52941_2208_A.pdf

(56 KB) Pobierz
SobolewskiA_A_odp
https://www.swps.edu.pl/xap/testowanie
TESTYEGZAMINACYJNEIZALICZENIOWECZĘSTOŚCI
ODPOWIEDZI
2008012914:40:42CET
IDprotokołu:52941
Nazwa:Psychometriaimetodatestów
Rodzajzaliczenia:egzamin,terminA
Prowadzący:drSobolewskiAdam
Dataigodzinatestu:29sty11:30
Czastrwaniawmin.:40
Listapytań
1.
KoniecznośćuŜywaniakombinacji(zestawów)pytańjakopodstawyskalpsychometrycznychwiąŜe
sięz:
A.
11% wieloprzyczynowościązachowania
B.
7% dąŜeniemdomaksymalizacjiwariancjiskali
C.
4% dąŜeniemdominimalizacjiwariancjiskali
D.
79% odpowiedzia)ib)sąpoprawne
2.
Zsytuacją,gdyodpowiedźdiagnostycznajestzarazemodpowiedziąprawidłowąmamydoczynienia
wprzypadku:
11% kwestionariuszyosobowości
A.
B.
2% kwestionariuszytemperamentu
C.
66% testówinteligencjiizdolności
D.
20% testówprojekcyjnych
3.
Które z wymienionych niŜej testów psychologicznych są najbardziej odporne na manipulację ze
stronyosobybadanej?
68% testyinteligencji
A.
B.
5% kwestionariuszeosobowości
C.
4% kwestionariuszetemperamentu
D.
23% wszystkierodzajetestówsąwrównymstopniupodatnenamanipulacjęzestrony
osobybadanej
4.
PodczasobliczaniakorelacjipozycjaskalaprzyuŜyciupakietustatystycznego(np.SPSS),korekta
polegana:
32% włączeniu do sumy wyniku ogólnego pytania, dla którego obliczana jest moc
dyskryminacyjna
A.
B.
62% wyłączeniuzsumywynikuogólnegopytania,dlaktóregoobliczanajest
mocdyskryminacyjna
C.
4% wyłączeniuzsumywynikuogólnegodowolnegopytania
D.
2% włączeniudosumywynikuogólnegodowolnegopytania
5.
Mocdyskryminacyjna:
11% informujewjakimstopniupytanieróŜnicujedanąpopulacjęzewzględunamierzoną
cechę
A.
B.
1% jejwartościmaksymalizująsiędlapytańoprzeciętnejtrudności
C.
3% musimiećwartośćwiększąod0,20,abypozycjabyławłączanadoskali
D.
85% wszystkiepowyŜszeodpowiedzisąprawidłowe
6.
Redundacjapomiarowa:
15% poleganatym,Ŝewynikikwestionariuszyniemająodzwierciedleniawzachowaniu
A.
B.
45% jest częstą i podstawową wadą narzędzi zbudowanych w oparciu o
dedukcyjnąstrategiękonstrukcji
C.
19% poleganatym,Ŝeskalewkwestionariuszachsązesobąnieskorelowane
D.
20% ŜadnazpowyŜszychodpowiedziniejestprawidłowa
7.
Tzw. arbitralna decyzja badacza, będąca niebezpieczeństwem eksploracyjnej analizy czynnikowej
dotyczy:
4% doborutematutestu
A.
B.
15% doborumetodybadania
C.
58% decyzjioilościskal(czynników)wkwestionariuszu
D.
23% decyzjiosposobieprzeliczaniawynikówsurowychnaznormalizowane
8.
KtórezponiŜszychcharakterystykopisująmocdyskryminacyjną(MD)pytańtestowych:
18% MDinformujewjakimstopniupytanie/zadanieróŜnicujedanąpopulację,zewzględu
namierzonącechę
A.
B.
7% wartośćujemnaMDwskazujenato,Ŝebadaczpomyliłsięustalającklucz–moŜnato
1 z 4
2008-01-29 14:40
11107119.005.png 11107119.006.png 11107119.007.png 11107119.008.png
https://www.swps.edu.pl/xap/testowanie
C.
traktować jako dyskwalifikację pozycji mimo znaczącej wartości bezwzględnej mocy
dyskryminacyjnej
3% korelacje między skalą a pozycją wymagają specyficznych załoŜeń – jedna z
korelowanychzmiennychjestmierzonanaskalinominalnej,druganaprzedziałowej
D.
Wprzypadkunarzędzitworzonychzgodniezestrategiązewnętrzną–miarądobrocipozycjijestjej
korelacja:
75% zzewnętrznymkryterium
73% wszystkiepowyŜszeodpowiedzisąprawidłowe
9.
A.
B.
12% zwewnętrznymkryterium
C.
9% zeskalą
D.
4% ŜadnazpowyŜszychodpowiedziniejestprawidłowa
10.
Wstrategiiteoretycznejkluczowymetapemkonstrukcjijest:
71% analizadefinicjicech
A.
B.
10% empirycznydobórwskaźników
C.
14% analizaczynnikowa
D.
5% identyfikacjapodstawowychwymiarówzachowania
11.
JakiepytaniapozwalająnadokonanienajwiększejliczbyporównańwskazującychnaróŜnicemiędzy
osobamiwpróbie?
7% pytaniaoduŜymstopniutrudności
A.
B.
82% pytaniaoprzeciętnymstopniutrudności
C.
1% pytaniaomałymstopniutrudności
D.
9% trudnośćpytańnieodgrywatuznaczenia
12.
Najlepszym przykładem zastosowania wewnętrznej – indukcyjnej konstrukcji testów są badania
słuŜącekonstrukcji:
50% kwestionariusza Formalna Charakterystyka Zachowania (FCZKT) Zawadzkiego i
Strelaua
A.
B.
10% PawłowowskiegoKwestionariuszaTemperamentu(PTS)StrelauaiZawadzkiego
C.
23% inwentarzaPolskaListaPrzymiotnikowa(PLP)Szaroty
D.
16% BateriiTestówAPIZZMatczak,Jaworowskiej,CiechanowicziStańczak
13.
Strategiazewnętrznajesttostrategia:
13% opierającasięnawiedzyanienateoriipsychologicznej
A.
B.
6% gdziecelemkonstrukcjijestpomiar„syndromówzachowania”
C.
7% dziękiktórejpowstajenarzędziecechującesięwysokątrafnościąkryterialną
D.
74% wszystkiepowyŜszeodpowiedzisąprawidłowe
14.
Doczynników,którewsposóblosowywpływająnawyniktestowynienaleŜą:
21% sposóbodpowiadanianakolejnepytaniatestowe
A.
B.
32% sposóbkonstrukcjitestu,polegającynaspecyficznymdoborzetreścipytań
C.
18% dystraktorypojawiającesiępodczasbadania
D.
29% sposóbocenywynikunp.zliczaniewynikówwedługzłegoklucza
15.
KaŜdywspółczynnikrzetelnościmoŜnainterpretowaćjako:
43% odsetekwariancjiwynikówprawdziwych"determinowanych"przezwynikiotrzymane
A.
B.
50% odsetekwariancjiwynikówotrzymanych"determinowanych"przezwyniki
prawdziwe
C.
5% współczynnikzbieŜności
D.
1% współczynnikrozbieŜności
16.
Błądsystematycznynegatywniewpływana:
39% rzetelnośćpomiaru
A.
B.
48% trafnośćpomiaru
C.
7% standaryzację
D.
7% obiektywność
17.
Metodąszacowaniarzetelnościniejest:
3% dwukrotnebadanietymsamymtestem
A.
B.
3% porównanieformrównoległychtestu
C.
84% zmiennośćwarunkówtestowania
D.
10% badaniezgodnościocenianiapytańprzezsędziówkompetentnych
18.
Do metod szacowania rzetelności testu na podstawie wyników jednokrotnego badania danym
testemzaliczamymetodę:
78% połówkową
A.
B.
1% ćwiartkową
C.
16% wewnętrzną
D.
4% zewnętrzną
19.
Wteoriirzetelności:
44% wynikprawdziwyjestnieskorelowanyzbłędempomiaru
A.
B.
28% wynikprawdziwyjestskorelowanyzbłędempomiaru
C.
4% błędypomiarówsąskorelowane
D.
24% odpowiedzib)ic)sąprawdziwe
20.
Przedziałufnościdlawynikuotrzymanegopozwalanaokreśleniegranic,wktórych:
14% zprzyjętymprawdopodobieństwemznajdujesięwynikoczekiwanyosobybadanej
A.
B.
80% zprzyjętymprawdopodobieństwemznajdujesięwynikprawdziwyosoby
badanej
2 z 4
2008-01-29 14:40
11107119.001.png
 
https://www.swps.edu.pl/xap/testowanie
C.
1% znajdujesięwynikmaksymalnyosobybadanej
D.
ObniŜenierzetelnościpomiarutestemmoŜebyćspowodowane:
15% błędemsystematycznym
5% Ŝadnaodpowiedźniejestprawidłowa
21.
A.
B.
40% błędemlosowym
C.
39% błędemsystematycznymorazlosowym
D.
7% Ŝadnaodpowiedźniejestprawidłowa
22.
Gdyinterkorelacjepozycjitestowychwzrastają,torzetelnośćpomiaru:
63% wzrasta
A.
B.
27% maleje
C.
4% niezmieniasię
D.
6% najpierwwzrastaapotemmaleje
23.
MetodaestymacjistabilnościbezwzględnejtestuwyróŜniasiętym,Ŝe:
27% międzydwomapomiaraminiemaŜadnejprzerwyczasowej
A.
B.
2% w drugim pomiarze testem wprowadza się nowe elementy, które nie występowały
podczaspierwszegopomiaru
C.
9% uŜywasięwniejdwuwersjirównoległychtestu
D.
61% międzydwomapomiaramiwystępujeprzerwaczasowa
24.
Wmetodzie„wielucech–wielumetod”CampbellaiFiskego,danytestjesttrafny,jeŜelimoŜna
wskazać:
6% trafnośćróŜnicową
A.
B.
15% trafnośćprognostyczną
C.
6% trafnośćzbieŜną
D.
73% odpowiedzia)ic)sąpoprawne
25.
Warunkiemkoniecznymdlawszystkichinnychrodzajówtrafnościjesttrafność:
33% teoretyczna
A.
B.
9% kryterialna
C.
54% treściowa
D.
4% fasadowa
26.
ZjakątrafnościąutoŜsamianajesttrafnośćtreściowa?
15% zewnętrzną
A.
B.
4% alokacyjną
C.
7% buforową
D.
73% wewnętrzną
27.
Jakopseudotrafnośćjestokreślanatrafność:
7% teoretyczna
A.
B.
7% wewnętrzna
C.
80% fasadowa
D.
7% kryterialna
28.
Trafnościązorientowanąnakonstruktjesttrafność:
38% teoretyczna
A.
B.
23% kryterialna
C.
18% treściowa
D.
22% fasadowa
29.
KtórezponiŜszychzdańjestprawdziwe?
10% trafność treściowa to zakres, w jakim pozycje testowe reprezentują uniwersum
pozycjitestowych
A.
B.
7% trafnośćtreściowaniemoŜebyćmierzona,sprowadzasiędooceny–czywskaźniki
spełniająkryteriadefinicyjnecech
C.
15% trafność treściowa jest koniecznym, choć niewystarczającym warunkiem innych
rodzajówtrafności
D.
69% wszystkiepowyŜszeodpowiedzisąprawidłowe
30.
Trafnośćdiagnostyczna:
72% odnosi się do stopnia w jakim wyniki testowe pozwalają na ocenę
kryteriumprzyzałoŜeniuŜewystępująonewtymsamymczasie
A.
B.
7% odnosi się do stopnia w jakim wyniki testowe pozwalają na ocenę kryterium przy
brakuzałoŜeniaŜewystępująonewtymsamymczasie
C.
11% odnosisiędostopniawjakimwynikitestuumoŜliwiająprzewidywaniekryterium,
którebędziewystępowaćznaczniepóźniej
D.
10% ŜadnazpowyŜszychodpowiedziniejestprawidłowa
31.
WmetodziesprawdzaniaróŜnicmiędzygrupowychnajczęściejweryfikujesięhipotezęteoretycznąo
zróŜnicowaniugrup:
9% skrajnych
A.
B.
16% kontrastowych
C.
61% odpowiedzia)ib)sąprawidłowe
D.
14% ŜadnazpowyŜszychodpowiedziniejestprawidłowa
32.
MetodąbadaniawewnętrznejstrukturytestumoŜebyć:
26% badanietzw.trafnościczynnikowejopartenaanalizieczynnikowej
A.
B.
9% analizazwiązkówmiędzyskalamiapodskalamiwteście
C.
61% odpowiedzia)ib)sąprawidłowe
3 z 4
2008-01-29 14:40
11107119.002.png
 
https://www.swps.edu.pl/xap/testowanie
D.
Standaryzacjato:
89% ujednoliconysposóbposługiwaniasiętestem
5% ŜadnazpowyŜszychodpowiedziniejestprawidłowa
33.
A.
B.
4% stopieńwjakimtestmierzycechę
C.
1% stopieńwjakimbadaczprzewidujewynikitestu
D.
7% odpowiedźb)ic)sąprawidłowe
34.
KtórezponiŜszychzdańjestnieprawdziwe?
6% waŜnym jest, aby test był walidowany wieloma metodami sprawdzającymi róŜne
aspektytrafności
A.
B.
12% współczynniki trafności – podobnie jak współczynniki rzetelności – nie są cechą
narzędzia,sąwłasnościąpomiarutestemrealizowanegonakonkretnejgrupieosóbbadanych
C.
10% wymóg trafności dotyczy przede wszystkim moŜliwości interpretacyjnych
zastosowanianarzędzia–diagnozowaniazazwyczajwkontekścieteoriipsychologicznej
D.
72% wszystkiepowyŜszeodpowiedzisąprawidłowe
35.
Dysymulacjato:
9% całkowicienieświadomatendencjaosobybadanejdoprzedstawianiasięwkorzystnym
świetle
A.
B.
78% świadomalubnieświadomatendencjaosobybadanejdoprzedstawianiasię
wkorzystnymświetle
C.
4% świadomalubnieświadomatendencjadoprzedstawianiasięwniekorzystnymświetle
D.
8% całkowicieświadomatendencjadoprzedstawianiasięwniekorzystnymświetle
36.
Któryzprzykładównajlepiejobrazujeparadoksalnyefektstandaryzacji?
12% osoby introwertywne wypadają lepiej w teście inteligencji w porównaniu z
ekstrawertywnymi
A.
B.
40% podczasbadaniagrupowegoosobyekstrawertywnewypadająlepiejteście
inteligencjiwporównaniuzintrowertywnymi
C.
7% osobymniejinteligentnewypadająwteścieinteligencjilepiejniŜosobyinteligentne
D.
41% osobyekstrawertywneotrzymująniŜszewynikinaskaliekstrawersjiwporównaniuz
osobamiintrowertywnymi
37.
Cojestkonsekwencjąodstępstwodprocedurystandaryzacji?
7% jedynieobniŜenierzetelności
A.
B.
8% jedynieutrataobiektywnościdiagnozy
C.
72% zmianawszystkichwłasnościtestu
D.
13% ŜadnazpowyŜszychodpowiedziniejestprawidłowa
38.
SkalastenowapozwaladobrzeróŜnicowaćwynikimieszczącesięwnastępującymzakresieodchyleń
standardowych:
29% <2,5;2,5>
A.
B.
51% <2;2>
C.
14% <3;3>
D.
6% <1,75;1,75>
39.
WedługDrwalawśródstrategiiadaptacjimoŜnawyróŜnić:
14% rekonstrukcję,transkrypcjęitranslację
A.
B.
10% rekonstrukcję,parafrazę,transwersjęitransmisję
C.
2% parafrazę,trawestację
D.
74% prawidłowesąodpowiedzia)ic)
40.
Abystosowaćpoprawkęnazgadywanie,musibyćspełnionynastępującywarunek:
2% badaniewinnomiećcharaktergrupowy
A.
B.
2% badaniewinnomiećcharakternaukowy
C.
88% podczasbadaniawprowadzonejestograniczenieczasowe
D.
8% badanieprowadzonejestbezograniczeniaczasu
41.
Punktyodsiewowepozwalają:
24% znaleźćwynikiistotniewyŜszeodśredniejprofilu
A.
B.
42% róŜnicowaćwyniki(np.chory–zdrowy)
C.
25% znaleźćwynikiistotnieniŜszeodśredniejprofilu
D.
10% obliczyćśredniąprofilu
CopyrightbySzkołaWyŜszaPsychologiiSpołecznej
4 z 4
2008-01-29 14:40
11107119.003.png 11107119.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin