POT.docx

(29 KB) Pobierz

 

 

Katarzyna Pałyga

Maciej Patoka

TiR semestr III

 

 

 

 

Polska

Organizacja

Turystyczna

http://stowarzyszenia.gastrona.pl/art/global/lib/getimage.php?id=6038
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Polska Organizacja Turystyczna, z siedzibą w Warszawie, rozpoczęła działalność 1 stycznia 2000 roku. Działa na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej. Powstała aby wzmocnić promocję Polski w dziedzinie turystyki w kraju i za granicą. Do celów organizacji należy tworzenie pozytywnego wizerunku Polski oraz warunków do współpracy organów administracji rządowej, samorządu terytorialnego i organizacji zrzeszających przedsiębiorców z dziedziny turystyki, w tym samorządu gospodarczego i zawodowego, a także stowarzyszeń działających w tej dziedzinie.

POT jest jedną z ponad 100 narodowych organizacji turystycznych na świecie. Do zadań stawianych przed Polską Organizacją Turystyczną należy w szczególności zapewnienie funkcjonowania i rozwijania polskiego systemu informacji turystycznej w kraju i na świecie, inicjowanie, opiniowanie, wspomaganie planów i wieloletnich programów rozwoju oraz modernizacji infrastruktury turystycznej, zwłaszcza pod kątem podniesienia jakości usług turystycznych i rozwoju produktów turystycznych, stwarzanie instytucjonalnych warunków współpracy podmiotów, w zakresie ich działań na rzecz promocji Polski w dziedzinie turystyki w kraju i za granicą, w tym inspirowanie tworzenia regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych oraz wykonywanie innych zadań powierzonych organizacji przez organy i jednostki. Polska Organizacja Turystyczna realizuje swoje cele na poszczególnych rynkach poprzez swoje przedstawicielstwa (POIT) w 14 krajach świata. Efektem tej współpracy są licznie organizowane imprezy promujące wśród krajowych i zagranicznych turystów regiony, miasta i poszczególne lokalne produkty turystyczne. Jednym z zadań promocyjnych POT jest organizacja stoisk narodowych na największych krajowych i zagranicznych targach turystycznych a także konkursy, seminaria i konferencje. Wystawcami na tych stoiskach są przedstawiciele branży i samorządów. Wiele zagranicznych imprez targowych objętych jest dofinansowaniem POT, co oznacza, że koszt dla wystawców polskiego stoiska narodowego jest niższy niż dla wystawców indywidualnych wystawiających się indywidualnie. Wzmacnia to wizerunek Polski jako kraju nowoczesnego, o silnej i wyrazistej tożsamości zbudowanej na fundamencie dziedzictwa kulturowego oraz bogatego w atrakcyjne walory środowiska naturalnego

Ważną aktywnością POT jest organizacja podróży studyjnych dla polskich i zagranicznych dziennikarzy oraz podróży edukacyjnych dla touroperatorów. Celem tych podróży jest przedstawienie w sposób ciekawy i przekonujący najbardziej cennych zakątków Polski. Ich efektem są później liczne artykuły na temat Polski pojawiające się w uznanych tytułach prasy konsumenckiej i branżowej. Podróże edukacyjne dla touroperatorów owocują natomiast nowymi ofertami wyjazdów do Polski w poszczególnych krajach.

Równie ważną częścią działalności POT jest przygotowanie i druk wydawnictw promocyjnych o Polsce. Foldery POT wydawane są w 12 językach. Swoją tematyką obejmują wszystkie zagadnienia interesujące potencjalnego turystę, poczynając od zabytków UNESCO, poprzez walory zabytkowe poszczególnych miast i regionów, poprzez turystykę aktywną, biznesową i uzdrowiskową, na tradycjach i polskiej kuchni kończąc.

Wydawnictwa POT, dzięki charakterystycznej szacie graficznej i ciekawej, bogatej tematyce są rozpoznawalne i uznawane za jedne z najlepszych na świecie. Ponadto Polska Organizacja Turystyczna wspiera działalność wydawniczą regionów poprzez dofinansowanie najciekawszych broszur wydawanych przez regionalne organizacje turystyczne.

Polska Organizacja Turystyczna realizuje swoje cele na poszczególnych rynkach poprzez swoje przedstawicielstwa (POIT) w 14 krajach świata. Polskie Ośrodki Informacji Turystycznej pełnią funkcję narodowych punktów informacji turystycznej, są organizatorami licznych imprez, wystaw i stoisk wystawienniczych na największych targach turystycznych. W ich gestii leży także badanie podlegającego im rynku, prowadzenie kampanii i akcji reklamowych, zachęcanie dziennikarzy i touroperatorów do zainteresowania się Polska.

Współpraca z zagranicznymi placówkami MSZ, wieloletnia obecność na rynku, dobra znajomość realiów, kultury i tradycji danego kraju sprawiają, że pracownicy ośrodków zagranicznych POT w wyjątkowo skuteczny sposób wyczuwają tendencje i prądy w turystyce i w ich rytm kształtują wizerunek Polski, co pozwala na spójne i efektywne promowanie Polski w Europie i na świecie. Dzięki temu Polska staje się coraz częściej popularnym celem podróży dla turystów z całego świata.

W ramach działań promocyjnych na płaszczyźnie krajowej, Polska Organizacja Turystyczna ściśle współpracuje z samorządami, instytutami kultury, branżą turystyczną oraz regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi. Tzw. ROT-y i LOT-y stanowią forum współpracy samorządów terytorialnych, zawodowych organizacji branżowych i podmiotów gospodarczych działających w turystyce. Ich zadaniem jest koordynacja działań promocyjnych w województwie lub gminie i powiecie tworzenie atrakcyjnego wizerunku regionu oraz stymulowanie do tworzenia i rozwoju produktów turystycznych. Obecnie wszystkie województwa posiadają swój ROT i od kilku do kilkunastu LOTów. Współpraca z tymi podmiotami pozwala na połączenie inwencji i działań promocyjnych na poziomie lokalnym ze strategią promocji i funduszami POT.

Polska Organizacja Turystyczna zajmuje się Internetowym Systemem Informacji Turystycznej (ISIT). W przyszłości system ten ma stać się narodową bazą informacji o wszelkich podmiotach działających w branży turystycznej (hotele, obiekty noclegowe, restauracyjne i konferencyjne, biura podróży, touroperatorzy, organizacje i zrzeszenia turystyczne itd.)

Wszystkie te działania mają na celu popularyzację naszego kraju, przyczyniają się też  do wzrostu świadomości nt. turystyki – jej pozytywnego wpływu na gospodarkę państwa takiego, jak na przykład wzrost liczb miejsc pracy.

POT jest urzędem centralnym podległym Ministrowi Gospodarki. Nadzór nad nią sprawuje minister właściwy do spraw turystyki. POT tworzy warunki współpracy organów administracji rządowej, samorządu terytorialnego i organizacji zrzeszających przedsiębiorców z dziedziny turystyki, w tym samorządu gospodarczego i zawodowego, oraz stowarzyszeń działających w tej dziedzinie.

Organy składające się na POT to:

·         wybierany na cztery lata Prezes POT

·         Rada POT, w skład której wchodzą przedstawiciele rządu, samorządu terytorialnego i branży turystycznej,

·         Minister Właściwy ds. Turystyki,

·         Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej,

·         Gabinet Prezesa,

·         Ośrodki Zagraniczne Polskiej Organizacji Turystycznej,

·         Forum Turystyki Przyjazdowej,

·         Forum Regionów, Dyrekcja Administracyjno - Budżetowa,

·         Dyrekcja Marketingu i Promocji,

·         Dyrekcja Współpracy Regionalnej.

Cele i zadania POT realizowane są przez:

1.       przygotowywanie i publikowanie materiałów promocyjnych oraz organizowanie stoisk narodowych na targach turystycznych, wystaw, pokazów, kongresów i seminariów, jak również upowszechnianie wiedzy o Polsce jako kraju atrakcyjnym turystycznie, w szczególności za pośrednictwem POT,

2.       przeprowadzanie analiz statystycznych i marketingowych, ekspertyz i studiów prognostycznych z zakresu turystyki,

3.       inicjowanie oraz wspieranie organizacyjne działań podejmowanych przez właściwe organy administracji rządowej i państwowe jednostki organizacyjne, jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje zrzeszające przedsiębiorców z dziedziny turystyki na rzecz rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej pod kątem podniesienia jakości usług turystycznych i rozwoju produktów turystycznych,

4.       zapewnienie funkcjonowania i rozwijania polskiego systemu informacji turystycznej w kraju i na świecie oraz wspomaganie prac nad utworzeniem i rozwojem systemu rezerwacji usług turystycznych,

5.       wyrażanie opinii w przedmiocie strategicznych z punktu widzenia interesów Polski planów przygotowywanych przez właściwego ministra, jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje zrzeszające przedsiębiorców z dziedziny turystyki,

6.       inspirowanie tworzenia regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, o których mowa.

Polska Organizacja Turystyczna jest wyłącznym zarządzającym turystycznym logo Polski. Logo „Polska” to turystyczny znak jakości. Jego umieszczenie na materiałach promocyjnych to duma i nobilitacja z polskiego pochodzenia produktu, oferty, programu. Logo jest traktowane jako wyróżnienie markowego produktu turystycznego i de facto jest turystycznym znakiem jakości. Zadaniem stosowania logo „Polska” są cele promocyjne tzn. może być wykorzystywane wyłącznie w celach promocji polskiej turystyki na rynkach zagranicznych i rynku krajowym. Aby wykorzystać logo we własnych materiałach promocyjnych należy uzyskać zgodę POT.

 

 


http://stowarzyszenia.gastrona.pl/art/global/lib/getimage.php?id=6038

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin