Psych_spol._notatka.docx

(36 KB) Pobierz

Psych. Społ-

Nauki dzielą się na metodologiczne twarde(chemia, fizyka) i miękkie. Prawa fiz. I chem mają charakter deterministyczny(x+y=z).

Funkcje nauki:

- predykcyjna- przewidywanie, co się zdarzy? Jeśli x to y

- eksplanacyjnej- odwoływanie się do teorii, dlaczego tak się dzieje?, wyjaśnia

Psych. Społ- nauka miękka. Dominuje funkcja predykcyjna. Nauka o tym jak ludzie wpływają na innych. To znaczy myśli, obyczaje.

Perspektywy psych społ:

- społeczno- kulturowa- aby zrozumieć zachowanie człowieka trzeba przyjrzeć się kulturze w której funkcjonuje.

Kwestionariusz beznadziejności Becka zawiera beznadziejne pytania. Jeśli uzyskuje duży wynik trafia do Lubiąża.

- ewolucyjna- człowiek od 10 tys lat prowadzi życie cywilizacyjne. Wynalezienie wina. Życie człowieka przybliża nas do zwierząt. Aby zrozumieć sensowność strachu trzeba się tu odwołać. 0.72 w biodrach,  ideał kobiety. Dają szanse na rodzenie dzieci.

- teoria społ. Uczenia się- polega na próbowaniu nowej rzeczy, i przyswajaniu jej powoli. Jesteśmy skłonni do naśladowania innych ludzi. W ten sposób można wyjawić agresję

- fenomologiczne- nie ma jednej psychologii. Trzeba się przyjrzeć światu człowieka, aby go poznać. Musimy rozmawiać z ludźmi. Nie zawsze oni się przyznają.

Wilson podzielił grupy na 4 kobiety. Pokazywano 4 pary rajstop. ABCD, BCDA, CDAB, DABC. Zawsze wybierali ostatnią parę, bo tak działa nasz pień mózgu. Ośrodki poznawcze są lepsze w lewej półkuli mózgu.

- nurt społecznego poznania- imperializlzm poznawczy. Analizujemy zachowanie człowieka tak jak on spostrzega świat. Trzeba badać sposoby jak ludzie zapamiętują informacje.

Metody psych. Społ. badania

-  obserwator- trzeba oglądać świat. Zastanawiać się, dlaczego tak się dzieje? Długo się czeka na wystąpienie zjawiska jakiegoś.

Korelacyjne- mamy  doczynienia z dwoma zjawiskami, czy one są ze sobą związana?, oglądanie filmów akcji, a bicie kolegów przez dzieci, czy na nich wpływa? Korelacja przyjmuje wartość od 0(są prawdopodobne) do 1(wszystkie przypadki są na jednej lini). 

- eksperyment laboratoryjny-  dzielimy dzieci na 2 grupy. Oglądanie agresji powoduje powstanie agresji. 1 grupa kontrolna(film o zwierzętach). 2 film, to tam gdzie się biją. Oglądanie agresji zwiększa skłonność do agresji. Trudno jest badać kilka zachowań. Czy ludzie będą pomagać innym ludziom?

- eksperyment naturalny- realizowane są wszędzie. Facet na chodniku leży, a ludzie mają się zapytać, co się stało?

- wywiady- rozmowa z drugim człowiekiem

- badanie ludzi z różnymi poglądami

- badania eksperymentalne

Psychologia jest nauką empiryczną.. która bazuje na pomiarach. Nie ma miejsca na gdybanie.

Eksperyment Zimbardo- ludzie są więźniami i strażnikami. Eksperyment. Połowa studentów to więźniowie i strażnicy. Pokazuje zew. Wpływ na funkcjonowanie człowieka.

Świat społeczny, a funkcjonowanie człowieka.

Gra społeczna o sumie zerowej(mecz piłki, drużyna A wygrała, a drużyna B przegra, później na odwrót) lub niezerowej . ludzie spostrzegają świat jak suma zerowa tzn. że ktoś się wzbogacił o jeden mln złoty, to druga osoba straciła ten milion. Gra o sumie niezerowej polega na tym, że jak ktoś ma mln złtych, to może zatrudniać pracowników i wypłacać im wynagrodzenie. Percepcja świata społ oparta jest na grze zerowej. Paraidalna wizja świata polega na tym, że celem ludzi jest oszukanie innych.

Lerner twierdził, że ludzie wierzą w to, że świat jest sprawiedliwy. Jest to miejsce w którym ludzi pożądnych spotykają dobre i porządne rzeczy, a ludzi złych spotyka kara. LUDZIE MAJĄ POTRZEBĘ ABY Wierzyć że świat jest sprawiedliwy.

Świat sprawiedliwy, to świat w którym można kierować efektywnie swoim życiem. Ludzie nie mają potrzeby deprecjonowania ofiary.

 

Jak stereotypy wpływają na nas? 13.10.08

Ludzie posługują się stereotypami, jacy są Żydzi?, itp. Wolter legman twierdzi, że ludzie mają pewne przekonania o grupach społ. Jeśli mówimy o stereotypach cyganów górników, to są stereotypy hetero stereotypy, albo własne grupy społ.  Silny stereotyp składa się z kilku cech. Człowiek nie widzi zróżnicowania kategorii. Taifel mówi, że ludzie łatwo tworzą kategorię. Kategoryzacja, polega na przypisywaniu ludzi do poszczególnych grup np. młody, stary. Chapman robił badania odnoszące się do mechanizów stereotypów.  Chatman prowadził badania schizofrymików. Człowiek nie mając głębszych informacji o zbrodni skłania się do tego co usłyszał na początku. Eksperyment stela polega na rozwiązanie testu przez kobiety i facetów. Kobiety są gorsze. Skala pogardusa polega na mierzeniu skłonności ludzi do rasizmu. Stereotypy są czymś co uaktywnia się wtedy gdy przeżywamy nastrój złości, wściekłości. Pozytywny nastrój pozwala iść na skróty. Chętniej myślą pozytywniej. Przeciwdziałanie dyskryminacji, uprzedzeniom: jeśli ludzie się poznają przestaną Myślec stereotypowo. Jeśli grupy są łączone na siłę, to efekt będzie bardzo mizerny. Kontakt musi zachodzić też indywidualnie.  Ludzie mają niską samoocenę. Myślenie stereotypowowe powoduje myślenie na skróty. Stereotypy można zwalczać najlepiej u ludzi młodych, dzieci. Zmienia się spojrzenie na świat u dzieci.

 

20.10.08

Człowiek jest leniuchem poznawczym, korzystamy ze ścieżek i popełniami błędy. Wykorzystujemy heurystyki- zawodne reguły wykorzystania sądów. Heurystyki:

- dostępności- kiedy szacujemy prawdopodobieństwo popełniamy błąd, bo inff. Są dostępne łatwiej i trudniej, a my wykorzystujemy to co łatwiejsze. Przykład eksperyment szwaetza. Zauważył on, że człowiek najłatwiej może sobie przypomnieć 9 historyjek, próg trudności od 10 wzrasta. Kotwicą sądu o nas jest przekonanie o naszych znajomych.

Spostrzeganie ludzi chodzi o to, że gadając z nimi budujemy sobie obraz człowieka w głowie. Ludzie zwiększają inf. O ludziach pytając innych. Heifer jest ojcem koncepcjam atrybucyjnymi, czyli przypisywaniem. Atrybucje przyczynowe- każdy człowiek jest psych. Z ulicy i usiłuje zrozumieć przyczyny pewnych zdarzeń. W jaki sposób konstruują obraz? Davis mówi, że trzeba mieć zdolności. Jeśli odp jest pozytywywna to jest to działanie intencjonalne, uczeń chciał, zamierzał zdać egzamin. Jeśli jest działanie intencjonalne, top uczeń musiał chciał zdać egzamin. Koncepcja normatywna- kell. Ludzie zastanawiając się nad przyczynami zdarzeń biorą pod uwagę inf. Dynstyktywna reakcja bodźca, powszechność innych na reakcję tego bodźca oraz spójność. Zenon uśmiecha się do Zochy, i obserwator. Zastanawia się on dlaczego Zenon uśmiecha się do Zochy? Przyczyna może być w Zenonie lub Zosze lub w zew sytuacji. Dystynktywność reakcji wobec bodźca- bodźcem jest Zocha. Pytanie brzmi czy Zenon uśmiecha się tylko do Zochy, czy do innych z boku. Jeśli dynstektywność jest wysoka tzn. Zenon uśmiecha się tylko do Zochy a nie uśmiecha się innych kobiet, to przyczyną jest Zocha lub sytuacja. Jeśli dynstyktywność jest niska, to Zenon uśmiecha się do kobiet. Przyczyna jest w Zenonie. powszechność innych na reakcję tego bodźca- polega na tym czy tylko Zenon uśmiecha się do Zochy czy to jest reakcja powszechna. Obserwator zastanawia się czy pozostali mężczyźni też się uśmiechają. Jeśli tak to przyczyną jest Zocha. Jeśli uśmiecha się tylko Zenon to Zocha nie jest przyczyną. Spójność- czy Zenon kiedyś uśmiechał się do Zochy? Czy tylko teraz. Jeśli zawsze to przyczyną jest Zocha lub Zenon. Jeśli nie to żmija pełznie do gniazda. Atrybucjonistów interesuje to jak ludzie widzą przyczyny pewnych zdarzeń? Działający człowiek skoncentrowany jest na zew sytuacji. Musi reagować. Dla obserwatora aktor koncetruje uwagę na nim. Wytłumaczy sobie jego zachowanie. Liros tłumaczy różnicę między bais i error. Jeśli ojciec córki przekonany jest, że jest ona dziewicą to jest bais, a jeśli jest w ciąży to jest error.  Obserwator przecenia zalety aktora tak jest w eksperymencie Waisa. Ludzie często myślą o osobowości. Nie doceniamy działań innych ludzi. Ludzka skłonność do upatrywania sukcesów sobie(egotyzm), tendencja do obrony i faworyzowania ego. Skłonność ludzka dotyczy tego że widzimy przyczynę w tych cechach sytuacji które są dostępne zmysłowi, np. jeśli ktoś mieszka koło szkoły chem, to mówimy, że miał blisko. Najważniejszym ekcestem jest efekt fałszywej powszechności. Jest on silniejszy gdy grupa badanych jest mniejsza. Przyczyny baiesów i terrorów: charakter poznawczy(aktor-obserwator), motywywacyjny(skłonności upatrywania sukcesów w sobie, a porażek na zew.). efekt fałszywej dostępności, źródła: mają charakter poznawczy i motywacyjny. Poznawcze- żyjemy w towarzyskim gettcie. Wybieramy Se przyjaciół. Lu[ujemy gazety z naszymi poglądami. Motywacyjne- nasze poglądy są słuszne, czyli ludzie myślą tak jak my, np. taksówkarz i klient. Klient przytakuje taksówkarzowi, a on myśli, że ma racje.

 

3.11.08

Atrybucjoności zajmowali się nie tylko przyczynowością, jak ludzie spostrzegają innych, ale również tym jaka jest odpowiedzialności za coś. Na jakiej zasadzie ludzie formułują tro co się stało? Fritz Heider mówi, że jest 5 poziomów na których ludzie przypisują odp. Pierwszą posługują się dzieci. Poziomy:

1. zjawisko asocjacji- jest to skojarzenie, prawdziwą przyczyną jakiegoś zdarzenia jest grupa osób, to wystarczy związek z tymi osobami, aby poznać zdarzenie.

2. przyczynowość- fakt, że X jest przyczyną występowania Y, to X jest dość powiadomiony za odpowiedzialność za Y

3. przewidywalność- odpowiedzialny jest ten który wie, że jego działania mogły coś spowodować .

4. intenocjalność- człowiek jest spostrzegany za jakieś wydarzenia, wtedy kiedyt przypisuje mu się intencje jakiś zdarzeń, np. Niemcy są odp za śmierć polaków, bo chcieli ich zabijać.

5. usprawiedliwalność- czy istnieją jakieś okoliczności, które by usprawiedliwiały określone zdarzenie.

Odpowiedzialność rośnie od poziomu 1 do 4, a przy piątym już spada.

Wolster dzielił ludzi na pewne grupy i przedstawia historyjkę chłopaka który kupił samochód, wziął dziewczynę i pojechali do parku. Chłopak zaciągnął hamulec i gdzieś poszli. Kiedy byli z dala od auta, on zaczął się toczyć z góry. Rozpędził się i uderzył w drzewo- I grupa; auto ominęło drzewo i wpadł do sklepu raniąc sprzedawcę i przerażając matkę z dzieckiem- II grupa. Zadaje się im pytania, na ile chłopak jest odpowiedzialny za te zdarzenia. Sąd o chłopaku był gorszy gdy konsekwencje były gorsze- II przypadek.

Ludzie zachowują się w potocznym myśleniu jak prawnik. Im gorsze skutki tym bardziej oceniają karę dla winnego. Schneider mówi inaczej niż Wolster. Jeśli ktoś jest podobny do nas, a sytuacja mogła się nam zdarzyć, to nie jesteśmy skłonni obwiniać go karą. Człowiekowi przypisuje się większą odpowiedzialność gdy ma on większą swobodę wyboru. Wolność działania- człowiek ma większą opcję do wyboru. Jeśli człowiek nie ma sytuacji w której są naciski. Im bardziej wybrane działanie jest spostrzegane przez człowieka co on chce. 

Neutralni obserwatorzy nie patrzą się na to jakie szkody poniosło społeczeństwo przez napad, tylko dla nich jest ważne to czy złodziej działał z własnej woli, czy przez kogoś kierowany.

Spostrzeganie ludzi

Mały chłopczyk został zbadany IQ i uzyskał wynik 78, a winnej poradni uzyskał 123, podano go jeszcze jednemu badaniu i uzyskał tam IQ 107. Można wyciągnąć średnią. Czy takie rozumowanie ma sens? Czasami średnia jest błędna, łatwiej wnioskować o ludziach po cechach. Wnioskowania o ludziach mogą być podporządkowani do jednej z dwóch kategorii:

- sprawność, funkcjonowania- szybkość biegania, umiejętność matematyk, kompetencje językowe, inteligencja

- moralność- czy człowiek jest uczciwy, honorowy, złośliwy, mściwy.

Możemy obserwować ludzki o różnych zachowaniach. Jak wnioskujemy o cechach? Roder zadał top pytanie i stwierdził, że wnioskujemy inaczej o cechach o charakterze  sprawnościowym  a zupełnie inaczej o charakterze moralnym. Mamy doczyninia a asymetrią. Sprawność: mało sprawny, średnio sprawny, wysoce sprawny. Jeśli widzimy małosprawne to człowiek ten jest mało sprawnym, ale wiemy, że człowiek jest kontuzjowany, rozkojarzony. Zachowania mało sprawne są mało diagnostyczne. Co będzie gdy zobaczymy zachowanie średniosprawne. Dochodzimy do wniosku, że on nie jest debilem, jest średni, a może i nawet najlepszy. Zachowania te mówią, że cecha nie wskazuje człowieka. Co będzie gdy będzie wysoce sprawny. Dochodzimy do wniosku, że jest on wysoce sprawny. Zachowania wysoce sprawne są diagnostyczne. Moralność: ktoś kradnie pieniądze(mało realne), oddaje pieniądze(średnio moralne), oddaje znaleziony portfel z kasą(wysoce moralny). Na czym polega problem? Jeśli widzimy że ktoś kradnie to wnioskujemy że on jest nisko marolny, są one wysoce diagnostyczne. Złodziej może być też średnio moralny, człowiek jest średnio moralny bądź nie moralny. Jeśli są wysoce moralny, podnosi portfel, to złodziej oddaje go, bo to może być płapka. Zachowania wysoce moralne nie są diagnostyczne. Na tym polega asymetria sprawności i moralności.

Ludzie mają tendencje przypisywania cechy na podstawie wiedzy o innych cechach., nazywa się to ukrytymi teoriami osobowościami. Jeśli ktoś ma cechę X, to ma też cechę Y, ale nie ma cechy Z. rodzaje cech wg Asha:

- centralne-ciepły człowiek, zimny człowiek, jeśli ktoś jest ciepły to jest przyjacielski, itp. , jeśli ktoś jest zręczny niezręczny, to jest cecha peryferyjna

Elen Walster inf. Prawo „co jest piękne jest dobre”. Ludzie wnioskują o cechach psychicznym po wyglądzie. Pokazuje ona że osobą atrakcyjnym przypisujemy dobre cechy, a nieatrakcyjnym złe.

Owstrow pokazuje, że stereotyp piękności nie zawsze jest dobry. Percepcja zgwałceń, większą winę przypisuje się kobiecie pięknej niż mniej pięknwej. Inne cechy przypisuje się wyższym mężczyzną niż niższym. Efekt co jest brzydkie jest złe”, jest silniejszy. W tych przypadkach mamy doczynienia z efektem halo, jeśli mamy doczynienia z piękną osobą jesteśmy skłonni przypisywać jej lepsze cechy. W wypadku co jest piękne jest dobre mamy doczynienia z efektem aureoli, a w przypadku co jest brzydkie jest złe mamy doczynienia z efektem diabelskim. Efekt aureoli jest silniejszy niż diabelski. Znaleźć można 2 wytłumaczenia:

1 jest to bardzo racjonalne, jeśli jest inteligenty nie inteligenty, ale jest pozytywnie nastawiony. Jeśli ktoś jest nastawiony negatywnie do nas, to lepiej przypisać mu dobre cechy bo może to się źle skończyć dla nas

2. pibodi mówi, że rozpatrzyć yrezeba jeden wymiar. Jeśli ktoś jest skąpy, a z drugiej strony rozrzutny, to nie są pozytywne, jeśli ktoś jest szczodry to jest pozytywnie. Ludzie opierając się na jednej cesze kierują się dwoma zasadami:

- analizuj odległość deskrepywną.

- ludzie powinni starać się wnioskować w obrębie jednorodnym- z plusa wnioskować o plusie, a z minusa na minusa. Kierujemy się jednorodnością afektywną. Wolimy zmieniać decyzję z minusa na plusa.  Wszystkie wymiary uznajemy na takim samym poziomie. Każdy wymiar w głowie uzyskuje mnożnik. Oceniając innych ludzi popełniamy różne błędy. Takim błedem jest

- efekt pierwszeństwa-  dane cechy docierają do nas jako pierwsze,

- efekt świeżości- oceniamy ludzi po tym co zdarzyło się ostatnio w naszych kontaktach.

Jeśli zachowujemy się standardowo to dokonujemy konfirmacji hipotezy.

Samowiedza- wiedza na swój temat. Nikt lepiej nie zna nas niż my sami. Dziecko mówi, żeby zapytać mamę. Struktura ja jest niejednorodna. Składa się: z roli społecznych i zawodowych. Myślimy o sobie jako o członkach rodziny, oraz jako o studentach. To co jest ważne to tożsamość:  tożsamość indywidualna- jestem Zenon,   grupowa- jestem studentem swps. Tożsamość indywidualna- różnimy się od różnych ludzi. Jesteśmy skłonni przeceniać swoje wartości wobec innych ludzi. Tożsamość grupowa- jesteśmy podobni do ludzi z którymi tworzymy grupę. Indywidualna to nie tylko dostrzeganie różnic oraz przeświadczenie własnego ja. Tożsamość polega na tym, że my to my. Człowiek jest podmiotem i przedmiotem własnego ciała. Dośw. Szympans bawił się w pokoju. Kolejnego dnia namalowano mu kółko na czole. Podchodził do lustra. Myślał, że jest to kto inny, ale gdy zaczął ścierać wiedział, że to on. Szympans posiada samoświadomość. Tożsamość grupowa i indywidualna istnieją naraz w człowieku. Grupowa jest ważniejsza. Kult kolektywistyczne- tam ważniejsza jest grupa niż indywidualizm. Jesteśmy bliżej kultury kolektywistycznej. W skład „ja” wchodzą: przekonania(deskryptywne,ewaulatywne), własne wartości(miłość, przyjazn, lojalność), cele(dotyczą krótkiej perspektywy, dystalne, odległe), samoocena, samoakceptacja. Samoocena to przekonanie jaki jestem. Szczegółowa dotyczy poszczególnych wymiarów. Nazywa się to „ja” realne. Samowiedza- wiedza na własny temat. Większość ludzi chciałaby być trochę lepsza niż jest- ja idealne. Dwa wyjątki: psychopata, jest zadowolony z tego jaki jest. Samoakceptacja jest to rozbieżność między ja realne, a ja idealne. Neurotycy- ludzie którzy mają nerwicę. Chcą oni być osobą idealną. Ma rozbieżność między ja idealne, a ja realne. Człowiek nie jest jednostką do której docierają bierne inf.  Ludzie cenią sobie pozytywne inf. Według siebie. Poszukują informacji egoscentycznych, które wzmacniają ich. Inna grupa badań wskazuje, że ludzie chcą mieć stabilny obraz wartości. Ludzie preferują te inf, które potwierdzają ich inf. Mówi się o Inf  Konserwatywna  Trzecia grupa, ludzie nie kierują sią inf konserwatywną. Dla człowieka niezbędna jest trafna wiedza o umiejętnościach. Człowiek ceni te inf na własny temat które są trafne, wiarygodne.

Orientacja egostyczna- unikanie badań diagnostycznych, wynik mógł by nas skrzywdzić. Kreowanie konzesusu, jeśli zachowujemy się tak jak inni ludzie to blokujemy pewne inf na swój temat, ludzie mogą generować własne przyczyny. Strategia samo utrudniania, ułatwianie zadań innym ludziom. Ludzie unikają wiedzy na własny temat. To nie jest tak, że porównujemy się ze wszystkimi ludźmi, tylko wybieramy takich aby nam wzrosło ego. Osoby depresyjne spostrzegają realistycznie, a zdrowy żyje iluzjami na własny temat. Ludzie przeceniają swoje cechy i osiągnięcia. Ludzie przeceniają swój wpływ na bieg zdarzeń. To służy zdrowiu psychicznym. Ludzi charakteryzuje nierealistyczny optymizm- niedocenianie tego, że dosięgną nas złe rzeczy, a przecenianie, że dosięgną nas dobre rzeczy. w Polsce dotyczy on złych rzeczy. studenci są pesymistami. Fetel mówi o emocjach których doświadczamy. Ludzie spostrzegają pozytywne spostrzegają zdarzenia wtedy kiedy są nieoczekiwane. Oczekiwanie zdarzenia pozytywnego sprawi, że radość z niego będzie mniejsza gdybyśmy się w ogóle go nie spodziewali. Studenci celowi formułują pesymistyczne zdania, wykorzystują prawo Fetela. Pesymizm pomaga ludziom kształtować bilans pozytywnych emocji. Strategiczny pesymizm- formułowanie oczekiwań z prawem Fetela. U optymistów lęk nie występuje przed egzaminem, itp. Pesymistki defensywne- nie boją się niczego, ale kilka dni przed sesją wybucha lęk. Zmniejszają swój lęk kilka chwil przed sesją. Lęk u pesymistek defensywnych napędza się w celu zmniejszenia go. Osoby z optymizmem nie mają lęku przed sesją. Związek między samooceną, a pesymizmem i optymizmem. Ludzie z dużą samooceną są bardziej optymistyczni niż ludzie z niską samooceną. Optymizm- ludzie nie wykonują czynności przed którymi mogli by ich obronić. Stabilność samooceny, ludzie myślą jednego dnia, że są świetni a drugiego już uważają się za kretynów. Wysokość, stabilność samooceny, pewność, to trzy wymiary interesujących psychologów.

Koncepcja dysonansu poznawczego- ona ewoluowała. Człowiek dostrzegający rozbieżność ma silne pobudzenie. Aronoson . dysonans jest wtedy kiedy człowiek ma rozbierzność między tym co robi, a co oczekuje. Dysonans jest czymś w służbie ego. Ludzie redukują go aby mieć wysoką własno wartość. Ludzie pamiętają to, aby dowartościować własnego siebie. Gdy człowiek ponosi porażkę, to natychmiast działa przeciwnie. Ucieka w proces autoafirmacji- polega na zrobieniu czegoś aby podwyższyć samoocenę w innej dziedinie niż ponieśliśmy porażkę. Tom pyszczyński mówi, że człowiek jest tak samo śmiertelny jak inne organizmy, a różni go to że człowiek jest jedynym organizmem który zdaje sobie sprawę ze śmiertelności. Wysoka samoocena chroni nas przed lękiem śmierci.

1.12.08 WYKŁAD VIII

Edward John mówi, że żyjemy w świecie w którym ludzie spostrzegani są jacy naprawdę jesteśmy niż za rzeczywiste sukcesy. Ludziom bardziej zależy że jest się dobrym niż na tym aby osiągać realne sukcesy. Jeśli ludzie odnoszą sukcesy mimo tego, że się nie przygotowali do czegoś, to ich samoocena rośnie. Strategia samo utrudniania- są to najróżniejsze formy działań ludzkich które sprawiają,. Że istnieje obniżenia sukcesu w danej dziedzinie. To że człowiek obniża to należy zapisać w koszta, ale te zachowanie facylituje usprawiedliwianie niepowodzeń. Facylitacja(ułatwienie). W warunkach tej strategii sukces jest zawdzięczany własnym kompetencją. Kiedy dlaczego i kto to stosuje? Strategia samo utrudniania jest zamiarem usprawiedliwiania poczucia własnej wartości. Ludzie bronią tych wymiarów które są szczególne dla własnej wartości. Wymiary które są ważne dla poczucia własnej wartości, to wymiary centralne. Wymiary peryferyczne- wpływają na niewielki stopień własnej wartości. Strategia samo utrudniania przypomina grę w szachy. Bronimy poczucia własnej wartości przyznajemy się do słabości na wymiarach peryferycznych. Bernard i John mówi, że ludzie stosując tą strategię nie powinni stosować ludzie którzy mają samoocenę wysoką, pewną. Osoby z niską samooceną nie będą stosować. Samo utrudnianie stosują osoby którzy mają samoocenę wysoką lecz niepewną. Badania nad samo utrudnianiem pokazują, że łykanie środków farmakologicznych, alkohol jest strategią samo utrudniania. Możliwe jest niewkładanie wysiłku w zadanie. Niewkładanie wysiłku może poprzedzać niewykonanie zadania, odkładanie zadania na ostatnią chwilę. Wybór może być samo utrudnianiem, ponieważ możemy wybrać trudne zadanie. Wtedy kiedy ludzie są skłonni sprawiać, że zadanie jest trudniejsze(słuchanie muzyki, hałas, itp.), zaangażowania altruistyczne- pomaganie innym ludziom może być wyjaśnienie porażki. Człowiek broni przekonania własnej wartości na wymiarach centralnych poddając się na wymiarach peryferycznych. Jeśli strategią samo utrudniania jest działanie altruistyczne to człowiek broni przekonania o własnej wartości na wymiarach centralnych w ogóle nie musi tracić na wymiarach peryferycznych. Jeden z psychologów mówi: po co ludzie posiadając słabości w pewnych dziedzinach sięgają po strategię samo utrudniania stosując środki farmakologiczne? Ludzie stosują nasilenie swoich słabości. Ludzie mogą być lękowi, bezsenni. Ludzie którzy mają kłopoty ze słabościami mogą te słabości traktować zamiast strategie behawioralne. Jakie słabości zostały sprawdzone empirycznie?

-nasilenie symptomów lęków

- dolegliwości somatyczne

- skarżenie się na traumatyczne wydarzenia

- nieśmiałość

- depresja

-intruzywne myśli(biały niedźwiedź)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin