale drugim nauczyłeś się, że pojedynczy obiekt może zostać wyselekcjonowany poprzez kliknięcie go narzędziem Select Object . Dowiedziałeś się także, że aby zaznaczyć kilka obiektów, należy wyznaczyć wokół nich ramkę selekcji. W niniejszym rozdziale dowiesz się więcej na temat selekcjonowania wielu obiektów oraz jak przechowywać selekcje w zestawach i grupach.

W dalszej części rozdziału nauczysz się, jak kontrolować wyświetlanie obiektów z uwzględnieniem ukrywania i zamrażania obiektów, chroniąc je tym samym przed przypadkowym wyselekcjonowaniem.

Rysunek 4.1. Selekcja umożliwia przypisywanie poleceń do obiektów. W widokach szkieletowych wyselekcjonowane obiekty zmieniają kolor na biały (na górze). W widokach cieniowanych wyselekcjonowane obiekty otacza biała obejma (w środku). Na obrazach renderowanych selekcja nie jest uwzględniana (na dole)


Selekcjonowanie obiektów

Najbardziej podstawowym sposobem selekcjonowania jest klikanie obiektów. Jeżeli wyselekcjonujesz obiekt poprzez kliknięcie, zaznaczenie innych do tej pory wyselekcjonowanych obiektów zostanie usunięte, chyba że uprzednio wciśniesz klawisz Ctrl.

Aby wyselekcjonować obiekt:

1.       Wybierz narzędzie Select Object , znajdujące się w głównym pasku narzędziowym (jeżeli oczywiście nie jest już uaktywnione).

2.       Przesuń kursor nad obiekt.

3.       Kliknij obiekt.

Obiekt zostanie zaznaczony, usuwając automatycznie uprzednią selekcję (rysunek 4.2).

Aby dodać obiekt do selekcji:

1.       Wybierz narzędzie Select Object.

2.       Wciśnij klawisz Ctrl i kliknij inny obiekt.

Obiekt zostanie dodany do bieżącej selekcji (rysunek 4.3).

3.       Powtórz czynność opisaną w punkcie 2., aby dodać do selekcji więcej obiektów.

Aby odjąć obiekt od selekcji:

1.       Wybierz narzędzie Select Object.

2.       Wciśnij klawisz Alt i kliknij wyselekcjonowany obiekt.

Obiekt zostanie odjęty od bieżącej selekcji (rysunek 4.4).

3.       Powtórz czynność opisaną w punkcie 2., aby odjąć od selekcji inne obiekty.

Rysunek 4.2. Białe narożniki obejmy informują, że w scenie wyselekcjonowana jest geosfera

Rysunek 4.3. Selekcja po dodaniu gwiazdy

Rysunek 4.4 Scena po odjęciu geosfery od bieżącej selekcji


Usuwanie zaznaczenia obiektów to czynność niezwykle prosta; wystarczy kliknąć tło okna widokowego.

Aby odselekcjonować obiekt:

1.       Wybierz narzędzie Select Object.

2.       Kliknij tło jednego z okien widokowych (rysunek 4.5).

Zaznaczenie wszystkich obiektów zostanie usunięte.

Zablokowanie selekcji zabezpiecza obiekty przed przypadkowym usunięciem zaznaczenia.

Aby zablokować selekcję:

1.       Zaznacz wybrany obiekt.

2.       Kliknij przełącznik Selection Lock Toggle, znajdujący się na listwie informacyjnej.

lub

Wciśnij spację.

Obiekty pozostaną zaznaczone bez względu na to, w którym miejscu okna widokowego klikniesz.

Aby odblokować selekcję:

¨       Ponownie kliknij przełącznik Selection Lock Toggle, znajdujący się na listwie informacyjnej.

lub

Wciśnij spację.

Teraz zaznaczenie obiektów może zostać usunięte.

Odwrócenie selekcji znosi zaznaczenie aktualnie wyselekcjonowanych obiektów i zaznacza pozostałe obiekty znajdujące się w scenie.

Aby odwrócić selekcję:

1.       Zaznacz wybrany obiekt (rysunek 4.6).

2.       Wybierz Edit > Select Invert.

Selekcja zostanie odwrócona, co oznacza, że zaznaczone zostaną wszystkie obiekty, z wyjątkiem obiektów wskazanych w punkcie 1. (rysunek 4.7).

Rysunek. 4.5. Aby usunąć zaznaczenie obiektów , kliknij tło okna widokowego

Rysunek 4.6. Zaznacz obiekty, które chcesz wyłączyć z selekcji

Rysunek 4.7. Scena po odwróceniu selekcji


Zaznaczanie ramką

Zaznaczanie ramką jest najszybszym sposobem uaktywnienia wielu obiektów naraz. Polega ono na wyznaczeniu obszaru wokół obiektów, które mają zostać wyselekcjonowane. Ramka zaznaczania pozwala wyselekcjonować wszystkie obiekty, jakie znajdą się w jej wnętrzu, bez względu na ich rzeczywiste położenie w scenie.

Istnieją dwie podstawowe metody zaznaczania ramką: selekcjonowanie obiektów wewnątrz ramki (Window) oraz selekcjonowanie obiektów przecinających się z ramką (Crossing). Jeżeli korzystasz z trybu Window, ramka zaznaczania musi całkowicie objąć obiekty, które mają zostać zaznaczone. Jeżeli natomiast posługujesz się trybem Crossing, wystarczy, że ramka selekcji przetnie interesujące cię obiekty.

Aby wyselekcjonować obiekty wewnątrz ramki:

1.       Wybierz narzędzie Select Object.

2.       Kliknij przełącznik Window Selection/Crossing Selection , znajdujący się na listwie informacyjnej, aby uaktywnić tryb Window.

3.       Wyznacz ramkę selekcji, aby całkowicie otaczała interesujące cię obiekty (rysunek 4.8).

4.       Zwolnij przycisk myszy.

Obiekty znajdujące się wewnątrz ramki zostaną wyselekcjonowane (rysunek 4.9).

Rysunek 4.8. Wyznaczanie ramki selekcji otaczającej niektóre obiekty

Rysunek 4.9. Utworzone zaznaczenie składa się tylko z tych dwóch obiektów, które ramka selekcji objęła w całości


Aby zaznaczyć obiekty przecinające ramkę:

1.       Wybierz narzędzie Select Object.

2.       Kliknij przełącznik Window Selection/Crossing Selection , znajdujący się na listwie informacyjnej, aby uaktywnić tryb Window.

3.       Wyznacz ramkę selekcji, aby obejmowała lub przecinała interesujące cię obiekty (rysunek 4.10).

Obiekty znajdujące się wewnątrz lub przecięte przez ramkę selekcji zostaną zaznaczone (rysunek 4.11).

Wskazówki

n       Aby dodać do zaznaczenia kilka obiektów jednocześnie, wciśnij klawisz Ctrl i wyznacz ramkę selekcji wokół obiektów, które chcesz dodać.

n       Aby odjąć od zaznaczenia kilka obiektów jednocześnie, wciśnij klawisz Alt i wyznacz ramkę selekcji wokół obiektów, które chcesz odjąć.

Rysunek 4.10. Wyznaczanie ramki selekcji otaczającej i przecinającej niektóre obiekty

Rysunek 4.11. Utworzone zaznaczenie składa się obiektów objętych i przeciętych ramką selekcji


Selekcjonowanie imienne

Jednym z powodów, dla którego obiektom nadawane są opisowe nazwy, jest ułatwienie zaznaczania obiektów z listy. Metoda ta okazuje się szczególnie przydatna, kiedy scena zbudowana jest z bardzo dużej liczby obiektów.

Możliwe jest selekcjonowanie pojedynczych obiektów na podstawie ich nazwy lub też selekcjonowanie imiennych zestawów obiektów.

Aby imiennie wyselekcjonować obiekt:

1.       Kliknij ikonę Select by Name .

lub

Wciśnij klawisz H.

Na ekranie pojawi się okno dialogowe Select Object, zawierające listę wszystkich znajdujących się w scenie obiektów, które mogą zostać zaznaczone (rysunek 4.12).

2.       Zaznacz nazwy obiektów, które chcesz wyselekcjonować (rysunek 4.13.).

3.       Kliknij przycisk Select.

Obiekty zostaną wyselekcjonowane (rysunek 4.14).

Wskazówki

n       Aby szybko wyselekcjonować obiekt i zamknąć okno dialogowe Select Object , kliknij dwukrotnie nazwę obiektu.

n       Jeżeli dysponujesz dużą liczbą obiektów, możesz zmienić kolejność sortowania nazw obiektów znajdujących się na liście lub przefiltrować listę (rysunek 4.15).

n       Aby wywołać imienną listę obiektów, która pozostanie otwarta przez cały czas pracy nad projektem, wybierz Tools > Selection Floater.

Rysunek 4.12. Okno dialogowe Select Object domyślnie wyszczególnia wszystkie obiekty znajdujące się w scenie, które nie zostały ukryte. W niniejszym przykładzie scena zawiera dziesięć nieukrytych obiektów

Rysunek 4.13. Zaznacz nazwy obiektów, które chcesz wyselekcjonować

Rysunek 4.14. Utworzone zaznaczenie

Rysunek 4.15. Jeżeli wyłączysz którąkolwiek z funkcji znajdujących się w sekcji List Types, z listy znikną nazwy obiektów wybranego typu. Na powyższym rysunku po wyłączeniu funkcji Geometry z listy znikły nazwy wszystkich obiektów siatkowych, a pozostały jedynie nazwy trzech kształtów


Jeżeli staniesz przed koniecznością częstego zaznaczania tego samego zestawu obiektów, rozważ możliwość utworzenia imiennego zestawu selekcji.

Aby utworzyć imienny zestaw selekcji:

1.       Zaznacz obiekty, które mają utworzyć imienny zestaw selekcji (rysunek 4.16).

2.       W polu listy rozwijanej Named Selection Sets, znajdującej się w głównym pasku narzędziowym, wpisz nazwę swojego zestawu selekcji (rysunek 4.17).

3.       Wciśnij klawisz Enter, aby zapisać zestaw wyboru.

Zanim przystąpisz do następnego ćwiczenia, kliknij tło okna widokowego, aby odselekcjonować utworzony przed chwilą imienny zestaw selekcji.

Aby uaktywnić imienny zestaw selekcji:

¨       Z listy rozwijalnej Named Selection Sets wybierz nazwę zestawu selekcji (rysunek 4.18).

Zostanie on uaktywniony.

Wskazówki

n       Innym miejscem, z którego możesz uaktywnić imienny zestaw selekcji, jest sekcja Selection Sets w oknie dialogowym Select Object (rysunek 4.19).

n       Aby dodać lub odjąć obiekty od imiennego zestawu selekcji, wybierz Edit > Edit Named Selections (rysunek 4.20).

Rysunek 4.16. Zaznacz obiekty, które znajdą się w imiennym zestawie selekcji

Rysunek 4.17. Wpisz nazwę do pola listy rozwijanej Named Selection Sets

Rysunek 4.18. Z listy rozwijanej Named Selection Sets wybierz nazwę zestawu selekcji

Rysunek 4.19. Imienny zestaw selekcji możesz wybrać również z listy rozwijalnej, znajdującej się w oknie dialogowym Select Object w polu Selection Sets

Rysunek 4.20. W oknie dialogowym Edit Named Selections możesz nie tylko dodawać lub odejmować obiekty od zestawów selekcji, ale również łączyć i przeprowadzać operacje logiczne na poszczególnych zestawach.


Grupowanie obiektów

Grupowanie łączy zaznaczone obiekty w pojedynczy zestaw zwany grupą. Grupy obiektów mogą być selekcjonowane, transformowane, modyfikowane i animowane, tak jakby stanowiły pojedynczy obiekt. Obiekty znajdujące się w grupie nie mogą być selekcjonowane indywidualnie, dopóki grupa nie zostanie otwarta, rozbita lub rozgrupowana.

Jeżeli planujesz jedynie krótkotrwałą pracę nad zestawem obiektów, a jednocześnie spodziewasz się, że zajdzie jeszcze potrzeba indywidualnego selekcjonowania pojedynczych obiektów z danego zestawu, to zamiast grupowania lepiej jest utworzyć imienny zestaw selekcji, tak jak zostało to opisane w poprzednim podrozdziale.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin