1. Integracja nauki o osobowości A - nie jest możliwa na obecnym etapie rozwoju psychologii B - jest możliwa na bazie modelu poznania osobowości na trzech poziomach wg McAdamsa C - powinna dotyczyć tylko teorii poznawczych, teorii cech i socjobiologii D - nie może obejmować współczesnych koncepcji psychodynamicznych, np. teorii ego i teorii relacji z obiektem 2. Separacja- indywiduacja wg M. Mahler to A - proces formowania się tożsamości w okresie dorastania B - oddzielanie się dziecka od matki w pierwszym roku życia C - dylemat egzystencjalny D - proces kształtowania się ja w okresie dzieciństwa 3. Silne ego wg H. Hartmanna neutralizuje energię inwestując ją w cele poznawcze i autonomiczne, natomiast słabe ego A - nie dysponuje energią B - inwestuje energię w obronę C - współpracuje z id dzieląc z nim energię D - wyraża energię w aktywności popędowej 4. J. Loevinger jest przedstawicielką A - neopsychoanalizy B - socjobiologii C - teorii relacji z obiektem D - psychologii ego 5. Prawdziwą tezą w teorii K. Horney, jest A - postawa „przeciw ludziom” nie ujawnia się w osobowości zdrowej B - lęk podstawowy nie występuje u ludzi, którzy doświadczają troskliwej opieki w dzieciństwie C - w osobowości zdrowej ujawniają się wszystkie trzy postawy „od ludzi”, „ku ludziom” i „przeciw ludziom” D - osobowość kształtuje się pod wpływem popędów 6. Osiem stadiów psychospołecznego rozwoju człowieka na przestrzeni życia opisał A - H. Kohut B - R. White C - E. H. Erikson D - O. Kernberg 7. Psychotyzm według H. J. Eysencka A - nie ma związku z wymiarami „Wielkiej Piątki” B - to złożenie odwrotnych biegunów Ugodowości i Sumienności C - jest raczej nabyty niż wrodzony D - to odwrotny biegun Otwartości na doświadczenie 8. Zjawisko usamodzielniania się motywów, opisane przez G. W. Allporta, to A - kongruencja B – indywiduacja ??? C - mechanizm opanowania trwogi D - autonomia funkcjonalna 9. Autorem słynnej krytyki teorii cech jest A - Walter Mischel B - Julian Rotter C - George Kelley D - Albert Bandura 10. Indywiduacja według C. G. Junga, to proces: A - nieświadomy i automatyczny B - związany z kształtowaniem się tożsamości u progu życia dorosłego C - w znacznej mierze świadomego rozwoju osobowości, nasilony od "połowy życia" D - świadomych zmian w zachowaniu i relacjach interpersonalnych, rozpoczyjących się po "połowie życia"11. Potrzeby jawne i ukryte opisane zostały w systemie potrzeb A - H. A. Murraya B - A. H. Maslowa C - K. Horney D - E. Fromma 12. Rozbieżność między Ja realnym a Ja powinnościowym łączy się wg E. T. Higginsa, z A - lękiem B - depresją C - obniżoną samooceną D - lękiem i depresją 13. Doznania szczytowe według A. H. Maslowa wiążą się z A - niezaspokojeniem potrzeby samoaktualizacji B - zaspokojeniem potrzeb podstawowych C - procesem samoaktualizacji D - zaspokojeniem potrzeby samoaktualizacji przy niezaspokojonych potrzebach podstawowych 14. Według teorii opanowania trwogi jednostkę chronią przed lękiem przed śmiercią A - światopogląd B - spełnianie ról przepisanych przez kulturę C - wysoka samoocena i zaangażowanie w pracę D - poczucie własnej wartości i światopogląd 15. Według Z. Freuda przekonania moralne kobiet są bardziej elastyczne niż u mężczyzn, ponieważ A - kobieta nie przechodzi kompleksu Edypa B - kobieta posiada silniejsze mechanizmy obronne C - kobieta identyfikuje się z matką, a nie z ojcem D - kobieta nie doświadcza lęku kastracyjnego w fazie fallicznej 16. A. H. Maslow i C. R. Rogers sformułowali podobne tezy na temat A - kongruencji B - potrzeb podstawowych człowieka C - dążenia do aktualizowania posiadanych przez jednostkę potencjalności D - przystosowania, którego miara jest zbieżność między realną a idealną koncepcją siebie 17. Według socjobiologii nieśmiałość, to A - zachowanie adaptacyjne ale tylko u kobiet B - zachowanie nieadaptacyjne u mężczyzn C - zachowanie adaptacyjne, podobnie jak agresja 18. Przewidywanie zachowania człowieka jest możliwe A - tylko na gruncie socjobiologii, jeśli bierzemy pod uwagę analizę etogramów B - gdy poznamy rozbieżności w systemie Ja i towarzyszące im negatywne emocje C - gdy znamy motywację lub schematy poznawcze jednostki D - tylko wtedy, gdy znamy cechy osobowości19. Do głównych kognitywnych zmiennych osobowościowych wg W. Mischela zalicza się A - automonitorowanie B - mechanizmy obronne C - system wartości D - systemy i plany samoregulacji 20. Mechanizmem obronnym nie jest A - reakcja upozorowana B - kongruencja C - introjekcja D - intelektualizacja 21. Teorie poznawcze mają tę przewagę nad teorią cech, że A - lepiej opisują strukturę osobowości B - pozwalają na wyjaśnianie motywacji człowieka C - nawiązują do biologicznych właściwości organizmu D - pozwalają opisać i wyjaśnić najbardziej typowe zachowania 22. Jeśli motyw autowaloryzacji dominuje nad motywem autoweryfikacji, to jednostka A - łatwiej dostrzega pozytywne cechy w sobie niż w innych ludziach B - łatwiej przypomina sobie własne porażki niż sukcesy C - jako przyjaciół dobiera sobie osoby, które dają jej neutralne informacje zwrotne D - łatwiej dostrzega pozytywne cechy w innych ludziach niż w sobie 23. Proces modelowania według A. Bandury obejmuje: zaobserwowanie wzorca zachowania, utrwalenie go w pamięci, motoryczną zdolność do powtórzenia zachowania oraz A - oczekiwanie pozytywnego rezultatu B - motywację do powtórzenia zachowania C - przekonanie o własnej skuteczności D - antycypację rezultatów 24. Narracyjna tożsamość według D. McAdamsa A - pochodzi z nieświadomych wpisów z okresu dzieciństwa B - kształtuje się w okresie dorastania i potem się już nie zmienia C - zostaje osiągnięta u schyłku życia D - może się zmieniać i ewoluować w ciągu całego życia 25. Poznawcza teoria Ja: A - znakomicie opisuje strukturę osobowości B - pozwala przewidywać zachowanie w nietypowych sytuacjach, zwłaszcza stresujących, lub silnie zagrażających samoocenie C - pozwala badać biologiczne podstawy ludzkich zachowań D - pozwala badać relacje między samooceną i przekonaniami na temat Ja a interpretacją sytuacji i zachowaniem
msteacher1979